/گزارش/ قهرمانان چابک سوار خراسان شمالی سوار بر زین مشکلات
ورزشي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - خراسان شمالی به خصوص شهرستان راز و جرگلان مهد پرورش اسب اصیل ترکمن در کشور است، بطوریکه اگر سری به روستاهای این شهرستان بزنید کمتر منزلی به چشم می خورد که در آن اصطبلی برای نگهداری و پرورش اسب وجود نداشته باشد.
همین امر سبب شده تا چابکسواران بسیار خوبی در این استان تربیت شوند بطوریکه این چابک سواران همیشه در کورس های اسب دوانی گنبد نقش آفرینی می کنند و قهرمان می شوند اما چه افسوس و درد آور که بیشتر این قهرمانان وضعیت مالی نامناسبی دارند و همیشه چشم به برگزاری کورس دارند تا بتوانند در آن مسابقات مقامی کسب کنند و نانی به خانه آورند.
قهرمانان چابک سواری که برای تامین درآمد کارگری می کنند
امید یزدانی یکی از پرورش دهندگان، قهرمان چابک سواری و مربی سوارکاری راز و جرگلانی است گفت: متولد سال 64 هستم و از سن حدود 16، 17 سالگی در مسابقات کورس گنبد شرکت کردم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قهرمانان کورس های گنبد چابک سواران راز و جرگلانی و خراسان شمالی هستند، افزود: چابک سواران این استان مجبور هستند در مسابقات کورس گنبد شرکت کنند چراکه هیچ پیست سوارکاری در این استان وجود ندارد تا اسب و چابک سواران این منطقه بتوانند خودنمایی کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اسب هایی که ورزشی هستند و برای مسابقات کورس پرورش می یابند، هزینه بالایی دارند و ماهانه هزینه خورد و خوراک و ... این اسب ها حدود یک میلیون تومان است در نتیجه مجبور هستیم در کورس گنید شرکت کنیم.
امید یزدانی در ادامه به درآمد بسیار پایین چابک سواران اشاره و اظهار کرد: جایزه برندگان در یک کورس بستگی به نوع سطح بندی که اسب و چابک سوار در آن شرکت کرده است، دارد که در برخی از مسابقات جایزه قهرمان کورس حدود شش میلیون و 200 هزار تومان و در برخی از مسابقات 10 میلیون تومان است.
وی بیان کرد: از جایزه تعلق گرفته به قهرمان کورس 10 درصد به چابک سوار، 45 درصد به مربی و 45 درصد به مالک اسب می رسد در نتیجه شاید حقوق یک چابک سوار در صورت برنده شدن ماهانه به یک میلیون تومان برسد.
وی تصریح کرد: از آنجاییکه در پست گنبد دو کورس برگزار می شود چابک سواران جرگلانی باید یک ماه انتظار بکشند که در مسابقات شرکت کنند و به امید برنده با اسب خود به تاخت و تاز بپردازند.
امید یزدانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قهرمان کورس راز و جرگلان مجبور است تا مقداری از درآمد خود را صرف رفت و آمد به گنبد برای شرکت در مسابقات کند بطوریکه هزینه ای که بابت رفت و آمد چابک سوار و خود اسب به گنبد می شود مبلغی حدود 800 هزار تومان است، علاوه بر آن هیچ مکان اسکانی برای ما نیز وجود ندارد و مجبور هستیم طی چهار روزی که در گنبد هستیم را در چادر مسافرتی سپری کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: برای اینکه یک چابک سوار بتواند هزینه زندگی خود را تامین کند در کنار چابک سواری برخی از آن ها به انجام کارهایی همچون کارگری نیز می پردازند، بطوریکه اکثر آن ها زیردست مربی ها در مجموعه های پرورش و تربیت اسب، کار تر و خشک کردن و نگهداری اسب را انجام می دهند.
وی تاکید کرد: اگر پیست سوارکاری در خراسان شمالی راه اندازی شود وضعیت چابک سواران به طور حتم بهبود خواهد یافت چراکه می توانند هر هفته در مسابقات کورس این پیست شرکت کنند و از سوی دیگر مجبور نخواهند بود به گنبد بروند و نیمی از درآمد خود را صرف رفت و آمد به این شهر کند.
وی تصریح کرد: یک چابک سوار علاوه بر اینکه امنیت مالی ندارد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز قرار دارد و این به معنای آن است که بعد از پایین کار چابک سواری هیچ پشتوانه مالی ندارد.
چابکسواران خودشان را زیر سمهای سخت اسب امتحان میکنند اما دریغ از اندک حمایتی از آنها
نجمالدین یزدانی یکی از تولیدکنندگان اسب اصیل ترکمن در راز و جرگلان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه مسئولان و فدراسیون سوارکاری باید تدبیری بیندیشند و از مربی و چابکسوار حمایت کنند، اظهار کرد: مربیان و چابکسواران تحت پوشش بیمه نیستند و از هیچ حقوق و مزایایی برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: بهعنوان مثال یک مربی 50-60 سال برای پرورش یک اسب و چابکسوار زحمت میکشد اما بعد از آن با فقر کنار زده میشود و آن ظلم به این قشر است.
یزدانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر چابکسواران خودشان را زیر سمهای سخت اسب امتحان میکنند اما دریغ از اندک حمایتی از آنها.
اجاره سند زمین علی آباد برای ساخت پیست سوارکاری به بخش خصوصی
مجید پورعیسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: ارتش موفق به اخذ سند زمین پیست علی آباد در بجنورد شد و قرار بر این است تا این زمین را به بخش خصوصی اجاره دهد.
همچنین برنامه ریزی شده است تا آن گروهی که زمین مذکور را اجاره می کند با مشارکت باشگاه داران و تولیدکنندگان اسب پیست را راه اندازی کنند تا پروژه ای شبیه پیست سوارکاری گنبد راه اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه حمایت های لازم از سوی استانداری نیز در این زمینه انجام خواهد شد، ادامه داد: یکی دو سال طول خواهد کشید تا این پروژه به سرانجام برسد.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن برای اینکه صنعت اسب در این استان رونق گیرد باید حوزه های کشاورزی، ورزش و جوانان و هیات سوارکاری با یکدیگر ارتباط بیشتری برقرار کنند و در صنعت اسب به کل زنجیره موجود در آن توجه ویژه داشته باشند.
پورعیسی تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از نیازهای صنعت اسب در این استان دامپزشک متخصص در حوزه بیماری های اسب بود که درخواست آن به اداره کل دامپزشکی ارائه شد اما بعد از گذشت سه ماه متوجه شدیم که یک دامپزشک که متخصص بیماری های اسب نبود را برای این امر اختصاص داده بودند.
وی تاکید کرد: برای اینکه زنجیره اسب در استان شکل گیرد علاوه بر مورد مذکور باید به سایر موارد همچون قرنطینه اسب برای انجام صادرات این پتانسیل، گمرک و .. نیز نگاه ویژه شود.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید کارگروه اسب نیز تقویت شود، توضیح داد: بخش خصوصی در حوزه صنعت اسب ترکمن در این استان تشکیلات خاص خود را دارند که باید با یکدیگر جفت و جور شوند و افراد با نظرات و دیدگاه های متفاوت سرسازش با یکدیگر بیایند.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه صنعت اسب ترکمن در این استان وجود دارد آن است که گفتمان های مشترک میان فعالان این حوزه وجود ندارد.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/135248/