پیام خراسان

آخرين مطالب

به مناسبت روز زمین پاک؛

بگذاریم زمین نفس بکشد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - در سال‌های اخیر با ریختن زباله، استفاده بیش از حد از سوخت‌ها هوای زمین آلوده شده و نمی‌گذارد نفس بکشد که راهکار آن همدلی و هم افزایی برای عدم آلوده سازی زمین است.
به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود "زمین" را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند.
این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه‌ای در سراسر جهان برگزار می‌شود.
در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح و در همان سال پرچـم زمیـن پـاک را طراحـی کـرد.
یوتانـت، دبیـر کـل سازمان ملل (1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.
مسألـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده‌ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است. مسأله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم به خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.
زمین، یکی از شگفتی‌های آفرینش است و با آغاز عصر ماشین و پیشرفت‌های صنعتی و علمی و رشد روزافزون علم‌گرایی، راه تسلط انسان بر آرزوی دیرینه‌اش یعنی تسلط بر طبیعت تا اندازه زیادی هموار شد.
حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال جاری روز جهانی زمین پاک که تحت عنوان حفاظت از گونه‌های زیستی، نه به زباله و پلاستیک نامگذاری شده است، گفت: در قانون اساسی(اصل 50) نیز حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، وظیفه همگانی شمرده شده و آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی آلوده‌کننده و مخرب جبران‌ناپذیر محیط زیست، ممنوع اعلام شده است.
وی افزود: تقریباً چند دهه است که زنگ‌های خطر برای زمین به صدا درآمده است و روزی نیست که خبرها و گزارش‌هایی از سراسر جهان مخابره نشود و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست و به خطرافتادن زندگی بر روی کره زمین نباشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: روز زمین پاک، یکی از این زنگ‌های خطر است که در همه جای دنیا شنیده می‌شود و روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.
اکبری تصریح کرد: متخصصان محیط زیست امیدوار هستند نامگذاری چنین روزی سبب اتحاد هر چه بیشتر برای حفاظت از کره زمین باشد و در گذر سال‌ها بشر به این کره خاکی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است و برای بسیاری این روز شاید بتواند سرآغاز تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد .
مشکلات زمین در ایران
وی فرسایش خاک را یکی از مشکلات دانست و افزود: چالش ‌ هایی همچون شسته شدن سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک، افت شدید سطح آب ‌ های زیرزمینی و خشک شدن تالاب ‌ ها گریبانگیر آب و خاک ایران شده است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افت آب‌های زیرزمینی و آلودگی آب‌ها را یکی دیگر از مشکلات عنوان و تصریح کرد: ‌کاهش سطح آب‌های زیرزمینی منجر به نشست زمین که آخرین مرحله از بیابانزایی است می‌شود که این پدیده دیگر قابل برگشت نیست و به اشکال فرو نشست در سطح وسیع‌تر و فرو چاله در سطوحی با گستردگی کمتر نمود می‌یابد.
اکبری با اشاره به خشک شدن تالاب‌ها، اظهار کرد: افزایش کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و چشمه‌های تولید ریزگرد به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها از دیگر تهدیدات زمین در ایران است.
وی پسماندهای صنعتی و کشاورزی را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و افزود: مصرف بی رویه و بالتبع تولید زباله یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده زمین به شمار می‌رود که با توسعه شهرنشینی، منابع زیادی، روزانه به عنوان زباله در طبیعت رها می‌شود و در ایران، با وجود هزینه‌ای که صرف این موضوع می‌شود، اما عدم توجه کافی ارگان‌های ذیربط به مسئله مدیریت پسماندها، عدم توجه کافی به توسعه صنایع بازیافت، کمبود اعتبارات و نبود مشارکت مردمی، مهم‌ترین موانع در مدیریت پسماندها است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت طبیعت را جدی ترین چالش زمین دانست و بیان کرد: بزرگترین مشکل زمین در کشور، عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت‌های طبیعت است.
اکبری ادامه داد: زمین تنها عرصه موجود برای فعالیت‌های حیاتی توسعه‌ای تفرجی و حتی زیاده خواهی‌های بشر است، بنابراین بدیهی است که از جهات مختلف تحت فشار و تهدید قرار دارد.
وی مهم‌ترین راهکارهای حمایت از زمین در شرایط فعلی را حفاظت از منابع خاک، آب، مدیریت پسماندها و از همه مهم‌تر اعمال قوانین و مقررات موجود در خصوص حفظ زمین دانست و رویکرد سازمان محیط زیست در این رهگذر را افزایش ضریب نفوذ حفاظت در عرصه‌های طبیعی و مشخصاً زمین معرفی کرد.
شرایط خراسان جنوبی از نظر زمین پاک
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: به طور کلی وضعیت در استان تقریبا مناسب بوده اما با توجه به شرایط اقلیمی و فقر نسبی پوشش گیاهی در برخی نقاط استان و همچنین در حال توسعه بودن استان، حساسیت ویژه‌ای در برقراری رابطه مناسب بین پایداری توسعه و حفظ مولفه‌های آب و خاک نیاز است.
اکبری با اشاره به سیاست‌های مردم و دولت در داشتن زمین پاک، افزود: برقراری تعادل و توازن بین توسعه و ظرفیت‌های طبیعی کشور، جلوگیری از مصرف بی رویه منابع ،جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی آلوده کننده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست و جلوگیری از نابودی جنگل‌ها و مراتع و پوشش گیاهی و تغییر کاربری اراضی طبیعی به زمین‌های با کاربری‌های غیر از جمله این اقدامات است.
وی ادامه داد: همچنین اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک‌ها و آلودگی منابع آب و خاک و همکاری و همیاری مردم با دولت و مسئولان در حفظ محیط زیست ذاز دیگر الزاماتی است که لازم است رعایت شود.
تهیه و تنظیم: زهرا حمیدی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/148886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است