پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون هوشمندسازی سازمان فاوا:

رتبه نخست کشور را در شفافیت اطلاعات داریم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون هوشمندسازی سازمان فاوا گفت: براساس رتبه‌بندی‌ کشوری، در میان شش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که در کلان‌شهرها وجود دارد مشهد رتبه اول را در حوزه شفافیت به خود اختصاص داده است، ما درحال حاضر تنها شهرداری هستیم که اطلاعات ساخت و ساز خود را در سامانه فاش گذاشتیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدرضا سمیعی در تور خبری «ویژه معرفی فعالیت‌ها و اقدامات» معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌داری انسانی شهر مشهد در سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری مشهد و معاونت برنامه‌ریزی سازمان فاوا خدمات خوبی را در طول سال‌های گذشته و به‌ویژه دو سال اخیر در حوزه هوشمندسازی و خدمات الکترونیک برای مردم ارائه کرده، اما اطلاع‌رسانی درستی در حوزه خدمات ما انجام نشده است. 
وی افزود: بخش اعظمی از جامعه با مفهوم شهر الکترونیک، آشنا هستند. جامعه‌شناسان به این نتیجه رسیدند برای حل مشکلات شهری چون آلودگی، ترافیک و... نباید تنها به سمت الکترونیکی کردن شهر برویم بلکه نیازمند فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه هستیم بر همین اساس مفهوم شهر هوشمند به وجود آمد که در ذیل خود، شش بعد دارد. 
سمیعی ادامه داد: نخستین بعد شامل حکمرانی هوشمند شهر است که اقداماتی چون فعالیت‌های الکترونیکی، ایجاد شفافیت، افزایش مشارکت عمومی بدین معنا که مردم در تصمیم‌گیری‌های بخش دولتی و غیردولتی نقش داشته باشند، توسعه زیرساخت‌های آی. سیتی در این زمینه انجام می‌شود. بخش دوم شهروند هوشمند است، بنابراین نیاز است تا مردم با این مفاهیم آشنا باشند، از سویی دیگر ما بایستی فرهنگ مواجهه با مسایل تکنولوژی را برایشان ایجاد کنیم. 
معاون هوشمندسازی سازمان فاوا خاطرنشان کرد: بعد دیگر زندگی هوشمند و خانه‌های هوشمند است بدین معنا که در حوزه‌های گوناگون زندگی چون مصرف انرژی مدیریت بهینه داشته باشیم، محور بعدی محیط هوشمند است که برای نمونه بایستی جمع‌آوری پسماند به‌درستی انجام شود، فضای سبز درستی داشته باشیم، به نحو موثر از انرژی استفاده کنیم.
وی با اشاره به بعد اقتصاد هوشمند تشریح کرد: محور بعدی اقتصاد هوشمند است و توجه به مسایلی چون اشتغال، کارآفرینی و .... درواقع شهرداری به مباحث هوشمندسازی شهر، توجه بسیار دارد. در این زمینه یکی از مهمترین مباحثی که مردم با آن درگیر هستند پرداخت الکترونیکی و مدیریت در زمینه پرداختهای خورد زیر 200 هزار تومان است. ما در راستای پرداخت خورد از سال 1390 کارت شهروندی، «من‌کارت» را در اختیار شهروندان قرار دادیم. تاکنون 5 میلیون من‌کارت در شهر وجود دارد که تنها از این میان 2 میلیون فعال است.
سمیعی با بیان اینکه «روزانه یک میلیون تراکنش در سطح شهر صورت می‌گیرد که از این میان تعداد850 هزار تراکنش در داخل اتوبوس‌ها با استفاده از من‌کارت است» گفت: تعداد 1800 اتوبوس فعال در سطح شهر مشهد وجود دارد که تراکنش با من‌کارت در این اتوبوس‌ها صورت می‌گیرد، همچنین به‌صورت روزانه در خط دو قطار شهری، 20 هزار تراکنش انجام می‌شود. از ابزارهای پرداخت خورد نرم‌افزار تاپی و کیپاد است.
معاون هوشمندسازی سازمان فاوا تشریح کرد: استفاده از این نرم‌افزارها موجب تبدیل شدن گوشی همراه به کارت می‌شود. برای اینکار با اپراتورها گفتگو کردیم و اپراتور ایرانسل پای کار آمد و در حال حاضر ایرانسل سیمکارت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا بتوانند سیم‌کارت خود را تعویض کرده و از برنامه کیپاد استفاده کنند. هم‌اکنون 30 هزار نفر از شهروندان مشهدی از نرم‌افزار کیپاد استفاده می‌کنند. در خط یک مترو روزانه 1000 تراکنش کیپادی انجام می‌شود.
وی با اشاره به طرح کیو. آر تشریح کرد: طرح دیگر کیو. آر است که در مدیریت پرداخت‌های خورد شهروندی به‌کار گرفته می‌شود. تعداد 5500 تراکنش کیو. ار در خط یک قطار شهری انجام می‌شود و 7 هزار تاکسی مجهز به برنامه کیو. آر شدند تا کرایه تاکسی از طریق برنامه کیف پول پرداخت شود. درواقع اگر شهروندان برنامه تاپ را بر گوشی خود نصب کنند، می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند. 
سمیعی با بیان اینکه «شهرداری مشهد پیشروترین شهرداری در میان کلان‌شهرهاست» گفت: براساس رتبه‌بندی‌ کشوری، در میان شش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که در کلان‌ها وجود دارد مشهد رتبه اول را در حوزه شفافیت به خود اختصاص داده است، ما درحال حاضر تنها شهرداری هستیم که اطلاعات ساخت و ساز خود را در سامانه فاش گذاشتیم.
برای پرداخت الکترونیکی خورد با استفاده از برنامه کیپاد، نیاز است تا شهروندان دارای سیمکارت ایرانسل و گوشی ان. اف. سی باشند، اما در برنامه کیف پول هیچ محدودیتی وجود ندارد و تنها نیاز است گوشی هوشمند داشته باشند.
معاون هوشمندسازی سازمان فاوا تصریح کرد: یکی از وجوه شهر هوشمند حکمرانی هوشمند، ایجاد شفافیت، مهیا کردن زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات، توسعه مشارکت‌های عمومی شهروندان بود در این راستا برای شفافیت، سامانه فاش را ایجاد کردیم که در آن تمامی اطلاعات شهرداری چون بودجه قراردادهای شهرداری، مناقصات، مزایده‌های شهرداری و ... را قرار دادیم. 
وی اظهار کرد: در این زمینه سایت emashhad.ir را راه‌اندازی کردیم تا تمامی فرایندهایمان قابل دسترسی باشد. یکی دیگر از اقدامات ما رونمایی از منطقه الکترونیک در بهار 98 است. در این راستا تلاش کردیم در طول سال‌های 90-97 تا زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه شبکه فیبر نوری و زیرساخت‌های فناوری را ایجاد کنیم، از ابتدای 97 شارژ کردن من‌کارت‌ها را اتومات کردیم‌. 
سمیعی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما این است که شهروندان، به تفکیک زباله از مبدا بپردازند؛ چراکه 100 هزینه‌های جمع‌آوری زباله را کاهش می‌دهد. برای مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های خود سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم تا شهروندان نظرات خود را نسبت به طرح‌های شهرداری اعلام کنند، یکی از سیاست‌گذاری‌های ما این است که اگر شهروندی زباله خود را تفکیک کند و تحویل ما دهد، امتیاز دریافت می‌کند. 
وی در رابطه با مشکل رانندگان تاکسی در زمینه استفاده از نرم‌افزارها برای پرداخت‌های خورد توضیح داد: پرداخت‌های الکترونیکی توسط سامانه شاپرک انجام می‌شود و طبق قوانین جاری کشور، پول پس از 24 ساعت به حساب فرد ریخته می‌شود. این اقدام برای جلوگیری از پول‌شویی است و این قانون، تابع ضابطه‌های بانک مرکزی است. از سویی دیگر این امکان ایجاد شده تا رانندگان تاکسی در مدت زمان 3 ساعت، پول‌های وارد شده در کیف پولشان را خارج کنند و تنها باید کارمزد بپردازد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/139755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت

مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب

تصاویر سرریز شدن سد بر اثر شدت باران در خراسان

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان

انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی

راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود

واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - شنبه 8 اردیبهشت

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

9 مصدوم درپی تصادف 2 پراید در جاده کلات مشهد

خسارت بارش تگرگ به 2 روستای ششتمد خراسان رضوی

نصب 20 دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها