شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا چه میکنند؟
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - بسیاری از شهرهای اروپایی مانند برلین، پاریس، لندن، کپنهاگ، بروکسل و مادرید در تلاش برای کاهش تولید کربن به وسیله محدودکردن تردد خودروها هستند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از نیوز، هریک از شهرهای اروپایی برای محدودکردن تردد خودرو در شهر و کاهش آلودگی هوا، شیوههای خاصی دارند که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.
کپنهاگ، پایتخت دانمارک، قصد دارد تا سال 2025، به شهری بدون کربن تبدیل شود، اما فقط در صورتی این موضوع شدنی است که 75 درصد از سفرهای این شهر با وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده یا با دوچرخه انجام شود.
هر روز، بیش از نیمی از جمعیت کپنهاگ با دوچرخه به سر کار میروند.
البته از آنجایی که این شهر از دهه 1960 به شهر پیاده معروف است، در تلاش برای ارائه مناطق بیشتر برای عابران پیاده است و تا سال 2000 این مسیرها به بیش از 6 برابر افزایش یافت.
این شهر بیش از 200 مایل خطوط دوچرخه دارد. همچنین از شهرهایی است که پایینترین درصد مالکیت خودرو را دارند.
در پاریس، پایتخت فرانسه، از زمانی که مالیات سوخت برداشته شده است، استفاده از خودرو در روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی در بعضی از قسمتهای شهر ممنوع است.
شهردار این شهر قصد دارد تا تعداد دوچرخههای شهر را دو برابر کند و تا سال 2020 در برخی از خیابانها، فقط اجازه تردد ماشینهای الکترونیکی وجود خواهد داشت.
مادرید، پایتخت اسپانیا نیز برای کاهش آلودگی هوا، در بعضی از مناطق، برای خودروهایی که متعلق به ساکنان محلی نیست، محدودیتهایی اعمال کرده است و تنها خودروهایی اجازه ورود به مرکز شهر را دارند که متعلق به افراد محلی باشد و وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوسها و تاکسیها نیز اجازه تردد خواهند داشت.
طرح بزرگ وین، پایتخت اتریش هم کاهش استفاده از اتومبیل در مناطقی است که تنها 20 درصد حمل و نقل در آن توسط خودرو انجام میشود.
در این شهر قرار است که با کاهش استفاده از اتومبیل، دیگر وسایل حمل و نقل جایگزین شوند.
برلین، پایتخت آلمان نیز به تازگی تعدادی بزرگراه به دوچرخهسواران اختصاص داده است.
حتی میتوان گفت در برلین، استفاده از خودرو شخصی وجه جالبی ندارد و افراد معمولا جهت تردد از وسایل دیگر استفاده میکنند. این شهر در حال حاضر در بیش از 400 نقطه شارژ الکتریکی دارد و در سال 2015 نیز چهار ایستگاه سوختگیری سوخت هیدروژنی داشته است و در تلاش برای گسترش زیرساختهای بیشتری است.
بروکسل، پایتخت بلژیک نیز از بزرگترین مناطق بدون ماشین اروپاست.
اکثر خیابانهای منتهی به بورس، مراکز خرید و مرکز شهر، همیشه فقط محل عبور عابران پیاده است.
همچنین این شهر به دنبال روشهایی بهتر برای عدم استفاده از خودرو در شهر است.
در لندن، پایتخت انگلستان هم استفاده از خودروهای دیزلی در برخی از مناطق شهر ممنوع شده است.
مسئولان این شهر اعلام کردند که تا سال 2020 استفاده از خودروهای دیزلی را ممنوع خواهند کرد و البته درحال حاضر در برخی از مناطق شهر، ورود این خودروها مشمول جریمه است.
هامبورگ، از شهرهای بزرگ آلمان، قصد دارد تا پیادهروی و دوچرخهسواری
بر استفاده از اتومبیل غالب شود.
در طول دو دهه آینده، از آنجایی که برخی از مناطق فقط اجازه تردد عابر پیاده و دوچرخه را خواهند داشت، تعداد خودروها در این مناطق کاهش مییابد
این پروژه با نام شبکه سبز، فضاهایی را ایجاد میکند که افراد بدون خودرو در آن تردد داشته باشند و تا سال 2035، 40 درصد از شهر هامبورگ شامل پارک، زمین بازی و زمین ورزشی خواهد شد.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۲۱
-
۴۹ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/132246/