پیام خراسان

آخرين مطالب

شکوه معنوی «شاه سلیمان علی» فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - آستان مقدس «شاه سلیمان علی (ع)» از جمله بقاع متبرکه شاخص شهرستان خوسف در خراسان جنوبی است که به این منطقه کوهستانی شکوه معنوی بخشیده و نمونه ای از گردشگری مذهبی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی از قدیم شهرتی برجسته در حوزه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی داشته است و آرامیدن 60 امامزاده در خاک این استان به قلب های عاشقان اهل بیت(ع) آرامش معنوی عطا می کند.
این امامزادگان با وجود اینکه خود میهمان مردمان سرزمین شرقی ایران زمین شده اند اما میزبانان مهمان نوازی برای هر مسافر دلخسته ای هستند و این خطه از میهن اسلامی به وجود چنین دُرهای گران بهایی به خود می بالد.
آستان مقدس شاه سلیمان علی از جمله بقاع شاخصی در استان است که همواره زائران زیادی از اقصی نقاط کشور به این مکان عزیمت می کنند تا در کنار سیاحت به فیض زیارت هم برسند.
این مکان مقدس در 75 کیلومتری شهرستان خوسف واقع شده و تا مرکز استان هم حدود 100 کیلومتر فاصله دارد.
راه دسترسی به این امامزاده از طریق جاده آسفالته خوسف دولت آباد ـ گیو امکان‌پذیر است و وقتی آخرین گردنه پشت سر گذاشته شود زیارتگاه بر دامنه رشته کوه شاه با گنبدی فیروزه ای چشم نوازی می کند.
این آستان مقدس به‌ دلیل موقعیت کوهستانی از مناظر طبیعی، مزارع و باغ های سرسبز برخوردار است که زائران می توانند در کنار فرصت زیارت و عبادت در بقعه متبرکه از فضای دل انگیز طبیعت آن در فصل های مختلف سال بهره ببرند.
این مکان مقدس در حصار کوه های بلند و در جوار درختان تنومند فضای دل انگیزی برای سفر است. درختان صنوبر و بنه در اطراف امامزاده سایه سار مهربانی را بر سر زائران این امامزاده شریف می گسترانند تا با آسودگی در این خاک متبرک سر بر آستان بندگی خدا بگذارند.
ساختمان جدید بقعه متبرکه امامزاده شاه سلیمان علی از سال 1382 ساخته شده است. با شروع روند ساخت و ساز و طرح توسعه تغییرات اساسی در این مکان مقدس رخ داده است.
گسترش زائر سراها، ایجاد زیرساخت ها و امکانات رفاهی و خدماتی از جمله آب، برق و تلفن، وضوخانه، سرویس بهداشتی، انبار، آشپزخانه، آبدارخانه و فروشگاه برای رفاه حال زائران سفر به این منطقه خوش آب و هوا را دلپذیر تر می کند.
زائری که از استان سیستان و بلوچستان در سفر نوروزی پا به این مکان مقدس گذاشته به خبرنگار ایرنا گفت: چند روزی است که مهمان خراسان جنوبی هستیم و با پرس و جو اینجا را پیدا کردیم و توانستیم به زیارت امامزاده مشرف شویم.
محمد ابراهیمی که با همراه چند خانواده دیگر قصد اقامت 2 روزه در این زیارتگاه دارد افزود: امکانات خوبی در اینجا فراهم شده گرچه سوئیت ها کمی شلوغ است که به نظر می رسد نقشه ساخت آن اگر متفاوت می بود زائران از رفاه بیشتری برخوردار می شدند.
وی با اشاره به عملیات اجرایی پروژه های در دست ساخت امامزاده ادامه داد: یکی از خادمان می گفت که قرار است سوئیت های جدیدی ساخته شود که قطعا کنار امکانات موجود، این مکان در سال های آینده ظرفیت خوبی برای پذیرش زائر و گردشگر خواهد داشت.
این زائر غیر بومی ضمن تحسین امکانات کشتارگاه موجود در امامزاده بیان کرد: اینکه در یک منطقه کویری چنین جایی آن هم با فاصله زیاد از مرکز شهرستان وجود داشته باشد حیرت آور است.
مسئول امور اجرایی و عضو هیأت امنای آستانه مبارکه مزار شاه سلیمان علی(ع) نیز با بیان اینکه به واسطه چند نسل، نسب امامزاده شاه سلیمان علی(ع) به امام موسی بن جعفر(ع) بر می گردد گفت: این امامزاده کرامت زیادی تاکنون داشته که در طول 20 سال گذشته بالغ بر 40 مورد را خودم مشاهده کرده ام.
محمد مهدی خزائی با اشاره به وضعیت زیرساختی در امامزاده شاه سلیمان علی(ع) اظهار داشت: تمام نیازهای زائران از جمله راه دسترسی، آب، برق، تلفن و غیره فراهم بوده و تنها مشکل در حال حاضر اینترنت است.
وی از شروع سه هزار و 500 متر زیربنا در طرح توسعه امامزاده خبر داد و افزود: این پروژه از سال 97 شروع شده و برای ساخت آن وامی به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان دریافت شده اما حدود سه میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن اعتبار نیاز است.
خزاعی با ابراز امیدواری از اینکه پروژه مذکور تا پنج سال آینده به اتمام برسد یادآور شد: از امسال باید ماهانه 32 میلیون تومان قسط برای وام دریافتی از درآمد بقعه متبرکه پرداخت شود که امیدواریم در این جهت خیران نیز کمک کنند.
وی با اشاره به تاسیسات موجود در این آستان مقدس نیز بیان کرد: آشپزخانه، کشتارگاه مجهز، سرویس های بهداشتی در چند نقطه، یکهزار و 200 متر مربع شبستان ، چهار سالن ، 27 زائر سرا و امکانات زیربنایی برای رفاه زائران قابل استفاده است.
مسئول امور اجرایی آستان مبارک شاه سلیمان علی(ع) از ساخت صحن بزرگ عبادی در راستای طرح جامع آستان مقدس شاه سیلمان علی (ع)خبر داد و بیان کرد: با بهره برداری از این صحن و زائر سراهای جدید زمینه حضور زائران بیشتری فراهم خواهد بود.
وی اظهار داشت: در فصل تابستان روزانه بالغ بر هزار نفر زائر به این امامزاده مشرف می شوند که گاهی این آمار به 2 هزار یا پنج هزار نفر هم می رسد.
خزاعی با اشاره به استقرار درمانگاه در آستان مبارک این امامزاده گفت: هر هفته اورژانس 115 خوسف از عصر پنجشنبه تا جمعه در این مکان مستقر می شود.
وی با اشاره به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در این امامزاده افزود: طرح های مناسبتی همچون آرامش بهاری، سوگواره ها، نشاط معنوی و غیره با حضور مبلغان اجرا می شود که همیشه مورد استقبال زائران قرار گرفته است.
9893 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/145834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است