پیام خراسان

آخرين مطالب

یک پژوهشگر زبان‌های تصویری و شاهنامه‌نگاری:

سرایش شاهنامه پایان نپذیرفته است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک پژوهشگر زبان‌های تصویری و شاهنامه‌نگاری گفت: به یک معنا سرایش شاهنامه نزد مردم ایران پایان نپذیرفته و همواره به آن توجه می‌کنند و با این پرسش وارد میدان می‌شوند که چگونه می‌توان معاصر شاهنامه بود؟
بابک توانایی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، درخصوص 25 اسفندماه، سال‌گرد پایان سرایش شاهنامه بیان کرد: زمانی که از پایان سرایش شاهنامه سخن به میان می‌آید، کلمه پایان بسیار جالب توجه است و در زبان پهلوی میانه گستره معنایی آن از خدای‌نامه پهلوی به میراث زبانی می‌رسد که آبشخور شاهنامه فردوسی است.
این استاد دانشگاه تشریح کرد: پایان در زبان پهلوی به معنای انجام و فرجام است و پایان‌پذیری با کناره‌مندی معانی خاصی از سرایش شاهنامه را پیش روی درک و دریافت‌های تازه فارغ از کلیشه‌های معمول می‌گذارد تا بهتر بتوان ذیل آن در شاهنامه درنگ کرد.
وی افزود: بنابراین جدای از این‌که محققان از متن منظوم شاهنامه پی به فرجامِ انجام روز و ماه و سال سرایش آن برده‌اند، تقدیر این متن با کارکردهای مشروعیت‌بخش با نظام‌های سلطه و حکومت بر تقدیری پیش‌گام از تاریخ موثر بوده است و از طرفی در گستره جهان فرهنگی ایران در بین اقوام مختلف مسیر دیگری از آمال و آرزوهای یک قوم در فهم «دیگری» از خود نشان داده است.
این پژوهشگر زبان‌های تصویری و شاهنامه‌نگاری بیان کرد: شاهنامه متنی است که بر اسطوره مرجع اقوام ایرانی تکیه دارد و مفاهیم مربوط به «بندهش» از درون آن قابل ردجویی و بررسی است؛ از طرفی دیگر مفهوم پایان سرایش شاهنامه نزد فردوسی فرجامی دارد که اغلب به انقیاد خواست دربارها در آمده و با مفهوم حماسه ملی نزد مردم با فرجام و تقدیر دیگری همراه است و کارکرد دارد.
توانایی خاطرنشان کرد: خدای‌نامه تا شاهنامه سازنده و وحدت بخش هویت‌های مختلف بوده‌اند، اما آن‌چه که به عنوان پایان در روایت‌های شاهنامه اهمیت دارد با مرگ اندیشی و مرگ آگاهی برگرفته از نگاه زروانی فردوسی همراه است. اصطلاحاتی مانند: سرای سپنج، سرای درنگ، زمان، بخت، آز، باد و... بخش مهمی از جهان این متن اسطوره‌ای را ساخته‌اند.
وی ابراز کرد: تکوین شاهنامه اشاره به زمانی دارد که جدال و سازش و دگرگونی‌های بسیاری در تجربه‌های زندگی مردم رخ می‌داده است. آنچه بخواهد در تاریخ تداوم خود را حفظ کند می‌باید به الگوها و جریان‌های تازه واکنش نشان دهد، از این‌رو است که اساطیر و حماسه‌ ملی نیز نسبت به دین تازه و جریان‌های جدید واکنش نشان می‌دادند و تا به امروز بقای آن متضمن این امر بوده است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: جالب توجه است که پس از حمله مغول «حمدالله مستوفی» از میان نسخه‌های گوناگون اقدام به تصحیح نسخه‌ای نزدیک به اصل آن‌چه فردوسی سروده، می‌کند. البته به حمایت دربار ایلخانی، شاهنامه‌ای حدودا با صدنگاره در دربار ساخته می‌شود. دربار مغولان به شاهنامه به عنوان رساله‌ای سیاسی جهت مشروعیت یافتن و مقبولیت بین ایرانیان اهمیت می‌دهد؛ درست در همین‌جا است که اسطوره قدرت و حکومت، شاهنامه را در انقیاد خود در می‌آورد.
توانایی بیان کرد: رشد شعر تغزلی و عرفان نیز بسیار در خوانش شاهنامه موثر است، در آثار عرفا و فرقه‌های عرفانی می‌توانیم تغییر شخصیت‌های حماسه ملی را در حماسه‌های عرفانی ببینیم؛ به همین دلیل است که شاهنامه نگاری که پس از حمله مغول رواج یافته بود همگام با بازنمایی جهان‌های عرفانی شاهنامه را تصویر و تفسیر می‌کند. باید توجه کرد کلام فردوسی و مقصود او در دوره‌های مختلف چگونه تفسیر می‌شده و چه ضرورت‌هایی منجر به ساختن داستان‌ها و روایت‌های گوناگون شفاهی و بعدا مکتوب راجع به فردوسی و شاهنامه شده است.
وی خاطرنشان کرد: از نظر دور نخواهد ماند فردوسی با توجه به منابعی که جمع‌آوری کرده بود هویت‌های مختلف را در اثرش صورت‌بندی کرده است و ساختار کتاب بر انجام و فرجام آن و چند و چونش گواه است.
این پژوهش‌گر زبان‌های تصویری و شاهنامه‌نگاری گفت: به‌نظر رسیده فردوسی از روایت‌هایی که با قدرت‌های مرکزی هم‌سویی داشته، بعضا به دور بوده و یا در انتخاب روایت، موضعی انتقادی گرفته است. برای مثال می‌توان به روایتی که از رستم و اسفندیار نقل می‌کند توجه نمود که با روایت بهدینان متفاوت است؛ این مسئله چه آگاهانه و چه ناآگاهانه بوده باشد چندان مهم نیست، مهم تاثیر ماندگار آن در شاهنامه است و به‌نظر می‌آید این از جمله مسائلی باشد که فردوسی را از ثعالبی متمایز می‌کند و تفاوت‌هایی را در نسخه‌های تصویری رستم و اسفندیار به‌جا می‌گذارد.
توانایی ادامه داد: به عنوان مثال در شاهنامه بایسنقری رستم و اسفندیار آشتی جویانه در کنار هم تصویر شده‌اند، فردوسی به آشتی توجه دارد، جالب است اگر ایران با توران در ستیز است، عشق‌های بسیاری نیز به هم می‌ورزند که کمتر مورد توجه و آموزش واقع شده است.
وی تشریح کرد: از طرفی دیگر خرد و سرای سپنجی می‌تواند درکی پیش‌رو گذارد که با پذیرش اضداد بتوان به خرد رسید و در نبرد خیر و شر جانب خیر را گرفت. در این عبارت منظوری دارم، کاربران ذهن و زبان ایرانی برای تولید آن‌چه خیر است ناگزیر به درک بن‌مایه‌های فکری شاهنامه هستند، تا در نبرد خیر و شر امروز طرحی نو برای فرجام سرایش زندگی پی افکنند.
این استاد دانشگاه افزود: برای این‌که این گفته از شعارزدگی بگریزد باید بگویم این مسئله با توجه به روحیه‌ی جوانان و فرهیختگان شاهنامه‌پژوه می‌تواند با توجه به روز «ارد»، روز پایان سرایش شاهنامه به معنای اشه و راستی و سامان‌مندی نیکو گرانیگاه خود را بازیابد و با مهر (عشق) جاری شود.
توانایی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و نهادهای مختلف صرفا باید امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کنند تا جوانان مجال یابند در شاهنامه و با شاهنامه به عنوان انسان‌هایی که آگاهی تاریخی دارند بیندیشند و تاثیر بگیرند. علاقه مندان جوان باید بتوانند از زمانه خود با زمان حال فردوسی ارتباط برقرار کنند نه صرفا به خوانشی که قدرت دربار از آن تولید کرده است تکیه کنند. بی شک عامل قدرت و مرجعیت آن نمی‌تواند کوششی موثرتر از فراهم آوردن تسهیلات برای این منظور انجام دهد، اینجاست که شاهنامه وارد زندگی علاقه مندان می‌شود و درجامعه به صورت فعال به تعامل می‌پردازد و در این شرایط شاید بتواند از مغالطه‌هایی که در فهم و استفاده از آن ایجاد شده خارج شد.
وی بیان کرد: زمانی‌که در بطن سرایش زندگی، معرفت شاهنامه را واسازی کنیم، پی می‌بریم که مردم در روزگار جمشید شاد هستند و شادی به معنایی برآمده از خویشکاری و نعمت است، یعنی این‌که هرکسی کارش را در روزگار جمشید درست و با مسئولیت انجام می‌دهد و در زمان آرمانی نیم‌روز زندگی می‌کند. شادی، آشتی، بزم، خرد، صلح، دوستی و مهر در جای‌جای شاهنامه مطرح است اما بیشتر شاهنامه را با کشته شدن‌ها پیوند می‌زنیم، این امر به‌خاطر شاهنامه نیست بلکه به این دلیل است که شادی و صلح و دوستی را در نهاد داستان‌ها در نظر نمی‌گیریم که ترویج بدهیم، چه‌اندازه نیکوست نگاه نو که اسطوره پیرایی می‌کند و باز دست به اسطوره‌پردازی می‌زند و زندگی را تازه و نیکو می‌سراید و در جهت کنش‌های آشتی جویانه، دوستی، صلح، شادی و ... پویایی می‌یابد.
این پژوهش‌گر زبان‌های تصویری و شاهنامه‌نگاری ابراز کرد: بی تردید شاهنامه بستر مناسبی برای خلق آثار با رویکردهای بین فرهنگی است چرا که نفوذ شخصیت‌ها و اساطیر آن را در چین و هند نیز می‌توان دید؛ با توجه به گستره جهان فرهنگی ایران و محبوبیت جهانی شاهنامه باردیگر می‌توانیم با مردم با زبان امروز سخن بگوییم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/143302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود