پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس اداره ارشاد مشهد: ایجاد زمینه گفت‌وگو، خود یک هدف است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: برخی اوقات ایجاد زمینه گفت‌وگو خود هدف است چرا که در ساختار اجتماعی دچار خلاء هستیم؛ یکی از شعارهای مجموعه وزارت ارشاد و ریاست این اداره در مشهد، توسعه گفت‌وگو و استفاده ابزاری از آن برای حل مسئله است.
محمدجواد استادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با حضور در تحریریه این خبرگزاری در خصوص اقدامات اخیر این اداره اظهار کرد: استان خراسان یکی از قطب‌های مهم گردشگری است به همین دلیل فعالیت ستاد خدمات سفر در استان و سپس در مشهد که پایگاه مهمی برای پذیرش زائر است با تاکید استاندار خراسان برای انجام هرچه بهتر کارها و ارائه خدمات به شکل جدی از اسفند ماه آغاز شد.
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی مسئولیت کمیته خدمات سفر در کل کشور را بر عهده دارد و مسئولیت‌ها براساس وظایفی که در استان و شهرستان وجود دارد تقسیم شده است، در حوزه خدمات سفر حوزه‌های متفاوتی وجود دارد که هر کیمته عهده‌دار وظایفی است و معمولا ریاست ادارات مسئولیت آن کمیته در حوزه خدمات سفر مانند اسکان زائرین، گردشگری، سلامت و اقامت تفریحی را بر عهده دارند.

رئیس اداره ارشاد مشهد ادامه داد: حوزه‌ای که ارشاد مسئولیت آن را در این حوزه بر عهده داشته کمیته فرهنگی است که اداره کل در سطح استان پی‌گیر آن است؛ ستاد خدمات سفر در ایام نورورز مکان ثابتی داشته که نماینده‌ای از تمام کمیته‌ها در این مکان از هشت صبح تا پنج بعدازظهر به ارائه آمار روزانه می‌پرداخته، تحولات آماری در هر حوزه به صورت روزانه بررسی می‌شده است و در آخر آمار تجمیعی هم در استانداری جمع و بررسی می‌شده تا برای آسیب‌شناسی آماده می‌شود.
استادی خاطرنشان کرد: در حوزه ما اجراهای تئاتر، سینماها، تبلیغات محیطی که به زائر مربوط می‌شود و در واقع آمارها به ثبت می‌رسید و نماینده حاضر در مکان مورد نظر مامور بود که مسائل پیش آمده مربوط به هر حوزه را مدیریت کند. هم‌چنین همکاران من در ایام تعطیلات حضور داشته تا تعامل داشته باشند و اگر لازم بود که در روزهای تعطیل مجوزی صادر و کارها انجام شود، تعطیلات باعث توقف کارها نشود.
وی گفت: یکی از ویژگی‌های مشهد این است که خدمات سفر مخصوص به نوروز نیست و در ایام تابستان هم با حجم عظیمی از مسافران و گردشگران روبه‌رو هستیم که در آن زمان هم ستاد خدمات سفر فعالیت خواهد داشت و برنامه‌ریزی‌ها به شکلی انجام می‌شود که آمادگی لازم برای موج دوم سفرها را پیدا کنیم.
رئیس اداره ارشاد مشهد در خصوص برنامه‌های نوروز 98 مطرح کرد: امسال حجم برنامه‌های نوروزی فوق‌العاده بود که با کمک تمام دستگاه‌ها این اتفاق رخ داد، امسال برای اولین بار به شکل جدی سالن‌های نمایش درگیر بودند و در ایام نوروز در مشهد اجراهای تئاتر داشتیم که بخشی از آن را ارشاد و بخش دیگری را شهرداری پی‌گیری کرد که در ایام تعطیلات مردم بتوانند در سالن‌ها به تماشای تئاتر بنشینند.
استادی تشریح کرد: علاوه بر تئاترهایی که در این ایام به روی صحنه رفتند استقبال از سینماها هم در این ایام بسیار خوب بود؛ در مجموع رویداد نورورزی امسال به خوبی برگزار شد و این نتیجه هم‌افزایی سازمان‌ها بود و اگر دستگاه‌ها با یک‌دیگر همکاری و تعامل داشته باشند در شهر اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
وی در خصوص یکی از رویدادهایی که در نوروز 98 اجرا شد افزود: خیابان هنر یکی از رویدادهایی بود که امسال برگزار شد؛ در آن غرفه‌هایی برای هنرمندان تعبیه شده بود تا بتوانند آثار تولیدی خودشان را عرضه کنند، این قضیه باعث می‌شد که هم مردم در معرض آثار هنری قرار بگیرند و هم گردش اقتصادی برای هنرمند ایجاد شود. در کنار این کار هرشب در این مکان اجراهای متنوع هنری توسط شهرداری منطقه 9 برگزار می‌شد، البته در تلاشیم تا بتوانیم این رویداد را در نقاط مختلف شهر در طول سال توزیع کنیم تا سبب آشنایی بیشتر مردم شود و اتفاق خوبی رخ دهد.
رئیس اداره ارشاد مشهد در مورد برنامه‌های این اداره برای اردیبهشت‌ ماه بیان کرد: ارشاد برای اردیبهشت ماه برنامه‌های وسیعی دارد برای مثال بحث اعطای نشان فردوسی در روز بزرگداشت فردوسی را که هرساله اتفاق می‌افتد داریم، جشن رمضان که با کمک شهرداری برگزار می‌شود و بلافاصله پس از آن نمایشگاه قرآن که قرار است امسال با رویکرد بین‌الملل در استان پی‌گیری ‌شود هم از جمله این برنامه‌ها هستند که رسانه‌ها هم می‌توانند درانتشار اخبار و بازخورد آن به صورت گسترده تاثیرگذار باشند.
استادی اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد که در دوره کوتاهی که گروه جدید در این ادراه مشغول به کار شده‌اند در اکثر حوزه‌ها اتفاقات خوب رخ داده است مانند اجرای ارکس ملی معلولین که در همدم برگزار شد و با مجوز اجرا پس از تهران دومین شهر در کشور برای اجرای این ارکس بودیم.
وی اضافه کرد: در اسفند ماه نیز کنسرت گروه پوردستان را داشتیم، گروه 40 نفری دف‌نوازی که اجرای ویژه و متفاوتی داشتند و از این گروه نزدیک به به 25 نفر نوازنده خانم بودند که بدون هیچ حاشیه‌ای در مشهد این برنامه اجرا شد. در حوزه‌های آیتم‌های نمایشی و جنگ‌ها نیز جهش جدی در دوره جدید به وجود آمده که کاملا قابل لمس است.
رئیس اداره ارشاد مشهد ادامه داد: می‌توان سال 96 را با سال 97 مقایسه کرد که برنامه‌های شاد و مفرحی که در شهر اجرا شده است به صورت قابل توجهی تغییر داشته که زمینه آن جلب اعتماد بوده و این اتفاقات با گفت‌وگو شکل گرفته است. در واقع نتایج گفت‌وگو زمان‌بر است و باید اجازه دهیم که زمان بگذرد و اعتماد بین بخش‌های مختلف ایجاد شود.
استادی خاطرنشان کرد: تغییرات در نمایشگاه کتاب هم قابل مشاهده بود، برخی از میهمانان اندیشه‌ای که در نمایشگاه کتاب امسال حضور داشتند افرادی بودند که سال‌‎های سال در هیچ کدام از فضاهای ارشاد حضور نداشته و یا حضور پیدا نمی‌کرده‌اند؛ حضور این چهره‌ها و در واقع برگزرای نشست‌ها در نمایشگاه‌ کتاب سال 97 نسبت به تمام ادوار قبل مخصوصا سال گذشته که مشهد پایتخت فرهنگی بوده تفاوت جدی داشته است و طبق آمار تعداد رویدادهایی که در این نمایشگاه شکل گرفته بود نسبت به سال 96 تغییر داشته که تقریبا با تغییرات اداره کل هم‌زمان بوده است.
وی تصریح کرد: اگر نمایشگاه کتابی که سال گذشته برگزار شد را با نمایشگاه قبلی آن مقایسه کنیم شاید این دوره در عرضه کتاب خوب نبوده باشد اما در مجموع مناسب‌تر بوده است به این معنی که رویدادهای تخصصی و حتی غیر‌تخصصی آن به صورت متفاوت برگزار شد.
رئیس اداره ارشاد مشهد مطرح کرد: در برخی از فضاها نشست‌های علمی و تخصصی برگزار می‌شود و نتایج آن به وزارت‌خانه تحویل داده می‌شود و الزامی در رسانه‌ای کردن آن وجود ندارد. فضاهای گفت‌وگوی فراوانی شکل گرفته و امیدواریم بتوانیم تا پایان شش ماه اول سال 98 گزارشی تحلیلی از یک سال فعالیت ساختار جدید ارائه کنیم که در واقع در چه عرصه‌هایی توانسته‌ایم موثر واقع شویم، چرا که رئیس اداره ارشاد مشهد معتقد است باید تعامل جدی با همه نهادها داشته باشیم.
استادی اضافه کرد: برای مثال نهاد دانشگاه به عنوان پشتوانه برنامه‌ریزی حوزه‌های فکری به ما کمک کند و یا شهرداری که اخیرا در تمام جلسات سیاست‌گذاری برگزار می‌کنیم شرکت می‌کنند و این سیاست رئیس اداره ارشاد مشهد است تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم، البته نقطه ضعف‌هایی هم وجود دارد که به ناهماهنگی و تداخلاتی منجر می‌شود.

وی عنوان کرد: اما به عقیده من مسیری که انتخاب کرده‌ایم مسیر درستی است و باید آسیب‌ها و خطاهای آن با کمک رسانه و افرادی که ما را رصد می‌کنند شناسایی شود برای مثال در حوزه تاسیس نگارخانه‌ها یکی از سیاست‌هایمان در سال 98 در شهرستان‌ها این است که بتوانیم در حوزه‌هایی که مشکلات زیرساختی داریم، زیرساخت‌ها را توسعه دهیم، چرا که در برخی از حوزه‌ها هنوز هم در زمینه زیرساخت مشکلاتی داریم ودر برخی زیرساخت حوزه‌ها نیز به اشباع رسیده‌ایم، زیرساخت وجود دارد و باید فقط کیفیت برنامه‌ها ارتقاء پیدا کند که برای این کار در تلاش هستیم.
رئیس اداره ارشاد مشهد در مورد تعداد نگارخانه‌ها در سال جاری اظهار کرد: در حال حاضر 23 نگارخانه در مشهد فعال است؛ در حوزه نگارخانه‌ها در سال گذشته، نگارخانه «ایرانا» ونگارخانه «مانا» در بهمن افتتاح شدند و امسال هم سعی خواهیم کرد که در زمینه نگارخانه‌ها فعال باشیم.
استادی در خصوص تعطیلی برخی از نگارخانه‌ها در سال گذشته بیان کرد: نگارخانه «آرتین» در خرداد ماه سال گذشته درخواست تعطیلی داده بود و پس از حضور من در ادراه ارشاد تصمیم بر این شد که تلاش شود هیچ زیرساخت فرهنگی به سمت تعطیلی نرود به همین دلیل با مدیر نگارخانه آرتین گفت‌وگو کردیم تا مانع از تعطیلی نگارخانه شویم که این اتفاق هم افتاد و در اسفند ماه درخواستی از این نگارخانه مبنی بر برگزاری نمایشگاهی با همکاری آموزش و پرورش به ما داده شد و در نهایت این نگارخانه احیا شده و هیچ فضایی در زمینه نگارخانه‌ها تعطیل نشده است.
وی افزود: می‌توان گفت که تنها نگارخانه‌ بخارا شامل این قضیه می‌شود که مدیریت آن اعلام انصراف کرده و در حال حاضر این نگارخانه با اسم نگارخانه «سمرقند» در حال فعالیت است. ممکن است که برخی از نگارخانه‌های دولتی فعالیتشان کم شده باشد اما به طور کل تعطیل نشده‌اند و سیاست ما حمایت از بخش خصوصی در این حوزه است.
نگارخانه‌ها برای مواجه مردم با آثار هنری ایجاد شده‌اند
رئیس اداره ارشاد مشهد خاطرنشان کرد: نگارخانه‌ها در اصل برای این ایجاد شده‌اند که بتوانیم آثار هنری را در معرض دید مردم بگذاریم تا مردم بتوانند با آن مواجه شوند که این مسئله نکته بسیار مهمی است چرا که مرتبط با سواد هنری و ذائقه زیباشناسی مردم است؛ متاسفانه در سال‌های اخیر اتفاقات جدی در حوزه نگارخانه‌ها شکل نگرفته است و مردم مخاطب اصلی نگارخانه‌ها نبوده‌اند و شاید این به دلیل ناشناس بودن نگارخانه‌ها برای مردم و این‌که هیچ تبلیغی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، باشد.
استادی ادامه داد: بعد از این‌که مردم در معرض آثار هنری قرار گرفتند بحث فروش آثار مطرح می‌شود، یکی دیگر از دلایل ایجاد نگارخانه‌‎ها این است که هنرمند بتواند اثر خود را ارائه کند و به فروش برساند، در گفت‌وگویی که با مدیران نگارخانه‌ها داشتیم با وجود قیمت پایین آثار هنری ما اما شرایط اقتصادی و عدم شناخت، مردم عادی و حتی قشر مرفه تمایلی به خرید این آثار ندارند و ترجیه می‌دهند یک اثر غیر هنری و چینی را به جای اثر هنری داخلی خریداری کنند.
وی افزود: سیاست ما در حوزه نگارخانه‌ها، سیاست توسعه زیرساخت‌ها و افزایش تعداد نگارخانه‌ها است چرا که تعداد نگارخانه‌ها در مشهد متناسب با جمعیت نیست و در قدم بعد قراری است که با مدیران نگارخانه‌ها گذاشته‌ایم طبق آماری که تا پایان شهریور 98 می‌گیریم آیا توانسته‌ایم در تعداد حضور مخاطب و مردم در گالری‌ها تغییر ایجاد کنیم یا خیر؟ و اما برنامه‌هایی داریم برای ایجاد تحول در این آمار که رسانه‌ها هم می‌توانند در این زمینه موثر باشند.
رئیس اداره ارشاد مشهد در خصوص کم‌رنگ بودن نقش نگارخانه‌ها در زندگی مردم متذکر شد: این مسئله خود یک مشکل فرهنگی است و هنوز در این زمینه به آگاهی نرسیده‌ایم که باید اصلاح شود. اقدامات حمایتی ارشاد نیز اقدامات مالی است که در این حوزه تعریف نشده است و وظیفه ما شناسایی، تشویق بخش خصوصی و نظارت بر نگارخانه‌ها است.
در تلاشیم نگارخانه‌ها را به مردم بشناسانیم
استادی بیان کرد: اما در زمینه آگاهی‌سازی عمومی نیازمند همکاری و کمک دستگاه‌های بیرونی مانند شهرداری هستیم برای مثال نگارخانه‌ها در سطح شهر یک تابلو راهنما در خیابان‌هایی که قرار گرفته‌اند دارند که از طریق شهردار در حال پی‌گیری این مسئله هستیم و یا تا سال 96 نگارخانه‌ها در بخش پرداخت عوارض به شهرداری دچار مشکل بودند که در حال حاضر این مسئله حل شده است و نگارخانه‌ها در این زمینه با شهرداری مشکلی ندارند. این‌که چگونه مردم را به نگارخانه‌ها بیاوریم وظیفه ارشاد است و در تلاشیم که نگارخانه‌ها را به مردم بشناسانیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال تنظیم لایحه‌ای با اعضای شورای شهر هستیم تا زمینه‌های فرهنگی که شهرداری می‌تواند از آن‌ها حمایت کند را پیشنهاد کنیم و زمانی که این مسئله به قانون تبدیل شود در دوره‌های بعد نیز از آن پیروی خواهد شد.

مشهد در نقاشی یک قطب هنری است
رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: مشهد شهر بین‌المللی و مخصوصا در نقاشی یک قطب هنری است ، مشهد شهر مطرحی است و باید از ظرفیت فروش خارجی نیز استفاده شود چرا که مشتریان خارجی از لحاظ اقتصادی برای خرید آثار هنری مناسب هستند.
استادی اضافه کرد: به همین دلیل به دنبال این هستیم که ایده‌های استارت‌آپی را برای فروش آثار هنری در خارج از کشور بررسی کنیم و این خود نیاز به فکر و برنامه‌ریزی دارد چرا که بضاعت ما هم به لحاظ نیروی انسانی که بخواهد سیاست‌گذاری و فکر کند و هم به لحاظ اجرا محدود است اما تلاش می‌کنیم که اتفاق خوبی رخ دهد.
وی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد تصریح کرد: برای برگزاری جشنواره فیلم فجر گذشته در مشهد به دنبال آن بودیم که به لحاظ کمیت کاری را انجام دهیم و در واقع بتوانیم تعداد سالن‌ها را افزایش دهیم که این اتفاق افتاد و تعداد سالن‌ها افزایش پیدا کرد و مشهد پس از تهران در پنج پردیس به نمایش تقریبا تمام فیلم‎های حاضر در جشنواره پرداخت.
رئیس اداره ارشاد مشهد در ادامه از ایسنا تشکر کرد و گفت: خبرگزاری ایسنا در انعکاس اخبار و رویدادهای فرهنگی اداره ارشاد همیشه همکاری جدی داشته است و امیدواریم که همین تعامل که تعامل نزدیک و غیرغرض‌ورزانه است ادامه پیدا کند و از ایسنا که همیشه با نگاه کمک همراه است تشکر می‌کنم.
گفت‌وگو از مهدی نعیمیان راد، سما سادات علوی مقدم
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/150844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403