پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش/ پشم هایی که پشیزی نمی ارزد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خراسان شمالی دارای بیش از دو میلیون راس دام سبک است که از این میان 700 هزار راس دام متعلق به عشایر استان است.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، سالانه حدود دو هزار تن پشم در این استان تولید می شود اما دریغ از اینکه این پشم ها در استان استفاده شود.
قالی و گلیم بافی یکی از شغل هایی است که تعداد زیادی از زنان خانوار این استان مشغول به آن هستند اما نخ یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید آن است که از خارج استان تامین می شود.
پشم تولیدی عشایر در استان استفاده ای ندارد
قلی پور مدیر کل عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا گفت: یک هزار و 200 تن پشم تولیدی خراسان شمالی در استان استفاده‌ای ندارد.
وی افزود: سالانه یک هزار و 200 تن پشم توسط عشایر این استان تولید می‌شود و دلال ها با کمترین قیمت آن را خریداری می‌کنند.
وی با ادامه داد: سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این حوزه سرمایه گذاری و اقدام به راه اندازی واحد تولیدی ریسندگی، فرآوری پشم و روغن آن سرمایه گذاری کنند.
قلی پور با بیان اینکه البته چندی پیش نیز یک سرمایه گذار نیوزیلندی به این استان سفر کرد و بازدیدی از حوزه عشایری این استان داشت، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا این سرمایه گذار را با شرکت تعاونی در شیروان ارتباط دهیم تا در این حوزه سرمایه گذاری انجام شود. طرح لازم در این رابطه تهیه شده اما هنوز اقدام عملی خاصی انجام نشده است.
اعطای دستگاه پشم ریسی به عشایر برای ایجاد ارزش افزوده به پشم ها
علی ابراهیمی رئیس اداره عشایری شیروان نیز در ادامه در گفت و گو بیان کرد: از انجاییکه قیمت پشم در این استان بسیار پایین است، پشم های تولیدی توسط دامدارهای عشایر این استان به مدت یکی دو سال دپو شده است.
وی تصریح کرد: حتی در بسیاری از مواقع دامدار از پشم چین درخواست می کند که پشم های دام های آن ها را به صورت رایگان بچیند و در مقابل آن پشم های چیده شده را برای خود بردارد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: پشم های دام های عشایر در این استان خریدار ندارد و همین امر سبب شده که بسیاری از آن ها پشم های چیده شده را رها کنند.
وی توضیح داد: در این راستا قرار بر این شده تا طرحی اجرا شود که به هر خانوار عشایر یک دستگاه پشم ریسی اعطا شود تا پشم های چیده شده تبدیل به نخ شوند و نخ های تولیدی به فروش برسد.
این مقام مسئول تصریح کرد: قیمت هر دستگاه دو تا سه میلیون تومان است که قرار بر این شده تا اعتبار لازم برای خرید آن نیز از طریق یکی از موسسات مالی تامین شود.
طرح هایی برای افزایش ارزش افزوده پشم به دستگاه ها ارائه شد اما اقدام خاصی انجام نشد
حسن علمی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز بازار فرش از بین نرفته است، گفت: فقط ذائقه مردم برای استفاده از پشم در استان های خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، سمنان و مازندران تغییر یافته است.
وی افزود: در گذشته مقدار زیادی از پشم تولیدی در تولید محصولاتی همچون لحاف، تشک استفاده می شد اما در حال حاضر این کالا از محصولات دیگری همچون لایکو و ... استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری پشم از کیلویی 100 تومان شروع می شود و به پنج هزار تومان نیز می رسد، ادامه داد: یکی از عللی که پشم تولیدی در خراسان شمالی مورد استقبال قرار نمی گیرد آن است که قطر پشم بیش از 35 میکرون است و از سوی دیگر پشم تولیدی رنگی است و زمان رنگ رزی رنگ به خود نمی گیرد.
علمی توضیح داد: پشم های قرمز رنگ در فرآیند رنگ رزی فقط رنگ قرمز را به خود جذب می کند و پشم های با رنگ سیاه فقط رنگ سیاه را به خود جذب می کند و پشم سفید است که قابلیت رنگ کردن به انواع رنگ ها را دارد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر درون پشم های خراسان شمالی ژار(خر مو) وجود دارد و زمانیکه آن وارد پشم می شود به هیچ عنوان رنگ نمی گیرد.
به گفته وی در زمان های گذشته پشم منطقه خراسان فقط برای گبه بافی و نمد بافی استفاده می شد.
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی از دامداران مقداری از پشم موجود بر روی بدن دام را با اسپری هایی که دارای رنگ شیمیایی است رنگی می کنند که این مواد مانع جذب رنگ پشم به هنگام انجام عملیات رنگ رزی می شود و به همین دلیل بسیاری از کارخانه های تولید نخ از خریداری این گونه پشم ها خودداری می کنند.
وی تصریح کرد: همچنین طول و قطر الیاف در ناحیه گردن، شکم و گرده دام متفاوت است و بسیاری از دامداران به هنگام چینش این پشم ها را با یکدیگر مخلوط می کنند که این امر موجب پایین آمد کیفیت پشم و قیمت آن می شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون طرح های مختلفی برای استفاده از پشم و بالا بردن ارزش اقتصادی آن مطرح شده است، توضیح داد: یکی از این طرح ها استفاده از پشم برای تولید مواردی همچون کف خودرو و ... بوده که حتی با ایران خودرو و سایپا نیز وارد مذاکره شده ایم.
علمی تصریح کرد: به استانداری خراسان شمالی نیز طرح راه اندازی استحصال چربی پشم دام نیز ارائه شد که این چربی از آب پشم های شسته شده پشم به دست می آید و در ایران چنین کارخانه ای وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در پشم دام چربی به نام لالوئین وجود دارد، گفت: از این چربی برای استفاده از لوازم آرایشی و صنعت چسب سازی استفاده می شود.
وی افزود: این پیشنهاد به استانداری داده شد و آن ها قول دادند تا جاییکه امکان دارد از این طرح حمایت کنند اما در حال حاضر طرح رها شده است.
به گفته وی طرح تولید موکت پشمی که در کشورهایی همچون افغانستان از آن استفاده زیادی می شود نیز ارائه شده است اما اتفاق خاصی در این خصوص نیز تاکنون نیفتاده است.
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تاکید کرد: با توجه به اینکه اقدام چندانی برای اجرای این طرح ها در این استان انجام نشده است و برای اینکه ارزش اقتصادی پشم های تولید شده در این استان افزایش یابد باید به دامداران آموزش داده شود که پشم ها را با یکدیگر مخلوط نکنند و از سوی دیگر پشم چین های ماهر در استان تریبت شوند.
خروج 1779 تن پشم قاچاق از خراسان شمالی طی سال جاری
دکتر ابراهیم تقوایی کارشناس مسئول اداره قرنطینه دامپزشکی خراسان شمالی، همچنین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه سالانه حدود دو هزار تن پشم در این استان تولید می شود، گفت: از این میزان طی سال جاری 221 تن با صدو مجوز دامپزشکی از این استان خارج شده است.
وی افزود: مابقی پشم های تولیدی نیز به صورت غیرمجاز و قاچاق از استان خارج شده است.
تقوایی تصریح کرد: نبود مراکز خرید انبوه این محصول و همچنین پایین بودن قیمت آن موجب شده تا تمامی پشم های تولیدی از این استان خارج شود.
وی خاطرنشان کرد: پشم غیربهداشتی مخاطراتی همچون انتقال بیماری هایی از قبیل سل، تب مالت، شاربن و ... را به همراه دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/137548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد