پیام خراسان

آخرين مطالب

/یادداشت وارده/

زنگ خطر برای تئاتر خراسان در آستانه‌ برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - علی‌اکبر خداشناس؛ کارگردان و نویسنده تئاتر در خصوص کاندیداهای جشنواره تئاتر فجر و ابهاماتی در این زمینه یادداشتی در اختیار ایسنا- منطقه خراسان، قرار داده است، که در ادامه آن را می‌خوانید.
جشنواره 37 تئاتر فجر فعالیت برخی بخش‌ها را شروع کرده و به زودی فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند و این در حالی است که در اخباری که از سوی برخی کانال‌ها و سایت‌های تئاتری مشهد ارائه می‌شود شاهد این هستیم که معدود آثار راه یافته به جشنواره تئاتر فجر را پر رنگ جلوه می‌دهند، اما از چرایی تک بودن آثار و سهم ناچیز تئاتر مشهد، در این دوره جشنواره حرفی گفته نمی‌شود، در حالی که در همه ادوار جشنواره، خراسان و به‌ خصوص شهر مشهد به عنوان قطب دوم تئاتر ایران، همیشه یکی از مدعیان بزرگ در این جشنواره بوده است .
اما موردی که به آن اشاره نمی‌شود این است که سهم تئاتر مشهد وخراسان از بین این همه آثار، چرا فقط در برخی از بخش‌ها و آن‌هم با 1 یا 2 نمایش؟ بر خلاف سال‌های قبل که فقط شهر مشهد در بیشتر بخش‌ها شاهد چندین نماینده بود، مگر نه این‌‎که قطب دوم تئاترایران مشهد است؟ نکند این موضوع را نیز در گیرودار غوغا سالاری از یاد برده‌ایم؟
نگاهی کوتاه به برخی بخش‌های 37 جشنواره سراسری تئاتر فجر
جشنواره سی و هفتم سراسری تئاتر فجر سال 97 شامل بخش‌های مختلفی است که به صورت اختصار به آن‌ها نگاهی گذرا، و سپس سهم خراسان و به‌ خصوص شهر مشهد را در آن بررسی می‌کنیم.
تئاتر صحنه ای:
الف: مسابقه تئاتر صحنه ای بین الملل: که یکی از مهم ترین بخش‌های جشنواره است، بدون در نظر گرفتن نمایش‌های خارجی شرکت کننده در این بخش، نمایش‌های ایرانی این بخش با هفت اثر، که پنج نمایش از تهران، یک نمایش از گیلان و یک نمایش از مازندران است؛ حال سهم تئاتر مشهد به عنوان قطب دوم تئاتر ایران کجاست؟ معلوم نیست.
ب: مسابقه صحنه‌ای ایران یک: بر اساس فراخوان این دوره بخش مسابقه‌ی ایران ویژه‌ی هنرمندان خلاقی طراحی شده که تاکنون فرصت و مجال کمتری برای معرفی آثارشان داشته‌اند و شامل 22 نمایش است که از این بین 18 نمایش از تهران، رشت و شهرکرد هم هرکدام با یک نمایش و خراسان‌رضوی با دو نمایش در این بخش حضور دارند.
ج : مسابقه صحنه‌ای ایران دو: لازم به ذکر است براساس فراخوان جشنواره، بخش مسابقه‌ی تئاتر ایران دو، ظرفیتی برای حضورهنرمندان با تجربه و شناخته شده‌ای است که تمایل دارند مهارت و دستاوردهای فکری و هنری جدید خود را در عرصه‌ی رقابت به محک داوری بسپارند. شامل (14) نمایش، که 6 نمایش از تهران، سه نمایش از اصفهان، دو نمایش از خرم آباد که جای بسی تحسین دارد، یک نمایش از بوشهر، یک نمایش از بجنورد و تنها یک نمایش از مشهد است؛ با توجه به اثر راه یافته که یکی از اسطوره‌های تئاتر ایران است، سایر بزرگان تئاتر مشهد کجای این رویداد قرار دارند؟
تئاتر خیابانی و گونه‌های دیگر اجرایی :
در این بخش که به تئاتر خیابانی و روش‌های جدید اجرایی می‌پردازد 14 اثر به این بخش مسابقه راه یافته‌اند که 12 نمایش از شهر تهران، یک نمایش از اصفهان و در نهایت یک نمایش از مشهد است.
فجر استانی :
در این بخش به صورت جداگانه تعدادی نمایش از جشنواره‌های استانی به مرحله نهایی این بخش راه پیدا کرده‌اند که از چند روز پیش مرحله اول این بخش به میزبانی شهر یزد فعالیت خود را آغاز نموده است.
اما در این بخش از اشاره به نمایش‌های راه یافته صرف نظر می‌کنیم چون تعداد بسیار است، اما نکته بسیار جالب این قسمت حضور فقط یک نماینده از کل خراسان و فقط شهر مشهد هستیم (لازم به ذکر است که در مورد همین یک نمایش از مشهد ، صحبت بسیار است که در مجال این مبحث نیست و شاید در آینده به آن پرداخته شود).
چهل سالگی انقلاب اسلامی :
این بخش در قالب مقاله و سخنرانی اجرا خواهد شد که از میان 10 مقاله مرحله نهایی، یک مقاله با عنوان تئاتر پس از انقلاب، ( چاپ در کتاب همایش ) و یک اثر با نام نقد تئاتر و گفتمان ( به صورت سخنرانی) بوده که سهم مشهد از این بخش 10 مقاله است .
مسابقه نمایش‌نامه نویسی :
در این بخش هیئات داوران از بین بیش از 500 نمایش‌نامه ارسالی، تنها هفت اثر را واجد شرایط شرکت در این مسابقه دانسته که از بین این هفت نمایش‌نامه پنج نمایش‌نامه از تهران، یک نمایش‌نامه از اردبیل و یک نمایش‌نامه از تبریز است، اما جای خالی نویسندگان خوب مشهدی در این بین بسیار به چشم می‌آید.
مسابقه عکس تئاتر :
از میان 834 عکاسی که درخواست حضور در این بخش را داشتند، داوران این بخش تنها 45 عکاس را در قالب 64 عکس به مرحله پایانی و برای شرکت در مسابقه انتخاب نموده که از این بین 38 عکاس از تهران حضور دارند و سهم آذربایجان شرقی، گیلان، کرمان، قم هر کدام یک اثر و خراسان رضوی با دو عکاس و سه اثر در این بخش به رقابت می‌پردازند.
مسابقه پوستر تئاتر فجر :
که از این بخش به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق جشنواره تئاتر فجر می‌گذریم، چون به گفته دبیر این بخش تعداد آثار بسیار زیاد است.
کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی :
در این بخش کارگاهای آموزشی و سیمنار توسط اساتید بزرگ این رشته از کشورهای نروژ، فرانسه، ایران و ... برگزار خواهد شد که جنبه رقابتی نداشته و ندارد.
بعلاوه فجر :
در این بخش که شاید بتوان گفت یکی از بخش‌های جذاب جشنواره تئاتر فجر است، درخواست از سوی سالن‌های نمایش تئاتر ارائه می‌گردد و نمایش‌هایی به این بخش راه پیدا کرده‌اند که بسیار قابل تامل هستند و متاسفانه با توجه به کمبود امکانات شهرستان‌ها ، این بخش فقط در انحصار شهر تهران است .
به صورت مختصر به بخشهای جشنواره و تعداد نمایش‌های حاضر در بزرگترین رویداد تئاتری کشور نگاهی داشتیم و در برخی بخش‌ها، که بخش‌های اصلی جشنواره است، عدم حضور هنرمندان تئاتر مشهد به شدت مشهود است، این در حالی‌ است که جدای از خراسان، همیشه حضور هنرمندان تئاتر مشهد در تمام جشنواره‌ها، زنگ خطری برای سایر گروه‌‎های نمایشی بوده، اما متاسفانه نتیجه‌ توجه به کمیت و عدم برنامه‌ریزی درست، با استناد به آمار و اطلاعات سایت جشنواره تئاتر فجر، حضور بسیار کمرنگ تئاتر مشهد در جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر را به دنبال داشته است.
برخی دوستان، فروش بالای بلیط در شهر مشهد و کشاندن تماشاچی را به سالن تئاتر که دومین رتبه در کشور را از لحاظ فروش را دارد ملاک قرار می‌دهند، اما به چه قیمتی؟ به قیمت عدم کیفیت و فقط داشتن رتبه دوم فروش؟! همین ملاک نیز که به آن می‌بالیم ، فقط و فقط به همت تک تک افراد تئاتری مشهد است که با چنگ و دندان و صرف نظر از زندگی و آینده خود این هنر را همچنان پویا و زنده نگه داشته‌اند، که از این قشر بی‌ادعا ( البته به معنی عام نه یک سری خواص، که تافته جدا بافته اند) از جانب هیچ ارگان، سازمان و نهادی کوچک‌ترین حمایتی نمی‌شوند و برای حداقل امکانات، دچار هزاران مشکل بوده و هستند، اما عشق به این هنر است که این هنر را همچنان زنده نگه داشته و دارد و همین رتبه دوم فروش نیز، هیچ افتخاری برای فرد یا نهادی نبوده و نیست، که هر چه هست از همت بلند خود اهالی تئاتر مشهد است و بس.
جشنواره سی و‌ هفتم، یک زنگ خطر بزرگ برای تئاتر مشهد و خراسان است که امیدوارم دست‌اندر‌کاران صدای این زنگ را به خوبی بشنوند و خدای نکرده به جایی نرسیم که این نیروی جوان و پر انرژی، از این شهر یا حرفه کوچ کنند و کار نکردن را بر کارنکردن ترجیح دهند.
نکته جالب و مهم این دوره جشنواره، جز کم‌رنگ بودن مشهدی‌ها حضور برخی گروه‌های نمایش از شهرهای کوچک ایران از جمله بیجار و دورود و قشم است. در بخش استانی حضور آثاری از جنوب کشور پررنگ دیده می‌شود، تا شاید به سلطه استان‌هایی چون خراسان در جشنواره فجر پایان داده شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/132150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد