پیام خراسان

آخرين مطالب

آیا کشتی‌های قاره پیمای الکتریکی در راهند؟ علمي

آیا کشتی‌های قاره پیمای الکتریکی در راهند؟

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - هنگامی‌که شما برای اولین‌بار یک محصول خارجی را در خانه از جعبه خارج می‌کنید، هرگز به این مسئله مهم فکر نمی‌کنید که برای رسیدن این جعبه به دست شما چند گرم کربن وارد جو زمین شده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از اسپکتروم، در طول قرن گذشته، شاهد ورود لوکوموتیوهای الکتریکی و قطارهای پرسرعت برقی بوده‌ایم و در یک دهه اخیر نیز نظاره‌گر ورود خودروهای الکتریکی به بازار هستیم. حالا این پرسش مطرح می‌شود که چرا نمی‌توان به جای استفاده از موتورهای پرمصرف دیزل در کشتی‌های قاره‌پیما از فناوری موتور الکتریکی بهره گرفت.
طبق مطالعات انجام شده، کشتی‌های قاره‌پیما سهم قابل توجهی در گسترش گازهای گلخانه‌ای دارند، به‌طوری‌که این تجهیزات عظیم قادرند تا الگوهای رعد و برق را در مسیرهای تجاری تغییر دهند.
اگرچه کانتینرهای تجاری در ابعاد مختلف تولید می‌شوند، اما سایز استاندارد و پذیرفته شده آنها موسوم به TEU دارای 6.1 متر طول و 2.4 متر عرض است.
اولین کشتی کانتینر بر اختصاصی در سال 1960 با قابلیت حمل 100 عدد کانتینر تولید شد. در حال حاضر کشتی مائرسک قادر به حمل 18 هزار کانتینر TEU است و رکورد حمل بیشترین کانتینر متعلق به کشتی OOCL Hong Kong با بیش از 21 هزار کانتینر کلاس TEU است.
امروزه کشتی‌های عظیم کانتینر بر با موتورهای دیزل کم مصرف در یک سفر 31 روزه و با 18 هزار کانتینر بار، حدود 5125 تن سوخت دیزل مصرف می‌کنند.
طبق محاسبات انجام شده انرژی مورد نیاز برای این سفر حدود 195 تراژول یا 54 گیگا وات ساعت است.
محققان به منظور درک بهتر امکان الکتریکی کردن کشتی‌های عظیم تجاری، محاسبات جالب توجهی را انجام دادند.
برای اینکه یک کشتی عظیم تجاری صرفا با برق کار کند لازم است که بیش از 110 هزار تن باتری لیتیوم با خود حمل کند تا انرژی مورد نیاز برای سفر 31 روزه از آسیا به اروپا را ذخیره کند.
با این حجم از باتری بیش از 40 درصد ظرفیت بارگیری کشتی مصرف می‌شود. بنابراین این معادله از نظر تجاری کاملا شکست‌خورده محسوب می‌شود.
به گفته محققان، برای آنکه یک کشتی برقی بتواند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، باید وزن کل مجموعه باتری و موتور بیش از 5500 تن نباشد، پس با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که برای ساخت چنین کشتی عظیم و بدون آلایندگی باید ظرفیت باتری‌های لیتیوم تا 10 برابر افزایش پیدا کند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دبیرخانه دائمی کنفرانس "فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت" در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود

تب پیکرتراشی و خطر لیپوساکشن

بیرجند؛ میزبان اولین کنفرانس ملـی "سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت "

دوره بازگشت ترسالی به خراسان رضوی 25 سال است

آشنایی با مدیریت هزار ساله سیل در هلند

اولین واکسن زندگی را بشناسید

150 دانشجوی افغان در دانشگاه آزاد بیرجند پذیرش شدند

رونق تولید با استفاده از دانشِ دانشگاهیان تضمین می‌شود

بیرجند میزبان رؤسای دانشگاه‌های افغانستان می‌شود

دانشگاهی در چین، کار با لگو را به واحدهای درسی اضافه کرد

تشخیص آلودگی هوا با سیستمی بر روی یک تراشه

تخریب‌گری سیل بیشتر تحت تاثیر مدیریت انسانی بود

مشخصات متمایزکننده گیاه «بادرنجبویه» در مقایسه با گل «اَروانه»

غفلت سیستم‌ها نسبت به جامعه و طبیعت، دلیل رخ دادن برخی آسیب‌هاست

گیاهانی که سلامتی را تضمین می‎کنند

کشف باران غیر منتظره در خورشید

انجام تست استاتیکی مقیاس کامل پره توربین بادی در پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی

تولید هوشمند و تاثیر آن در پیشرفت صنایع

خیرین مدرسه‌ساز توسعه معنوی مدارس را در دستور کار قرار دهند

از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز در راستای توسعه مباحث نوین آموزش و پرورش استفاده شود

اعتبار دولتی برای ساخت و تامین فضاهای آموزشی کافی نیست

پژوهشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای توسعه علم و فناوری ساخته می‌شود

اولین هتل جهان که اتاق‌هایش را خودش تمیز می‌کند

حواس‌پرتی ذهن در زمان غذاخوردن موجب چاقی می‌شود

تبادلات علمی دانشگاه بیرجند و دانشگاه کابل افزایش می‌یابد

بهترین راه محقق شدن شعار سال، تربیت معلمان حرفه ای است

پرندگان زمستان گذر در شیروان به سیبری مهاجرت کردند

9 ماه انتظار و هزاران نکته

شماری قوچ و میش پارک ملی گلستان تلف شدند

نگاهی به رویداد ساعت زمین

توسعه پایدار نیازمند برنامه ریزی صحیح است

آسیب تاثیر فناوری‌های جدید در مشاغل زنان بیشتر است یا مردان؟

راهکارهای خانگی برای خلاصی‌یافتن از جوش‌های صورت

ساخت بناهای آموزشی مستحکم در دستور کار خیران و دولت قرار گیرد

هشدار متخصص هواشناسی درباره خطرات سیلاب در مناطق ییلاقی مشهد

فعالیت‌های انسانی بیش از 1000 گونه را در معرض انقراض قرار می‌دهد

یادآوری مصرف بادام زمینی بعد از شیرینی و شکلات در ایام نوروز به کودکان

چرا ترس از ریاضی؟

طرح‌های نخبگان باید تجاری‌سازی شود

6 میلیون نخبه ایرانی و ثروتمند، دنیا را می‌چرخانند

40 گونه پرنده آبزی در شیروان مشاهده شدند

اسکان دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی در ایام نوروز فراهم است

پردازش پدیده بازگشت زمان در رایانه کوانتومی

تمرکز بر مساله‌سازی؛ آسیب بزرگ پژوهش‌های دانشگاهی

خراسان جنوبی قوی‌ترین فرهنگ در زمینه وقف و مدرسه سازی را دارد

پژوهشکده اقلیم شناسی درخراسان رضوی یک مزیت به شمارمی رود

سرویس های ایاب ذهاب پاشنه آشیل اعتراضات دانشجویی در دانشگاه بجنورد

گردش مالی شرکت‌های پارک علم و فناوری استان،30 برابر بودجه دولت بوده است

برگزاری همایش کارآفرینی اجتماعی فروردین ماه در دانشگاه فردوسی

خراسان جنوبی نیازمند فضاهای آموزشی مناسب برای معلولان است