پیام خراسان

آخرين مطالب

قالیباف در دانشگاه فردوسی:

«تعلیق» بهترین تصمیم ممکن برای FATF است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - محمد باقر قالیباف گفت: ما امروز نیازمند مواجهه فعال برای تهیه نقشه راه و اتخاذ تصمیم تعلیق هستیم. تعلیق در پاره‌ای از موارد بهترین تصمیم است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در نشست FATF و مسائل و چالش‌های ژئوپولتیکی ایران که در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: بحث FATF در دنیا سه دهه از عمر مطرح کردن آن می‌‎گذرد و پیش از آن نیز حتما به آن پرداخته شده است، اکنون در ایران مطرح شده و به یکی از موضوعات مهم سیاسی روز بدل گشته است، اگر یک تحلیل تاریخی از روند تاسیس FATF انجام شود، می‌بینیم که روز به روز و در هر نشستی که برگزار می‌شود، با قدرت بیشتری بر نظام جهانی اثر می‌گذارد. 
وی ادامه داد: اما FATF چیست؟ به نظر می‌رسد که قبل از شناخت آن ابتدا باید به ماهیت آن رجوع کرد و سپس به سازوکار و ساخت این گروه پرداخت و نحوه اعمال قدرت آن بر جهان را بازیافت، در وهله دیگر نیز به این موضوع پرداخت که با این پدیده فردی و جهانی چگونه بایستی برخورد کرد. 
قالیباف اظهار کرد: اولین نکته که بایستی به آن توجه کرد آن است که FATF را یک کل در نظر گرفت و بایستی با یک نگاه کل‌نگر به آن نگریست. یک مجموعه‌ای از اجزایی است که یک حرکت سیستمی از نوع سیستم باز دارد و مسیر خود را طی می‌کند، در واقع FATF یک روح حاکم است که در آن بازیگران متعدد قرار داشته و آن روح حاکمه را متبلور می‌سازند.
وی اضافه کرد: در حقیقت، FATF از جنبه‌های مختلف نظیر حقوقی، مالی و پولی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخوردار است و تمامی این جنبه‌ها را پوشش می‌دهد. این گروه یک اجزایی دارد که به درستی از این اجزا نیز استفاده می‌کند و اکنون بدون دانستن این اجزا، در جامعه بدان پرداخته می‌شود. امروز با اجزای آن مانند پالرمو و CFT آشنا هستیم. 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در حقیقت بازیگران FATF شامل دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی، افراد، سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های عمومی می‌شوند. در واقع تمامی اجزایی که در طول زندگی با آن سروکار داریم، ذیل بازیگران FATF قرار می‌گیرند. 
وی افزود: در حقیقت اگر با یک رویکرد تقلیل‌گرایانه به موضوع FATF نگاه کنیم و آن را بازیچه مسائل سیاسی داخلی و دوقطبی‌سازی برای کسب منافع خود کنیم، به آرمان‌های انقلاب، کشور و مردم ظلم کرده‌ایم. من معتقدم که FATF یک نشانه‌ای از یک پدیده بزرگ نظم نوین جهانی است، در واقع FATF یک گوشه‌ای از مسئله نظم نوین جهانی است. من قصد ورود به این مسئله ندارم اما اگر با توسل به استراتژی‌های بخشی به مجموعه‌ای مانندFIFA بنگریم، در می‌یابیم که این نهاد برای تحقق نظم نوین جهانی که بعد از پایان جنگ سرد شکل گرفته است، در حال تلاش است و همان مسیر را در زمینه ورزش ادامه می‌دهد. در حقیقت، سیاست‌های اقتصادی و سیاسی این نهاد با سیاست‌های FATF قرابت دارد. 
وی بیان کرد: می‌خواهم بگویم که FATF نشانه‌ای از یک پدیده بزرگ جهانی است. بایستی بپذیریم که در طی سی سال گذشته، دنیا به سمتی حرکت کرده است که یک سازماندهی سیاسی جدیدی همه سطوح جغرافیایی را در نوردیده است و این سازماندهی بر تکیه بر تکنولوژی و هدف‌گذاری‌های جدید، مسیر خود را طی می‌کند. 
قالیباف گفت: اگر یک نگاه به تاریخ تشکیل FATF بیاندازیم، درست در سال 1989، FATF شکل می‌گیرد و دقیقا هم‌زمان با پایان جنگ سرد است. در واقع، FATF در طول عمر سی ساله خود سه نقطه عطف دارد؛ نخستین اتفاق تشکیل این نهاد که هدف آن مبارزه با پولشویی در تجارت مواد مخدر بوده است. در آن زمان، آمریکایی‌ها دریافتند که از طریق روش‌های سنتی نمی‌توان با پولشویی در مواد مخدر مبارزه کرد و اگر اجازه استفاده از درآمد ناشی از مواد مخدر به تاجران آن داده نشود، این روش موثرتر خواهد بود. در حقیقت FATF بر بستر گروه 7 شکل می‌گیرد اما محوریت این گروه بر عهده آمریکا، بریتانیا و فرانسه بوده است. مهم‌ترین عنصر رهبری این گروه اما بر عهده آمریکا بوده است. حتی بقیه کشورها در این موضوع در حاشیه قرار دارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نقطه عطف دوم در حقیقت دقیقا با حمله یازده سپتامبر متقارن است. هنگامی که حادثه مذکور رخ داد، قطعنامه‌‎ای در شورای امنیت به تصویب می‌رسد که بر عضویت همه کشورها در این گروه و کنوانسیون CFT تاکید دارد. تا پیش از این قطعنامه، FATF یک گروه متشکل از چند کشور بود اما به یکباره در عرض یک سال، دارای 180 کشور عضو و همکار می‌گردد. از این مقطع به بعد، FATF ماهیت امنیتی به خود گرفته و مسئله مواد مخدر به محاق می‌رود. 
وی ادامه داد: نقطه عطف آخر، بحران اقتصادی سال 2008 است. دقیقا در پایان دهه اول قرن 21 که از نظر ژئوپولتیک که یک گذار در حال شکل گرفتن است و پس از پایان دوقطبی، همچنان مشخص نیست که نظم نوین جهانی با چه محوریتی ادامه خواهد یافت، به این نقاط استراتژیک دقت داشته باشیم و آن را دقیق تحلیل کنیم. در ابتدای دهه اول، حادثه یازده سپتامبر رخ داده و در انتهای آن نیز بحران اقتصادی ایجاد شده است. 
قالیباف گفت: بحران اقتصادی سال 2008 در حقیقت منجر به ایجاد پیمان بازل 3 شد. در این پیمان، استاندارهای مالی برای بانک‌های جهان تدوین شد که شامل سه استاندارد می‌گردد. بازل 3 یک بخشنامه منتشر می‌کند که طی آن، بانک‌ها به اجرای دستورات FATF بپردازند. طی پیمان بازل 3، برای بانک‌ها سقف نقدینگی تعیین شد و طی آن بایستی بانک‌ها نقدینگی خود را به سمت دارایی‌های ثابت غیرفعال سوق دهند. دولت‌ها مکلف‌اند که این مسئله را اجرا کنند اما جریان سرمایه‌داری با دخالت دولت در اقتصاد مخالف است و شعار آن، دولت حداقلی است. لاجرم تصمیم بر آن شد که سیستم بانکی مسئول پیاده‌سازی دستورات FATF شود تا دولت در آن دخالت عمده نداشته باشد. 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: هنگامی که FATF با آن 40 توصیه ایجاد شده بود، دو رویکرد را اتخاذ کرد. یک رویکرد، دنبال کردن دستورها از طریق مقررات و دیگری، افزایش ریسک معامله برای بازیگران غیرعضو است. ذیل این رویکرد، حتی معاملات شخصیت‌های سیاسی بزرگ کشورها تحت نظارت قرار می‌گیرند و در حقیقت، بانک‌ها را موظف ساخته است که تمامی مشتریان خود را بشناسند.
قالیباف خاطرنشان کرد: اگر این افراد را شناختند و دچار تردید شدند، بایستی به طور کلی با وی قطع ارتباط کنند. این نظارت و توصیه‌ها برای همه کشورها است. کشورهای دنیا از سه حالت خارج نیستند، یا آنکه عضو FATF هستند، یا عضو همکار در نظر گرفته می‌شوند یا آنکه ارتباطی با این گروه ندارند. برای این گروه هیچ‌فرقی ندارد که یک کشور عضو، همکار یا غیر عضو است. این گروه بر تمامی کشورها نظارت و همه آن‌ها را کنترل می‌کند. به عبارت دیگر، یک نظم کاملا امنیتی، سیاسی و اقتصادی از روش دنبال کردن گردش نقدینگی صورت می‌گیرد، به تعبیر جغرافیای سیاسی، FATF یک سازماندهی سیاسی فضا را در نظام جهانی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: به طور روشن، FATF یک مدل حکمرانی را در جهان ایجاد کرده است. این مدل حکمرانی برای نظم نوین جهانی مدنظر سرمایه‌داری کارایی دارد. آمریکا در این مدت به این باور رسیده است که ابزار سازمان ملل برای دستیابی به اهداف آمریکا چندان کارایی ندارد. به نوعی FATF یک سازمان مردم‌نهاد است و یک معاهده بین‌المللی نیست؛ یک بستری است که رقبای طراحان نظم نوین جهانی را تضعیف می‌سازد. اکنون اتریش و ایتالیا از سوی FATF جریمه شده‌اند، زیرا اقداماتی داشته‌اند که مورد تائید آمریکا نبوده است، تحریم‌های آمریکا یک معاهده بین‌المللی نیست و تصمیم یک کشور است اما FATF، تصمیم یک کشور را اجرا می‌کند. 
قالیباف عنوان کرد: یکی از مسائلی که پس از برجام به آن گرفتار شده‌ایم، تحریم‌های ثانویه است و FATF مجری تحریم‌های یکجانبه آمریکا است. ظاهر FATF نیز داوطلبانه است و اجباری در کار نیست اما آنقدر الزامات و فشار در آن وجود دارد که بازیگر مجبور به پذیرش است وگرنه از نظام مالی جهان کنار گذاشته خواهد شد. 
وی اضافه کرد: به عقیده من، FATF در پنج سطح کار خود را دنبال می‌کند. یک سطح، اندیشه است که تحت عنوان تروریسم و جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای است و با این شعارها به دنبال مشروع‌سازی عملکرد خویش در افکار عمومی است. سطح دیگر حاکمیتی است که متمرکز به دو موضوع است؛ نخست فشار به دولت‌ها و دوم فشار به بانک‌ها، یعنی آن بخشی که دولت‌ها به هر دلیلی بنا به رویکرد سیاسی انجام ندهند و یا به دلیل سیاست‌های حداقلی دولت از انجام آن باز بمانند، ماموریت FATF بر عهده بانک‌ها قرار می‌گیرد. آمریکا از این طریق، به اعمال حاکمیت مالی و پولی خود را انجام می‌دهد. سطح دیگر، بازیگران است که بسیار متنوع‌اند. این سطح از بانک‌ها و صرافی‌ها تا خیریه‌ها و قمارخانه‌ها را شامل می‌شود، هر جایی که انباشت سرمایه‎‌ای پیدا شود، ذیل FATF قرار می‌گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در سطح کارکردی، سخن FATF آن است که استانداردهای بانکی را برای مقاوم‌سازی اقتصاد دنبال می‌کنیم. از طرف دیگر، بیان می‌کنند که به دنبال ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم هستیم. از سوی دیگر بیان می‌کنند که چون با فساد مبارزه می‌کنیم، موجبات رشد اقتصادی را فراهم می‌سازیم. 
وی اضافه کرد: اما FATF که یک معاهده بین‌الملل نیست، 40 توصیه خود را به اجرا می‌رساند، توصیه‌هایی که ثابت نیست و در هر نشست فصلی، امکان تغییر آن وجود دارد. ضمانت اجرایی FATF، به گزارش دوره‌ای اجباری اعضا باز می‌گردد. اگر در بین دوره، FATF به مورد مشکوکی برخورد، اعضا مکلف به ارائه گزارش موردی خواهند بود. بعد دیگر ضمانت اجرایی، اقدامات متقابل خواهد بود. یعنی اگر عضوی گزارش ارائه نداد، عضو از گردونه فعالیت خارج شده و به عنوان یک بازیگر پرریسک در نظام مالی جهان معرفی خواهد شد. 
قالیباف گفت: وزیر امور خارجه آمریکا به بانک‌ها توصیه کرد که با ایران کار کنید اما هیچ کدام از بانک‌ها این عمل را انجام نداند. این سیاست دوگانه است؛ در ظاهر دستور همکاری می‌دهند اما FATF سیاست اصلی و قهرآمیز را دنبال می‌کند. در حقیقت، مهم‌ترین ضمانت اجرایی برای FATF آن است که این گروه به مرجع گواهی سلامت مالی بانک‌ها بدل شده است. در این بستر، آمریکا قدرت پیدا کرده که برای رقبای خود مانع‌تراشی کند. سرمایه‌داری اکنون به قدرتی دست پیدا کرده که می‌تواند برای آنان که با نظم ناعادلانه جهان مخالف‌اند، محرومیت از نظام مالی جهان ایجاد کند، حتی بخش‌های خصوصی و حقوق‌دانان جهان نسبت به FATF معترض‌اند، علت اعتراض غربی‌ها به FATF بنا به دیدگاه‌های آرمان‌طلبانه نیست بلکه ریشه اعتراض در رانت‌هایی است که FATF برای گروه‌هایی خاص ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: به نظر من، ابتدا بایستی بپذیریم که در نظم جهانی تغییراتی رخ داده است. دیگر ما با نظم و روشی که در قرن بیستم سپری کردیم، امروز چندان نمی‌توان مسیر خود را طی کرد. یعنی هم هدف‌ها تغییر کرده‌اند و هم ابزارها تغییر کرده‌اند و هم آنکه شاهد تعدد بازیگران هستیم. در حقیقت محیط استراتژیک تغییر کرده است، بایستی این موضوع را خوب درک کرد، باید بدانیم که اصل بر قدرت سخت نیست. امروز، عصر قدرت هوشمند است. امروز، قدرت هوشمند است که تصمیم می‌گیرد. مایک پنس در کنفرانس ورشو اعلام کرد که با سه کشور بایستی به طور جدی با آن به مقابله پرداخت. آن سه کشور عبارت‌اند از روسیه، چین و ایران، پنس بر چین تاکید بسیار داشت و بیان کرد که چین نبایستی در حوزه تکنولوژی هوشمند، پیشرفت بسیار داشته باشد. 
این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: اما پرسش آن است که در یک محیط این چنینی، آیا با یک بلی و خیر می‌توانیم در خصوص یک پدیده مهم جهانی تصمیم‌گیری کنیم؟ آیا این مسئله ساده‌اندیشی و نگاه تقلیل‌گرایانه نیست؟ ما نبایستی متوجه شویم که پلت‌فرم مبارزه با ظلم و آمریکای جهانخوار، کشوری که با هویت، دین و مردم ما مشکل دارد، تغییر کرده است؟
وی اضافه کرد: اگر FATF را بپذیریم، فشار بر ما بیشتر می‌شود و اگر هم آن را نپذیریم نیز فشار بر ما افزوده خواهد شد. پس اگر اینکه در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می‌کنم که موضوع FATF بلی و خیر نیست و به آن دقیق‌تر بنگریم آن است که نه دوستان موافق و نه دوستان مخالف هیچ نقشه راهی برای پس از اتخاذ موضع خود ندارند و مشخص نیست که پس از پذیرش و یا عدم پذیرش چه رویکردی خواهند داشت.
قالیباف تشریح کرد: موافقان می‌گویند که در صورت نپذیرفتن، بهانه تحریم به دست آمریکا می‌دهیم اما آیا آمریکا برای تحریم ما نیاز به بهانه دارد؟ آیا با پذیرش FATF وضع اقتصادی ما بهتر خواهد شد؟ پاسخ می‌دهند که خیر. حتی ثبات وضعیت فعلی را نیز تضمین نمی‌کنند. به نظر من آنان که مخالف FATF هستند از استدلال بهتری برخوردار هستند. آنان می‌گویند که حداقل در این بازار جهانی FATF را پذیرفتیم، بایستی تمامی اطلاعات را در اختیار آن قرار دهیم و اندک روزنه‌ها جهت انجام کار اقتصادی بسته خواهد شد. چون اگر وارد همکاری با FATF شویم، هیچ کدام از تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. 
وی افزود: اما در اینجا یک پرسش مطرح می‌شود آنکه نقشه راه شما برای آینده چیست؟ امروز گفتیم خیر اما برای آینده چه باید کرد؟ اگر دقیق بنگریم، راهی مقابل ما نیست. اینجاست که بایستی راهی بسازیم. چگونگی این راه چیست؟ ما امروز نیازمند یک عنصر کلیدی به نام زمان هستیم. ما امروز به زمان نیاز داریم، یک بخشی از آن به این دلیل است که در سی سال گذشته در غفلت به سر می‌بردیم و در خصوص FATF کاری انجام ندادیم. دستگاه دیپلماسی ما، کدام یک از تهدیدها را شناسایی کرده و این بحث‌ها را بیان کرده است؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما نیازمند زمان هستیم تا نقشه راه را تعیین کنیم. آن‌هایی که خطاب به من می‌گویند در مجمع رای ممتنع وجود ندارد، به این مسئله ساده‌اندیشانه نگاه می‌کنند. نبایستی این موضوع را دوقطبی کرد. این مسئله ظلم به ملت است، بایستی نگاه کنیم که با چه مسئله‌ای روبه‌رو هستیم، ما در دانشگاه‌ها غفلت کردیم. 
وی ادامه داد: ما در حقیقت برای یک مواجهه فعالانه با FATF که نشانه حکمرانی نوین است، نیازمند زمان هستیم. امروز باید دقیقه به دقیقه بدون وقفه به این موضوع بپردازیم و یک نقشه راه تدارک ببینیم. این نقشه راه مدنظر چیست؟ یکی از اقدامات لازمه آن است که بنیه اقتصادی خود را بر تکیه بر داخل تقویت کنیم. رهبر انقلاب در یک دهه گذشته همواره بر موضوع اقتصادی تاکید داشتند. همه در این ضعف شریک هستند.
قالیباف اظهار کرد: تا زمانی که بنیان اقتصادی خود را با تاکید بر درون، تقویت نکنیم، مسئله حل نخواهد شد و FATF نیز تاثیری نخواهد داشت. مسئله FATF ذی‌نفعانی دارد و بایستی به این گروه‌ها توجه کنیم. همه افراد بایستی وارد میدان شده و برای تحقق نقشه راه کمک کنند.
وی ادامه داد: ما امروز نیازمند مواجهه فعال برای تهیه نقشه راه و اتخاذ تصمیم تعلیق هستیم. تعلیق در پاره‌ای از موارد بهترین تصمیم است؛ به طور مثال اکنون بریتانیا در موضوع برگزیت خواستار تعلیق آن از سوی اتحادیه اروپا شده است، بیش از 20 سال است که آمریکا، معاهده منع گسترش آزمایشات هسته‌ای را معلق نگه داشته است. متاسفم برای آن‌هایی که آرمان‌های این کشور و زندگی و افتخار ایران را بازیچه سیاسی می‌گیرند و با سیاست‌بازی پا روی واقعیت‌ها می‌گذارند. بایستی بیان کرد که FATF نه آنقدر مشروع است که نشود در آن کاری انجام داد و نه آنقدر ضعیف است که بدان بی‌توجه باشیم. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/149188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور