پیام خراسان

آخرين مطالب

/انقلاب اسلامی در چهلمین سالگی/

کارنامه چهل ساله انقلاب اسلامی از نگاه یک پزشک علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استاد گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به دستاوردهای قبل و بعد انقلاب اسلامی در حوزه علم پزشکی گفت: گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در تمامی رشته‌های پزشکی، تاسیس بیمارستان‌های مجهز در اکثر شهرها، انقلاب فرهنگی و پاک سازی دانشگاه‌ها از فرهنگ ستم شاهی، قانونمند شدن امور پزشکی با ارزش‌های اسلامی، رقابت علم پزشکی ایران با دنیا را می‌توان از جمله دستاوردهای ایران در 40 سال دانست. 
دکتر سید حسین فتاحی معصوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه درود به روان پاک تمامی شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا که هر چه داریم از برکت خون آن عزیزان و راهبری پیامبرگونه امام خمینی (ره) است، اظهار کرد: بیان چهل سال فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی در کشور بسیار گسترده و مفصل است و آمارهای رسمی در اختیار مسئولین مربوطه وجود دارد اما به طور کلی آنچه که در جامعه مطرح و عیان است به دو دسته پیشرفت‌هایی که زیر بنایی و در ساختار کشور موثر هستند و دوم پیشرفت‌ها و دستاوردهای اختصاصی پزشکی تقسیم می‌شوند.
وی در خصوص عملکرد دانشجویان در زمان انقلاب، گفت: دانشجویان در زمان انقلاب نقش بسیار زیادی داشتند و بنده دانشجویانی داشتم که شهید شدند و بسیار در جبهه فعالیت می‌کردند حتی خیلی از نیروهای سپاه دانشجو بودند و جنگ این گونه نبود که کسی در خانه خواب باشد و همه شرکت می‌کردند و تحولی که در جبهه و جنگ وجود داشت در دانشگاه هم ایجاد شد و به رشد فکری رسید. 
این متخصص جراحی عمومی در خصوص پیشرفت‌های انجام شده در حوزه زیربنایی، تصریح کرد: گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در تمامی رشته‌های پزشکی به طوری که کشور به خودکفایی رسیده است، راه اندازی و تاسیس بیمارستان‌های مجهز دانشگاهی در اکثر شهرهایی که دانشگاه وجود دارد، راه اندازی و ساخت بیمارستان‌های مناسب درمانی در اکثر شهرها، ساخت بیش از دو هزار خانه بهداشت در اقصی نقاط کشور در روستاها، تاسیس مراکز بهداشتی- درمانی در بخش‌ها و شهرها است.
فتاحی معصوم تصریح کرد: از نظر بهداشتی و ارتقاء سلامت مردم به ویژه کودکان واکسیناسیون تمامی نوزادان و اطفال در سراسر کشور به طوری که دیگر بیماری‌ها مانند آبله، سرخک، مالاریا، فلج اطفال و ... وجود ندارد و کشور مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است، کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان با پیشرفت‌هایی که در امر حاملگی و زایمان وجود دارد، پیشرفت‌هایی بسیار ارزشمند در زمینه پزشکی و در رشته‌های مختلف به ویژه جراحی‌ها که در سطح جهانی قابل قبول است، انجام انواع پیوندهای قلب، کبد، کلیه، ریه، مغز استخوان و ... که دستاورد بسیار ارزشمند انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی است.
انقلاب فرهنگی و پاک سازی دانشگاه‌ها از فرهنگ ستم شاهی
وی ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی در دانشگاه‌ها که دستاورد مهم در انقلاب اسلامی است، انقلاب فرهنگی و پاک سازی دانشگاه‌ها از فرهنگ ستم شاهی و عناصر وابسته به رژیم طاغوت و بازسازی زیر ساخت‌های دانشگاه‌ها، رشته‌های تحصیلی و متون درسی در پزشکی کشور که خود نیاز به بررسی مستقل و مفصل دارد و ارائه بهترین و پیشرفته‌ترین خدمات پزشکی به رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس و ادامه آن تا زمان حاضر از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد پیشرفت‌ها و دستاوردهای اختصاصی در زمینه پزشکی، افزود: راه اندازی رشته‌های تحصیلی جدید و تربیت دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، راه اندازی و اختصاص رشته تخصصی زنان و مامایی به بانوان و عدم پذیرش مردان به لحاظ اهمیت تحقق ارزش‌های اسلامی در امر زایمان و مامایی که در منطقه و جهان منحصر به فرد است.
قانونمند شدن امور پزشکی با ارزش‌های اسلامی و انقلاب
وی در زمینه قانونمند شدن امور پزشکی با ارزش‌های اسلامی و انقلاب، بیان کرد: تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موظف شدن آن وزارت به تحقق ارزش‌های اسلامی و انقلاب در تمامی ارکان پزشکی (ماده 3 قانون وزارت بهداشت) که دستاورد منحصر به فرد است و البته در اجرا هنوز نقایص زیادی وجود دارد، تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور، تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی، تصویب قانون پیوند اعضاء مرگ مغزی در مجلس شورای اسلامی، تصویب قانون سقط درمانی در مجلس شورای اسلامی و تصویب قانون اهداء جنین به زوجین نابارور را شامل می‌شود. 
فتاحی معصوم در ادامه گفت: تصویب قانون انطباق مباحث پزشکی با شرع انور، تصویب قانون تخصیص سهمیه دستیاری رشته‌های پزشکی برای بانوان، گسترش اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها به صورت تدریس آن و کدهای اخلاق پزشکی در پژوهش‌ها، گسترش توجه به تاریخ و گذشته اسلامی و ایرانی و تاسیس دانشکده‌های طب سنتی، پیگیری قانونمند شدن نهایی «دیات و متقتضیات زمان» در مجلس شورای اسلامی، برگزاری همایش‌های متعدد اخلاق پزشکی، تاریخ و مشاهیر پزشکی در ایران و اسلام و در نهایت برگزاری همایش‌های دیدگاه‌های اسلامی در پزشکی از سال 1368 تاکنون که چهار همایش بزرگ آن به صورت چهار مجموعه مقالات به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان و محققین سراسر کشور قرار گرفته است.
علم پزشکی ایران با دنیا قابل رقابت است
این متخصص جراحی عمومی خاطر نشان کرد: دنیا علم پزشکی ما را قبول دارد چراکه پیشرفته است و در سطح اروپا و حتی آمریکا به بیماران خدمات می‌دهیم اما چون در تحریم هستیم و چند سالی است که امکانات پیشرفته به دستمان نمی‌رسد کمی با مشکل مواجه هستیم اما باز آن امکانات را با تلاش به دست می‌آوریم و این گونه نیست که اصلا دستیابی به آن‌ها غیر ممکن باشد. پیشرفت‌هایی نیز در زمینه سلول‌های بنیادی وجود دارد و موارد بسیار دیگر که در آمارهای رسمی بیان می‌شود.
فتاحی معصوم عنوان کرد: دانشگاه‌هایی که پیوند اعضا انجام می‌دهند از نظر علم پزشکی از سطح بالایی برخوردار هستند و چون از ایران کمتر مسائل منعکس می‌شود نمی‌توانیم به این موضوع جلوه بیشتری بدهیم و باید متذکر شد که از کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان، عراق و ... برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند و عمل‌های خود را در این‌جا انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها پیشرفت و رشد بسیاری داشتند و در مراکز استان‌ها بیش از 30 الی 40 دانشگاه‌ بزرگ وجود دارد، اضافه کرد: پزشکان در علم پزشکی تجربه کسب کردند و فعالیت‌هایی که از نظر پزشکی انجام می‌دهیم با دنیا قابل رقابت است و در منطقه عقب نیستیم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اگر فشار سیاسی در کشور ما نباشد کاملا قابل رقابت هستیم و امکانات لازم برای تدریس افزایش یافته و اکنون دانشجویان همه کتاب‌های 2018 و 2019 در موبایل‌های‌شان وجود دارد و آخرین اطلاعات پزشکی در اختیارشان است. 
فتاحی معصوم یادآور شد: باید این مسائل گفته شود و نگاه را مثبت کرد که چه کارهای ارزشمندی در کشور انجام شده است؛ کشوری که 40 سال در تحریم است اما توانسته در زمینه پزشکی پیشرفت‌های بسیار زیادی انجام دهد و باید این دستاوردها را به صورت فیلم، کتاب و ... به نمایش گذاشت تا همگان بدانند که چه خدمات و پیشرفت‌هایی ارائه شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/135145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است