پیام خراسان

آخرين مطالب

چهل سالگی انقلاب

توسعه کشاورزی خراسان شمالی با افزایش 357درصدی تولید گندم اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- چهار دهه انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی را در بخش کشاورزی خراسان شمالی داشته که به گفته مسئولان این حوزه، افزایش 306 درصدی تولیدات گیاهی و 357 درصدی تولید گندم از آن جمله است.
به گزارش ایرنا، کشاورزی از مهم­ترین و راهبردی‌­ترین بخش‌­های اقتصادی کشور به لحاظ وابسته بودن امنیت غذایی به آن و ایجاد ارزش افزوده بالا است. در این راستا رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی و حتی باغی همواره یکی از جهت گیری‌های اصلی کشور برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.
بخش کشاورزی خراسان شمالی در طول چهل سال اخیر با فراز و نشیب های بسیاری از قبیل کمبود منابع آبی همراه بوده است اما، نکته قابل توجه در این میان اهمیت دادن به این بخش با اعطای تسهیلات و توجه به تولید و مکانیزاسیون بوده که در طول چهل سال بعد از انقلاب پیشرفت های چشمگیری داشته است.
* افزایش 357 درصدی تولید گندم
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان تولید گندم پیش از انقلاب را 70هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان با یک افزایش 357 درصدی هم اکنون به 295 هزار تن رسیده است.
عبدالله یوسفی افزود: این در حالی است که میزان تولیدات گیاهی این استان نیز از 320 هزار تن در سال 57 به یک میلیون و 200 هزار تن در حال حاضر رسیده که از افزایش 306 درصدی برخوردار بوده است.
* افزایش 6 هزار هکتاری باغ های پسته و زعفران
یوسفی با اشاره به نبود باغ های پسته و زعفران پیش از انقلاب، اظهار داشت: این میزان در سال جاری 6 هزار هکتار افزایش سطح داشته است به طوری که هم اینک سه هزار و 100 هکتار باغ های پسته و دو هزار و 900 هکتار مزارع زعفران در استان داریم.
وی سطح گلخانه های استان را پیش از انقلاب فقط نیم هکتار اعلام کرد و افزود: هم اینک این میزان به 47 هکتار افزایش یافته است.
* تولید 13 هزار و 500 تن بذر اصلاح شده گندم و جو
یوسفی با اشاره به تولید 13 هزار و 500 تن بذر اصلاح شده گندم و جو تا به امروز در استان، گفت: این در حالی است که پیش از انقلاب این میزان در حد بسیار اندک و ناچیز بوده است.
وی به توسعه باغ های استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش 6 برابری توسعه گیاهان دارویی به میزان چهار هزار و 530 هکتار، دو برابری توسعه باغ ها به میزان 46 هزار و 285 هکتار، چهار برابری ایجاد نهالستان و تولید نهال به تعداد یک میلیون و 150 هزار اصله و افزایش سه برابری تولیدات باغی به میزان 286 هزار و 735 تن از دستاوردهای انقلاب در طول چهل سال است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین از کسب رتبه دوم کشوری در سال 96 در شاخص ساماندهی و کاداستر اراضی خبر داد و گفت: تا سال 96 به میزان 99 هزار هکتار کاداستر اراضی انجام و تثبیت مالکیت و ساماندهی 75 هزار و 556 هکتار از اراضی و واگذاری 38 هزار و 327 هکتار زمین نیز تا این سال انجام شده است.
وی افزایش یک هزار و 350 برابری تولید بذر اصلاح شده و پنج برابری تولیدات زراعی و 393 برابری مکانیزاسیون با توزیع تراکتور، کمباین، دروگر و سایر دنباله بندها را از دیگر دستاوردها برشمرد.
* افزایش 91 برابری ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی
یوسفی با اشاره به افزایش 91 برابری ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، میزان فرآوری محصولات کشاورزی را 563 هزار تن در سال 96 اعلام کرد.
وی تعداد واحدهای صنعتی استان پیش از انقلاب را سه واحد ذکر کرد و افزود: این میزان تا سال گذشته به سه هزار و 97 واحد با 15 هزار و 184 بهره بردار رسیده است.
یوسفی با اشاره به در دسترس نبودن آمار اشتغال کشاورزی پیش از انقلاب، گفت: این میزان از سال 86 تا 96 به تعداد 20 هزار و 714 نفر با پرداخت 10 هزار و 948 میلیارد ریال تسهیلات بوده است.
* ایجاد 32 شرکت تعاونی و صندوق های اعتباری زنان روستایی
وی ایجاد 32 شرکت تعاونی و صندوق های اعتباری زنان روستایی و 12 شرکت خدماتی فنی مهندسی را نیز از دیگر دستاوردها ذکر کرد و اظهار داشت: میزان بهره وری آب کشاورزی و راندمان آب نیز به 44 درصد افزایش یافته که حداقل باعث صرفه جویی و تامین و استحصال آب معادل 280 میلیون متر مکعب شده است.
* افزایش 102 برابری واحدهای دامداری صنعتی سنگین
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز از افزایش 102 برابری واحدهای دامداری صنعتی سنگین و 142 برابری واحدهای صنعتی سبک در استان بعد از انقلاب خبر داد.
علی مبارکی افزود: پیش از انقلاب ایران وارد کننده لبنیات، گوشت مرغ و گوشت قرمز، شیر و پنیر و کره و سایر فرآورده های دامی بوده اما، در حال حاضر ایران یکی از صادرکنندگان عمده گوشت مرغ، دام زنده، شیر و لبنیات و عسل به سایر کشورهای همسایه است.
وی گفت: تا سال گذشته 93 مزرعه پرورش ماهی خوراکی با تولید 2 هزار و 95 تن گوشت ماهی و چهار واحد مزرعه پرورش ماهی تزئینی نیز ایجاد شده است.
مبارکی کسب رتبه اول در نوغانداری و بهره وری کرم ابریشم و رتبه چهار تولید پیله، رتبه 9 زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور و رتبه دو کشور در پرورش اسب اصیل ترکمن را از مهم ترین دستاوردهای استان اعلام کرد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
ط/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/136818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند