پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خبر داد؛

به دنبال ایجاد معیشت پایدار برای روستاییان هستیم/رویت پلنگ در 75 درصد شهرستان‌های استان اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های عملیاتی اداره محیط زیست شامل مطالعه و آماده سازی روستاییان برای ایجاد معیشت پایدار است.
  تورج همتی درهمایش مرکز پژوهش جانورشناسی کاربردی با همکاری گروه زیست شناسی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزارشد، اظهار کرد: خراسان رضوی به عنوان مهد اسطوره‌ها و نوابغ شناخته می‌شود. ما سرمایه‌های زیادی همچون اساتید و دانشمندان در استان داریم که درعرصه‌های مختلف نقش آفرینی می‌کنند.
وی افزود: یکی ازسرمایه‌های بزرگ ما سرمایه‌های طبیعی است که ریشه درتاریخ دارد. طبیعت همزاد تاریخ است.ما همچنان در استان ظرفیت‌های ناشناخته زیادی داریم که از نظر شناخت منابع ارزشمند هنوز موفق به شناخت ظرفیت‌های خود نشده‌ایم.
وجود مراکز تخصصی در طبیعت در استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: استان خراسان رضوی سرزمینی است که دارای ابعاد مختلفی است که در حوزه طبیعت نیاز به شناسایی بیشتری دارد. ما در بخش اجرا نیازمند یاری حوزه آکادمیک و استفاده از تجارب و مباحث مطرح شده در این حوزه هستیم. درکنار این مراکز آکادمیک، در استان خراسان رضوی دانشکده‌ها و مراکز تخصصی در طبیعت وجود دارد.
همتی خاطر نشان کرد: ما به عنوان آیینه محیط زیست استان، دربردارنده بهشت پلنگ ایرانی بوده و در منطقه حیدری بهشت قوچ عریان، را دارا بوده و همچنین مجموعه‌ای از تنوعات و زیستگاهای خاص را داشته که می‌توانند به عنوان لابراتور مورد استفاده دانشگاه قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: در خیلی از کشورها همچون ترکمنستان یک دانشگاه وجود دارد که دولت همه اعتبارات در دست آن قرار داده واز دانشگاه خواهان ارائه راه‌حل است. ما نیز نیازمند چنینی مکانی هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در این چنین دانشگاهی که نسخه‌های عملیاتی و اجرایی خود را از آن دریافت کنیم. دانشگاه فردوسی مشهد که از لحاظ جایگاه در کشور و در شرق و شمال شرق به عنوان دانشگاه مرجع مطرح است، می‌تواند گزینه خوبی برای این کار باشد.
همتی گفت: خراسان در 28 شهرستان دارای سطح جنگل و مراتع قابل توجه بوده و 70 درصد مراتع استان که بخشی از آن شامل جنگل‌ها و زیستگاه‌های هزارمسجد دارای کیفیت خوبی هستند.
رتبه نخست استان خراسان در شمار مناطق 
وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی 41 منطقه داشته که نسبت به کل کشور در رتبه نخست گرفته و ششمین استان از نظر وسعت منطق کشور هستیم.
تخصیص 21 درصدی سهم استان به محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: 21 درصد سهم کل مساحت استان را، حوزه محیط زیست به خود اختصاص داده که حدود 2.5 میلیون هکتاراست. وسعت پارک ملی تندروه، سه اثر طبیعی ملی، سه حیات وحش و 21 منطقه حفاظت شده از نظرآمار برای ما قابل توجه هستند. 
همتی خاطر نشان کرد: طبق تقسیمات جغرافیایی کشور یکی از حوزه‌های مهم، شرق و شمال شرقی از نظر زیستگاهی و تنوع زیستی متنوع بوده و دارای اهمیت زیادی هستند. منطقه خیلج عمان، منطقه زاگرس، البرز وارسباران دارلای تنوع زیادی هستند اما منطقه خراسان بیشترین و وسعیترین مناطق را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: تنوع زیستی بخش مهمی از استان خراسان در گونه‌های مختلف پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها و مهرداران وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص : برنامه‌های راهبردی محیط زیست استان درافق 1420 حفاظت و احیای تنوع زیستی در سطح استان یادآورشد: این برنامه‌ها شامل برنامه عمل مدیریت، حفاظت گونه‌ها، کاهش اثرات مخاطره زیست محیطی در مناطق تحت مدیریت، ارتقا کیفیت و کمیت مناطق تحت مدیریت برای حفاظت از تنوع زیستی، مطالعه و شناسایی ذخایر ژنتیکی مناطق فسیلی و غارهای استان حفاظت و احیا تالاب، اجرای برنامه مدیریت زیست بومی و زیست بوم های حساس و شکننده است.
همتی عنوان کرد: طرح جدید در استان خراسان بحث زیست بوم است، باید به جوانب محلی توجه کنیم و رابطه خوبی بین جوامع محلی و زیست محیطی ایجاد شود. ما در 41 منطقه بالغ بر 500 روستا داریم که 30 هزار نفر جامعه روستایی را تشکیل می‌دهند. 
وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های عملیاتی اداره محیط زیست شامل توسعه منابع و تنوع زیستی و زیستگاه، توسعه کمی و کیفی منطق و حفظ تنوع زیستی و مشارکت جوامع بومی و محلی، اجرای طرح جامع بهسازی پایدار و آموزس جوامع محلی با رویکرد مدیریت زیست بومی، تلاش در جهت نگهداری منابع اکولوژیک و بهره برداری از منابع چهارگانه استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه گفت: همچنین مطالعه و آماده سازی روستاییان برای ایجاد معیشت پایدار، پیگیری واگذاری قرقهای اختصاصی با مشارکت جوامع بومی، محلی و ساماندهی حاشیه رودخانه کشف رود ایجاد دهکده‌های متعدد بوم‌گردی توسعه و تجهیز تفرجگاه‌ها از این‌گونه برنامه‌ها است.
استان خراسان به عنوان یکی از مناطق یوز خیز
همتی عنوان کرد: استان خراسان یکی از مناطق یوز خیز است که ما هنوز نتوانسته‌ایم دانشگاه و اداره کل محیط زیست را در این خصوص به میدان بیاوریم . در خراسان شمالی و سمنان برای احیای یوز پلنگ اقدامات لازم انجام شده ولی در خراسان هنوز اقداماتی در این راستا صورت نگرفته است.
رویت پلنگ در 75 درصد شهرستان‌های استان
وی افزود: در 75 درصد شهرستان‌های استان پلنگ رویت شده است . نسل شیر و ببر در ایران منقرض شده است. در استان خراسان 8 گربه سان حیات دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: روند انقراص گونه‌ها برای ما زنگ خطر است. ما دارای مقام اول درفرسایش خاک ، مقام ششم در تخریب جنگل ، مقام دوم در بیابان زدایی و مقام سوم در تخریب و از دست دادن زیست محیطی را در دنیا هستیم.
ضرورت همکاری دانشگاه با اداره محیط زیست استان
همتی اظهار کرد: ضرورت پیوند با دانشگاه ها در راستای اصل پنجم قانون اساسی ایران که حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی می‌داند و دانشگاه بایستی همکاری علمی پژوهشی تحقیقاتی لازم را با اداره محیط زیست استان خراسان رضوی و دانشگاه فردسی مشهد انجام دهد.
وی یادآور شد: هدف ما ایجاد تعامل مشترک علمی، فنی، پژوهشی تحقیقاتی و اجرایی در جهت نیل به اهداف حفاظت، بهسازی و ارتقا کیفیت محیط زیست استان است. ما علاوه بر دانشگاه، حمایت اداره کل را خواستاریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: از این همکارهای دانشگاه با محیط زیست شامل مستند نمودن اجزا تنوع زیست محیطی جهت مطالعه فنون استان و در اختیار قرار دادن آن به مرکز دانشگاهی و پژوهشی است همچنین اولین و کاملترین بانک ژن در خصوض ذخیره سازی بافت‌های مختلف گونه‌های حیات وحش در کشورو کامل ترین موزه در خصوص تنوع گونه ای است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/121692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است

حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است

اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال 1402 حدود111 درصد افزایش یافت

برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس