عدم محبوبیت پرداخت غیر نقدی در فروشگاههای ژاپن
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - کشور ژاپن در نظر دارد مردم را به استفاده از کارتهای اعتباری و پول الکترونیکی به جای پرداخت پول نقد تشویق کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از ژاپن نیوز، نتایج گزارش کارشناسان وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نشان میدهد علت تصمیم دولت به ارائه این طرح نیاز به نیروی انسانی در سیستمهای نقدی در فروشگاههای خرده فروشی است و در حال حاضر به دلیل پیری جمعیت استفاده از نیروهای انسانی در دیگر بخشها ضروریتر است.
همچنین استفاده از پول دیجیتال موجب شفافیت جریانهای پولی شده و دولت میتواند مالیاتهای دقیقتر و کارآمدتری را اجرا کند. هزینههای نقل و انتقال پول نقد نیز کاهش مییابد.
البته بر اساس برآوردهای ارائه شده دولت ژاپن از اطلاعات سال 2015، میزان استفاده از پول دیجیتال 18.4 درصد بوده در حالی که این میزان در چین 60 درصد و در کره جنوبی 89.1 درصد بوده است.
در کره جنوبی پس از بحران مالی سال 1997، بیشتر معاملات از طریق کارتهای اعتباری صورت میگیرد و این حرکت به منظور کنترل بیشتر بر مالیات اجرایی شده است. فروشگاههای خرده فروشی که فروش آنها بیش از 2.4 میلیون ین است باید از کارتهای اعتباری برای پرداخت استفاده کنند.
در سالهای اخیر در چین نیز گوشیهای هوشمند تبدیل به ابزاری برای پرداخت شده و در بین افراد محبوبیت یافته است. دو سیستم عامل پرداخت از طریق گوشی هوشمند در چین Alipay و WeChat Pay هستند.
میزان پرداخت با کارتهای اعتباری در کانادا، انگلستان و استرالیا بیش از 50 درصد است و در آلمان نیز کمتر از ژاپن و 14.9 درصد است.
بر اساس این گزارش مشخص شد پول نقد در ژاپن اعتبار بیشتری دارد و علت آن این است که در ژاپن، حسابهای جعلی بسیار کم و میزان جرایم نیز اندک است، بنابراین برای مردم استفاده از پول نقد ایمن و تعداد خودپردازها نیز برای دریافت پول نقد زیاد است. به همین دلیل بسیاری از فروشگاههای کوچک فقط پول نقد دریافت میکنند.
بر اساس این گزارش، فروشگاههای کوچکتر به دلیل هزینه پردازش کارتهای اعتباری و معاملات پول الکترونیکی تمایلی به استفاده از آن ندارند.
فروشگاههای خرده فروشی بزرگ، سوپرمارکتها و مغازههای فروش از طریق پول مجازی پرداخت از طریق کارتهای اعتباری را میپذیرند، اما هنوز خریداران، پول نقد را به استفاده از کارتهای اعتباری ترجیح میدهند.
هرچند پرداختهای غیرنقدی در ژاپن برنامه جدیدی نیست و از سال 2000 تاکنون مورد استفاده بوده است، اما محبوبیت چندانی ندارد. یکی از موارد عدم محبوبیت این طرح، اطلاع برخی شرکتها از جزئیات دقیق مربوط به اطلاعات خرید مشتریان است.
بنابراین دولت ژاپن برای تحقق هدف خود نیازمند تجزیه و تحلیل رفتار مصرفکننده و روانشناسی افراد برای استفاده از پول غیرنقدی است.
شرکت نرمافزاری Lineبرنامههای زیادی در این زمینه ارائه کرده که شامل پرداخت با اسکن کدهای QR، کارتهای اعتباری و یا گوشیهای هوشمند مجهز به FeliCa است.
از موارد تشویق فروشگاهها به استفاده از ابزارهای پرداخت غیرنقدی نیز میتوان به معافیت پرداخت هزینههای خاص به دولت طی 6 ماه اشاره کرد.
مسافران چینی نیز در ژاپن میتوانند از WeChat Pay برای خرید غیرنقدی استفاده کنند و این روش میتواند انگیزهای در پرداخت غیرنقدی برای فرشگاهها باشد.
از دیگر طرحهای تشویقی دولت به منظور کاهش آسیب به اقتصاد و ترویج پرداختهای غیر نقدی پنج درصد پاداش خرید از فروشگاههای کوچک و متوسط است.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۸
-
۲۹ بازديد
-
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/123834/