پیام خراسان

آخرين مطالب

چشم انداز نو ترسیم شد؛

محرومیت زدایی از پیشانی توسعه معدنی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - «اگر به دنبال ایجاد عسلویه معدنی در خراسان جنوبی هستیم، شهرستان نهبندان پیشانی توسعه معدنی است»، این جمله را استاندار در نخستین سفر شهرستانی خود به نهبندان مطرح و بر رفع محرومیت از این شهرستان مرزی تاکید کرد.
به گزارش ایرنا تاریخ خراسان جنوبی را که ورق می زنیم یکی از برگ های آن طلایی تر است و درخشش خاصی دارد؛ منور بودن این برگ هم به واسطه سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1378 به نهبندان و دیدار با اهالی خونگرم و سختکوش جنوبی ترین منطقه خراسان بزرگ (قبل از تقسیم) است.
معظم له در این سفر فرمودند «من با آمدن به نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل به طور کامل جلب کنم».
استاندار خراسان جنوبی که آذرماه امسال به این سمت منصوب شد، به پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه ای که ایشان به این منطقه داشته اند، نخستین سفر رسمی شهرستانی خود را روز چهارشنبه 19 دی ماه به مدت سه روز از این خطه کم برخوردار آغاز کرد که به گواه مسئولان منطقه از نظر مدت و برنامه های سفر کم نظیر بوده است.
محمد صادق معتمدیان معتقد است استان مرزی خراسان جنوبی از نظر ظرفیت ها و توانمندی ها استانی برخوردار اما از نظر «توجه ملی» محروم است.
وی این مطلب را در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که پس از سفر معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به این استان برگزار شد، اعلام و پیش از آن نیز تصریح کرده بود که خراسان جنوبی می تواند عسلویه معدنی ایران باشد.
حالا نماینده عالی دولت در استان از شهرستان نهبندان به عنوان پیشانی توسعه معدنی یاد می کند و می افزاید: نهبندان با ذخیره 85 میلیون تنی، ظرفیت غنی در زمینه معادن دارد که توسعه این بخش با جذب سرمایه گذار، ایجاد زیرساخت ها و صنایع پایین دستی ظرفیت خوبی برای جهش اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان منطقه است.
**پایین بودن شاخص های توسعه
وی در مزار شهدای گمنام شهر شوسف نهبندان به خبرنگاران گفت: با توجه به پایین بودن شاخص های توسعه، این شهرستان در اولویت سفرها قرار گرفت.
معتمدیان اضافه کرد: قبل از حضور بنده هیئتی از مسئولان به مدیریت معاون امور عمرانی استاندار برای بررسی و احصاء مشکلات به این شهرستان سفر کردند و اکنون به همراه مدیران کل با مشاهده میدانی مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وی گفت: سفرهای شهرستانی را با رویکرد جدید و برنامه های کاربردی و عملیاتی تر دنبال خواهیم کرد و کمیته پیگیری مصوبات شهرستان ها تشکیل و مصوبات تا زمان اجرایی شدن پیگیری می شود.
**جبران عقب افتادگی
استاندار خراسان جنوبی شامگاه اولین روز سفرش با روسا و اعضای شوراهای اسلامی تابعه نهبندان و نخبگان و فرهیختگان این شهرستان دیدار کرد و ضمن نظرخواهی از آنان در خصوص توسعه شهرستان گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات استانی باید مشکلات براساس اولویت بندی، بررسی و رفع شود.
وی از نهبندان به عنوان محروم ترین و توسعه نیافته ترین شهرستان در خراسان جنوبی یاد کرد و افزود: مشکلات زیرساختی در این شهرستان ریشه تاریخی دارد، طرح توسعه نهبندان که در 20 سال گذشته مصوب شده توفیقی در محرومیت زدایی نداشته است.
معتمدیان بیان کرد: عقب ماندگی شاخص های توسعه در نهبندان با استفاده از امکانات استانی و ظرفیت های کشوری در بازه زمانی مشخص جبران می شود.
استاندار خراسان جنوبی همچنین با مردم روستای آتشکده و جمعی از معتمدین، شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای اطراف آن دیدار و گفت و گو کرد و با تواضع و فروتنی پای صحبت این روستائیان محروم و مرزی نشست.
وی از معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای سردشت در روستای لخشک بازدید کرد. در حال حاضر ذخیره معدنی نهبندان 85 میلیون تن است و تاکنون 22 نوع ماده معدنی از جمله طلا در این شهرستان کشف شده است.
استاندار خراسان جنوبی در بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان بر تکمیل زیرساخت های و نگهداری امکانات این بازارچه تاکید کرد و گفت: موانعی در زمینه بازگشایی این مرز وجود دارد که در سفر اخیر به کابل، مذاکراتی با مسئولان ارشد افغان داشته ایم و مسائل را پیگیری کردیم که امید است به زودی با رفع موانع شاهد رونق بخشی این بازارچه مرزی باشیم.
معتمدیان در نشست شورای اداری شهرستان نهبندان، فرصت سوزی را یکی از آسیب های جدی در مناطق محروم دانست و تاکید کرد: باید تلاش مضاعف کنیم تا ظرفیت بالقوه نهبندان را به بالفعل تبدیل کنیم و تحرک اقتصادی خوبی در زمینه ایجاد اشتغال و معیشت مردم این شهرستان ایجاد شود.
**سفری برای توسعه
فرماندار نهبندان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با سفر به این شهرستان محروم‌ به ‌صورت میدانی از بیشتر ظرفیت ها و زیرساخت های شهرستان بازدید کرد و مشکلات را احصا و مورد بررسی قرار داد.
ماشاءاله کریمان خراسانی افزود: در این سفر 33 مشکل احصا و بررسی و مقرر شد در برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت این مشکلات رفع شود.
وی بیان کرد: دغدغه اصلی در این سفر تسریع در روند توسعه و رفع محرومیت از این خطه محروم بود و برنامه سفر به صورت کارشناسی شده، عملیاتی و اصولی تنظیم شده بود.
وی اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن این مصوبات گام مهمی در راستای توسعه این شهرستان مرزی و محروم برداشته شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: سفر استاندار به نهبندان گامی عملیاتی برای حل مشکلات این شهرستان است.
مهدی جعفری افزود: یکی از تاکیدات استاندار خراسان جنوبی در این سفر تشکیل میز خدمت در مساجد و مکان های عمومی بود تا مردم بی واسطه با مسئولان ارتباط برقرار کنند.
وی در خصوص مصوبات حوزه راه شهرستان نهبندان گفت: در حال حاضر52 کیلومتر از محور نهبندان - سربیشه با 80 میلیارد تومان اعتبار در دست پیمانکاران است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: تا پایان امسال 12 کیلومتر از محور شوسف - نهبندان به اتمام خواهد رسید و عملیات اجرایی 17 کیلومتر دیگر از این محور سال آینده آغاز می شود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت: سفر استاندار به نهبندان اقدامی تحول آفرین بود که رضایت مردم این شهرستان را در پی داشت.
نظر افضلی بیان کرد: این سفر از پیش مطالعه و با برنامه ریزی دقیق و اصولی صورت گرفت و مشکلات شهرستان قبل از سفر توسط معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بررسی و مشخص شد که این موضوع از نکات حائز اهمیت است.
وی گفت: دومین ویژگیی سفر به نهبندان مدت زمان آن بود که در اقدامی بی سابقه سه شبانه روز برای بررسی میدانی مشکلات، نهبندان را از شرق تا غرب پیمودند و دیدارهای خوبی با طیف های مختلف داشتند و از آنان در خصوص چگونگی حل مشکلات شهرستان نظرخواهی شد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: پاسخگویی مسئولان دستگاه های اجرایی به مردم در نمازجمعه با عنوان میز خدمت اقدامی بی نظیر در این سفر بود.
وی اظهار داشت: این سفر سه روزه، 33 مصوبه داشت و مقرر شد با راه اندازی کمیته دائمی توسعه نهبندان و کمیته پیگیری مصوبات سفر این مصوبات تا حصول نتیجه در مرکز استان و از طریق وزارتخانه ها پیگیری شود.
استان خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد که نهبندان، سربیشه، زیرکوه و درمیان شهرستان های مرزی این استان هستند.
گزارش: حکیمه مصطفایی
7556*3028

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/130344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب