پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا علوم پایه مهم است؟ علمي

چرا علوم پایه مهم است؟

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بشر همواره در حال کاوش محیط اطراف خود بوده و در این مسیر همیشه از روش‌ها و رویکردهای جدیدی استفاده کرده و می‌کند. در واقع تحقیقات امروز و پیشرفت در فناوری‌ در زمینه‌های متفاوت علمی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی در سایه علوم پایه صورت می‌گیرد و در واقع علوم پایه، پایه و اساس دانش برای علوم کاربردی را فراهم می‌کند.. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد تحقیقات در رشته‌های علوم حرفه‌ای اجتماعی (مثلا کسب و کار و آموزش) و علوم کاربردی (مهندسی، کشاورزی و پزشکی) نسبتا ضعیف‌تر است، چون دانشگاهیان این رشته‌ها به ندرت در تحقیقات نظری متمرکز هستند. بر اساس تحقیقات منتشر شده یکی از علل عدم علاقه دانشگاهیان به تحقیقات علوم پایه سیستم‌های حاکمیت علمی و هزینه بالا است.
نقش علوم پایه در پزشکی
نقش علوم پایه در علم زیست پزشکی مبتنی بر تحقیقات در مورد موجودات زنده و توسعه فناوری‌های پزشکی و دارو است. در این مورد دانشمندان از بسیاری از موجودات ساده مانند مگس میوه و کرم‌ها برای تحقیق استفاده می‌کنند. نتایج تحقیق در علوم پایه پزشکی به درک بهتر در زمینه‌های ژنتیک، بیوشیمی، تحقیقات سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی عصبی کمک می‌کند. توسعه آموزش پزشکی در برخی از کشورهای آسیایی با ایجاد مدارس پزشکی مرتبط بوده و در اوایل قرن بیستم توسط دولت‌های استعماری که در آن زمان، این کشورها را اداره می کردند، آغاز شد.
بر این اساس، کشورهای آسیایی مانند هنگ‌کنگ، هند، مالزی، میانمار، سنگاپور و سریلانکا سیستم آموزش پزشکی بریتانیا را به ارث برده‌اند وکشورهایی مانند کامبوج، لائوس و ویتنام، سیستم فرانسوی و آموزش پزشکی در اندونزی با سیستم هلندی مرتبط است.
نظام آموزش پزشکی ایالات متحده آمریکا تاثیر زیادی در کره جنوبی، فیلیپین، تایوان و تایلند داشته که علت آن توافق‌های نظامی موجود بین این کشورها است.
اگرچه آموزش پزشکی در آسیا تحت تاثیر نظام‌های بریتانیایی، فرانسوی، هلندی و امریکایی بوده است، اما در حال حاضر بسیاری از کشورهای آسیایی به پیوندهای استعماری گذشته خود کمتر وابسته هستند و بیشتر آموزش پزشکی آنها بر مبنای پیشرفت‌های جهانی است. 
نقش علوم پایه در فرهنگ
زندگی امروز ما دستخوش تغییرات زیادی تحت دستاوردهای علمی شده و اختراعات و ابتکارات علمی کشورهای مختلف روشی در پیشرفت فرهنگی هر کشور نیز محسوب می‌شود. به عنوان مثال، پیشرفت در ژنتیک، علوم اعصاب و هوش مصنوعی که الهام‌بخش بسیاری از داستان‌های علمی، فیلم، نمایشگاه‌ها، پوشش رسانه‌ها، تاریخ و بحث‌های حقوقی، الهیات و فلسفه هستند منجر به پیشرفت‌های علمی بیشتر و تغییر در دیدگاه‌های عمومی می‌شوند. این موارد به اطلاع‌رسانی، آموزش و مشارکت جامعه در مسایل کلیدی یا گفت‌وگوها کمک می‌کند. علوم پایه بر تصورات ما از طبیعت و جهان طبیعی تاثیر دارد.
نقش علوم پایه در اقتصاد
علوم پایه اغلب منجر به مزایای اقتصادی زیادی برای کشورها شده و بسیار سودآور است و به راحتی سود آن هزینه‌های تحقیقاتی را جبران خواهد کرد. علوم پایه در بخش صنعت یک محرک اقتصادی است و منجر به تولید دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف می‌شود.
نقش آموزش و پرورش در علوم پایه
تحقیقات در علوم پایه ارتباطات بسیار ارزشمندی بین محققان در صنایع مختلف و دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند. همچنین علوم پایه نقش مهمی در علاقه کودکان و جوانان در علم و فناوری دارد. آموزش علوم پایه به دانش‌آموزان به چگونگی تفکر، یادگیری، حل مسایل و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه کمک می‌کند. آموزش علوم به دانش‌آموزان با روش‌های بسیار ساده امکان‌پذیر است. به طور مثال اتوبوس مدرسه مجموعه‌ای از علوم پایه مختلف است و یا استفاده گیاهان و درختان از نور خورشید به عنوان منابع مواد غذایی روش‌ بسیار ساده‌ای در بیان اهمیت علوم طبیعی و پایه است. آموزش و پرورش نقش مهمی در آموزش و بیان اهمیت علوم پایه برای دانش‌آموزان و دانشجویان دارد تا حس کنجکاوی و پاسخ به سوالات ایجاد شده بر اساس آن را فرا گیرند.
آموزش علوم پایه به علت ارتباط آن با زندگی و حل مسئله، یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدارس و دانشگاه‌ها است. 
چرا دولت‌ها باید از علوم پایه پشتیبانی کنند؟
سرمایه‌گذاری در علوم پایه برای جامعه به عنوان یک اصل، مهم است، اما سرمایه‌گذاری فردی در این زمینه برای محقق به دلیل هزینه‌های بالا در خصوص برخی اکتشافات سوددهی نخواهدداشت.
کشورهای توسعه یافته مسئولیت دارند که علوم پایه را به نفع جامعه تامین و توسعه و پیشرفت فناوری در زمینه علوم پایه را تقویت کنند. نقش تحقیق در آموزش دانش‌آموزانی که به کار در صنعت می پردازند بسیار مهم است.
معرفی برخی از مهمترین دانشگاه‌های جهان که آموزش علوم پایه نقش مهمی در آنها دارد 
دانشگاه پرینستون آمریکا
بخش فیزیک دانشگاه پرینستون در نیوجرسی ایالات متحده با هدف انتشار اطلاعات از جهان فیزیک و آموزش دانشجویان بر اساس روش علمی و مهارت حل مسئله از مهمترین مراکز آموزش علوم پایه است. برنامه‌های ارائه شده شامل فیزیک مهندسی، بیوفیزیک و دیگر دوره‌های فیزیک سنتی است.
همچنین سالانه حدود 1400 دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته ریاضیات در دانشگاه پرینستون ثبت نام می‌کنند و اصول اثبات ریاضی، حسابداری و نظریه اعداد قبل از ورود به موضوعات پیچیده‌تر را فرا می‌گیرند.
شرط فارغ التحصیلی در رشته ریاضی بر خلاف بسیاری از دیگر دوره‌ها بر روی تحقیقات مستقل از ابتدا برنامه ‌ریزی شده است.
دانشگاه هاروارد آمریکا
دانشجویان رشته فیزیک در دانشگاه هاروارد چندین کلاس اجباری دارند و باید رشته فیزیک را همزمان با ریاضیات، نجوم، تاریخ علم یا شیمی آموزش ببینند..
دانشجویان در سطح مقطع کارشناسی در بعضی کلاس‌ها به عنوان دستیارهای آموزشی فعالیت دارند.
زمینه‌های اصلی پژوهش در دانشگاه هاروارد برای دانشجویان کارشناسی ارشد عبارتند از فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک جامدات و مایعات، فیزیک هسته‌ای، مکانیک آماری، اپتیک کوانتومی، فیزیک وابسته به ریاضیات، نظریه میدان کوانتومی ونظریه نسبیت.
دانشگاه استنفورد آمریکا
یک دروه آموزش فیزیک بخشی از دروس مقطع کارشناسی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا است.
این دوره‌ها یک آموزش ضروری برای رشته‌های علوم و مهندسی محسوب می‌شوند.
در دانشگاه استنفورد، رشته فیزیک شیمی دانش‌آموزانی با پیش زمینه قوی در ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان را پذیرش می‌کند. 
موسسه فناوری ماساچوست آمریکا
در چند سال گذشته موسسه فناوری ماساچوست دارای بیشترین تعداد فارغ التحصیلان فیزیک در ایالات متحده آمریکا بوده است
از سال 1998 تاکنون چهار فارغ التحصیل فیزیک این موسسه جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. 
دوره‌های فیزیک برای ورودی‌های جدید با استفاده از یک برنامه آموزشی با نام « فناوری یادگیری فعال » آموزش داده می‌شود. 
دانشگاه کمبریج
دانشگاه کمبریج انگلستان تاریخ طولانی و متمایز در آموزش و پژوهش علم فیزیک دارد. نام این دانشگاه با نام افراد مشهوری از جمله نیوتن، ماکسول، رادرفورد و اخیرا استفان هاوکینگ گره خورده است.
دوره‌های علوم طبیعی شامل موضوعات بیولوژیکی و علمی فیزیکی است و تخصص از سال دوم در فیزیک، شیمی، زیست شناسی، علوم زمین و دیگر رشته‌های خاص ایجاد می‌شود. 
ریاضی یک دوره جداگانه دارد و دانشجویان ریاضی "mathmos" نام دارند و دوره‌ای در سه بخش از نظریه‌ها تا مکانیک کوانتومی آموزش می‌بینند. 
دانشکده علمی دانشگاه علوم کمبریج به دانشجویان فرصت می‌دهد تا رشته مورد علاقه خود را از طریق مجموعه‌ای از گزینه‌ها انتخاب کنند. در سال سوم دانشجویان یک موضوع خاص تخصصی برای خود انتخاب می‌کنند. فارغ التحصیلان برجسته کمبریج در علوم طبیعی چارلز داروین، استفان هاوکینگ و نیوتون هستند.
دانشگاه آکسفورد
دانشگاه آکسفورد انگلستان رتبه 6 را در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها دارد و در سال 2014 رتبه برتر در چارچوب تحقیقاتی (REF) را از برنامه ارزیابی ملی بریتانیا دریافت کرد. دوره چهار ساله شیمی در آکسفورد با نوآوری‌های تحقیقاتی جدید بسیار مورد توجه است.
دانشگاه زوریخ سوئیس
دانشگاه زوریخ در سوئیس در رده یازدهم جدول رده‌بندی جهانی دانشگاه‌ها قرار دارد و تاکنون10 جایزه نوبل در زمینه شیمی دریافت کرده است.
دانشگاه کالیفرنیا برکلی آمریکا
دانشگاه بریتانیای کالیفرنیا (UCB) دارای رتبه 26 در سطح دانشگاه‌های جهان است و در زمینه طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله علوم طبیعی معروف است. از دانشکده شیمی این دانشگاه 13 نفر جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند و در سال 1941 دو استاد دانشگاه UCB پلوتونیوم را کشف کردند.
دانشگاه ملی سنگاپور
دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) مقام 13 جهان را در بین دانشگاه‌ها دارد. 
موسسه فناوری کالیفرنیا
در حال حاضر در رتبه پنجم دانشگاه‌های جهان قرار دارد و به تحقیقات ابتکاری توسط اساتید و دانشجویان مشهور است، 31 جایزه نوبل را به ثبت رسانده و هدف خود را گسترش دانش بشری به نفع جامعه از طریق تحقیقات و آموزش و پرورش اعلام کرده است.
دانشگاه توکیو ژاپن
دانشگاه توکیو (که اغلب به نام Todai شناخته می شود) در جایگاه 39رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها قرار دارد. دانشکده علوم آن تحقیقات پیشگامانه را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، موسسه تحقیقاتی زلزله با مشارکت دانشجویان کارشناسی ارشد در زمینه روش‌های پیشرفته تحقیقاتی برای توسعه بیشتر دانش و درک فعالیت‌های لرزه‌ای / آتشفشانی کار می‌کنند.
منابع:
https://www.timeshighereducation.com
https://www.topuniversities.com
http://sitn.hms.harvard.edu 
https://link.springer.com 
https://www.nature.com
http://www.iamse.org
https://academicpartnerships.uta.edu
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تاریخ برگزاری امتحانات دانشگاه فردوسی مشهد تغییر کرد

سیاره آبی

اعزام دانشجویان دانشگاه بجنورد به مناطق سیل زده لرستان

خودشناسی فرهنگی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد

برگزاری انتخابات کمیته ناظر برنشریات دانشگاه پیام نور تا قبل از انتخابات متمرکز وزارت علوم

فروش کالاهای فرهنگی دانشگاه ها در تحقق رونق تولید موثر است

در حوزه رسانه دچار عقب‌ماندگی هستیم

ماهیت‌ کلی شتاب‌دهی ما بر اساس گسترش و غنی‌سازی اکوسیستم است

لزوم تقویت نسل چهارم دانشگاه‌ها، جهت کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

تحول در دنیای تراشه‌های یکپارچه به کمک اینتل

تولید مصنوعی اتم با استفاده از گرافن سفید

تولید برق سبز از ضایعات پلاستیکی در انگلستان

انجام تست استاتیکی پره توربین بادی

راه‌اندازی اولین اتوبوس برقی در پایتخت یونان

پذیرش دکتری تخصصی بدون آزمون در دانشگاه فردوسی

آیا تاثیر تغییرات آب وهوایی شتاب گرفته است؟

ارتباط بین تغییرات آب وهوایی و سطح آموزش کودکان

چراغ راهنمایی هوشمندی که جریان ترافیک را روان می‌کند

ذوب شدن کلاه یخی هیمالیا و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی 2 میلیارد نفر

موافقت با تاسیس پارک علم و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشریات دانشجویی به حل معضلات دانشگاه‌ها کمک می‌کنند

شتاب‌دهنده‌ها، فرآیند ایجاد استارت‌آپ‌ها را تسریع می‌بخشند

کارآفرینی یک مهارت اکتسابی است که به ممارست نیاز دارد

افتتاح رسمی اولین سامانه تحویل بار با پهپاد در استرالیا

سیستم‌های هشدار، هنگام وقوع حوادث طبیعی ضعیف هستند

باید به سمت یک اقتصاد دانش‌محور و دانش‌بنیان پیش برویم

تلویزیون اینترنتی دانشگاه فردوسی آغاز به کار کرد

برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، نیازمند تحقق فناوری‌های جدید هستیم

دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در مقطع دکتری تخصصی دانشجو می‌پذیرد

آموزش نقد عالمانه، رسالت و ماموریت دانشگاه است

بزرگترین معضل اقتصاد دانش‌بنیان، عدم فهم آن است

تولید انرژی تجدیدپذیر از برف

خیران پشتوانه‌های مادی و معنوی دولت و مردم هستند

دعوت از خیران برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی

بیرجند میزبان رؤسای دانشگاه‌های افغانستان می‌شود

دانش‌آموز وجود دارد، اما مدرسه به اندازه کافی نیست

درمیان؛ نیازمند دستگیری خیران مدرسه ساز

لزوم توجه خیرین مدرسه‌ساز به مناطق محروم

مدارس ابتدایی بیرجند در شیفت عصر تعطیل شد

ارتباطات موثر برای جذب خیران مدرسه‌ساز افزایش یابد

برخی مدارس خراسان جنوبی تعطیل است

مدرسه شش کلاسه اتباع بیگانه در بیرجند ساخته می‌شود

زیرکوه؛ چشم انتظار یاری خیران مدرسه ساز

بیرجند؛ میزبان اولین کنفرانس ملـی "سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت "

دولت نیاز به اعتمادسازی در حوزه خیران مدرسه ساز دارد

دبیرخانه دائمی کنفرانس "فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت" در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود

97 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ملی فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت ارسال شد

تاکید بر نقش تاثیرگذار شرکت‌های دانش بنیان در رشد فناوری در حوزه سلامت

اولین رویداد کارآفرینی گردشگری لوت در بیرجند برگزار می‌شود

مدارس شوسف نیازمند نوسازی و بروز رسانی تجهیزات است