پیام خراسان

آخرين مطالب

توسعه آموزش عالی نقطه درخشان چهل سالگی انقلاب در خراسان رضوی علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- به اعتراف مجامع بین المللی، ایران در شاخص توسعه انسانی از رتبه 160 در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم اینک به رتبه بیستم جهانی صعود کرده و در این میان رشد و توسعه چشمگیر آموزش عالی نقش تعیین کننده ای داشته است.
دانشگاه فردوسی مشهد نخستین موسسه آموزش عالی خراسان و نماینده وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در خراسان محسوب می شود که بررسی وضعیت کنونی آن با تاریخچه و مقایسه عملکرد دوران حیات پربرکت انقلاب اسلامی می تواند گواهی بر تلاش و مجاهدت فعالان این عرصه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باشد.
سابقه نخستین اقدام در زمینه خدمات آموزشی دانشگاهی در خراسان به سال 1313 می رسد که پس از تاسیس بیمارستان امام رضا(ع) یا شاهرضای سابق مجوز تاسیس دانشکده پزشکی داده شد ولی به دلیل کمبود استاد و جوانان دیپلمه ای که بتوانند در این دانشکده به تحصیل ادامه دهند راه اندازی دانشکده پزشکی به تعویق افتاد.
1313 همان سال تاسیس دانشگاه تهران است و در واقع نخستین پیشنهاد برای راه اندازی دانشگاه در مشهد همزمان با تاسیس دانشگاه تهران ثبت شده است.
سال 1318 از سوی دفتر نخست وزیر وقت با این درخواست موافقت و امر طی نامه ای به شماره 17450 به وزارت معارف اعلام شد.
سال 1319 آموزشگاه عالی بهداری برای تربیت پزشکیار با دوره چهار ساله در مشهد تاسیس شد که تاسیس آن نخستین گام در راه ایجاد دانشگاهی بزرگ بود. در ابتدا ساختمان فعلی دانشکده که در آن زمان دبستان شش کلاسه دولتی همت داشت به این کار اختصاص یافت.
از سال 1326 بار دیگر برای تکمیل آموزشگاه عالی بهداری و تبدیل آن به دانشکده پزشکی مکاتبات و اقداماتی آغاز شد و سرانجام در همان سال موافقت هیات دولت با تاسیس دانشگاه در مشهد جلب گردید و اساسنامه این دانشگاه مشتمل بر دانشکده های پزشکی، ادبیات و علوم معقول و منقول(الهیات و معارف اسلامی ) تصویب گردید و متعاقب آن سال 1328 آموزشگاه عالی بهداری به دانشکده پزشکی تبدیل شد.
سال 1334 دانشکده ادبیات دایر شد و فعالیتهای آموزشی خود را با تعداد اندکی دانشجو آغاز کرد و از آنجا که به استناد قانون تاسیس دانشگاههای شهرستانها که با تشکیل دو دانشکده می توان آن مراکز علمی را دانشگاه نامید موجودیت دانشگاه مشهد که اساس آن در سال 1326 پی ریزی و تصویب شده بود تحقق پذیرفت.
سال 1335 این موسسات طی نامه شماره 28009 مورخ 1335/05/25 از طرف وزارت فرهنگ نام "دانشگاه مشهد" را به خود گرفت و از آغاز سال 1336 تمامی قوانین استخدامی و آموزشی این دانشگاه با قیاس به ضوابط دانشگاه تهران و دیگر شهرستانها به مورد اجرا گذاشته شد.
با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول(که بعدا به الهیات تغییر نام یافت) دانشکده علوم، دانشکده دندانپزشکی، دوره شبانه، دانشکده علوم دارویی و تغذیه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده کشاورزی، دانشکده مهندسی، مؤسسه بینایی سنجی، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال 1353 به دانشگاه فردوسی مشهد تغییر نام یافته بود افزوده شد.
سال 1357 تعداد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که شامل دانشجویان رشته های علوم پزشکی هم می شد حدود 700 نفر بود که در حدود 91 رشته دانشگاهی تحصیل می کردند.
همچنین دانشگاه فردوسی مشهد در آن سال با احتساب کارکنان بیمارستانهای شهر که در آن زمان زیرمجموعه این دانشگاه محسوب می شدند حدود 500 نفر کارمند و با احتساب اعضای هیات علمی رشته های علوم پزشکی حدود 120 عضو هیات علمی داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده علوم ریاضی، پژوهشکده علوم گیاهی، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی، کالج دانشگاه، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و دانشکده معماری و شهرسازی یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شدند.
البته باید در نظر داشت که در سال 1365 دانشگاههای علوم پزشکی کشور و علوم وابسته به آن از وزارت علوم و آموزش عالی منفک و با وزارت بهداری توامان تحت عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کار خود ادامه داد و دانشگاه مشهد نیز به تبع آن به تدریج به دو موسسه مستقل به نامهای "دانشگاه فردوسی مشهد" و "دانشگاه علوم پزشکی مشهد" شناخته شد که هر یک با مدیریت جداگانه اداره می شوند.
هم اکنون دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه فعال در شرق کشور از وجود 810 عضو هیأت علمی متخصص و پرتلاش برخوردار است.
این دانشگاه هم اینک افزون بر 30 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای دارد که در 435 رشته و در قالب 63 گروه آموزشی به تحصیل مشغولند.
دانشگاه فردوسی مشهد با هزار و 700 دانشجوی خارجی بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را نیز در بین دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور جذب کرده است.
دانشگاه فردوسی مشهد از بدو تاسیس تاکنون 110 هزار دانش آموخته را به کشور تحویل داده است.
پس از انقلاب اسلامی تمامی واحدهای این دانشگاه به پردیسی بسیار وسیع، زیبا و سرسبز منتقل شد و بیش از یک دهه است که این دانشگاه به عنوان "دانشگاه سبز" در جهت حفظ محیط زیست تلاش می کند.
رتبه نخست فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور، رتبه نخست در جشنواره نشریات دانشجویی، رتبه نخست در فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی، رتبه نخست دوازدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی دانشجویان پسر سراسر کشور، رتبه‌های برتر در المپیادهای علمی ملی و بین‌المللی از جمله شیمی و ریاضی، رتبه سوم جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه دوم وبگاه دانشگاه در میان دانشگاههای وزارت علوم در رتبه ‌بندی جهانی وبومتریک و حضور در میان دانشگاههای برتر کشور در رتبه ‌بندی موضوعی نظام QS بخشی ازافتخارات دانشگاه فردوسی مشهد محسوب می شوند.
همچنین طی دوسال اخیر این دانشگاه با تمرکز بر "دیپلماسی علمی" توانسته رتبه نخست در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین المللی را در بین دانشگاههای کشور کسب نماید.
همچنین از جمله خدمات منحصر به فرد دانشگاه فردوسی مشهد در منطقه شمال شرق کشور می توان به ارزیابی و صدور تاییدیه علمی اختراع، ارائه خدمات آزمایشگاهی به عنوان دبیرخانه شبکه آزمایشگاههای علمی ایران(شاعا) در شرق کشور و عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، ارائه خدمات تخصصی امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آزمایشگاه آپا، ارائه خدمات مرکز محاسبات سنگین، ارائه خدمات آزمایشگاه فناوری وب، ارائه خدمات آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-IPBX، طراحی و پشتیبانی سامانه‌های کاربردی دانشگاهی و برگزاری دوره‌های آموزش عالی آزاد برای مدیران ارشد و دیگر صاحبان صنعت و خدمات در کالج دانشگاه اشاره کرد.
1922/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/137369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»