پیام خراسان

آخرين مطالب

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران:

بخش خصوصی باید پشت دولت قرار بگیرد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امروز بخش خصوصی باید پشت دولت قرار بگیرد و به دولت بگوید که دغدغه نداشته باشد، دولت امروز بیش از صادرکنندگان به این پشتگرمی نیاز دارد.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، محمدرضا مودودی شب گذشته در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی استان، اظهار کرد: از شما صادرکنندگان می‌خواهم رویکرد خود را در مورد صادرات پرقدرت ارائه داده و نگاه خود را از سمت ضعف‌ها به قدرت‌ها تغییر دهید.
وی افزود: شاید تمام شاخص‌های امروز ما در رویایی با تحریم منفی بوده و آسیب‌دیده باشیم اما در بُعد صادراتی این ظرفیت وجود دارد که سهم خود را از بازارهای جهانی افزایش دهیم. اگر آمریکا تحریم‌ها را دنبال می‌کند، شاید مقاصد دیگری دارد، گرچه تمام هدفش تجارت خارجی ما است. تحریم دو چیز را به طور مشخص دنبال می‌کند، اینکه مسائل فرضی را افزایش و درآمد ارزی را در ایران کاهش دهد.
مودودی بیان کرد: انتخاب ایران ریسک بزرگ برای آمریکایی‌ها بود زیرا ایران در همسایگی 15 کشور قرار دارد که بیش از 1200 میلیارد دلار در سال واردات داشته و این کشورها نیز بیش از این میزان صادرات دارند، ما هزاران کیلومتر خطوط دریایی و مرز زمینی داریم که مدیریت و کنترل آن توسط آمریکایی‌‌هایی که در منطقه دور قرار دارند، ممکن نیست. اگر ما تنها بخواهیم سهم کوچکی از بازار پیرامونی خود را بگیریم، بیش از میزان امروز است. مشکل در جای دیگری قرار دارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آمریکا در انتخاب ایران به همان بلایی در اقتصاد دچار خواهد شد که در جنگ نظامی ویتنام داشت زیرا ظرفیت‌ها و پیوندهای امروز ما با همسایگان بسیار عمیق‌تر از این است که کشوری به صورت تکلیفی فاصله‌ها را عمیق‌تر کند و مسیرها را ببندد. صادرات با توجه به نرخ امروز ارز به نفع شما است و باید حداکثر استفاده را از آن ببرید.
وی با بیان اینکه مشکلات ما در بخش صادرات از جنس دیگری است، عنوان کرد: یک بعد به این بحث برمی‌گردد که ما کالاهای 4200 را وارد می‌کنیم که وظیفه دولت است تا حمایت و امنیت قضایی از مردم خود را ادامه دهد و متاسفانه این امر نباید بر مبنایی باشد که کالای 4200 صادر شود، این خیانت است و صادرکنندگان شناسنامه‌دار ما هم عقیده دارند که آنچه برای مردم یارانه داده می‌شود، نباید از کشور خارج شود.
مودودی ادامه داد: در بعد دوم بحث برگشت ارز حاصل از صادرات مطرح است، ارزی که کمک می‌کند تا تولیدات داخلی ما بر اساس ارزی که از محل صادرات تامین می‌شود به چرخه اقتصاد وارد شود، حتما باید به چرخه اقتصاد بازگردد، مشکل در تعریف این مکانیسم است. شکافی که امروز بین بانک مرکزی و صادرکننده ما وجود دارد ناشی از مکانیسم برگشت ارز است. ما در مواردی که بحث پیمان‌ها و تعهدات ارزی را در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه کردیم، هیچ زمان این پول بر اساس آنچه بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کرده به چرخه اقتصاد برنگشته و هیچ زمان نیز اقتصاد کشور فرونپاشیده است، این خود مهم‌ترین دلیل است که ارز برمی‌گردد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه امروز شما صادرکنندگان نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کنید، تصریح کرد: دولت‌ها در طول تاریخ 40 ساله از بخش کارآفرینی حمایت کردند و در طول 20 سالی که گذشته، 2 هزار درصد رشد صادراتی را تجربه کردیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز بخش خصوصی باید پشت دولت قرار بگیرد و به دولت بگوید که دغدغه نداشته باشد. دولت امروز بیش از صادرکنندگان به این پشتگرمی نیاز دارد، باید از نگاه دولت به صادرات نگاه شود. ما مشکلات زبرساختی عمیقی در کشور داریم که باید برای آنها راه حل پیدا کنیم. ما به لحاظ اقلام صادراتی نیز کشور بسیار محدودی هستیم، تعداد اقلام صادراتی بالای 10 میلیون دلار ما کمتر از 350 قلم و تعداد اقلام صادراتی بالای 50 میلیون دلار ما کمتر از 100 قلم کالا است.
مودودی اضافه کرد: ما 7 هزار کد اچ اس صادراتی داریم. در زمینه صادرکنندگان نیز زمانی که ما افراد و شرکت‌های بالای 10 میلیون دلار را مقایسه می‌کنیم، تعدادشان کمتر از 500 شرکت است و شرکت‌های بالای 50 میلیون دلار ما کمتر از 100 شرکت هستند، این در قیاس با ترکیه‌ای است که دارد بازار ایران را می‌گیرد که بالای 10 میلیون دلارش نزدیک به 1400 شرکت است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ما به عنوان سازمان توسعه تجارت یک وظیفه و رسالت ذاتی داریم که باید به صورت جدی دنبال کنیم و آن توانمند و بین المللی کردن شرکت‌های داخلی خودمان است، عنوان کرد: شرکت‌هایی که باید با مفهوم صادرات بهتر آشنا شوند و در راستای تبدیل شدن به شرکت‌های بالای 10 میلیون دلار تلاش کرده و آمادگی لازم را کسب کنند.
وی بیان کرد: رسالت دیگر ما این است که اقلام صادراتی را افزایش دهیم که ما در سازمان توسعه تجارت به صورت ویژه روی مگاپروژه‌ها بحث می‌کنیم که باید اقلامی که در سبد صادراتی آینده کشور است را اضافه کنیم، در مقطعی از تاریخ روی پتروشیمی سرمایه‌گزاری کردیم و امروز نزدیک به 12میلیارد دلار صادرات ما را محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. امروز وقت آن رسیده که بخش خصوصی با ایده‌های نابی که دارد مگا‌پروژه‌های خود را در سطح ملی نه استانی مطرح کند.
مودودی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ذاتی سازمان توسعه تجارت این است که کمک کند تا ساختاری که 350 میلیون دلار می‌تواند صادر کند به ساختاری 3.5 میلیارد دلاری تبدیل شود. ما 10 مگا پروژه را شناسایی کردیم و تلاش می‌کنیم تا منابع فعلی کشور را به سمت این محصولات ببریم. 25 هزار میلیارد تومان وزارت‎خانه در رونق تولید دو سال پیش هزینه کردند، آیا من نباید این اثر را در کمک به صنعت در صادرات خود می‌دیدم؟
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: باید به این سمت برویم که کشش صادراتی را مبنا قرار دهیم و با منابع محدودی که داریم در خدمت توسعه صادرات باشد.با رویکردی که در شما وجود دارد و تجربه 40 ساله، می‌توانیم از این پیچ تند تاریخ نیز به سلامتی عبور کنیم، اگر در این شرایط با هم باشیم و صادرات را به صورت جدی دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین معضلی که با آن مواجه هستیم و خطرناک‌ترین بخش تحریم متوجه آن بوده، بخش اشتغال است، عنوان کرد: این مشکل حل می‌شود. امروز به ارز صادرات و صادرات نگاه نکنید، به این نگاه کنید که چرخه اقتصادی باید کامل شود و این امر تنها با فروش شما در بازارهای جهانی و برگشت آن در قالب مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات است که می‌تواند چرخ اقتصاد مملکت را به گردش در بیاورد، اشتغال را پویا نگه دارد و ما بتوانیم معضل امروز که هدف آمریکا است را ناامید کنیم و بتوانیم ثمره آن را نیز در آینده ببینیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/130563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شن‌هایی که مامور خدا بودند

39 سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان

از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها

چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد

مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی

برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی