پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون علمی رئیس جمهور: کلید سرمایه‌گذاری در پژوهش در دستان بخش خصوصی/ دولت در حوزه پژوهش سهام‌دار نباشد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص اهمیت سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش و بی‌اثر بودن سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه گفت: اینکه تنها دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، راه به جایی نمی برد؛ سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش تنها زمانی موثر است که اگر دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد، بخش خصوصی نیز نسبت به دولت بیشتر اقدام به سرمایه‌گذاری کند. 
  سورنا ستاری در جلسه شورای ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، با تاکید بر ایجاد محیط و اکوسیستمی مناسب برای رشد اقتصاد دانش بنیان محور، اظهار کرد: آنچه که منجر به رشد اقتصاد دانش بنیان می‌شود، محیط و اکوسیستم است که در آن عوامل مختلفی اثرگذار است به طوری‌که عامل مالی در رده پنجم و یا ششم قرار می‌گیرد؛ در حالیکه در اقتصاد نفتی عامل مالی در اولین رده قرار می‌گیرد و به عنوان عاملی محور به شمار می‌رود. 
وی ادامه داد: زمانی که پول عامل محور در یک اقتصاد مدنظر گرفته می‌شود، اقتصادی همچون اقتصاد نفتی شکل می‌گیرد در حالیکه اقتصاد دانش‌ بنیان بر اساس نیروی انسانی است؛ در حال حاضر شاهد هستیم که برخی از این جوانان کالایی با حجم کم با ارزشی بالا به فروش می‌رسانند، در حالیکه این ارزش با ارزش دو بشکه نفت برابر می‌کند. درواقع تفاوت جدی اقتصاد دانش بنیان با اقتصاد نفتی در درآمد بسیار حاصل از صادرات با سرمایه‌گذاری اندک و حجم قابل توجه ارزش افزوده آن است.
محصولات همراه با علم، ارزشی بالا اما وزنی کم
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در اینباره گفت: شرکت‌هایی در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت دارند که 130 میلیون یورو صادر کرده که وزن تمام این کالاها 70 کیلوگرم بوده است؛ در واقع هر 5 تا 6 گرم از این کالا چند صد دلار ارزش داشته است. درنتیجه این ارزش افزوده ناشی از دانشی است که منجر به تفاوت‌هایی در اقتصاد کشور می‌شود. شاید چندین تن سنگ آهن و هزاران لیتر نفت صادر کنیم اما ارزش آن با این دسته از کالاها برابری کند.
روحیه کارآفرینی در همگان برانگیخته شود
ستاری با تاکید اینکه آن چیزی که باعث می‌شود یک اقتصاد شکل گیرد، اکوسیستم است، تصریح کرد: در راستای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باید فرهنگ جامعه تغییر یابد. در واقع کارآفرینی باید تبدیل به یک ارزش تلقی شود؛ همه افراد جامعه کارآفرینی ارزش باشد و این روحیه که همه سازمان و بخش‌ها افتخارشان بستن یک کسب و کار با هر عنوان باشد، خود معضلی جدی برای توسعه و ارتقا فضای کسب و کار است.
وی با اشاره به اینکه تمام شهر تبدیل به چارک علم و فناوری شود، افزود: تفکر استخدام شدن در سازمان‌های دولتی باید در ذهن فرزندانمان کمرنگ‌تر شود و باید اکوسیستمی ایجاد شود تا بتوانیم از فرزندان این جامعه و تقویت توانمندی و تخصص آنها در توسعه کشور و ارتقا اشتغال و رونق تولید حمایت کنیم و از طرفی دیگر این امر برای حفظ و ماندگاری این نیروی انسانی ارزشمند در سطح استان و کشور است.
پارک علم و فناوری نباید به یک محیط فیزیکی محدود شود
پارک علم و فناوری امری جز او یک محیط کسب و کار نیست البته دلیلی ندارد که این پارک حتما باید به یک محیط فیزیکی محدود باشد چراکه کل شهر می‌تواند پارک علم و فناوری به شمار رود. بنابراین هر فردی در خانه خود کسب و کاری ایجاد کند و هر کس که دارای ایده خوبی بود، می‌تواند از تسهیلات این پارک بهره ببرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: در حقیقت سیستم دانش بنیان مربوط به فیزیک نیست بلکه پارک علم و فناوری به کل شهر اطلاق شود. تفاوت یک شهر استارتاپی با شهری مانند شهرهای ما این است که مردم از وضعیت موجود در شهر به دنبال ایده و فرصت همراه با علم و دانش هستند.
کلید رونق اقتصاد در دستان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه پژوهش
ستاری خاطرنشان کرد: دلیل حمایت ما از استارتاپ‌ها این است که این استارتاپ‌ها در یک نوع تفکر فرهنگی آمیخته شده و روشی را برای حل معضلات اجتماعی به مردم ارائه می‌دهد. یک شهر هوشمند شهری است که هر روز آموزش‌های جدیدی را فرا بگیرند تا بتوانند در زندگی روزمره خود از امکانات تکنولوژی بهره ببرند اما اینکه چگونگی دستیابی به آن امر این است که بخش خصوصی در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری کند. 
وی در خصوص اهمیت سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش و بی‌اثر بودن سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه اظهار کرد: اینکه تنها دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، راه به جایی نمی برد؛ سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش تنها زمانی موثر است که اگر دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد، بخش خصوصی نیز نسبت به دولت بیشتر اقدام به سرمایه‌گذاری کند. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: اگر به درستی مطرح شود که سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش می‌تواند در اقتصاد کشور راهگشا باشد، سرمایه‌گذاران به جای آنکه در حوزه‌هایی مانند دلار، طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنند، به این سمت و سو سوق داده می‌شوند. تمام تلاش ما بر روی اقتصاد دانش بنیان و اکوسیستم است.
ستاری ادامه داد: شرکت‌های استارت آپی که امروز توسعه پیدا کردند، دو و سه سال گذشته در فضای کسب وکار حضور نداشتند اما کسانی که تصمیم گرفتند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، دارای شم اقتصادی بالایی بودند. البته سرمایه گذاری باید توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات دولتی باشد اما نباید دولت سهام‌دار شود، زیرا دولت شریک خوبی برای سرمایه گذاری نیست. 
باید در راستای مرتفع ساختن مشکلات محیط کسب و کار استارت‌آپ‌ها گام برداشت
وی افزود: تنها دولت باید در راستای اصلاح محیط و اکوسیستم فضای کسب و کار اقدام کند؛ برای ایجاد این فضا باید همه بخش‌ها اعم از بانک‌ها، بیمه‌ها ، ادارات اماکن، شهرداری و بسیاری سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در فضای کسب و کار دخیل و موثر هستند، وظیفه دارند، در راستای بهبود فضای کسب وکار این استارت‌آپ‌ها گام بردارند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص برخی از مشکلات شرکتهای فناور و استارت‌آپی تصریح کرد: شرکت‌های فناور و استار‌ آپی امروز با مشکلاتی اعم از بیمه و گمرک و... رو به رو هستند که باید برای مرتفع مشکلات آنها تلاش‌هایی صورت گیرد تا محیط کسب و کار برای فعالیت این بخش‌ها فراهم شود.
ستاری با اشاره به اهمیت کارآفرینی و کارآفرینی گفت: اگر کارآفرین و کارآفرینی مقدس شمرده شود، کسی به خود اجازه نمی‌دهد که کرکره واحد کارآفرینی را پایین کشیده و یا آنها را به در اموری همچون اخذ مالیات، گمرگ، بیمه و... تحت فشار بگذارد زیرا این فرد کارآفرین، اشتغال برای افراد جامعه ایجاد کرده و رونق اقتصادی را برای جامعه به همراه داشته و برای جامعه یک ارزش محسوب می‌شود.
پتانسیل بالای خراسان رضوی در فناوری
وی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی دارای پتانسیل بالایی در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است، تصریح کرد: این پتانسیل‌ها شامل نیروی انسانی، ظرفیت‌های مرزی گسترده و است. درواقع فرهنگ کارآفرینی قوی در خراسان رضوی وجود دارد. همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی همکاری برای تبدیل مشهد به شهری نوآور، فناور و هوشمند را دارد. همچنین شرکت‌های دانش بنیان فوق العاده‌ای در پارک علم و فناوری و شهرک صنعتی توس مستقر هستند که آینده موفقیت آمیزی را برای خراسان رضوی رقم خواهند زد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: آنچه که امروز باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، این است که سیستم اقتصاد سنتی در کسب و کار بداند که باید بر جوانان نخبه و متخصص سرمایه‌گذاری کند نه آنکه بر سر راه آنها سد شود و یک روز با فیلترینگ و روزی دیگر با قوانین دست و پاگیر و... مانع از فعالیت آنهت شود چراکه درنهایت خود اوست که می‌بازد.
ستاری با اشاره به اینکه زبان فارسی در رتبه 9 در فضای مجازی قرار گرفته، افزود: ایران از نظر جمعیت در رتبه شانزدهم دنیا قرار دارد اما زبان فارسی رتبه نهم را در اینترنت و فضای مجازی از آن خود کرده است. بیش از 50 درصد تعداد نام های کاربری اینترنت در خاورمیانه متعلق به ایرانیان است، این در حالی است که کشورهای عرب زبان جمعیت بیشتری از ایران دارند.
باید از اقتصاد سنتی فاصله گرفت
وی اظهار کرد: هر روز شاهد ورود برنامه‌های جدید در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی، نانو و... هستیم و این ابزارها توسط مردم مورد قرار استفاده می‌گیرند. برای تحقق مشهد هوشمند باید فرایندها و بوروکراسی و دسترسی شرکت‌ها به منابع اصلاح شود و همچنین صندوق پژوهش و فناوری استان تقویت شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: 450 شرکت نوآور در اطراف شهر تهران مستقر شده اند که سود حاصل از فعالیت آنها به مردم منطقه نیز رسیده است، از سوی دیگر کارخانه نوآوری در تهران راه اندازی شده که یک هزار و 500 نفر را جذب کرده و تا پایان سال این تعداد به سه هزار و 500 نفر جوان کارآفرین خواهد رسید.
ستاری اضافه کرد: تاکنون هزار و 500 ایده نوآورانه و فناورانه در دنیا احصا و در قالب هفت جلد کتاب گردآوری و توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به چاپ رسیده است این یک موقعیت استثنایی برای استان است که از طریق آن می تواند از اقتصاد سنتی فاصله گرفته و جهشی در حوزه اقتصادی ایجاد کند اما این امر نیازمند همکاری همه در راستای ایجاد محیط کسب و کار مناسب است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/126207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق