پیام خراسان

آخرين مطالب

حسین‌زاده: رکورددار قضاوت در 97 بودم ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - داور خراسانی بین‌المللی تکواندو گفت: در سال 97 هیچ داوری به اندازه من برای قضاوت به مسابقات بین‌المللی دعوت نشد.
حسین حسین زاده، رییس هیات تکواندو خراسان رضوی و داور بین‌المللی این رشته ورزشی با حضور در خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: یکی از نکات مهم برای هر مدیری در ورزش این است که خودش از جنس ورزش باشد. با توجه به اتفاقاتی که رخ داده و نتایجی که کسب کرده‌ایم به نظرم هیات تکواندو تاکنون موفق بوده‌است.
وی افزود: از سال 73 داوری و مربی‌گری را شروع کردم. پیش از ورود به عرصه مربی‌گری، تکواندوکار بودم و پس از آن نیز به‌صورت همزمان بازیکن بودم و در مسابقات شرکت می‌کردم. در آن زمان سبک‌های دیگر نبود و تکواندو تنها در شاخه مبارزه بود.
وی ادامه داد: پس از مدتی، مربی‌گری در تیم‌های آموزشگاه‌های استان، بسیج، مقاومت و دانشجویان استان را برعهده گرفتم، برای سال‌ها سرمربی این تیم‌ها بودم. سرمربی‌گری را با سازمان‌ها و ارگان‌ها را شروع کردم و پس از مدتی به‌عنوان دبیر کمیته مربیان استان انتخاب شدم، چندی بعد رئیس کمیته داوران شدم و حدود ده سال در این سمت مشغول به کار بودم، مدتی نیز دبیر کمیته داوران بودم. در ارگان‌های مختلف از جمله بسیج، دانشگاه و آموزش و پرورش مسئولیت‌های متفاوتی داشتم، بنابراین ریاستم در هیئت تکواندو استان به‌صورت ناگهانی نبود و پله پله آمدم.
رئیس هیئت تکواندو خراسان رضوی افزود: شناخت کاملی از مربیان استان داشتم و همین باعث شد که در تعاملاتم با ایشان یک پیشینه از مربیان در زمینه فنی و مسائل اجتماعی داشته باشم. اگر از خودم سوال شود فکر می‌کنم که واقعاً در هیئت موفق بوده‌ایم و برای آن دلایل مختلفی دارم.
حسین زاده عنوان کرد: با توجه به فاصله مشهد با تهران، تمایلی به شرکت در دوره‌های مربی‌گری و داوری بین‌المللی نداشتم. با وجود این‌که رشته‌ تخصصی من زبان انگلیسی است پس از این‌که در دوره‌های داوری شرکت کردم، توجه زیادی به این بخش نکردم. از سال 76 داور ثابت لیگ برتر کشور، مسابقات انتخابی تیم ملی و رویدادهای مهم تکواندو کشور بودم و بارها به عنوان داور نمونه مسابقات کشوری و لیگ‌های کشوری انتخاب شدم.
وی اضافه کرد: پیش از این‌که رئیس هیئت تکواندو استان شوم در مسابقات بین‌المللی دبی، مسابقات بین‌المللی جام فجر و جام باشگاه‌های آسیا قضاوت کردم اما خیلی جدی به این موضوع توجه نکرده‌بودم. پس از این‌که رئیس هیئت تکواندو استان شدم شعارم این بود که همه سعی کنند بهترین باشند و همیشه در جلسات می‌گفتم که همه شبانه روزی تلاش کنند تا در کار خود بهترین باشند، به همین دلیل نیم نگاهی نیز به داوری خود داشتم و گفتم هنگامی که به قهرمانان و بازیکنان توصیه می‌کنم بهترین باشید پس خودم اگر بهترین نیستم، حداقل سعی کنم بد نباشم.
این داور خراسانی بین‌المللی بیان کرد: پس از مسابقات جام فجر و جام باشگاه‌های آسیا، اتحادیه تکواندو آسیا در کره جنوبی همایشی برگزار کرد و از فدراسیون ایران دعوت کرد که افراد مد نظر خود را معرفی کنند، حدود 24 نفر از فدراسیون تکواندو ایران معرفی شدند که اتحادیه تکواندو آسیا 4 نفر از آنان را دعوت کرد که سرمربی تیم ملی، دو نفر از اساتید تکواندو و من جزو نفرات بودیم.
زبان، حرف اول را می‌زند
حسین زاده ادامه داد: اسفندماه سال گذشته در کمپ موجو کره جنوبی شرکت کردیم، در دوره‌های گذشته از نظر فنی، زبان و ارتباط توانایی‌های خود را زیاد بروز نمی‌دادم اما آنجا متوجه شدم که دیگر نباید سکوت کنم، بنابراین از آن‌جا شروع کردم و خودم را نشان دادم. زبان در مسائل داوری حرف اول را می‌زند، بسیار مهم است که شما مشکلات مربی، بازیکن و دیگران را بتوانید درست به دیگران منتقل کنید و بازخورد بگیرید.
وی تصریح کرد: پس از بازگشت از کمپ موجو با وجود این‌که خودم انتظار زیادی نداشتم اما ایمیلی دریافت شد که دو نفر از داوران ایرانی انتخاب شده‌اند و از این بین حداقل یک نفر به مسابقات قهرمانی آسیا دعوت خواهدشد. حدود یک ماه به مسابقات قهرمانی آسیا در ویتنام باقی مانده بود که دعوت نامه‌ای برای رقابت‌های رسمی قهرمانی آسیا دریافت کردم، این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ تکواندو استان و زندگی خودم روی داد.
این داور خراسانی بین‌المللی اظهار کرد: در ویتنام قرار بود که رقابت‌های پومسه را قضاوت کنم، اما پیش از بازی‌ها تست‌هایی گرفته شد و برای داوری در سه رویداد قهرمانی پومسه، پاراتکواندو و کیورگی آسیا انتخاب شدم. خبر نداشتیم که در حین داوری، برای بازی‌های آسیایی جاکارتا آنالیز می‌شویم. دو ماه قبل از بازی‌های آسیایی جاکارتا ایمیلی دریافت کردم و توسط فدراسیون جهانی به جیجو کره جنوبی دعوت شدم. آن‌جا یک دوره ده روزه برگزار شد، تست‌هایی گرفته شد و یک ماه پیش از بازی‌های المپیک آسیایی جاکارتا ایمیلی آمد که برای داوری در این مسابقات انتخاب شدم. این رویداد نیز برای نخستین بار در تاریخ تکواندو خراسان رضوی بود.
حسین زاده گفت: دو داور خراسانی در مسابقات آسیایی جاکارتا حضور داشتند که در دو رشته بدمینتون و تکواندو داوری می‌کردند. در آن‌جا نیز قطعاً آنالیزهایی صورت گرفته بود. پس از این‌که به جاکارتا رفتیم نیز تستی گرفته شد و برای داوری در بخش‌های پومسه و کیورگی بازی‌های آسیایی انتخاب شدم. پس از بازگشت و حدود دو ماه پیش فکسی برای داوری در مسابقات قهرمانی جهان دریافت کردم، اطلاعات خواسته شده را ارسال کردم و حدود بیست روز پیش ایمیل آمد که انتخاب شما قطعی شده است. برای من یک رویداد بی‌نظیر بود که بتوانم در کنار بهترین‌های جهان قضاوت کنم.
وی عنوان کرد: پس از آن نیز ایمیل قضاوت در مسابقات جام فدراسیون جهانی را دریافت کردم که باحضور 45 داور به‌عنوان بهترین داور انتخاب شدم. کار سختی بود اما چون تصمیم قاطعانه گرفته بودم به آن رسیدم. در زندگی به هر تصمیم جدی که داشتم رسیدم، در رابطه با تکواندو استان نیز پس از آمدن من تصمیم گرفته شد که تغییر ایجاد کنیم و این اتفاق افتاد. تنها داور ایرانی حاضر در جام فدراسیون جهانی و قهرمانی جهان بودم. تیم ملی تکواندو ایران در جام فدراسیون جهانی حضور داشت اما خیلی کامل نبود. در قهرمانی جهان نیز رتبه قبلی ایران هشتم بود اما این بار به رده چهارم صعود کرد.
این داور بین‌المللی خراسانی اضافه کرد: ما در این رقابت‌ها فهمیدیم که جزو بهترین‌ها هستیم، یعنی هم به خودباوری رسیدیم و هم مجموعه این تشخیص را داد. داوری‌ها در برخی موارد واقعاً ضعیف بود ولی داوران ایرانی جزو بهترین داوران دنیا هستند، در داوری‌های آنجا حق بسیاری از بازیکنان ایران خورده شد یعنی با یک صدم امتیاز مقام نیاوردند و از قهرمانی جهان بازماندند. هر چند در این مسابقات بهترین‌های دنیا دعوت می‌شوند اما مثلاً از کشوری داور دعوت شده بود که به جرات می‌توانم بگویم مسابقاتی که در خراسان رضوی برگزار می‌شود از آن کشور بیشتر است، مثلاً داورانی از اتیوپی، سریلانکا، مالزی و همه دنیا حضور داشتند، در 50 درصد این کشورها شاید در سال دو بار بازی برگزار شود اما لیگ‌های ایران پویا است. خراسان رضوی نیز با الهام گرفتن از همین موضوع هر هفته برنامه دارد، در هفته حداقل یک برنامه به‌صورت بزرگ و منسجم داریم که نتایج آن را نیز گرفتیم.
حسین زاده در خصوص انتخابش به‌عنوان بهترین داور در مسابقات جام فدراسیون جهانی گفت: در مسابقات قهرمانی آسیا در ویتنام قرار بود که جزو داوران نمونه باشم اما گفتند چون نخستین بار است که در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنی اگر این کار صورت بگیرد سایر داوران معترض خواهندشد. در بازی‌های آسیایی جاکارتا تلاش کردم که داور نمونه شوم، آن‌جا اطلاعاتی به ما نمی‌دهند، بعد از پایان بازی‌ها فهمیدم که در این رقابت‌ها داور نمونه معرفی نمی‌شود، بنابراین در مسابقات اخیر به این موضوع توجه داشتم. چون واقعاً در این چند رویداد گذشته یا رویدادهای بین‌المللی دیگر در کرواسی، ترکیه و... دیده‌ام که داوران ایرانی برترند، هنگامی که در این مسابقات شرکت کردم یکی از اهدافم انتخاب شدن به عنوان داور نمونه بود.
وی در خصوص ملاک‌های این انتخاب عنوان کرد: رفتار، شیوه امتیاز دهی، حفظ ظاهر، ورود و خروج، نظم، نوع نشستن و صحبت کردن، نوع تعاملی که داور با مربیان و مسئولین دارد، دانش و... همه فاکتورهایی است که برای انتخاب بهترین داور مد نظر قرار می‌گیرد. حتی این موضوع که شما چقدر با مربیان در ارتباطید مورد توجه قرار می‌گیرد. من واقعاً با مربیان ایران در ارتباط بودم، اطلاعات بسیار خوبی به آنان می‌دادم اما به جا و به موقع که لطمه‌ای به آنان یا به خودم وارد نشود. به‌عنوان مثال خود شما هنگامی که از تلویزیون نگاه می‌کنید، مشاهده می‌کنید که یک داور پاهایش را روی هم انداخته و به شکل مناسبی ننشسته است، سه روزی که آنجا داور بودم مانند مجسمه می‌نشستم و همه فاکتورها را رعایت می‌کردم.
این داور خراسانی بین‌المللی بیان کرد: واقعاً یک رکورد زدم، زیرا در سال 97 هیچ داوری در کشور به این اندازه برای قضاوت دعوت نشده است و دلیل آن نیز همین است که تصمیم گرفتم این راه را بروم و خواهم رفت. اکنون زمزمه‌هایی است که احتمالاً به‌عنوان داور کمپ المپیک نیز دعوت شوم. از همه این‌ها به این نتیجه می‌رسیم که انسان باید خود را باور کند زیرا آن فاکتورهای لازم را دارم، دانش فنی کم ندارم، در زمینه زبان که بسیار مهم است نیز مشکلی ندارم، 20 سال است که در این مسیر حرکت می‌کنم، در بخش‌های مختلف ایران مسابقاتی را قضاوت کرده‌ام، خطرات جانی، دوری از خانواده را تحمل کرده‌ام و... که همه این عوامل نشان می‌دهد این موفقیت یک‌باره به دست نیامده است.
حسین زاده تصریح کرد: فدراسیون از من به خوبی حمایت کرده و همیشه پیگیر کارهایم بوده است. چه برای ویزا چه برای سایر مسائل سنگ تمام گذاشته‌اند. با وزارت خانه هنوز ارتباطی نداشته‌ام، اداره کل نیز حمایت‌هایی داشته است اما اکنون باید ببینیم که باتوجه به حضور در رقابت‌های جهانی چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی اظهار کرد: بازی‌های آسیایی یا اصطلاحاً المپیک آسیایی پس از المپیک بزرگترین رویداد است. در مسابقات آسیایی جاکارتا حدود 45 داور حضور داشتند که به دلیل وجو مسائل سیاسی، حضور وزرا و سفرا و پخش زنده داشتن تمام بازی‌ها، تنها 20 داور جرات قضاوت در وسط زمین را داشتند. در زمین تکواندو حدود 3 داور در کنار قرار دارند، همه داوران حتی برخی از کره‌ای‌ها به‌ عنوان داور کنار قضاوت می‌کردند.
این داور بین‌المللی در خصوص سخت‌ترین قضاوت خود عنوان کرد: سخت‌ترین قضاوت، مسابقات آسیایی جاکارتا بود و قطعاً بازی‌های المپیک، زیرا همه نگاه‌ها در وسط زمین به شما است. داور خوب داوری است که کنار قرار بگیرد و اجازه بدهد خود بازیکنان نتیجه را رقم بزنند نه این‍که مبنای برتری و برنده شدن داور باشد، اگر این اتفاق نیفتد شما بدترین داور خواهید شد. تمام سعی من در بازی‌های جاکارتا این بود که دیده نشوم زیرا داور هر چه کمتر در زمین دیده شود اثر بخشی بیشتری دارد و می‌‎تواند موفق باشد که همین اتفاق نیز افتاد.
حسین‌زاده در خصوص عملکرد فدراسیون تکواندو گفت: به عنوان فردی که از سال 73 فدراسیون تکواندو را رصد می‌کنم، به نظر من عملکرد فدراسیون تکواندو بی‌نظیر است. رویدادی در دنیا نیست که ایران نتیجه کسب نکرده باشد، هنگامی که تا حدی نتیجه کسب می‌شود دیگر کار سخت می‌شود. کشور‌های دیگر نیز صبر نکرده‌اند که ما آنان را شکست دهیم، دوبرابر کار می‌کنیم و هنگامی که در مسابقات شرکت می‌کنیم می‌بینیم که سایر کشورها چقدر خوب عمل می‌کنند. کشوری مانند نیجریه دو سیاه پوست آورده بود، واقعاً عملکرد آن‌ها عالی بود، مشخص بود در مدتی که وقت داشتند، بسیار تلاش کرده‌اند و نتایج خوبی نیز گرفتند.
وی ادامه داد: دنیا دارد کار می‌کند زیرا بازی‌های المپیک در پیش است. در مسابقات جهانی حدود 1500 بازیکن شرکت کرده بودند که تعداد کمی نیست. قرار بود وقتی ساعت هفت می‌رویم، بازی‌ها ساعت هشت صبح شروع شود تا چهار بعد از ظهر اما ما تا ساعت 22:30 داخل سالن بودیم، یعنی وقتی پس از این ساعت برمی‌گشتیم بسیار خسته بودیم، کمی استراحت می‌کردیم و سپس صبح مجدداً ساعت 5:30 بیدار بودیم تا برای رفتن به محل مسابقات به سرویس برسیم.
این کارشناس تکواندو تصریح کرد: سامانه مبین که اخیراً وزارتخانه برای ثبت اطلاعات ورزشکاران تاسیس کرده را فدراسیون تکواندو از سال 80 انجام داده است. اکنون می‌توانیم به‌صورت آنلاین تعداد تکواندو کاران، مربیان، ورزشکاران فعال و غیر فعال استان و کشور را ببینم و این اقدام بزرگی است. فدراسیون در زمینه سخت افزاری، نرم‌افزاری و به ویژه فرهنگی کار کرده است.
حسین‌زاده بیان کرد: در مسابقات جهانی نیز عملکرد فدراسیون بسیار عالی بود، به جرات با سند و مدرک و به‌عنوان یک کارشناس می‌توانم بگویم جایگاه ایران در بدترین موقعیت دوم جهان بود که با داوری‌های ضعیف بسیاری از بازیکنان ایران از گردونه رقابت‌ها خارج شدند اما ارزش‌های آنان از دست نرفت، به هر حال جایگاه چهارم جهان نیز کم نیست و قابل ستایش است.
وی افزود: ایراداتی نیز بوده که جنبه مدیریتی ندارد و مربوط به مسائل فنی ست، گاهی بازیکن‌ یا مربی اشتباهاتی دارد که طبیعی است. بخشی از این ناکامی‌ها مربوط به خودباوری بازیکنان است، گاهی به خودباوری نمی‌رسند و اصطلاحاً سوتی می‌دهند و موقعیتی که در آن هستند را درک نمی‌کنند. اگر چه مقام اول آسیا را در بازی‌های آسیایی کسب کردیم اما می‌توانستیم نتایج بهتری را در بخش دختران و پسران بگیریم.
رئیس هیئت تکواندو استان تصریح کرد: در استان خراسان رضوی بازیکنان شبانه روزی در حال فعالیت هستند اما این درست نیست که بگوییم من چون کار می‌کنم اکنون باید مقام اول کشور را به دست آورم بلکه وقتی در این مسابقات شرکت می‌کنید می‌بینید استانی که تا مدتی پیش مطرح نبود، دو بازیکن چهره آورده است. این اهمیت دنیا به تکواندو سبب می‌شود روز به روز کار ایران سخت‌تر شود، ضمن این‌که واقعاً محدودیت‌هایی نیز داریم.
این کارشناس تکواندو اظهار کرد: فدراسیون باید برای بازیکن هزینه کند، او را به مسابقات بفرستد تا زمین را ببیند، تجربه کسب کند و در رویدادی جهانی، خود را نشان بدهد، بنابراین همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا نتایج ایران مقداری افت کند و تاثیر آنچنانی نداشته باشیم. امیدواریم با حمایت‌های وزارت ورزش این مشکلات رفع شود. در مواردی مانند مشکلات ویزا مسائل سیاسی دخالت دارد، این‌که ویزا نیاید و مسئول یک جمع بزرگ ورزشی کشور از سفر به کشوری دیگر باز بماند.
توجه ویژه به استعدادیابی
حسین زاده با بیان اینکه سال‌ها است که با عناوین مختلف استعدادیابی در فدراسیون تکواندو انجام می‌شود، عنوان کرد: در سال گذشته بالغ بر 50 اعزام به مسابقات کشوری داشتیم که در هر کدام از آن‌ها استعدادی می‌تواند کشف شده و بازیکنی مطرح شود. مرتباً مسابقات برگزار می‌شود، در میان فدراسیون‌های داخلی این میزان انسجام در لیگ را نداریم. فدراسیون تکواندو برای رده سنی 6 تا 70 سال لیگ برگزار می‌کند.
وی اضافه کرد: برنامه مسابقات از شنبه تا پنج شنبه پر است. یکی از دردسرهای ما که جنبه خوب موضوع است این است که دانش‌آموز به مسابقات می‌رود اما نمی‌تواند مقام کسب کند. آنقدر فعالیت زیاد شده که دانش‌آموزان و حتی دانشجویان گاهی با مشکل غیبت مواجه می‌شوند.
رئیس هیئت تکواندو استان با اشاره به اینکه فعالیت آقایان و بانوان در فدراسیون تکواندو یکسان است گفت: در برخی استان‌ها ازجمله خراسان رضوی، میزان اهمیت دهی، ارزش گذاری و میدان دهی به بخش بانوان بیش از آقایان است. در بخش بانوان استان بسیار خوب کار می‌شود، من از این بخش رضایت دارم و بسیاری از افتخارات نیز توسط آنان کسب شده است. حتی یک مورد نخواهید یافت که میان آقایان و بانوان تفاوت باشد، مسابقات، لباس، هزینه‌ها و عملکرد برای همه یکسان است، حتی در برخی موارد با توجه به روحیه بانوان توجهات بیشتری به آنان صورت می‌گیرد.
چینش داوران در نتایج، تاثیرگذار است
حسین زاده در خصوص صحت وجود ناداوری در مسابقات بین‌المللی تصریح کرد: کسی که بخواهد راجع به این موضوع اظهار نظر کند باید در این فضا باشد. من می‌گویم بله صحت دارد و در دو بخش نیز صورت می‌گیرد، یکی از این موارد چینش داوران است. مثلاً در مسابقات قهرمانی آسیا در زمینه چینش داوران مشاهده می‌کردیم در یک بازی که هفت داور هستند از این تعداد سه نفر کره‌ای هستند، به این صورت که مثلاً از چند کشور دیگر آمده‌اند اما اصالتاً کره‌ای هستند، حضور سه کره‌ای در زمین سبب می‌شود نظرات متفاوت شود. زمانی که یک بازیکن ایران با یک دهم اختلاف از قهرمانی جهان بازمی‌ماند یعنی آن سه نفری که در زمین هستند کاملاً موثرند.
وی ادامه داد: دومین مورد خوش خدمتی است. بسیاری از داوران باتوجه به اینکه مرکز تکواندو دنیا کره جنوبی است و در بسیاری از موارد نیز برای موضوع ارتقا و..و به آنها نیاز دارند خوش خدمتی می‌کنند که نمونه آن را در مسابقه بخشی در بازی‌های آسیایی مشاهده کردیم، من کنار زمین بودم و بازی را تماشا می‌کردم، سه یا چهار مشت توسط بازیکن کره‌ای زده شد که یکی از آن‌ها شرایط امتیاز را نداشت. این‌جا دیگر نظر داور است که به بازیکن امتیاز بدهد یا نه؟ در کمال ناباوری دیدم که این امتیاز داده شد و فردی که باید قهرمان بازی‌های آسیایی می‌شد از کسب مدال قهرمانی بازماند. این نشان می‌دهد که بالاخره موثر است و آن‌طور که فکر می‌کنند بهانه نیست، من خودم از نزدیک شاهد بودم و واقعاً صحت دارد.
این کارشناس داوری تصریح کرد:عربستان کلاً دو داور دارد، این دو داور در هر رویدادی حضور دارند، کویت و عراق یک داور دارند و در هر رویدادی این داوران حضور دارند. در جام باشگاه‌های آسیا، قهرمانی آسیا، جام فدراسیون جهانی و قهرمانی جهان نیز حضور داشتند، در فجیره نیز ایشان حضور داشتند اما من نبودم و دلیل آن این است که ایران حدود 250 داور بین‌المللی دارد. اگر این 250 داور بخواهند اعزام شوند چند مسابقه باید در دنیا برگزار شود؟ اما برخی از کشورها یک داور دارند. اکنون از ژاپن داوری به نام سایتو است که در همه مسابقات حضور دارد، یک داور است.
حسین زاده اضافه کرد: در مورد بازیکنان و مربیان نیز شرایط به همین صورت است. در مسابقات انتخابی هر وزن 20 نفر پشت خط هستند و همه در تلاشند که از طریق لیگ، قهرمانی کشور، قهرمانی آزاد، فجر و... وارد تیم ملی شوند، قطعاً از این تعداد تنها یک نفر وارد تیم ملی می‌شود دیگران جا می‌مانند بنابراین به این فکر می‌کنند که به سایر کشورها بروند، برخی از کشورها نیز به این بازیکنان نیاز دارند. مربیان فراوانی داریم که لیاقت سرمربی‌گری و مربی‌گری تیم ملی را دارند، ممکن نیست که از همه این افراد استفاده کنیم زیرا در این‌صورت وقتی مربی وارد تیم می‌شود، هنوز با بازیکن آشنا نشده‌ است که یک فرد دیگر جایگزین می‌شود. ما خیلی بهترین داریم و استاد عسکری که اکنون سرمربی تیم ملی است یکی از بهترین‌ها است.
وی بیان کرد: به‌نظر من اگر این مسئله به‌صورت قانونی و به شکل صادراتی باشد طوری که ارزش و جایگاه کشور را بالا ببرد و باعث افتخار و سرافرازی کشور شود بسیار هم عالی است.اگر بشود مانند کره‌ای‌ها، در اقصی نقاط جهان به عنوان بازیکن و مربی حضور داشته باشیم و بتوانیم خود را به جهانیان بشناسانیم از این نظر که از ظرفیت‌های ما استفاده شده و به آن‌ها سرکوفت زده نشده اتفاق خوبی است. مثلاً در مسابقات قهرمانی جهان زمانی که ملیت فرد را اعلام می‌کردند می‌دیدم که بازیکن اصلاً شبیه آمریکایی‌ها یا انگلیسی‌ها نیست، به هر حال هر ملیتی شرایط فیزیکی خاص خود را دارد، در بخش داوران نیز دو داور از آمریکا حضور داشتند که یکی از هنگ کنگ و دیگری اصالتاً کره‌ای بود که اکنون در آمریکا زندگی می‌کند. شک نکنید که نود درصد بازیکنانی که از سایر کشورها می‌آیند و تاپ هستند، از آسیا هستند زیرا آسیا ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در ورزش‌های رزمی و تکواندو دارد. 
این کارشناس تکواندو گفت: یکی از ارتباطاتی که داوران با تیم ملی دارند این است که در رقابت‌هایی که حضور دارند بلافاصله تغییرات را به آنان می‌گویند، این موارد از قبل گفته شده نیست بلکه برخی تغییرات را همان‌جا عنوان می‌کنند و واقعاً فرصتی باقی نمی‌ماند. اگر تغییرات قبل از مسابقات صورت گیرد توسط فکس به فدراسیون‌ها اعلام می‌شود یا اطلاعیه‌ای روی پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی قرار داده می‌شود اما تغییراتی که در همان مسابقات اتفاق می‌افتد اجتناب ناپذیر است، همان‌جا اعلام و اجرا می‌شود. قوانین روز به روز تغییر می‌کند، دنیا روی تکواندو سرمایه‌گذاری بسیار زیاد مالی می‌کند که سرمایه‌ فنی آن را ایران دارد.
حسین زاده عنوان کرد: اگر بخواهم به عنوان کارشناس بی‌طرف صحبت کنم، دستی بالای دست تکواندوی ایران در جهان وجود ندارد اما مشکلاتی که ایران دارد را بسیاری از کشورها ندارند. در مسابقات پومسه به دلیل مصدومیت برخی از بازیکنان یا مسائل دیگر تیم ایران ناقص اعزام شد درصورتی‌که از کشور آمریکا یک تیم کامل حضور داشت که یک طرف سالن را گرفته بود، هر چند این بازیکنان از نظر هویتی برای کشور آمریکا نیستند اما واقعاً تیم کامل و قدرتمندی را آورده بودند، حمایت مادی و تدارکاتی کامل صورت گرفته بود. هر چند فدراسیون تکواندو ایران کم نمی‌گذارد اما کشورهای خارجی یک صدم مشکلات ما را ندارند.
وی اظهار کرد: یکی از این موارد مشکل غذاست، هر غذایی را نمی‌توانیم بخوریم، انواع غذاها برای داوران روی میزها بود اما تنها دو نوع از آن‌ها را می‌توانستیم بخوریم، یکی از دغدغه‌های سرپرست در آن‍‌جا همین موضوع بود. آنقدر که باید، در کشور ایران از طریق نهادهای کلان سرمایه گذاری روی تکواندو صورت نگرفته است، مدیریت فدراسیون آورده‌هایی دارد و براساس آن نتایجی را می‌تواند کسب کند.
رئیس هیئت تکواندو خراسان رضوی در خصوص شرایط تکواندو استان بیان کرد: افرادی هستند که در این سی سال داعی ریاست هیئت تکواندو استان را دارند و بعد از انتخاب من متاسفانه همیشه چالش ایجاد کرده‌اند، چند گروه علیه من زدند و هر چه خواستند تاکنون گفته‌اند. شعارم از روز نخست این بوده که من می‌دوم، هر کس دوید به من می‌رسد. برعلیه هیچکدام نیز تاکنون اقدامی نکرده‌ام. جدیداً نیز باتوجه به نزدیک شدن انتخابات شیطنت‌هایی انجام می‌دهند.
حسین زاده با بیان اینکه بسیاری از اولین‌ها و بهترین‌ها در زمان ریاست من اتفاق افتاده است، تصریح کرد: ابتدای سال 94 هیئت تکواندو استان را با رتبه 28 کشوری تحویل گرفتیم، این رتبه نیز به این دلیل کسب شده بود که سه هیئت آخر گزارش عملکرد خود را ارسال نکرده بودند، یعنی اگر آنان نیز این کار را انجام می‌دادند هیئت استان در رتبه 31 کشور قرار می‌گرفت. سال‌ها تکواندو استان خوابیده بود، در جلسه انتخابات رئیس هیئت تکواندو استان، مدیر کل وقت و ریاست فدراسیون تکواندو گفتند اگر بعد از چهار سال رتبه هیئت را به ده برسانی از شما بسیار ممنونیم و کار بسیار بزرگی انجام داده‌ای.
وی ادامه داد: بعد از انتخاب من به‌عنوان رئیس، هیئت تکواندو استان در سال نخست در جایگاه یازدهم، سال دوم پنجم و امسال در جایگاه سوم قرار گرفت. یعنی در حال حاضر در بین قدرتمندترین هیئت‌های کشور حضور داریم و رتبه سوم را در تکواندو کشور داریم. هنوز فعالیت‌های زیادی را در پیش داریم، کارهای بهتری نیز می‌توانست صورت بگیرد اما واقعاً در این چهار سال برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و میان مدت را می‌شود انجام داد برخی از برنامه‌های بلند مدت نیز انجام شده است اما هنوز بسیاری از آنان باقی مانده است.
رئیس هیئت تکواندو استان خاطر نشان کرد: از رتبه یک تا 15 کشور همه هیئت‌ها بدون استثناء خانه تکواندو دارند اما هیئت تکواندو خراسان رضوی که در جایگاه سوم کشور قرار دارد فاقد خانه تکواندو است. مساعدت‌هایی توسط مدیر کل گذشته صورت گرفت، مکان آن را هماهنگ کردیم و قرار شد پول ساخت آن را بپردازیم اما متاسفانه هنوز آن مکان به ما تحویل داده نشده که خودمان آن را بسازیم.
خانه تکواندو، برنامه بلندمدت هیات
حسین زاده ادامه داد: یکی از برنامه‌های بلند مدت ما خانه تکواندو بوده است زیرا یکی از چالش‌های تکواندو استان در حال حاضر جا نداشتن است. در هفته سه یا چهار برنامه داریم. همه ارگان‌ها از آموزش و پرورش، بسیج، آستان قدس و دانشگاه فردوسی، که از دکتر طاهری معاونت دانشجویی سپاسگزاری می‌کنم واقعاً کمک کرده‌اند اما تکواندو رشته‌ای نیست که در هر بازی چند توپ برداریم و برویم آنجا بازی کنیم بلکه در هر بازی باید 500 تشک را جابه‌جا کنیم و این موضوع از لحاظ هزینه، انرژی و استهلاکی که دارد اصلاً برای ما نمی‌صرفد بنابراین باید برای برنامه‌های خود از آموزش و پرورش، بسیج یا دانشگاه سالن اجاره کنیم و این یک چالش بزرگ برای هیئت استان است.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های بلند مدت قهرمان سازی است. در زمینه فصل قهرمانی موفق بوده‌ایم اما باید عالی باشیم. ان‌شاء‌الله با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بتوانیم به آن نیز برسیم. برای اولین در تاریخ تکواندو استان طی دو سال گذشته در بخش بانوان و آقایان اولین مقام‌های آسیایی و جهانی را داشتیم.
رئیس هیئت تکواندو استان بیان کرد: اولین حضور خود را در لیگ‌های بزرگ داشتیم، هیچ کدام از استان‌ها چهار تیم تکواندو ندارند در حالی که تاکنون از سال نخست ریاست من زیر 12 تیم در لیگ‌های کشور نداشته‌ایم، سال اول 16 تیم، سال بعد 15 تیم و امسال نیز 12 تیم در لیگ کشور داریم. مرتباً در لیگ‌های کشور حضور داشتیم و در همه رویدادها شرکت کرده‌ایم، سالیانه بالغ بر 70 اعزام به مسابقات قهرمانی کشور و لیگ داشته‌ایم که این یک رکورد است. در پنج رده‌ سنی خردسال، نونهال، نوجوان، جوان و بزرگسال در سه رشته پومسه، هان مادانگ و کیورگی تیم داشتیم. پنج تیم پسران و پنج تیم دختران در سه رشته می‌شود 30 تیم برای مسابقات قهرمانی کشور داشته‌ایم و این تعداد به غیر از لیگ است زیرا در لیگ شمار تیم‌ها تغییر می‌کند.
حسین زاده اضافه کرد: مرتباً مسابقات انتخابی تیم‌های استان در همه رده‌های سنی و برای بانوان و آقایان طی سه سال گذشته برگزار شده است. برای نخستین بار در تاریخ تکواندو استان مقام سوم لیگ برتر کشور و مقام دوم لیگ برتر پومسه کشور و مقام‌های مختلف تیمی در لیگ‌های کشور و قهرمانی کشور کسب کرده‌ایم. در سال گذشته هیئت تکواندو استان بالغ بر 1200 برنامه داشته است. در ماه گذشته بالغ بر 75 برنامه داشتیم یعنی متوسط روزانه دو برنامه و همین اقدامات منجر به کسب رتبه سوم کشوری شده است. 
حسین زاده عنوان کرد: در زمینه حضور در میادین کشوری نیز 31 استان به من رای دادند که نماینده رؤسا در مجمع فدراسیون و فدراسیون تکواندو باشم. در استان نیز در انتخاباتی که در دوره کوروش صبوریان برگزار شد نماینده رؤسای 54 رشته ورزشی در استان بودم. این نشان می‌دهد که یک فعالیت و تعامل خوب صورت گرفته و نشان دادیم که توانمندیم. اگر انسان نشان دهد که توانمند است قطعاً به نتیجه می‌رسد. 
وی خاطر نشان کرد: ایراداتی نیز داشته‌ایم اما این ایرادات باعث نمی‌شود خوبی‌ها را از یاد ببریم و بالعکس. این موفقیت‌ها نیز دستاورد همکاران من است و تنها نظارت بر آن برعهده من بوده‌است. طی سه سال و نیم گذشته همه شبانه روزی کار کردند. تاکنون فقط یک نفر از استان به عنوان ممتهن در آزمون‌های کمربند شرکت می‌کرد اما از زمان ریاست من از یک نفر شروع شده و در این ماه نیز برای اولین بار در تاریخ تکواندو استان 12 نفر در یک ماه در استان‌های دیگر ناظر و نماینده فدراسیون بودند که این جزو غیر ممکن‌ها است، دلیل این موفقیت نیز این است که تعاملات را افزایش دادیم، استان خود را به دیگران شناساندیم و توانمندی‌های استان خود را بالا بردیم.
از حمایت اداره کل ورزش و جوانان رضایت داریم
رئیس هیئت تکواندو استان بیان کرد: تاکنون حمایت اداره کل از هیئت تکواندو استان بی‌نظیر بوده است. در بخش مالی زیاد نتوانسته‌اند هیئت را ساپورت کنند و به آنان حق می‌دهیم زیرا تعداد هیئت‌ها زیاد است. مدیر کل جدید نیز با توجه به این‌که تازه آمدند و هنوز شناخت ندارند در چند برنامه حمایت بسیار خوبی داشتند. در مراسم تقدیر از ورزشکاران بازی‌های آسیایی از بنده نیز تقدیر شد و از ایشان سپاسگزار. ان‌شاء‌الله بتوانیم با کار و تلاش بیشتر جواب اعتماد آن‌ها را بدهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/143695/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان