پیام خراسان

آخرين مطالب

غبار فراموشي بر مزار بوذرجمهر قايني مقالات

  بزرگنمايي:

ايران قلب تپنده قاره آسيا است قلبي که از ابتداي تاريخ بشر تاکنون مردان و زنان بزرگ و عالمان ناموري را در دامان خود تربيت کرده است عالماني که براي پيشرفت علم، فرهنگ و دين اين مرز بوم مانند شکوفه هاي بهاري يکي يکي در خون خود بر زمين غلتيده اند اما نگذاشتند اين خاک عزيز توسط گروه هاي ياغي مختلف از جمله ترکان و مغولان به يغما برده شود.

بزرگاني که نه تنها نگذاشتند فرهنگ اصيل ايراني و زبان شيرين فارسي در تاخت و تاز ترک مغولي نابود شود بلکه با ورود به درگاه حاکمان مغول آنها را به آيين و دين و فرهنگ ايراني جامه پوشاندند و با استفاده از اين وحشي هاي بي فرهنگ و خون خوار فرهنگ، زبان و علم و ادب فارسي را شکوه و اعتلا بخشيدند.

حکيم ابوذر جمهر قايني مردي از سلاله پاکان از ديار عالم پرور قاينات و مايه فخر خطه جنوب خراسان از جمله اين حکيمان، شاعران و سياستمداران برجسته است که هم عصر فردوسي در دربار غزنوي علم و ادب ايراني را اعتلا بخشيده و آوازه ايران و ايراني را در زمان خود به دور ترين ملل دنيا رسانده است.

آري او طبق نوشته هاي عروضي در چهار مقاله علاوه بر اين که سياستمدار شايسته اي براي دربار غرنوي بوده است حکيم و شاعري نامور هم بوده که به دو زبان شيرين فارسي و عربي در قالب معاني زيبا عشق و تفکر ايراني را نسبت به کائنات که در فرهنگ ايراني سينه به سينه و نسل به نسل منتقل شده را به سراسر عالم ارزاني  داشته است عشقي که هر جنبده اي را در عالم کائنات به تکاپو انداخته و مدهوش جمال و جلال الهي مي کند.

اما با همه اين تفاسير همواره در طول اعصار مختلف و حتي تا به امروز سهم انسان هاي وارسته از دنيا گمنامي و مظلوميت بوده است مظلوميتي که عمقي به بلنداي تاريخ معرفت و دانش بشري دارد.

در حال حاضر هم متاسفانه تنها نبود اعتبارات گمنامي اين حکيمان بلند آوازه را در کشور از جمله خراسان جنوبي دوچندان کرده است کمبودي که همواره مفاخر ايراني از آن رنج مي برند و موجب شده هر کدام از بيگانگان نام و آوازه اين حکيمان بزرگ را براي بهره برداري فرهنگي خود به يغما ببرند.

بي توجهي به مفاخر موجب بهره برداري سياسي و فرهنگي بيگانگان از آنها به نفع خود مي‌ شود

رئيس حوزه هنري خراسان جنوبي بي توجهي به مفاخر را عامل بهره برداري سياسي و فرهنگي بيگانگان به نفع خود از آنها عنوان کرد و گفت: سهم ابوذر جمهر قايني از پژوهش هاي تاريخي و فرهنگي در خراسان جنوبي بسيار کم است.

مهدي حبيبي  با بيان اين که متاسفانه مفاخر خراسان جنوبي در سطح استان و کشور به مردم و نسل جوان معرفي نشده‌اند، گفت: بايد با همکاري دستگاه هاي متولي فرهنگ در سطح استان تلاش هاي بسيار زيادي براي معرفي مفاخر استان از جمله ابوذرجمهر قايني صورت گيرد.

وي با بيان اينکه سرگذشت اين مفاخر حداقل به کودکان و نسل جوان در استان معرفي شود، گفت: متاسفانه در استان سرگذشت پژوهشي زيادي در مورد مفاخر انجام نشده و بي توجهي در معرفي مفاخر بومي استان به نسل جوان در درازمدت موجب بي‌هويتي و بي اصالتي مردمان خطه جنوب خراسان مي‌شود.

رئيس حوزه هنري خراسان جنوبي با بيان اين که متاسفانه کمبود اعتبارات موجب مظلوميت بيشتر مفاخر استان شده است، تصريح کرد: حکيم بوذر جمهر قايني از سياستمداران و وزاري برجسته دربار محمود غزنوي است که در سده چهارم و ربع قرن سده پنجم هجري مي زيسته و محمود غزنوي به پاس خدمات او به فرهنگ ايراني امارت آل ناصر در خطه قاينات و قهستان سابق (خراسان جنوبي امروزي) را به وي بخشيده است.

حبيبي با بيان اين که بوذرجمهر به دو زبان فارسي و عربي شعر مي‌گفته و در زمان خودش آوازه او به ساير ملل هم رسيده بوده، گفت: بايد فعاليت هدفمندي براي جمع آوري آثار و اشعار اين حکيم برجسته در استان انجام شود که در صورت بي توجهي به مروز زمان آثار و سرگذشت اين حکيم و سياستمدار برجسته از حافظه ضعيف تاريخ پاک خواهد شد.

وي با بيان اين که نظامي عروضي در چهار مقاله ابوذرجمهر را هم پاي شاعر مشهور زمان او يعني خاقاني، منوچهري، فرخي و عنصري قرار مي دهد، ادامه داد: در بعضي از قسمت هاي چهار مقاله نظامي ابوذرجمهر را در زمره چهار شاعر برتر عصر خود و در مقامي بالاتر از عنصري و منوچهري ذکر مي کند.

رئيس حوزه هنري خراسان جنوبي يادآور شود: ابوذر جمهر قايني مايه فخر خطه جنوبي خراسان است.

انجام پژوهش هاي مردم شناسي در خصوص ابوذرجمهر قايني

 مديرکل ميراث فرهنگي از انجام پژوهش هاي مردم شناسانه و مرمت بقعه و آرمگاه ابوذر جمهرقايني خبرداد.

حسن رمضاني با بيان اين که بقعه ابوذر جمهر قايني تاکنون چندين بار مورد بازسازي و مرمت قرار گرفته و آرمگاه اين حکيم به خوبي براي مردم معرفي شده است، تصريح کرد: ابوذرجمهر قايني شاعر سده چهارم و ربع اول قرن پنجم هجري قمري است که تدبير و خرد او موجب رشد ايران در عصر غزنويان شده است.

وي با بيان اين که ابومنصور در قاين به دنيا آمده و نسب او به منصوريه از خاندان هاي شريف قاين مي رسد،گفت: وي احتمالا برادر محمد بن ابراهيم قايني از سياستمداران غزنوي بوده  که تا عصر بهرامشاه در قيد حيات بوده است.

مديرکل ميراث فرهنگي خراسان جنوبي با بيان اين که بايد فعاليت هدفمندي در خصوص جمع آوري و معرفي مفاخر استان صورت گيرد، گفت: کمبود اعتبار يکي از مهم ترين دلايل نبود پژوهش هاي هدفمند در خصوص مفاخر استان است.

وي يادآور شد: همکاري نهادهاي مختلف و کمک پژوهشگران نقش مهمي در معرفي معرفي خراسان جنوبي در سطح کشور دارد.

ابوذر جمهر قايني مايه فخر ادبيات ايران زمين است

سيد مهدي رحيمي ، استاد رشته ادبيات و زبان شناسي دانشگاه بيرجند  با بيان اين که تاکنون در خصوص ابوذر جمهر تحقيق کاملي صورت نگرفته است، گفت: ابوذر جمهر در سرودن اشعار مختلف و خلق معاني نغز و بديع در ميان شاعران ايران زمين شهره است.

وي با بيان اين که ابوذر جمهر در دوران خود موجب اعتلاي فرهنگ و ادبيات ايراني شده است، اظهارکرد: اگر اشخاصي مانند ابوذر جمهر، و حکيم نزاري ها و فردوسي ها نبودند زبان و شعر فارسي نمي توانست از گزند مغولان در امان بماند.

استاد ادبيات دانشگاه بيرجند با بيان اين که بوذر جمهر انسان بسيار وارسته اي بوده است، گفت: اين شاعر در بهبوهه حمله مغول با نفوذ در دربار شعر و ادبيات فارسي را مانند بسياري از شاعران هم عصر خود از آسيب نجات داد.

رحيمي يادآور شد: بايد پژوهش هاي هدفمندي در خصوص ابوذرجمهر و سرگذشت پژوهشي و معرفي آثار او به نسل جوان به خصوص جوانان و کودکان خراسان جنوبي انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/1244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خراسان رضوی بارانی می‌شود

آتش‌سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس مشهد اطفا شد

مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی

کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند

برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس

آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند

اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع

کشف هزار و 900 لیتر سوخت قاچاق در نهبندان

کلینیک تخصصی خیر ساز بیمارستان امام حسین (ع) محمدشهر افتتاح شد

توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل

در دومین جلسه دادگاه «تتلو» چه گذشت؟ + عکس

آتش سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس اطفا شد

برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور

اعزام کاروان خودرویی غیرت از مشهد به سبزوار

بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت

600 نیاز صنایع خراسان شمالی در سامانه «نان» ثبت شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

کتاب آداب آبادانی منتشر شد

ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/10شهر کردستان فاقد کتابخانه

آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان

سبقت شکلات از طلا!

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

ایجاد 30 هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی

بازدید معاون دادستان مرکز خراسان رضوی از نقاط حادثه‌ساز جاده کلات

روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم

راهیابی دو بانوی ورزشکار خراسان رضوی به اردوی تیم ملی تنیس روی میز

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان

1900 خودروی شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

سوانح رانندگی شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

مهارت‌آموزی 1493 بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای بار سیزدهم لغو شد

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد

شناسایی بیش از 22هزار بیمار دیابتی در نیشابور

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد