پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش مدارس غیردولتی در راستای کاهش هزینه‌های دولت/ معلمان آزاد می‌توانند از مؤسسان متخلف شکایت کنند فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- علیرضا اسلامی‌نژاد در رابطه با وضعیت مدارس غیردولتی استان و مشکلات آموزگاران در این زمینه اظهار کرد: در راستای کاهش تصدی‌گری دولت و اجرای اصل 44 قانون اساسی تلاش بر این است تا به سمت مشارکت بخش خصوصی حرکت کنیم، همچنین استفاده از ظرفیت‌ مشارکت‌های مردمی که تاکید رهبری نیز بوده که در این زمینه تاحدودی موفق بودیم. 

وی افزود: سامانه mosharekat.ir یک سامانه وزارتی است که در کل کشور پوشش داده می‌شود. در این سامانه تمامی فعالیت‌های مدارس غیردولتی ثبت می‌شود و برای استفاده بهینه و صرفه‌جویی در وقت، صدور مجوز مدارس غیردولتی در این فضا انجام می‌شود.

اسلامی‌نژاد ادامه داد: تا پیش از راه‌اندازی این سامانه اطلاع دقیقی در مورد مدارس غیردولتی و نیروهای فعال در آن نداشتیم، حال آنکه با ثبت نیروی کار مدارس غیردولتی در سامانه مورد نظر، 20 هزار نیروی آزاد که در این دسته از مدارس فعالیت می‌کنند، ثبت شده داریم. از خدماتی که توسط این سامانه ارائه می‌شود رسیدگی به شکایت‌هاست، درواقع کسی که نسبت به مدرسه‌ای شکایتی دارد، می‌تواند شکایت خود را در سامانه‌ مشارکت ثبت‌کند تا رسیدگی‌های لازم توسط مسؤولان صورت بگیرد.

کارشناس مسؤول مدارس و مراکز غیر دولتی خراسان رضوی تشریح کرد: شفافیت در زمینه اطلاعات مربوط به مدارس غیردولتی در سال جاری، بسیار محسوس بوده است. ولی دانش‌آموزان وقتی فرزند خود را در مدرسه‌ای غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند به محض ثبت اطلاعات فرزندشان در سامانه سناد، پیامکی در راستای ارائه اطلاعات لازم برایشان فرستاده خواهد شد.

وی با اشاره به قوانینی که باید مدارس غیردولتی رعایت کنند، خاطرنشان کرد: همه مدارس غیردولتی موظفند میزان شهریه دریافتی را به‌صورت بنر در مدرسه داشته باشند، از سویی دیگر قرارداد شهریه با خانواده دانش‌آموز بایستی به‌صورت سامانه‌ای باشد. هر نیروی آزادی که در مدارس غیردولتی مشغول به کار است باید حقوقی مبتنی بر قانون کار دریافت کند، بنابراین اگرآموزگاری در مدرسه‌ای غیردولتی کار می‌کند و خود درخواست حداقل مطالبات را داشته است، موضوع دیگری است.

پرداخت بیمه معلمان باید توسط مؤسسان مدارس انجام شود

اسلامی‌نژاد تصریح کرد: معمولا میان مؤسس مدارس غیردولتی و متقاضی کار، تفاهمی بسته می‌شود و هیچ اجباری و الزامی در انعقاد این تفاهم وجود ندارد، بنابراین هر معلمی، خود تعیین‌کننده میزان حقوقی است که از مدرسه دریافت می‌کند. در این زمینه شکایت خاصی نداشتیم. درواقع زمانی که موضوع قانون کار مطرح می‌شود الزاما موضوع تامین اجتماعی مطرح می‌شود. براساس این قانون، معلم باید ساعات مشخصی کار کند و براساس همین میزان ساعت، حق بیمه دریافت می‌کند. همچنین پرداخت بیمه معلمان برعهده خود مؤسس مدرسه است.

تأسیس مدارس غیردولتی، امری خیرخواهانه است

کارشناس مسؤول مدارس و مراکز غیردولتی خراسان رضوی بیان کرد: مؤسسان مدارس غیردولتی، برای کسب درآمد و سود مدرسه‌ای برپا نکردند، بلکه برای به‌دست آوردن ثواب این کار را انجام داده‌اند. درواقع به‌دنبال ارتقاء پرورش و آموزش و کیفیت مطلوب این خدمات هستند و نمی‌شود گفت در جست‌وجوی سود هستند. به‌عنوان نمونه مدارس غیردولتی وجود دارد که 5 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهند و مبالغ پرداختی به آموزگاران نیز بسیار بیشتر از میزان حقوق تعیین‌شده قانون کار است. درواقع با شرایط اقتصادی فعلی، مؤسسان مدارس غیردولتی با ایثار درحال فعالیتند و عملکردشان سودی به‌همراه ندارد. از سویی دیگر افزایش مدارس غیردولتی، نشانگر بیشتر شدن روزبه‌روز خیران مدرسه‌دار است.

وی اظهار کرد: هنگام تعیین شهریه مدارس، توسط اداره آموزش‌وپرورش، اولویت شهریه بیشتر با مدرسه‌ای است که پوشش حداکثری بیمه را برای آموزگاران خود داشته باشد. یک شورای نظارتی بر مدارس غیردولتی وجود دارد تا عملکرد مدارس را مورد بررسی قرار دهد، اگر مدرسه‌ای خارج از چارچوب‌های مشخص شده، تخلفی چون عدم بستن قرارداد با معلم، نداشتن گزینش، تخلف در دریافت میزان شهریه و ... داشته باشد، در شورای نظارت بر تخلفات بررسی شده و رأی صادر می‌شود. این رأی، متناسب با نوع تخلف می‌تواند تذکر، توبیخ، عدم‌فعالیت کوتاه‌مدت یا تعطیلی دائم مدرسه باشد. در طول یک سال گذشته تعداد پنج رأی متناسب با نوع تخلف مدارس صادر شده است.

17 درصد دانش‌آموزان استان، در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

اسلامی‌نژاد با بیان اینکه «17درصد دانش‌آموزان استان، در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند» توضیح داد: مسلما این دسته از مدارس افزون بر جنبه‌های مثبتی که دارند، دارای مشکلاتی چون پرداخت حقوق ناکافی به معلمان، عدم رعایت قوانین تدوین شده توسط مؤسسان و... هستند. باید توجه داشت همه معلمان شاغل در این مدارس، بایستی استعلامات گزینشی را پشت سر گذرانده باشند و در غیر این صورت حق کار کردن ندارند.

کارشناس مسوول مدارس و مراکز غیردولتی خراسان رضوی تصریح کرد: حدودا تعداد 80 هزار معلم آزاد در مدارس غیردولتی در حال فعالیتند که سهم استان از این تعداد، بیش از 20هزار معلم آزاد است، درواقع وجود چنین جمعیت مشغول به کاری اتفاق بسیار خوبی است. 

وی ادامه داد: همچنین گذراندن کلاس‌های ضمن خدمت توسط معلمان، یکی دیگر از الزاماتی است که باید رعایت شود. تابستان سال جاری در تمام نواحی مشهد، کلاس‌های ضمن خدمت برگزار ‌شد. این کلاس‌ها، آمادگی لازم برای تدریس به دانش‌آموزان را برای معلمان فراهم می‌کند.

هدف از ایجاد مدارس غیردولتی، کاهش هزینه‌های دولت است

کارشناس مسؤول مدارس و مراکز غیردولتی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که علت ایجاد مدارس غیردولتی چیست؟ گفت: مردم ایران، از دیرباز در حوزه پرورش و آموزش نقشی تأثیرگذار داشتند. فعالیت مکتب‌خانه‌ها نمونه‌ای از حضور مردم در این زمینه است. در دوران جنگ ایران با عراق، برخی مدارس به‌صورت سه شیفت یا چهار شیفت اداره می‌شد، بنابراین به پیشنهاد مرحوم آیت‌الله رفسنجانی یکسری مدارس غیردولتی با هدف کاستن بخشی ازهزینه‌های دولت و ارائه خدمات متفاوت ایجاد شد.

شهروندان حق دارند از خدمات متفاوت در مدارس غیردولتی بهره‌مند شوند

اسلامی‌نژاد در رابطه با خدمات متفاوت برخی مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی وجود دارند که دارای استخر هستند. درواقع حق شهروندان است اگر نیازمند خدمات متفاوت در مدرسه‌ها باشند، این خدمات برایشان ارائه شود. نکته اینجاست که وجود مدارس غیردولتی به معنای تضعیف مدارس دولتی نیست. دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی یکسری خدمات باکیفیتی دریافت می‌کنند که منجر به گرایش آن‌ها به این مدارس می‌شود. 

آموزگار شاکی از مؤسس مدرسه غیردولتی با ارائه مستندات، شکایت کند

وی در رابطه با نحوه شکایت معلمان از مؤسسان مدارس غیردولتی توضیح داد: اگر آموزگاری، شکایتی داشته باشد و مستنداتی مبنی بر اینکه در مدرسه مذکور تدریس می‌کند، می‌تواند به کارشناسان ما در اداره آموزش‌وپرورش هر ناحیه مراجعه کنند و مشکلات خود را با دلایل متقن شرح دهد و در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم. در این صورت یا بایستی فرایند کاری مؤسس اصلاح شود یا دلایل محکمه‌پسندی مبنی بر نوع برخورد خود با معلم را داشته باشد. 

قانون کار، معیار پرداختی‌های معلمان مدارس غیردولتی

کارشناس مسؤول مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: مؤسسان بایستی براساس قانون کار با آموزگاران قرارداد ببندند، اینکه در فرایند اجرای آن، مشکلی وجود دارد، ضعف قانون نیست، بنابراین اگر مؤسس، براساس قوانین با آموزگار قرارداد نبندد معلم برای تدریس باید به مدرسه‌ دیگری رود. درواقع معلم نه حاضر است کار را از دست دهد نه اینکه از موسس متخلف مدرسه، شکایت کند. در کلاس‌های ضمن خدمت به آموزگاران همواره تاکید می‌کنیم که باید حقوق خود را بدانند.

وی در پاسخ به نتیجه‌بخش نبودن نوع گزینش آموزگاران تشریح کرد: در اداره کل آموزش و پرورش، حدود 40 اداره داخلی وجود دارد که یکی از این ادارات، هسته گزینش است. این اداره، دارای ساختار جداگانه‌ای است، بنابراین نمی‌توانم پرسش‌های مربوط به هسته گزینش را پاسخ دهم. اما باید توجه داشت که فرایند گزینش، دارای مراحل گوناگونی است و چندین ماه به‌طول می‌انجامد. نیروهایی که فرایند گزینش را طی می‌کنند افراد توانمندی هستند.

اسلامی‌نژاد ادامه داد: آموزش و پرورش استان همواره مورد سؤوال است که چرا تأسیس و توسعه مدارس غیردولتی در خراسان رضوی از شرایط ایده‌آل، فاصله دارد و روند تأسیس و توسعه مطلوب نیست، درواقع باید پوشش بیشتری در سطح استان داشته باشیم. معتقدیم هر چه دولت در زمینه مدارس، کاهش تصدی‌گری داشته باشد، شرایط بهتر خواهد بود.

دبیر شورای نظارت مدارس و مراکز غیردولتی در رابطه با مدارس خرید خدمات گفت: سال 1392 در برخی از استان‌های کشور ایجاد مدارس خرید خدمات آموزشی، طرحی وزارتی بود تا به‌وسیله آن، فضاهای مازاد مدارس و صندلی‌های خالی پوشش حداکثری داده شود و دانش‌آموز به‌دلیل نداشتن معلم از تحصیل محروم نشود.  مجلس شورای اسلامی این طرح را برای پوشش حداکثری دانش‌آموزان در راستای فراهم کردن عدالت آموزشی ارائه داد. خراسان رضوی جزو معدود استان‌هایی بود که از سال نخست این طرح، در آن عملی شد. 

وی افزود: مدارس خرید خدمات، ضمن رعایت عدالت آموزشی، بدین معنا که همه مناطق را پوشش می‌دهند، اشتغال‌آفرینی بسیاری چون جذب نیروهای آزاد را نیز ایجاد کرده‌اند. همچنین براساس ارزیابی‌هایی که صورت گرفته کیفیت آموزشی بالایی داشته و جزو مدارس پر اقبال است. این مدارس دولتی با تعداد دانش‌آموزی مشخص به یک مؤسس غیردولتی واگذار می‌شود که این موسس 0-100 مدرسه را پوشش می‌دهد و دولت بودجه‌ای را برای این مدارس درنظر گرفته که مورد تأیید مجلس شورای اسلامی است. پرداختی‌ها به مدارس غیردولتی با عددی که دولت برای مدارس دولتی می‌پردازد، بسیار مناسبتر است و کیفیت بالاتری نیز دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/121565/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم