پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا علوم پایه مهم است؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بشر همواره در حال کاوش محیط اطراف خود بوده و در این مسیر همیشه از روش‌ها و رویکردهای جدیدی استفاده کرده و می‌کند. در واقع تحقیقات امروز و پیشرفت در فناوری‌ در زمینه‌های متفاوت علمی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی در سایه علوم پایه صورت می‌گیرد و در واقع علوم پایه، پایه و اساس دانش برای علوم کاربردی را فراهم می‌کند.. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد تحقیقات در رشته‌های علوم حرفه‌ای اجتماعی (مثلا کسب و کار و آموزش) و علوم کاربردی (مهندسی، کشاورزی و پزشکی) نسبتا ضعیف‌تر است، چون دانشگاهیان این رشته‌ها به ندرت در تحقیقات نظری متمرکز هستند. بر اساس تحقیقات منتشر شده یکی از علل عدم علاقه دانشگاهیان به تحقیقات علوم پایه سیستم‌های حاکمیت علمی و هزینه بالا است.
نقش علوم پایه در پزشکی
نقش علوم پایه در علم زیست پزشکی مبتنی بر تحقیقات در مورد موجودات زنده و توسعه فناوری‌های پزشکی و دارو است. در این مورد دانشمندان از بسیاری از موجودات ساده مانند مگس میوه و کرم‌ها برای تحقیق استفاده می‌کنند. نتایج تحقیق در علوم پایه پزشکی به درک بهتر در زمینه‌های ژنتیک، بیوشیمی، تحقیقات سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی عصبی کمک می‌کند. توسعه آموزش پزشکی در برخی از کشورهای آسیایی با ایجاد مدارس پزشکی مرتبط بوده و در اوایل قرن بیستم توسط دولت‌های استعماری که در آن زمان، این کشورها را اداره می کردند، آغاز شد.
بر این اساس، کشورهای آسیایی مانند هنگ‌کنگ، هند، مالزی، میانمار، سنگاپور و سریلانکا سیستم آموزش پزشکی بریتانیا را به ارث برده‌اند وکشورهایی مانند کامبوج، لائوس و ویتنام، سیستم فرانسوی و آموزش پزشکی در اندونزی با سیستم هلندی مرتبط است.
نظام آموزش پزشکی ایالات متحده آمریکا تاثیر زیادی در کره جنوبی، فیلیپین، تایوان و تایلند داشته که علت آن توافق‌های نظامی موجود بین این کشورها است.
اگرچه آموزش پزشکی در آسیا تحت تاثیر نظام‌های بریتانیایی، فرانسوی، هلندی و امریکایی بوده است، اما در حال حاضر بسیاری از کشورهای آسیایی به پیوندهای استعماری گذشته خود کمتر وابسته هستند و بیشتر آموزش پزشکی آنها بر مبنای پیشرفت‌های جهانی است. 
نقش علوم پایه در فرهنگ
زندگی امروز ما دستخوش تغییرات زیادی تحت دستاوردهای علمی شده و اختراعات و ابتکارات علمی کشورهای مختلف روشی در پیشرفت فرهنگی هر کشور نیز محسوب می‌شود. به عنوان مثال، پیشرفت در ژنتیک، علوم اعصاب و هوش مصنوعی که الهام‌بخش بسیاری از داستان‌های علمی، فیلم، نمایشگاه‌ها، پوشش رسانه‌ها، تاریخ و بحث‌های حقوقی، الهیات و فلسفه هستند منجر به پیشرفت‌های علمی بیشتر و تغییر در دیدگاه‌های عمومی می‌شوند. این موارد به اطلاع‌رسانی، آموزش و مشارکت جامعه در مسایل کلیدی یا گفت‌وگوها کمک می‌کند. علوم پایه بر تصورات ما از طبیعت و جهان طبیعی تاثیر دارد.
نقش علوم پایه در اقتصاد
علوم پایه اغلب منجر به مزایای اقتصادی زیادی برای کشورها شده و بسیار سودآور است و به راحتی سود آن هزینه‌های تحقیقاتی را جبران خواهد کرد. علوم پایه در بخش صنعت یک محرک اقتصادی است و منجر به تولید دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف می‌شود.
نقش آموزش و پرورش در علوم پایه
تحقیقات در علوم پایه ارتباطات بسیار ارزشمندی بین محققان در صنایع مختلف و دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند. همچنین علوم پایه نقش مهمی در علاقه کودکان و جوانان در علم و فناوری دارد. آموزش علوم پایه به دانش‌آموزان به چگونگی تفکر، یادگیری، حل مسایل و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه کمک می‌کند. آموزش علوم به دانش‌آموزان با روش‌های بسیار ساده امکان‌پذیر است. به طور مثال اتوبوس مدرسه مجموعه‌ای از علوم پایه مختلف است و یا استفاده گیاهان و درختان از نور خورشید به عنوان منابع مواد غذایی روش‌ بسیار ساده‌ای در بیان اهمیت علوم طبیعی و پایه است. آموزش و پرورش نقش مهمی در آموزش و بیان اهمیت علوم پایه برای دانش‌آموزان و دانشجویان دارد تا حس کنجکاوی و پاسخ به سوالات ایجاد شده بر اساس آن را فرا گیرند.
آموزش علوم پایه به علت ارتباط آن با زندگی و حل مسئله، یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدارس و دانشگاه‌ها است. 
چرا دولت‌ها باید از علوم پایه پشتیبانی کنند؟
سرمایه‌گذاری در علوم پایه برای جامعه به عنوان یک اصل، مهم است، اما سرمایه‌گذاری فردی در این زمینه برای محقق به دلیل هزینه‌های بالا در خصوص برخی اکتشافات سوددهی نخواهدداشت.
کشورهای توسعه یافته مسئولیت دارند که علوم پایه را به نفع جامعه تامین و توسعه و پیشرفت فناوری در زمینه علوم پایه را تقویت کنند. نقش تحقیق در آموزش دانش‌آموزانی که به کار در صنعت می پردازند بسیار مهم است.
معرفی برخی از مهمترین دانشگاه‌های جهان که آموزش علوم پایه نقش مهمی در آنها دارد 
دانشگاه پرینستون آمریکا
بخش فیزیک دانشگاه پرینستون در نیوجرسی ایالات متحده با هدف انتشار اطلاعات از جهان فیزیک و آموزش دانشجویان بر اساس روش علمی و مهارت حل مسئله از مهمترین مراکز آموزش علوم پایه است. برنامه‌های ارائه شده شامل فیزیک مهندسی، بیوفیزیک و دیگر دوره‌های فیزیک سنتی است.
همچنین سالانه حدود 1400 دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته ریاضیات در دانشگاه پرینستون ثبت نام می‌کنند و اصول اثبات ریاضی، حسابداری و نظریه اعداد قبل از ورود به موضوعات پیچیده‌تر را فرا می‌گیرند.
شرط فارغ التحصیلی در رشته ریاضی بر خلاف بسیاری از دیگر دوره‌ها بر روی تحقیقات مستقل از ابتدا برنامه ‌ریزی شده است.
دانشگاه هاروارد آمریکا
دانشجویان رشته فیزیک در دانشگاه هاروارد چندین کلاس اجباری دارند و باید رشته فیزیک را همزمان با ریاضیات، نجوم، تاریخ علم یا شیمی آموزش ببینند..
دانشجویان در سطح مقطع کارشناسی در بعضی کلاس‌ها به عنوان دستیارهای آموزشی فعالیت دارند.
زمینه‌های اصلی پژوهش در دانشگاه هاروارد برای دانشجویان کارشناسی ارشد عبارتند از فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک جامدات و مایعات، فیزیک هسته‌ای، مکانیک آماری، اپتیک کوانتومی، فیزیک وابسته به ریاضیات، نظریه میدان کوانتومی ونظریه نسبیت.
دانشگاه استنفورد آمریکا
یک دروه آموزش فیزیک بخشی از دروس مقطع کارشناسی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا است.
این دوره‌ها یک آموزش ضروری برای رشته‌های علوم و مهندسی محسوب می‌شوند.
در دانشگاه استنفورد، رشته فیزیک شیمی دانش‌آموزانی با پیش زمینه قوی در ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان را پذیرش می‌کند. 
موسسه فناوری ماساچوست آمریکا
در چند سال گذشته موسسه فناوری ماساچوست دارای بیشترین تعداد فارغ التحصیلان فیزیک در ایالات متحده آمریکا بوده است
از سال 1998 تاکنون چهار فارغ التحصیل فیزیک این موسسه جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. 
دوره‌های فیزیک برای ورودی‌های جدید با استفاده از یک برنامه آموزشی با نام « فناوری یادگیری فعال » آموزش داده می‌شود. 
دانشگاه کمبریج
دانشگاه کمبریج انگلستان تاریخ طولانی و متمایز در آموزش و پژوهش علم فیزیک دارد. نام این دانشگاه با نام افراد مشهوری از جمله نیوتن، ماکسول، رادرفورد و اخیرا استفان هاوکینگ گره خورده است.
دوره‌های علوم طبیعی شامل موضوعات بیولوژیکی و علمی فیزیکی است و تخصص از سال دوم در فیزیک، شیمی، زیست شناسی، علوم زمین و دیگر رشته‌های خاص ایجاد می‌شود. 
ریاضی یک دوره جداگانه دارد و دانشجویان ریاضی "mathmos" نام دارند و دوره‌ای در سه بخش از نظریه‌ها تا مکانیک کوانتومی آموزش می‌بینند. 
دانشکده علمی دانشگاه علوم کمبریج به دانشجویان فرصت می‌دهد تا رشته مورد علاقه خود را از طریق مجموعه‌ای از گزینه‌ها انتخاب کنند. در سال سوم دانشجویان یک موضوع خاص تخصصی برای خود انتخاب می‌کنند. فارغ التحصیلان برجسته کمبریج در علوم طبیعی چارلز داروین، استفان هاوکینگ و نیوتون هستند.
دانشگاه آکسفورد
دانشگاه آکسفورد انگلستان رتبه 6 را در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها دارد و در سال 2014 رتبه برتر در چارچوب تحقیقاتی (REF) را از برنامه ارزیابی ملی بریتانیا دریافت کرد. دوره چهار ساله شیمی در آکسفورد با نوآوری‌های تحقیقاتی جدید بسیار مورد توجه است.
دانشگاه زوریخ سوئیس
دانشگاه زوریخ در سوئیس در رده یازدهم جدول رده‌بندی جهانی دانشگاه‌ها قرار دارد و تاکنون10 جایزه نوبل در زمینه شیمی دریافت کرده است.
دانشگاه کالیفرنیا برکلی آمریکا
دانشگاه بریتانیای کالیفرنیا (UCB) دارای رتبه 26 در سطح دانشگاه‌های جهان است و در زمینه طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله علوم طبیعی معروف است. از دانشکده شیمی این دانشگاه 13 نفر جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند و در سال 1941 دو استاد دانشگاه UCB پلوتونیوم را کشف کردند.
دانشگاه ملی سنگاپور
دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) مقام 13 جهان را در بین دانشگاه‌ها دارد. 
موسسه فناوری کالیفرنیا
در حال حاضر در رتبه پنجم دانشگاه‌های جهان قرار دارد و به تحقیقات ابتکاری توسط اساتید و دانشجویان مشهور است، 31 جایزه نوبل را به ثبت رسانده و هدف خود را گسترش دانش بشری به نفع جامعه از طریق تحقیقات و آموزش و پرورش اعلام کرده است.
دانشگاه توکیو ژاپن
دانشگاه توکیو (که اغلب به نام Todai شناخته می شود) در جایگاه 39رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها قرار دارد. دانشکده علوم آن تحقیقات پیشگامانه را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، موسسه تحقیقاتی زلزله با مشارکت دانشجویان کارشناسی ارشد در زمینه روش‌های پیشرفته تحقیقاتی برای توسعه بیشتر دانش و درک فعالیت‌های لرزه‌ای / آتشفشانی کار می‌کنند.
منابع:
https://www.timeshighereducation.com
https://www.topuniversities.com
http://sitn.hms.harvard.edu 
https://link.springer.com 
https://www.nature.com
http://www.iamse.org
https://academicpartnerships.uta.edu
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/139628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند