پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تشکل‌های دانشجویی نباید صرفا سیاسی دیده شوند علمي

تشکل‌های دانشجویی نباید صرفا سیاسی دیده شوند

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصرار ما براین است که تشکل‌های دانشجویی صرفا سیاسی دیده نشوند و در منشور حقوق دانشجو به این مورد توجه داشته‌ایم.
  محمدحسین مطهری در نشست کارشناسان کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که در هتل توریست توس‌ مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه کمیسیون دانشجویی شورای فرهنگی با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم قوانین این حوزه به دلیل آنکه در دهه‌های 60، 70 و 80 نوشته شده با یک گسیختگی روبه‌رو است. از سویی دیگر بسیاری از قوانین و آیین‌نامه‌های ما کارکرد خاص خود را نداشتند؛ چراکه موضوعات به‌روز دیگری مطرح شده است بنابراین از سال 1392 به بررسی این قوانین پرداختیم.
وی افزود: امروز فضای دانشگاهی متکثرتر و متنوع‌تر شده است؛ بنابراین تلاش کردیم تا ارزیابی مجددی در قوانین داشته و تغییر نگرش و اصلاحاتی ایجاد کنیم. باید نقشه راهی برای پیشروی در ساحت‌های مورد نظر خود داشته باشیم از این رو بحث منشور حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی را در 9 فصل ارائه کردیم تا دغدغه‌های کلان دانشجویی را پوشش دهیم و براساس آن پیش رویم. برای اینکار یکسری پژوهش تاریخی انجام دادیم. بنابر پژوهش‌ها از سال 1296 قانون معارف در دوره قاجار تدوین شد تا به امروز قوانین گوناگونی در این حوزه صورت گرفت. 
مطهری ادامه داد: پیش از انقلاب سال 1356 طرحی توسط وزارت آموزش عالی نوشته شد. در دولت دهم نیز طرحی از سوی وزارت علوم ارائه شد. از سویی دیگر مجموعه قوانین و حقوقی توسط نهاد دانشجویی در مجموعه‌ای تدوین و چاپ شد. همچنین در زمینه منشورهای حقوق دانشجویی تجربه‌های جدی در بخش‌های گوناگون دانشگاه‌های دنیا وجود دارد، بنابراین برای نخستین‌بار 9 منشور حقوق دانشگاهی را ترجمه کردیم. 
رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مرحله بعد برخی از مسئولان مقالاتی نوشتند که پس از آن متن پیشنهادی منشور حقوق دانشجویی برای نخستین بار نوشته شد. همچنین در کمیسیون عالی شورای فرهنگی، ویراست دوم این منشور مطرح و تصحیح شد. در ویراست سوم منشور تلاش کردیم به سمت بدنه و بخش‌های دانشجویی برویم و در فاصله نقل و انتقالات شورای دانشجویی از فرصت استفاده کرده و ویراست سوم منشور را در اختیار دانشجویان فعلی قرار دادیم، تا دیدگاهشان را در این رابطه بدانیم‌. درواقع تلاش می‌کنیم منشوری ارائه دهیم که تاحدامکان بی‌نقص باشد؛ چراکه متن مهمی، برای اجرا در دانشگاه‌هاست.
وی با بیان اینکه «ما در فضاهای تربیتی وارد نمی‌شویم و دانشجو را رشید نمی‌خواهیم» خاطرنشان کرد: درواقع رشید بودن دانشجو بدین معناست که از قوانین آگاه باشد و حوزه فعالیتی خود را بداند. درواقع این آگاهی دانشجو به نفع عوامل اجرایی ما نبوده و تنها انباشتی از تکالیف را برای دانشجو درنظر گرفته‌اند؛ بنابراین منشور حقوق دانشجویی تمرین و گفتمان مهمی برای دانشجو است که باید آن را جدی بگیریم. 
مطهری توضیح داد: متن منشور حقوق دانشجویی در 9 فصل نوشته شده که هر فصل دارای حقوقی در حوزه‌های گوناگون است. در فصل نخست حقوق بنیادین مطرح شده، فصل دوم حقوق و مسئولیت‌های آموزشی دانشجویان، سوم حقوق و مسئولیت‌های مرتبط با مالکیت فکری است، درواقع از دیدگاه ما این بحث به‌ویژه در حوزه پزشکی اهمیت دارد. در این فصل حقوقی را برای آفرینش‌های دانشجویی قرار دادیم، فصل چهارم مربوط به حقوق و مسئولیت‌های مرتبط با تسهیلات و خدمات است، فصل پنجم حقوق و مسئولیت‌های زنان دانشجو است. درواقع علاقه‌مندیم تا دانشجو، مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی داشته باشد؛ بنابراین تلاش کردیم به حوزه زنان و مادران توجه جدی کنیم.
وی گفت: فصل ششم مربوط به حقوق و مسئولیت‌های معلولان است، در فصل هفتم حقوق و مسئولیت دانشجویان در مدیریت دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی مطرح شده که از دید ما هر جمع دانشجویی، نوعی تشکل محسوب می‌شود، فصل هشتم حقوق انضباطی و در فصل نهم مباحث اجرایی مطرح شده است. اصرار داریم پس از تصویب، منشور به‌صورت آزمایشی در چند دانشگاه پیاده شود. ما همواره تلاش کردیم تا این منشور ایده‌آل‌ها و خواست‌هایی را محقق کرده و در عین حال در حوزه اجرا نیز مشکلی نداشته باشد. از سویی دیگر کوششمان این بوده که مباحث کلان حوزه‌های دانشجویی در منشور قید شود.
مطهری با بیا اینکه «یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه صورت گرفته مالکیت فکری بوده که بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته است» بیان کرد: این توجه برای ما چالش‌های بسیاری دربر داشت. برای نمونه در بند 30 منشور، کلیه آفرینش‌های فکری دانشجویان اعم از صنعتی، ادبی و هنری از قبیل اختراع کتاب، پایان‌نامه، مقاله، فیلم، عکس، شعر و ... که به عناوینی چون کار کلاسی و پروژه دانشجویی انجام شوند از حمایت برخوردار خواهند شد. 
رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بند 32 منشور، دانشجو موظف است متناسب با مقطع تحصیلی خود به تولید کارهای اصیل بپردازد و در صورت بهره‌گیری از آثار دیگران، نام آفریننده اصلی را ذکر کند. از سویی دیگر می‌کوشیم باب مشارکت‌های گروه‌های گوناگون دانشجویی ازجمله انجمن‌های علمی افزایش یابد. اصرار ما براین است که تشکل‌های دانشجویی صرفا سیاسی دیده نشود و در فصل نهم نظام اجرایی توجهی جدی به کانون‌ها، نشریات و ... برای تخصیص منابع دیده شده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تاریخ برگزاری امتحانات دانشگاه فردوسی مشهد تغییر کرد

سیاره آبی

اعزام دانشجویان دانشگاه بجنورد به مناطق سیل زده لرستان

خودشناسی فرهنگی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد

برگزاری انتخابات کمیته ناظر برنشریات دانشگاه پیام نور تا قبل از انتخابات متمرکز وزارت علوم

فروش کالاهای فرهنگی دانشگاه ها در تحقق رونق تولید موثر است

در حوزه رسانه دچار عقب‌ماندگی هستیم

ماهیت‌ کلی شتاب‌دهی ما بر اساس گسترش و غنی‌سازی اکوسیستم است

لزوم تقویت نسل چهارم دانشگاه‌ها، جهت کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

تحول در دنیای تراشه‌های یکپارچه به کمک اینتل

تولید مصنوعی اتم با استفاده از گرافن سفید

تولید برق سبز از ضایعات پلاستیکی در انگلستان

انجام تست استاتیکی پره توربین بادی

راه‌اندازی اولین اتوبوس برقی در پایتخت یونان

پذیرش دکتری تخصصی بدون آزمون در دانشگاه فردوسی

آیا تاثیر تغییرات آب وهوایی شتاب گرفته است؟

ارتباط بین تغییرات آب وهوایی و سطح آموزش کودکان

چراغ راهنمایی هوشمندی که جریان ترافیک را روان می‌کند

ذوب شدن کلاه یخی هیمالیا و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی 2 میلیارد نفر

موافقت با تاسیس پارک علم و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشریات دانشجویی به حل معضلات دانشگاه‌ها کمک می‌کنند

شتاب‌دهنده‌ها، فرآیند ایجاد استارت‌آپ‌ها را تسریع می‌بخشند

کارآفرینی یک مهارت اکتسابی است که به ممارست نیاز دارد

افتتاح رسمی اولین سامانه تحویل بار با پهپاد در استرالیا

سیستم‌های هشدار، هنگام وقوع حوادث طبیعی ضعیف هستند

باید به سمت یک اقتصاد دانش‌محور و دانش‌بنیان پیش برویم

تلویزیون اینترنتی دانشگاه فردوسی آغاز به کار کرد

برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، نیازمند تحقق فناوری‌های جدید هستیم

دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در مقطع دکتری تخصصی دانشجو می‌پذیرد

آموزش نقد عالمانه، رسالت و ماموریت دانشگاه است

بزرگترین معضل اقتصاد دانش‌بنیان، عدم فهم آن است

تولید انرژی تجدیدپذیر از برف

خیران پشتوانه‌های مادی و معنوی دولت و مردم هستند

دعوت از خیران برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی

بیرجند میزبان رؤسای دانشگاه‌های افغانستان می‌شود

دانش‌آموز وجود دارد، اما مدرسه به اندازه کافی نیست

درمیان؛ نیازمند دستگیری خیران مدرسه ساز

لزوم توجه خیرین مدرسه‌ساز به مناطق محروم

مدارس ابتدایی بیرجند در شیفت عصر تعطیل شد

ارتباطات موثر برای جذب خیران مدرسه‌ساز افزایش یابد

برخی مدارس خراسان جنوبی تعطیل است

مدرسه شش کلاسه اتباع بیگانه در بیرجند ساخته می‌شود

زیرکوه؛ چشم انتظار یاری خیران مدرسه ساز

بیرجند؛ میزبان اولین کنفرانس ملـی "سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت "

دولت نیاز به اعتمادسازی در حوزه خیران مدرسه ساز دارد

دبیرخانه دائمی کنفرانس "فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت" در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود

97 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ملی فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت ارسال شد

تاکید بر نقش تاثیرگذار شرکت‌های دانش بنیان در رشد فناوری در حوزه سلامت

اولین رویداد کارآفرینی گردشگری لوت در بیرجند برگزار می‌شود

مدارس شوسف نیازمند نوسازی و بروز رسانی تجهیزات است