پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارشی از طرح‌های اشتغال روستایی

کارآفرینی در دل محرومیت‌ها/آستین همت برای رونق روستا بالا زده‌اند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- جوانان روستایی در دل محرومیت های زیر ساختی با کارآفرینی آستین همت را برای رونق روستا بالا زده اند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: وارد برخی از روستاهای خراسان‌جنوبی که می‌شویم خبری از جوانان پویا و فعال در روستا نیست چرا که به دلیل خشکسالی ها نبود رونق کشاورزی بسیاری از آنان برای کار و اشتغال راهی شهرها شده تا بتوانند روزی حلال برای خانواده خود به دست آورند.
در این راستا مدیران و دولتمردان تلاش کرده‌اند از راه‌های مختلف چون پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان روستا و ماندگاری آنان در زادگاهشان را فراهم آوردند که نمونه‌های موفقی نیز در این زمینه وجود دارد.
یکی از روستاهای خراسان‌جنوبی که جوانانش با دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی توانسته‌اند طرح‌های اشتغال‌زایی متعددی را آغاز کنند، روستای بجد در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهر بیرجند در حاشیه جاده بیرجند به زاهدان است.
باید پای صحبت جوانان روستایی که با دریافت تسهیلات، به همراه اراده قوی و آرزوهایی زیبا قدم در عرصه اشتغال‌زایی و کارآفرینی گذاشته‌اند، نشست و تجربه‌های موفق، سختی‌های مسیر و انتظارات آنان از مسئولان را شنید.
ایمان مظهری که در حال حاضر در روستای بجد یک طرح اشتغال‌زا را آغاز کرده است، به خبرنگار مهر گفت: پروژه ما طرح پرواربندی بره(400 رأس) است که ساخت آن بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
افزایش قیمت مصالح، مانعی برای تکمیل طرح اشتغال زایی
وی با بیان اینکه برای این طرح 420 میلیون تومان وام سرمایه‌ای و 250 میلیون تومان وام سرمایه در گردش دریافت کرده‌ام، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم گامی برای اشتغال جوانان بردارم چرا که یکی از اهداف مهم از پیگیری این طرح‌ها اشتغال زایی و کارآفرینی است.
این جوان کارآفرین روستای بجد با بیان اینکه در حال حاضر سه نفر به صورت مستقیم و پنج نفر به صورت غیر مستقیم با این طرح مشغول به کار هستند، ادامه داد: مشکل اصلی در حال حاضر بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی است که مانع به اتمام رسیدن طرح شده است.
مظهری با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوشت نیز مشکل دیگر ما برای خرید بره و دام است، یادآور شد: بعد از اینکه ساخت ساختمان و محوطه طرح به پایان برسد پرورش دام را آغاز خواهیم کرد که امیدواریم برکت به همراه داشته باشد.
سعید کهرمی یکی دیگر از جوانان کارآفرین که در روستای بجد مجتمع پرورش بلدرچین راه‌اندازی کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: این مجتمع تمام فعالیت‌ها از جوجه‌کشی، پرورش و کشتار را انجام می‌دهد.
وی اظهار کرد: برای راه اندازی طرح مجتمع پرورش بلدرچین در روستا، در ابتدا 300 میلیون تسهیلات دریافت کردیم که در حال حاضر به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است.
ضرورت حل مشکل سوخت مجتمع پرورش بلدرچین بجد
کهرمی با اشاره به اینکه 270 میلیون تومان از محل تسهیلات اشتغال روستایی برای طرح ما مصوب شده است، بیان کرد: مشکل اصلی مجتمع ما موضوع تأمین سوخت است که امیدواریم با همکاری متولیان این مشکل نیز حل شود.
وی در زمینه میزان اشتغال‌زایی با اجرای این طرح در روستا ادامه داد: با اجرای طرح مجتمع پرورش بلدرچین در روستا برای پنج نفر به صورت مستقیم و 10 نفر به صورت متفرقه اشتغال‌زایی شده است.
عباس رکنی، مدیرکل، تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز درباره تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به خبرنگار مهر گفت: در خراسان‌جنوبی برای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری هفت هزارمورد ثبت نام در سامانه کارا داریم.
پرداخت 161 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی
وی با بیان اینکه در راستای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نزدیک دو هزار طرح به مبلغ 200 میلیارد تومان به بانک‌های عامل استان معرفی شدند، اظهار کرد: تا این تاریخ 161 میلیارد تومان پرداخت در مرحله اول تسهیلات اشتغال پایدار روستایی داشته‌ایم.
مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی بیان کرد: 1300 طرح اشتغال پایدار روستایی نزد بانک‌های عامل داریم که در صورت تخصیص اعتبار در مرحله دوم پیگیری خواهند شد.
رکنی با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات و اتمام طرح‌ها پیش بینی اشتغال برای پنج هزار نفر می‌شود، یادآور شد: از 161 میلیارد تسهیلات اشتغال روستایی که تاکنون پرداخت شده، 39 میلیارد تومان مربوط به حوزه شهرستان بیرجند است.
بازدید از 113 طرح اشتغال پایدار روستایی در خراسان‌جنوبی
سید حامد حسینی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اهمیت نظارت و بازدید از طرح های اشتغال روستایی گفت: این مهم در جهت جلوگیری از انحراف طرح‌ها از اهداف صورت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: در این راستا براساس نمونه و دستور العمل وزارت کار از 113 طرح اشتغال پایدار روستایی خراسان‌جنوبی به عنوان نمونه بازدید به عمل آمده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به نتایج بازدیدها و بررسی‌ها در خراسان‌جنوبی، انحراف طرح‌های اشتغال پایدار روستایی از هدف بسیار کم بوده است که این مطلب را برخی از مسئولان کشوری نیز در موارد متعدد بیان کرده‌اند.
تغییر مکان اجرای طرح از روستا به شهر پذیرفتنی نیست
حسینی با اشاره به اینکه چند مورد تغییر مکان محل اجرای طرح‌ها را داشته‌ایم، ادامه داد: تغییر مکان از روستا به روستا را با اغماض برخورد می‌کنیم ولی تغییر مکان از روستا به شهر پذیرفته نیست.
وی با تبیین اینکه در صورت پایان یافتن طرح‌های اشتغال روستایی چند هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود، گفت: امیدواریم با این اقدامات و اعطای تسهیلات بتوانیم گام مثبتی برای توسعه و رونق روستاها برداریم.
جوانان روستا بی‌توجه به جاذبه‌های زندگی شهری با امید و عشق به زادگاه، آستین همت برای کارآفرینی را بالا زده‌اند.
حال نوبت مسئولان است که تنها به پرداخت تسهیلات اکتفاء نکرده و برای فراهم‌کردن زیر ساخت‌ طرح‌های اشتغال روستایی نیز یاری‌رسان باشند. بی‌شک تنها در این صورت مانع خالی شدن روستاهای خراسان‌جنوبی از جمعیت جوان و فعال بوده و چراغ آبادی‌ها همچنان روشن می ماند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/130169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد