پیام خراسان

آخرين مطالب

کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی خراسان رضوی:

افزایش مدارس غیردولتی در راستای کاهش هزینه‌های دولت/ معلمان آزاد می‌توانند از مؤسسان متخلف شکایت کنند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی خراسان رضوی گفت: مدارس غیردولتی با هدف کاستن بخشی ازهزینه‌های دولت و ارائه خدمات متفاوت ایجاد می‌شوند.
علیرضا اسلامی‌نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با وضعیت مدارس غیردولتی استان و مشکلات آموزگاران در این زمینه اظهار کرد: در راستای کاهش تصدی‌گری دولت و اجرای اصل 44 قانون اساسی تلاش بر این است تا به سمت مشارکت بخش خصوصی حرکت کنیم، همچنین استفاده از ظرفیت‌ مشارکت‌های مردمی که تاکید رهبری نیز بوده که در این زمینه تاحدودی موفق بودیم. 
وی افزود: سامانه mosharekat.ir یک سامانه وزارتی است که در کل کشور پوشش داده می‌شود. در این سامانه تمامی فعالیت‌های مدارس غیردولتی ثبت می‌شود و برای استفاده بهینه و صرفه‌جویی در وقت، صدور مجوز مدارس غیردولتی در این فضا انجام می‌شود.
اسلامی‌نژاد ادامه داد: تا پیش از راه‌اندازی این سامانه اطلاع دقیقی در مورد مدارس غیردولتی و نیروهای فعال در آن نداشتیم، حال آنکه با ثبت نیروی کار مدارس غیردولتی در سامانه مورد نظر، 20 هزار نیروی آزاد ثبت شده که در این دسته از مدارس فعالیت می‌کنند، داریم. از خدماتی که توسط این سامانه ارائه می‌شود رسیدگی به شکایت‌هاست، درواقع کسی که نسبت به مدرسه‌ای شکایتی دارد، می‌تواند شکایت خود را در سامانه‌ مشارکت ثبت‌کند تا رسیدگی‌های لازم توسط مسئولان صورت بگیرد.
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی خراسان رضوی تشریح کرد: شفافیت در زمینه اطلاعات مربوط به مدارس غیردولتی در سال جاری، بسیار محسوس بوده است. ولی دانش‌آموزان به محض اینکه فرزند خود را در مدرسه‌ای غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند به محض ثبت اطلاعات فرزندشان در سامانه سناد، پیامکی در راستای ارائه اطلاعات لازم برایشان فرستاده خواهد شد.
وی با اشاره به قوانینی که باید مدارس غیردولتی رعایت کنند، خاطرنشان کرد: همه مدارس غیردولتی موظفند میزان شهریه دریافتی را به‌صورت بنر در مدرسه داشته باشند، از سویی دیگر قرارداد شهریه با خانواده دانش‌آموز بایستی به‌صورت سامانه‌ای باشد. هر نیروی آزادی که در مدارس غیردولتی مشغول به کار است باید حقوقی مبتنی بر قانون کار دریافت کند، بنابراین اگرآموزگاری در مدرسه‌ای غیردولتی کار می‌کند و خود درخواست حداقل مطالبات را داشته است، موضوع دیگری است.
پرداخت بیمه معلمان باید توسط مؤسسان مدارس انجام شود
اسلامی‌نژاد تصریح کرد: معمولا میان موسس مدارس غیردولتی و متقاضی کار، تفاهمی بسته می‌شود و هیچ اجباری و الزامی در انعقاد این تفاهم وجود ندارد، بنابراین هر معلمی، خود تعیین‌کننده میزان حقوقی است که از مدرسه دریافت می‌کند. در این زمینه شکایت خاصی نداشتیم. درواقع زمانی که بحث قانون کار مطرح می‌شود الزاما موضوع تامین اجتماعی مطرح می‌شود. براساس این قانون، معلم باید ساعات مشخصی کار کند و براساس همین میزان ساعت، حق بیمه دریافت می‌کند. همچنین پرداخت بیمه معلمان برعهده خود موسس مدرسه است.
تأسیس مدارس غیردولتی، امری خیرخواهانه است
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی خراسان رضوی بیان کرد: مؤسسان مدارس غیردولتی، برای کسب درآمد و سود مدرسه‌ای برپا نکردند، بلکه برای به‌دست آوردن ثواب این کار را انجام داده‌اند. درواقع به‌دنبال ارتثاس پر.رش و آموزش و کیفیت مطلوب این خدمات هستند و نمی‌شود گفت در جست‌وگوی سود نیستند. به‌عنوان نمونه مدارس غیردولتی وجود دارد که 5 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهند و مبالغ پرداختی به آموزگاران نیز بسیار بیشتر از میزان حقوق تعیین‌شده قانون کار است. درواقع با شرایط اقتصادی فعلی، مؤسسان مدارس غیردولتی با ایثار درحال فعالیتند و عملکردشان سودی به‌همراه ندارد. از سویی دیگر افزایش مدارس غیردولتی، نشانگر بیشتر شدن روزبه‌روز خیران مدرسه‌دار است.
وی اظهار کرد: هنگام تعیین شهریه مدارس، توسط اداره آموزش‌وپرورش، اولویت شهریه بیشتر با مدرسه‌ای است که پوشش حداکثری بیمه را برای آموزگاران خود داشته باشد. یک شورای نظارتی بر مدارس غیردولتی وجود دارد تا عملکرد مدارس را مورد بررسی قرار دهد، اگر مدرسه‌ای خارج از چارچوب‌های مشخص شده، تخلفی چون عدم بستن قرارداد با معلم، نداشتن گزینش، تخلف در دریافت میزان شهریه و ... داشته باشد، در شورای نظارت بر تخلفات بررسی شده و رأی صادر می‌شود. این رأی، متناسب با نوع تخلف می‌تواند تذکر، توبیخ، عدم‌فعالیت کوتاه‌مدت یا تعطیلی دائم مدرسه باشد. در طول یک سال گذشته تعداد پنج رأی متناسب با نوع تخلف مدارس صادر شده است.
17 درصد دانش‌آموزان استان، در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند
اسلامی‌نژاد با بیان اینکه «17درصد دانش‌آموزان استان، در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند» توضیح داد: مسلما این دسته از مدارس افزون بر جنبه‌های مثبتی که دارند، دارای مشکلاتی چون پرداخت حقوق ناکافی به معلمان، عدم رعایت قوانین تدوین شده توسط مؤسسان و... هستند. باید توجه داشت همه معلمان شاغل در این مدارس، بایستی استعلامات گزینشی را پشت سر گذرانده باشند و در غیر این صورت حق کار کردن ندارند.
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی خراسان رضوی تصریح کرد: حدودا تعداد 80 هزار معلم آزاد در مدارس غیردولتی در حال فعالیتند که سهم استان از این تعداد، بیش از 20هزار معلم آزاد است، درواقع وجود چنین جمعیت مشغول به کاری اتفاق بسیار خوبی است. 
وی ادامه داد: همچنین گذراندن کلاس‌های ضمن خدمت توسط معلمان، یکی دیگر از الزاماتی است که باید رعایت شود. تابستان سال جاری در تمام نواحی مشهد، کلاس‌های ضمن خدمت برگزار ‌شد. این کلاس‌ها، آمادگی لازم برای تدریس به دانش‌آموزان را برای معلمان فراهم می‌کند.
هدف از ایجاد مدارس غیردولتی، کاهش هزینه‌های دولت است
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که علت ایجاد مدارس غیردولتی چیست؟ گفت: مردم ایران، از دیرباز در حوزه پرورش و آموزش نقشی تأثیرگذار داشتند. فعالیت مکتب‌خانه‌ها نمونه‌ای از حضور مردم در ان زمینه است. در دوران جنگ ایران با عراق، برخی مدارس به‌صورت سه شیفت یا چهار شیفت اداره می‌شد، بنابراین به پیشنهاد مرحوم آیت‌الله رفسنجانی یکسری مدارس غیردولتی با هدف کاستن بخشی ازهزینه‌های دولت و ارائه خدمات متفاوت ایجاد شد.
شهروندان حق دارند از خدمات متفاوت در مدارس غیدولتی بهره‌مند شوند
اسلامی‌نژاد در رابطه با خدمات متفاوت برخی مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی وجود دارند که دارای استخر هستند. درواقع حق شهروندان است اگر نیازمند خدمات متفاوت در مدرسه‌ها باشند، این خدمات برایشان ارائه شود. نکته اینجاست که وجود مدارس غیردولتی به معنای تضعیف مدارس دولتی نیست. دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی یکسری خدمات باکیفیتی دریافت می‌کنند که منجر به گرایش آن‌ها به این مدارس می‌شوند. 
آموزگار شاکی از مؤسس مدرسه غیردولتی با ارائه مستندات، شکایت کند
وی در رابطه با نحوه شکایت معلمان از مؤسسان مدارس غیردولتی توضیح داد: اگر آموزگاری، شکایتی داشته باشد و مستنداتی مبنی بر اینکه در مدرسه مذکور تدریس می‌کند، می‌تواند به کارشناسان ما در اداره آموزش‌وپرورش هر ناحیه مراجعه کنند و مشکلات خود را با دلایل متقن شرح دهد و در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم. در این صورت یا بایستی فرایند کاری مؤسس اصلاح شود یا دلایل محکمه‌پسندی مبنی بر نوع برخورد خود با معلم را داشته باشد. 
قانون کار، معیار پرداختی‌های معلمان مدارس غیردولتی
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: موسسان بایستی براساس قانون کار با آموزگاران قرارداد ببندند، اینکه در فرایند اجرای آن، مشکلی وجود دارد، ضعف قانون نیست، بنابراین اگر مؤسس، براساس قوانین با آموزگار قرارداد نبندد معلم برای تدریس باید به مدرسه‌ دیگری رود. درواقع معلم نه حاضر است کار را از دست دهد نه اینکه از موسس متخلف مدرسه، شکایت کند. در کلاس‌های ضمن خدمت به آموزگاران همواره تاکید می‌کنیم که باید حقوق خود را بدانند.
وی در پاسخ به نتیجه‌بخش نبودن نوع گزینش آموزگاران تشریح کرد: در اداره کل آموزش و پرورش، حدود 40 اداره داخلی وجود دارد که یکی از این ادارات، هسته گزینش است. این اداره، دارای ساختار جداگانه‌ای است، بنابراین نمی‌توانم پرسش‌های مربوط به هسته گزینش را پاسخ دهم. اما باید توجه داشت که فرایند گزینش، دارای مراحل گوناگونی است و چندین ماه به‌طول می‌انجامد. نیروهایی که فرایند گزینش را طی می‌کنند افراد توانمندی هستند.
اسلامی‌نژاد ادامه داد: آموزش و پرورش استان همواره مورد سوال است که چرا تأسیس و توسعه مدارس غیردولتی در خراسان رضوی از شرایط ایده‌آل، فاصله دارد و روند تأسیس و توسعه مطلوب نیست، درواقع باید پوشش بیشتری در سطح استان داشته باشیم. معتقدیم هر چه دولت در زمینه مدارس، کاهش تصدی‌گری داشته باشد، شرایط بهتر خواهد بود.
دبیر شورای نظارت مدارس و مراکز غیردولتی در رابطه با مدارس خرید خدمات گفت: سال 1392 در برخی از استان‌های کشور ایجاد مدارس خرید خدمات آموزشی، طرحی وزارتی بود تا به‌وسیله آن، فضاهای مازاد مدارس و صندلی‌های خالی پوشش حداکثری داده شود و دانش‌آموز به‌دلیل نداشتن معلم از تحصیل محروم نشود. مجلس شورای اسلامی این طرح را برای پوشش حداکثری دانش‌آموزان در راستای فراهم کردن عدالت آموزشی ایجاد شد. خراسان رضوی جزو معدود استان‌هایی بود که از سال نخست این طرح، در آن عملی شد. 
وی افزود: مدارس خرید خدمات، ضمن رعایت عدالت آموزشی، بدین معنا که همه مناطق را پوشش می‌دهند، اشتغال‌آفرینی بسیاری چون جذب نیروهای آزاد را نیز ایجاد کرده‌اند. همچنین براساس ارزیابی‌هایی که صورت گرفته کیفیت آموزشی بالایی داشته و جزو مدارس پر اقبال است. این مدارس دولتی با تعداد دانش‌آموزی مشخص به یک موسس غیردولتی واگذار می‌شود که این موسس 0-100 مدرسه را پوشش می‌دهد و دولت بودجه‌ای را برای این مدارس درنظر گرفته که مورد تأیید مجلس شورای اسلامی است. پرداختی‌ها به مدارس غسردولتی با عددی که دولت برای مدارس دولتی می‌پردازد، بسیار مناسبتر است و کیفیت بالاتری نیز دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/121503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند