پیام خراسان

آخرين مطالب

بوم گردی ظرفیتی مهم در صنعت گردشگری فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تربت حیدریه- با پیشرفت در صنایع حمل و نقل و فناوری اطلاعات، دورترین و بکرترین نقاط روی زمین نیز در دید و دسترس علاقه مندان به سفر قرار گرفته بطوریکه امروزه گردشگری بزرگترین صنعت در دنیا محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، شاخه طبیعت گردی رو به رشد ترین بخش صنعت گردشگری است و در این بین اقامتگاه های بوم گردی که سهم بسیار از گردشگری کشور را به خود اختصاص داده از ظرفیت های مهم برای جذب گردشگران خارجی به شمار می رود.
در این راستا طرح توجیهی ایجاد اقامتگاه بوم گردی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری معرفی شد تا اطلاعات مناسب در این زمینه، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، پرداخت تسهیلات مناسب و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن در اختیار علاقه مندان به راه اندازی این کسب و کار قرار گیرد.
در پاسخ به میل و اشتیاق رو به رشد طبیعت گردی و در راستای حفظ محیط زیست، پایداری زیست بوم و فرهنگ مناطق گردشگری، مفهومی جدید به نام "بوم گردی" یا "اکوتوریسم" ظهور کرده است.
اکوتوریسم پیش از هر چیز یک نوع نگرش خاص و آینده نگرانه و اخلاقی، فرهنگی و انسانی به مقوله گردشگری است و نوعی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال مردمانی می باشد که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند.
بوم گردی، واژه پیچیده و غریبی نیست، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است، سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنان منطقه گردشگری خاصی می شود.
با توسعه گردشگری پایدار و برای سفر به مناطق دیدنی و بکر، نیاز به محل هایی برای اسکان در این نقاط احساس شد که برای تحقق این مهم طی چند سال گذشته اقامتگاه های بوم گردی متعدد در اقصی نقاط ایران تاسیس گردید.
تمام این اقامتگاه ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی هر منطقه و افزایش ورود گردشگران به آن نواحی ساخته شده است به گونه ای که صنعت اکوتوریسم پایدارترین نوع طبیعت گردی و سازگارترین نوع گردشگری با محیط شناخته شده و ایران به خاطر دارا بودن توانایی ها و برخورداری از جاذبه های چشمگیر از نظر تنوع اقلیم و پوشش گیاهی یکی از کشورهای مهم دنیا در این زمینه محسوب می شود.
توجه به اصول و قوانین اکوتوریسم و همچنین ایجاد علاقه مندی به طبیعت و حفظ محیط پیرامونی باعث تداوم و بقای گنجینه ها و میراث طبیعی و انسانی خواهد شد و توسعه پایدار را در پی خواهد داشت.
صنعت اکوتوریسم در ایران دارای شاخه های متعدد و فعالیت های گوناگون است. شاخه هایی همچون گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، گردشگری ماجراجویانه و کشاورزی و فعالیت هایی که هریک وابسته به موقعیت جغرافیایی خاص خود است.
* تعریف اقامتگاه بوم گردی
اقامتگاه های بوم گردی، اقامتگاه هایی هستند که در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه ساخته می شود و ضمن بیشترین تعامل با جامعه محلی و توجه به اقلیم ، زمینه حضور گردشگران را با کیفیت قابل قبول و تعریف شده فراهم می کند.
یکی از اصولی که در اکوتوریسم مورد تاکید قرار می گیرد آموزش و ایجاد آگاهی فرهنگی با مردمان یک منطقه است. در بوم گردی ، گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می شوند و در فعالیت های روزانه آنان مشارکت می کنند و در این ارتباط ایجاد شده بین میزبانان و گردشگران ، مردم منطقه نیز با فرهنگ مردمان دیگر مناطق و کشورها آشنا شده و این 2 گروه، رفته رفته نوعی علاقه نسبت به یکدیگر پیدا می کنند.
با ایجاد این آشنایی و فرهنگ دوستی، گردشگران نسبت به منطقه میزبان حساس شده و به اوضاع آن اهمیت بیشتری می دهند و در کنار آن تاکید بر حفظ منابع طبیعی، مقوله آموزش و به حداقل رساندن آسیب های وارده به طبیعت در طول سفر، اهمیت احترام گذاشتن به طبیعت را آشکار کرده و مانع آسیب رساندن به آن می شوند.
* بوم گردی و تاثیر آن بر ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی
بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای مردم منطقه محسوب شده و از روی آوردن افراد محلی به راه های دیگر کسب درآمد مانند فروش زمین های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند.
مردم محلی با نمایش آداب و رسوم خود به گردشگران، فروش محصولات صنایع دستی به آنان و مشارکت دادن گردشگران در فعالیت های روزانه خود، به ارزش میراث فرهنگی خود پی برده و هرچه بیشتر در حفظ آن تلاش می کنند ضمن اینکه روستائیان نیز در پی حضور گردشگران در اقامتگاه های بوم گردی می توانند به فکر اشتغال زایی و کسب درآمد بیشتر باشند.
گردشگران نیز به واسطه حضور در اقامتگاه های بوم گردی حاضر به صرف هزینه هستند و این چرخه ای است که می تواند باعث پیشرفت صنعت اکوتوریسم شود و مردم محلی تلاش خواهند کرد آنچه را برای گردشگران و طبیعت گردان جذاب است حفظ و نگهداری کنند چرا که بوم گردی به وضوح یکی از راهها و منابع کسب درآمد برای آنهاست.
* هدف از طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی
معنای توسعه پایدار تنها حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی نیست، بلکه برداشت جدید از توسعه و رشد اقتصادی است ، رشدی که بدون تخریب منابع طبیعی و برهم زدن تعادل زیست محیطی، عدالت و امکانات زندگی را برای همه مردم شهری، روستایی و عشایری و نه فقط قشرهایی محدود از جامعه فراهم می کند.
از جمله اهداف تاسیس اقامتگاه های بوم گردی، می توان به توسعه پایدار گردشگری، احیای ارزش های سنتی و بومی، کمک به اقتصاد جامعه محلی و حفظ محیط زیست اشاره کرد و در واقع گردشگری فرصت‌ های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی و جوامع محلی ایجاد می‌ کند که از جمله این فرصت ها توسعه اقامتگاه های بوم‌ گردی در نواحی مختلف کشور است.
بیشتر این اقامتگاه ها خانه های قدیمی هستند که اکنون احیا و بازسازی شده اند و در این نوع اقامتگاه ها تلاش بر این است که گردشگران با آداب و رسوم، روش سنتی زندگی مردم بومی و غذاهای محلی آشنا شوند.
در بیشتر این اقامتگاه ها که به صورت خانوادگی خدمات ارائه می دهند، سعی بر این است که مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل آشنا شوند، از غذاهای محلی آن استفاده کنند و در محیط طبیعی سفر خود را به انجام برسانند.
* دستیابی به توسعه پایدار در گرو احیای اقامتگاه های بوم گردی
دستیابی به توسعه پایدار در گرو توجه به ارکان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در یک جامعه است و گردشگری به عنوان فعالیت اثرگذار بر تمام ارکان توسعه بیش از گذشته نیازمند مطالعه است و نقش اقامتگاه های بوم گردی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در این بخش بر کسی پوشیده نیست.
به اذعان مسئولان، پرداخت تسهیلات بانکی مناسب با تنفس 6 ماهه و بازپرداخت چندین ساله از جمله مشوق های لازم برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی است.
نتیجه تعامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صندوق کارآفرینی امید در راستای تقویت ظرفیت های بومی و محلی استانی است و این تسهیلات علاوه بر راه اندازی و بازسازی اقامتگاه های بوم گردی به دفاتر خدمات مسافرتی که در حوزه طبیعت گردی فعالیت می کنند نیز پرداخت می شود.
ایران با وجود روستاهای بسیار و جذاب، ظرفیت ‌های فراوان برای توسعه گردشگری روستایی دارد و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را انجام داد که یکی از راهکارهای اصولی برای شناسایی ظرفیت‌ ها و توانمند سازی روستاها با محوریت گردشگری ، راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و توجه به این بخش است.
* توسعه بی رویه اقامتگاه های بوم گردی مانع تولید ثروت می شود
فرماندار ویژه تربت حیدریه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند تولید ثروت حاصل از اقامتگاه های بوم گردی در حوزه گردشگری ارزشمند است، اما باید از گسترش بی رویه این اماکن خودداری کرد.
علی رستمی افزود: از عمر اقامتگاه های بوم گردی در ایران کمتر از 10 سال، در استان حدود پنج سال و در تربت حیدریه نزدیک به یک سال می گذرد و از منطق به دور است که از این پروژه تازه ایجاد شده انتظارات بیش از حد داشت.
وی با بیان اینکه در حوزه صنعت گردشگری، زیرشاخه بوم گردی، یک صنعت ارزان و محلی است و نمی توان از آن انتظار سرمایه و سود کلان داشت، گفت: از این رو از معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انتظار می رود از صدور مجوزهای متعدد و بی رویه در این بخش خودداری کند.
وی اظهار داشت: این حق کسانی است که در مرحله نخست در صنعت بوم گردی سرمایه گذاری کرده اند و اینک باید از سود حاصله آن نفع لازم را ببرند تا بتوانند گردشگران بیشتری جذب کنند.
رستمی گفت: از مجموع 25 تا 30 میلیون زائر و گردشگر که هر سال وارد خراسان رضوی می شوند فقط مشهد و یکی 2 شهر دیگر استان از درآمد آن منتفع می شوند.
وی افزود: شهر تربت حیدریه که در مسیر زائران است از درآمد آن تاکنون بی نصیب مانده و لذا مسئولان باید ابتدا به دنبال ایجاد سرپناه ساده و اولیه برای کسانی باشند که تمایل به ماندن و بیتوته کردن در این خطه را دارند.
* برخورداری خراسان رضوی از 36 اقامتگاه بوم گردی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه اکنون در این استان 36 اقامتگاه بوم گردی وجود دارد گفت: هیات موسس انجمن مدیران اقامتگاه بوم گردی استان تشکیل شده و اساسنامه آن نیز آماده شده و باید به زودی انتخابات برای تعیین هیات مدیره برگزار شود.
یوسف بیدخوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، شناسایی و احیای بافت های قدیمی را از رویکردهای این اداره کل ذکر کرد و افزود: برای احیای بافت های قدیمی با هدف رونق بخشیدن به اقامتگاههای بوم گردی در خراسان رضوی اقدام های خوبی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: خراسان رضوی در بخش اقامتگاه های بوم گردی از ظرفیت بسیار برخوردار است که به تدریج باید احیا شود تا به این صنعت نوپا لطمه وارد نشود.
وی بر لزوم بازاریابی، تبلیغات و معرفی اقامتگاه های بوم گردی تاکید کرد و گفت: در پیوند با این موضوع دفاتر خدمات مسافرتی تاکنون با برگزاری تورهای یک روزه و سفر به شهرهای استان کارهای خوبی انجام داده اند که باید توسعه یابد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه نیز گفت: امسال در فصل برداشت زعفران 38 گروه گردشگر زعفران وارد این منطقه شدند که از این تعداد 22 گروه خارجی بودند.
علی محمدی افزود: اکنون در این شهرستان 10 روستای هدف گردشگری داریم که تاکنون فقط 2 روستا مجوز گرفته و فعال شده اند و پنج اقامتگاه بوم گردی (روستای گردشگری) دیگر نیز در آستانه کسب مجوز هستند.
توجه به صنعت گردشگری از ارز آوری بسیار برخوردار است و بسیاری از کشورها نیز با پی بردن به این واقعیت مهم و اساسی ، تمام تلاش خود را معطوف به این امر کرده اند که با سرمایه گذاری در بخش گردشگری بتوانند علاوه بر ارزآوری به اشتغالزایی پایدار و رونق اقتصادی نیز دست یابند.
امید که ایران نیز با توجه بیش از پیش به این صنعت ، بتواند علاوه بر کسب درآمد ارزی به ایجاد و توسعه بخش اشتغال و رونق اقتصادی دست یابد که یکی از راهکارهای تحقق این مهم توجه به اقامتگاههای بوم گردی است.
تاکنون از مجموع 250 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، 48 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
7079/ 6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/130261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه