پیام خراسان

آخرين مطالب

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد:

بی‌توجهی به «علوم سیاسی»کشور را در خطر می‌اندازد/ مدیران ما هیچ شناختی از این رشته ندارند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نادیده گرفتن رشته علوم سیاسی آینده کشور را به خطر می‌اندازد.
دکتر روح الله اسلامی با اشاره به اعتراض دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل به عدم پذیرش فارغ التحصیلان این رشته در ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور، اظهار کرد: تاکنون دولت پنج آزمون استخدامی برگزار کرده ولی متاسفانه در تمام این آزمون‌ها فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل نادیده گرفته شده اند.
وی ادامه داد: البته نفس برگزاری آزمون استخدامی، اقدام مطلوبی است زیرا بسیاری از نهادهای دولتی بدون آزمون استخدام می‌کنند در حالیکه تمام نهادهایی که بودجه کشور را دریافت می کنند باید از طریق چنین آزمونی نیرو جذب کنند. اما مشکلی که در این آزمون وجود دارد این است که بسیاری از ردیف‌ها و رسته‌هایی که تخصص علوم سیاسی و روابط بین الملل را نیاز دارند، نادیده گرفته شده‌اند که این به این معنا است که فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین الملل عملا از آزمون استخدامی کنار گذاشته شده‌اند.
نادیده گرفتن رشته«علوم سیاسی»آینده کشور را در خطر می‌اندازد
رییس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی با تاکید براینکه نادیده گرفتن فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین الملل در آزمون استخدامی دولت آسیب‌های فراوانی را در آینده برای کشور خواهد داشت، اضافه کرد: این موضوع نه تنها برای فارغ التحصیلان علوم سیاسی مشکل ایجاد می کند، بلکه برای آینده کشور نیز خطرناک است، چراکه بسیاری از تخصص‌هایی که کشور به آن نیاز دارد تنها در علوم سیاسی و روابط بین الملل آموزش داده می شود.
مدیران ما هیچ شناختی از رشته علوم سیاسی ندارند
اسلامی، علت بی توجهی به جذب فارغ التحصیلان علوم سیاسی در فراخوان‌های نهادهای دولتی کشور را نیازمند پژوهش‌های بسیار دقیق دانست و ادامه داد: به نظر من با توجه به اینکه اکثر مدیران سطح میانی ما در زمینه فنی و مهندسی و پزشکی تخصص دارند، آگاهی خاصی از رشته علوم سیاسی ندارند و تنها فکر می‌کنند این رشته در وزارت، سفارت و مجلس و ریاست جمهوری کاربرد دارد و کارمندان نهادهای دولتی نباید از میان فارغ التحصیلان این رشته باشند، در حالی‌که اگر اُفت کارایی نهادهای اداری و سیاسی کشور را بررسی کنیم، در می یابیم که یکی از عوامل آن سطح پایین سواد سیاسی افرادی است که در بدنه بروکراسی کشور در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه ما تخصص های مختلفی را برای سازمان‌های اداری کشور نیاز داریم، اما تخصص اصلی موردنیاز ما باید علوم سیاسی باشد، بعد رشته‌های اقتصاد، مدیریت و فنی ومهندسی، بیان کرد: رشته‌های علوم سیاسی در برگزاری انتخابات، تشریفات، آداب دیپلماسی، موضوعات امنیتی، سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی... کاربرد دارد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز اکثر کسانی که در نهادهای امنیتی، سیاسی و عقیدتی فعالیت می کنند، تخصص اصلیشان علوم سیاسی نیست و پس از مدتی که وارد این حوزه وارد می شوند، به دنبال گرفتن مدراک ارشد و درکتری در رشتهعبوم سیاسی و روابط بین الملل هستند که این امر ظلم بسیاریدر حق فارغ التحصیلان این رشته است.
اسلامی با تاکید براینکه وضعیت اشتغال دانشجویان علوم سیاسی مطلوب نیست و جاهایی که باید به استخدام در بیایند، جذب نمی شوند، تصریح کرد: وزارت امور خارجه کشور چقدر از میان دانش آموختگان علوم سیاسی و روابط بین الملل که رشته اصلی مورد نیاز آن بوده، گرفته است؟ در حالی که میزان کارکنان آن در رشته هایی نظیر کامپیوتر و ... بسیار بیشتر است. 
ا کثر فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی وارد بخش خصوصی می‌شوند
وی گفت: فارغ التحصیلان علوم سیاسی شاید شانس بیاورند با پارتی بازی و رابط وارد نهادهای اداری و سیاسی شوند، درحالی که بخش عمده آن ها وارد بخش خصوصی نظیر رسانه ها، مطبوعات شرکت های خصوصی می شوند. اما این بخش خصوصی جنبه‌ی درجه دو این رشته است و متاسفانه جنبه‌های درجه یک آن که با منافع ملی ایران گره خورده مغفول مانده است. 
جایگاه‌های سیاسی کشور خالی از فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی
استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ما شاهد حضور تخصص‌هایی در جایگاه‌های سیاسی هستیم که هیچ ارتباطی با این رشته ندارند، ادامه داد: ما اگر به این موضوع معترض هستیم تنها به خاطر فارغ التحصیلان این رشته نیست، بلکه ما برای آینده کشورنگران هستیم، چراکه در آینده ساده ترین موضوعات سیاسی توسط کارگزارن و کارمندان نمی تواند حل شود زیرا تخصص لازم در این زمینه را ندارند.
از توجه کشورهای پیشرفته به علوم سیاسی تا حذف این رشته در کشورهای درحال توسعه
اسلامی عنوان کرد: اساسا رشته علوم سیاسی برای کشورهای توسعه یافته است، یعنی در کشورهایی که امنیت و رفاه در آن شکل گرفته و حال به سراغ چگونگی روابط خارجه و برگزاری انتخابات و از این قبیل مسائل می‌روند.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته از راس تا پایین اغلب دارای تخصص‌هایی نظیر اقتصاد بین الملل، حقوق بین الملل، اندیشه سیاسی و سیاست‌گذاری عمومی... هستند و لذا می توانند کشورشان را از وضعیت های پیچیده ای که در آن قرار می گیرد، خارج کنند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اما کشورهای در حال توسعه یافته چون فهمی از توزیع قدرت ندارند، احساس نیاز به علوم سیاسی نمی کنند و حتی در برخی کشورها به دنبال حذف آن هستند، چون گمان می کنند کسانی که در این رشته تحصیل می کنند مسائلی را بیان می کنند که یا سر از آن در نمی‌آورند و یا فکر می‌کنند هر آنچه که در قدرت لازم است، خودشان می دانند. 
ورود به دوره مشروطه ایران توسط متخصصان علوم سیاسی اتفاق افتاد
اسلامی اضافه کرد: اگر به تاریخ کشورمان نگاه کنیم نیز خواهیم دید که ورود ما به دوره مشروطه و گذر ما از دوره استبدادی و عقب افتاده توسط کارگزاران و متخصصانی که در مدرسه علوم سیاسی درس می خواندند، اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: بنابراین اگر ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید به رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل توجه کنیم، زیرا در می یابیم که تمام کشورهای پیشرفته به فارغ التحصیلان این رشته بها داده‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/135945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میلیاردر زاغه نشین

اهدای 4727 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی

رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه

افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

برنامه «باغ فردوس» از رادیو تهران

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند

کشف جسد یک مرد در حاشیه‌ی شهر بیرجند

«آقای قاضی» به شبکه دو می‌آید

فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو

ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از 5 اردیبهشت

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ

صدور مجوز حفر 130 حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی

مسجد «شکر» طبس، مقصد دوچرخه‌سواران طبسی

خسارت 680 میلیارد تومانی بارندگی در خراسان جنوبی

حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند

آخرین اخبار حج تمتع 1403 / روند صدور روادید زائران آغاز شد

اعزام سه هزار و 700 زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج 1403

تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه

«آقای قاضی» به شبکه 2 می‌آید

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

100 کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد

37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

کشف 37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد

حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد

اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه

روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه

دیدار 40 نفر از کارگران سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

ارسال 30 اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور

زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور

برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان

انتقاد تند از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی / نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد

قاچاقچی دستمال جادویی در همدان نقره داغ شد

(ویدیو) مشاهده یک قلاده پلنگ در دماوند