پیام خراسان

آخرين مطالب

ویژگی‌ها و اهداف رویکرد اجتماع‌محور یا بازاریابی اجتماعی چیست؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استادیار گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: هدف رویکرد اجتماع محور یا بازاریابی اجتماعی مواجه شدن با مسائلی است که به رفاه، ارتقای کیفیت زندگی افراد و تولید یا مصرف کالا مرتبط است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ندا رضوی‌زاده در ارائه «کوشش برای تغییر: نگاهی به تجارب جهانی مداخله اجتماعی جامعه محور» که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ما در جامعه با مجموعه ای از مسائل اجتماعی و شرایط مشکل‌زای شایع رو به رو هستیم و فرض ما این است که می‌توان آن‌ها را تغییر داد. آلودگی هوا، ایمنی، ترافیک، استفاده از حمل و نقل عمومی، بهداشت، سلامت عمومی و... از جمله مواردی هستند که مشکلات شایعی را ایجاد می‌کنند.
وی ادامه داد: آموزش، تبلیغات، جریمه و مجازات، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان از روش‌های رایجی است که برای حل مسائل به کار برده می‌شود. تجربه نشان داده است گاهی تکنیک‌هایی هم‌چون آموزش و تبلیغات با وجود هزینه‌های فراوان نتایج موثری نداشته است. تبلیغات نگرش و آگاهی افراد را تغییر می‌دهد اما لزوما سبب تغییر رفتار آن‌ها نمی‌شود.
استادیار گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری با اشاره به اینکه «بازاریابی اجتماعی گزینه‌ای است مکمل راه‌های پیشین و نسخه به‌روز شده آن‌ها است»، تصریح کرد: بخش عمومی و مدنی برای حل مسائل با چالش‌هایی مواجه است. به عنوان مثال تضادهایی بین منافع شخصی و عمومی وجود دارد. این تضاد مانع از تغییر رفتار افراد می‌شود. برنامه‌هایی که سبب تغییر رفتار می‌شوند گاهی با مشکلات و تامین مالی مواجه هستند.
رضوی‌زاده تصریح کرد: هزینه عملیاتی تحویل خدمات معمولا بالا است و یکی از اهداف بخش عمومی کاهش این هزینه‌ها است. همچنین بخش عمومی به افزایش استفاده از خدمات و شرکت افراد در برنامه ها تمایل دارد.
وی با اشاره به اینکه «از دیگر مسائل قابل توجه پیروی شهروندان از قوانین است»، عنوان کرد: همیشه این چالش وجود دارد که با چه راهکاری می‌توان در شهروندان تاثیر گذاشت تا قوانین را رعایت کنند. یکی از مواردی که بخش عمومی همیشه با آن مواجه است بی اعتمادی مردم است. این امر در خارج از ایران نیز به چشم می‌خورد. جلب رضایت و حمایت مردم اهمیت به سزایی دارد. رویکرد اجتماع محور می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
استادیار گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری اظهار کرد: هدف رویکرد اجتماع محور یا بازاریابی اجتماعی مواجه شدن با مسائلی است که به رفاه، ارتقای کیفیت زندگی افراد و تولید یا مصرف کالا مرتبط است. رویکرد اجتماع محور رفتار را تغییر می‌دهد و نه نگرش. این مورد وجه تمایز بازاریابی اجتماعی و آموزش است.
رضوی‌زاده با اشاره به اینکه «هدف رویکرد اجتماع محور پرورش رفتار پایدار است»، افزود: مقیاس رویکرد اجتماع محور اجتماعی است نه فردی. مسائل پیش روی این رویکرد نیز اجتماعی است. یکی دیگر از ویژگی‌های این رویکرد مخاطب محور بودن آن است و سازمان محور نیست. این رویکرد مخاطب و مشکلات وی را درنظر می‌گیرد.
وی در خصوص اینکه چرا بازاریابی اجتماعی مشکل است عنوان کرد: مردم برای تغییر رفتارشان باید هزینه کنند. برای مثال فراهم کردن تمهیداتی که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی لازم است نیاز به هزینه دارد. گاهی علاوه بر هزینه مادی باید زمان زیادی نیز صرف شود. همچون استفاده از وسایل نقلیه. گاهی افراد برای راحتی خویش رفتار گذشته خود را ادامه داده و حاضر به تغییر آن نیستند.
استادیار گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری اضافه کرد: گاهی افراد نمی‌توانند سبک زندگی و عادات خویش را تغییر دهند در نتیجه موفق به تغییر رفتار خود نمی‌شوند. ممکن است ما احساس کنیم تحت نفوذ دیگران هستیم. ما تصور می‌کنیم دیگران برای انجام بعضی از امور از ما انتظاراتی دارند و تغییر دادن رفتار به ما فشار اجتماعی وارد می‌کند.
رضوی‌زاده با اشاره به اینکه «گاهی شرم مانع از تغییر رفتار می‌شود و افراد از آزمایش کردن راهکارهای جدید امتناع می‌کنند»، ادامه داد: یکی از دلایلی که افراد رفتار خود را تغییر نمی‌دهند این است که مهارت انجام فعالیت‌های جدید را ندارند.
وی در خصوص سه تبیین کلی برای عدم مشارکت افراد افزود: اولین مورد فقدان اطلاعات درباره فعالیت پیشنهاد شده و مزایای آن است.
تصور از موانع و دشواری‌های فعالیت مورد دیگری است که باید به آن اشاره کرد. گاهی افراد تصور می‌کنند فعالیت‌های جدید دشوار هستند و به همین دلیل رفتار قبلی خویش را ادامه می‌دهند.
استادیار گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری خاطر نشان کرد: سومین مورد منافع حفظ رویه موجود است. ممکن است افراد تصور کنند انجام دادن فعالیت‌ها به شیوه‌های قبلی مقرون به صرفه‌تر است.
رضوی‌زاده در خصوص سه مفروضه کلیدی رفتار تصریح کرد: مردم به طور طبیعی فعالیت ها با مزایای بالا و موانع اندک را انتخاب می‌کنند. تمایز بخش ها در ارزیابی مزایا و موانع از نکات کلیدی بازاریابی اجتماعی است. ما باید بدانیم افراد بر اساس زمینه‌هایی که دارند انتخاب‌های متفاوتی را انجام می‌دهند. موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که رفتارها با یکدیگر رقابت دارند.
وی ادامه داد: سه پرسش برای طراحی راهبرد بازاریابی اجتماعی وجود دارد. نخستین پرسش این است که چه رفتارهایی را ترویج می‌کند. هر رفتاری تابعی از متغیرهای مختلف است. برای اینکه به راه حل سودمندی برسیم باید موثرترین متغیر را شناسایی کنیم.
استادیار گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری خاطرنشان کرد: دومین پرسش این است که ما چه افرادی را می‌توانیم پوشش دهیم. ما برای تغییر رفتار طیف مشخصی را می‌توانیم تحت تاثیر قرار دهیم. ما باید بدانیم چه افرادی بیشترین احتمال تغییر رفتار را دارند.
رضوی‌زاده در خصوص عناصر و فرایند اجرای تکنیک بازاریابی اجتماعی اظهار کرد: اولین کاری که در این خصوص اهمیت دارد شناسایی موانع، مزایا و مخاطبان است. ما باید و مزایا و منافع را از دیدگاه افراد بررسی کنیم. پس از ایجاد شناخت متعهد کردن تکنیک دیگری است که به‌کار گرفته می‌شود. هنگامی که ما برای انجام دادن کاری متعهد می‌شویم به آن عمل می‌کنیم. فرضیه ما این است که یک فرد شریف به تعهدات خود عمل می‌کند. این امر در ما سبب هماهنگی شناختی می‌شود.
وی در خصوص تکنیک یادآوری خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که افراد یک رفتار را تکرار نمی‌کنند این است که افراد فراموش می‌کنند. انجام دادن تکنیک‌هایی که به افراد برای تغییر رفتار یادآوری می‌کند ضروری است. یادآورها باید در مکان و زمان مناسب ارائه شوند. این یادآورها باید فاصله کمی با انجام شدن عمل مورد نیاز داشته باشند.
استادیار گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری تصریح کرد: هنجارها و نفوذ اجتماعی تکنیک دیگری است که باید به آن اشاره شود. برای ما تایید دیگران و قضاوت اخلاقی آن‌ها درباره ما مهم است. این نکته حائز اهمیت است که رفتار جدید را دیگران مشاهده و الگوبرداری کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/138223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران