پیام خراسان

آخرين مطالب

رمضان به شیوه کاشمریها فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مردم کاشمر با غنای فرهنگ مذهبی خود همه ساله با آغوش باز به استقبال ماه میهمانی خدا می روند و این ماه و ارزشهای معنوی آن را با آداب و رسوم خاص خود پاس می دارند.
یک پژوهشگر فرهنگ بومی روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در قدیم برای استقبال از رمضان زنان نان و فطیر می پختند و اثاثیه خانه را رفت و روب می کردند تا در ایام ماه مبارک و روزه داری گرد و غبار وارد ریه هایشان نشود.
جواد روشندل افزود: با آغاز ماه رمضان سفره های افطاری، مراسم قرآن ‌خوانی، احیاء شبهای قدر و اجرای قنبرخوانی با شور و حال خاصی در کاشمر برپا می شد که البته برخی از این آداب هنوز هم انجام می شود.
* سحر خوانی
این پژوهشگر بومی گفت: سنت سحرخوانی اگر چه همچون قدیم با بوق و سرنا و طبل انجام نمی شود اما از بلند گوی مساجد صدای قرائت ادعیه در وقت سحر به گوش می رسد.
به گفته او سنت سحرخوانی در برخی از روستاها هنوز ادامه دارد و به رغم وجود ابزار و وسایل ارتباطی، هنوز سحرخوانی انجام می شود.
روشندل افزود: سحرخوانی یکی از آئینهای ارزنده مردم کاشمر در ماه مبارک رمضان به شمار می رفته است که برای بیدار کردن مردم از خواب و یکی دو ساعت قبل از اذان صبح توسط افرادی خوش صدا انجام می‌ گرفت.
وی ادامه داد: در گذشته در سحرهای ماه مبارک رمضان به ‌ویژه در روستاهای کاشمر معمولاً سه مرحله شب خوانی وجود داشت؛ مرحله اول با دهل و شیپور و یک ساعت و نیم مانده به اذان صبح بود که آهنگی معروف به آهنگ ابوعطا نواخته می‌ شد و مردم که آهنگ ابوعطا را می ‌شنیدند می‌ فهمیدند که شب‌ خوانی اول است.
او اضافه کرد: نیم ساعت بعد هم با آهنگی معروف به آهنگ حجاز، شب خوانی ادامه می یافت و مردم می ‌فهمیدند که یک ساعت به اذان مانده است و آخرین شب‌ خوانی هم از یک ربع به اذان با قرائت دعای سحر آغاز می‌ شد و موذنها جهت شب‌ خوانی و گفتن اذان به بلندترین نقطه مسجد، تکیه و یا آب انبار می‌رفتند و علاوه ‌بر قرائت دعا این اشعار را می‌خواندند اما نسل امروز با این سنت بیگانه اند.
* جلسات قرآن خوانی و طبخ آش قل هو الله
این پژوهشگر بومی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان جلسات قرآنی در کاشمر رونق خاصی دارد و در این ایام، مردم در هر کوچه و محله‌ای در یک ساعت مشخص و هر روز در منزل یکی از همسایه‌ها جمع می‌شوند و یک جزء قرآن تلاوت می‌ کنند و در روز آخر ماه هر یک مقداری آجیل و شیرینی و سکه با خود به جلسه قرآن می ‌برند و اینها را روی هم می ‌ریزند و سپس هر کدام یک سوره از جزء سی‌ام را می‌ خوانند و آرزو دارند که قرعه قرائت سوره توحید به آنها بیفتد.
روشندل افزود: فردی که قرائت سوره توحید به او بیفتد بعد از ماه مبارک رمضان سایر افراد حاضر در جلسه قرآن را به صرف آشی با عنوان "آش قل هوالله" دعوت می کند.
وی ادامه داد: در پایان این جلسه هم هر یک، مقداری از آجیلها را به عنوان تبرک و "آجیل سر قرآن" و تعدادی سکه را هم با عنوان "پول برکتی" بر می‌ دارند.
* قنبر خوانی
این پژوهشگر بومی گفت: برگزاری مراسم احیاء در شب قدر و تعزیه و عزاداری شهادت حضرت علی (ع) نیز در ماههای رمضان در کاشمر انجام می‌شود.
روشندل افزود: مردم کاشمر در این ایام بر اساس یک سنت دیرینه نان جو می پزند و با تاسی به مولای خود در افطاری از این نان استفاده می‌کنند. البته عده‌ای نیز میزان بیشتری نان جو تهیه و در بین نمازگزاران مساجد توزیع می‌ کنند.
وی ادامه داد: در شبهای احیا در مساجد و تکایای کاشمر شاهد حضور گسترده مردم و مومنان برای برپایی مراسم ویژه این شبها هستیم.
این پژوهشگر گفت: در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان همزمان با ایام شهادت حضرت علی (ع) نیز یک مراسم ویژه آیینی با عنوان "قنبر خوانی" برگزار می شود به این ترتیب که جمعیت انبوهی ظهر این روز در نماز جماعت ظهر و عصر مسجد جامع حاضر می‌شوند و هم ‌زمان جمعیت چشمگیری نیز در حسینیه حیدری جمع می‌‌شوند و در قالب چند دسته بزرگ عزاداری از محل حسینیه حیدری به سمت مسجد جامع حرکت می‌ کنند و در آنجا مورد استقبال نمازگزاران قرار می‌گیرند و پس از ورود عزاداران به مسجد، مراسم تعزیه با عنوان "قنبرخوانی" اجرا می‌شود.
وی افزود: در این آیین سنتی و بر اساس روایات تاریخی 'قنبر' غلام وفادار امام علی(ع)‌ هنگامی که از ضربت خوردن آن حضرت به دست ابن ملجم آگاه می شود پشت در خانه ابوتراب به ندبه و عزاداری می نشیند. در این چارچوب فردی شبیه قنبر در صحنه ای کنار یک در می نشیند و با مولای خود راز و نیاز کرده با حزن و اندوه و همراهی جمعیت سوگوار حوادث و وقایعی را که بر امام نخست شیعیان جهان رفته را بازگو می کند.
* عید قتل ابن ملجم
این پژوهشگر گفت: پس از اتمام شبهای احیاء در کاشمر شب 27 رمضان وقت شادمانی محسوب می شود و به آن روز عید قتل ابن ملجم می گویند.
روشندل افزود: مردم این خطه عقیده دارند در این روز قاتل امامشان به هلاکت می رسد لذا این روز برای آنان سراسر شادی است و با حنا بستن به سر و دست خود و شیرینی توزیع کردن از بین رفتن قاتل مولایشان را جشن می‌گیرند البته در گذشته با گلوله های آتشی دست ساز و پرتاب آن به آسمان در 27 رمضان به پایکوبی می پرداختند.
وی ادامه داد: کودکان هم در ماه مبارک رمضان از حال و هوای این ماه بهره می برند و آنها که سن و سال کمتری دارند برای تمرین روزه داری بعد از خوردن سحری تا ظهر روز بعد روزه خود را نگاه می دارند که در زبان محاوره‌ای به آن "روزه کله چغوکی" گفته می شود.
روشندل گفت: عصر روز آخر ماه رمضان والدین کاشمری به ازای هر عضو خانواده خود سه کیلوگرم گندم و یا معادل آن پول به عنوان فطریه کنار می‌گذارند و این فطریه هنگام افطار دست به دست بین اعضا می ‌چرخد و با رسیدن به دست پدر خانواده او فطریه را به فردی مستحق می‌ دهد.
وی افزود: در گذشته با پایان ماه مبارک رمضان و در روز عید سعید فطر نماز عید در مساجد شهر برپا می شد اما سالهاست که این مراسم، باشکوه خاصی و با حضور دهها هزار نفر از مردمی که یک ماه میهمان خداوند بوده و در ضیافت الهی شرکت کرده اند در محل آرامگاه شهید مجاهد آیت الله سیدحسن مدرس (ره) برگزار می ‌شود.
کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.
1922/7497

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/151016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب