رونمایی از الگوی مفهومی آموزش دانشگاه فردوسی
علمي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - با رونمایی از الگوی مفهومی آموزش دانشگاه فردوسی قرار است انسانی همه جانبه در این دانشگاه تربیت شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، شامگاه گذشته در مراسم گرامیداشت مقام معلم که با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، از الگوی مفهومی آموزش دانشگاه فردوسی رونمایی شد.
در بخشی از دفترچه اطلاعاتی این الگو آمده است: «در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش، معاونت آموزشی دانشگاه اقدام به تهیه الگوی مفهومی آموزش برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نموده است. هدف از تهیه این الگو هدفمندسازی فعالیتهای آموزشی همسو با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت است. این الگو به مثابه نقشه راهی است که مسیر حرکت کنشگران عرصه آموزش را مشخص میسازد. باید خاطرنشان کرد که آموزش، مفهومی فراتر از انتقال صرف مطالب درسی دارد. وظیفه استادان افزون بر انتقال مفاهیم علمی ایجاد و تقویت شایستگیهای گوناگون در دانشجویان برای زندگی بهتر در جامعه است.
بر این اساس هدف آموزش در مقطع کارشناسی، افزایش توان اشتغالپذیری دانشجویان است که انتظار میرود در برنامههای درسی، فعالیتهای کلاسی و نظام اندازهگیری و سنجش افزون بر تمرکز بر مبانی اصلی هر رشته (دانش نظری) ،مهارت آموزی(دانش عملی) نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد. با توجه به ماهیت هر رشته /گرایش میزان کسب دانش علمی متفاوت و متغیر است و هدف از آموزش در تمامی رشته/ گرایشها تربیت افرادی است که ظرفیت و توان ورود به بازار کار را دارا باشند.
هدف آموزش در مقطع کارشناسی ارشد افزایش توان پژوهشی دانشجویان است. در این مقطع، دانشجویان افزون بر کسب دانشهای نظری و علمی اصول اساسی پژوهش را فرا میگیرند. از سوی دیگر میتوان گفت دانشجویان در این دوره صلاحیت در انجام پروژههای علمی را کسب میکنند
هدف آموزش در مقطع دکترا ایجاد قابلیت مرجعیت علمی- اجتماعی در دانشجویان است. در این مقطع، دانشجویان افزون بر توانشهای کسب شده در مقطع قبلی به تدریج یاد میگیرند چگونه تولید علمی معتبر داشته باشند، سخنرانی علمی کنند و تاثیرگذاری اجتماعی خود را نیز ارتقا بخشند. هدف از تربیت دانشجویان در این مقطع، کسب قابلیت لازم برای دستیابی به مرجعیت و رهبری علمی اجتماعی در آینده است.
جهت کسب تواناییهای مذکور در مقاطع سهگانه تحصیلی، کلان شایستگی، شایستگی و خرده شایستگیهایی مشخص شده است که لازم است به میزان و درجات متفاوت به فراخور هر مقطع تحصیلی تقویت شود. انتظار میرود این شایستگیها در تدوین و اجرای برنامههای درسی، طرح درس، سنجش و ارزیابی دانشجویان، تهیه و تدوین پایان نامه و رسالههای دانشجویی و... لحاظ و عملیاتی شود و....»
استاد باید یافتههای خود را در دانشگاه تدریس کند یا یافتههای دیگران را؟
رضا پیشقدم، معاون آموزشی دانشگاه فردوسی در بخشی از این مراسم اظهار کرد:
سال گذشته بسته ارزیابی و حمایت از فعالیت آموزشی اعضای هیات علمی را ایجاد کردیم. هدف این بسته کمی کردن فعالیت آموزشی اعضای هیات علمی و ایجاد زیر ساخت لازم برای کارهای آینده بود. همچنین میخواستیم آموزش را به پژوهش پیوند بزنیم و وارد نسل سوم دانشگاهی شویم. در این بسته، سه اصل کلی سرآمدی آموزشی، تأثیرگذاری اجتماعی و توان بین المللیسازی را مدنظر قرار داده بودیم و امسال استادان برتر هم بر همین مبنا تقدیر میشوند.
وی با اشاره به اینکه « ما در حوزه معاونت آموزشی بر اساس مدلی کارمان را آغاز کردیم » ادامه داد: اعتقاد داریم استاد دانشگاه در وهله اول باید پژوهش کند و در مرزهای دانش حرکت کند، سپس باید یافتههای خود را به علوم دیگر پیوند دهد؛ یعنی کارهای میانرشتهای انجام شود. در مرحله بعد استاد باید بتواند یافتههای خود را در جامعه، عملی و پیادهسازی کند؛ چیزی که اسمش تاثیرگذاری اجتماعی است و در نهایت استاد باید بتواند آن یافتهها را به نسلهای آینده منتقل کند که اسمش را تدریس میگذاریم.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه « آموزش و پژوهش باید به هم پیوند بخورند» گفت: ما به دوگانه آموزش و پژوهش اعتقادی نداریم. آموزش بدون پژوهش و پژوهش بدون آموزش برای ما ارزش ندارد. بر این مبنا اعتقاد داریم آموزش درجه یک و درجه دو داریم. آموزش درجه یک آن است که استاد یافتههای خود را در کلاس تدریس میکند و آموزش درجه دو آموزشی است که در مدارس میبینیم و معلم یافتههای دیگران را در کلاس تدریس میکند.
پیشقدم ادامه داد: ما اعتقاد داریم، استاد دانشگاه دارای هویت است و باید به سمتی برود که یافتههای خود را در کلاس درس تدریس کند که ما نام آن را آموزش درجه یک گذاشتهایم.
وی با اشاره به رونمایی از الگوی مفهومی دانش در این مراسم، بیان کرد: در این الگو میخواهیم بگوییم استاد در کلاس چه رفتارها، مهارتها، شایستگیها و... را تقویت کند. قرار است در دانشگاه فردوسی مشهد انسان همه جانبه تربیت کنیم.
انتهای پیام
-
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵:۲۰
-
۸۷ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/150343/