پیام خراسان

آخرين مطالب

ورزش به افق رمضان مقالات

ورزش به افق رمضان

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- در ماه رمضان بسیاری از ورزشکاران درباره تداوم برنامه‌ های تمرینی و تغذیه‌ای شان دچار سردرگمی می‌شوند. از طرفی برای این که دچار افت بدنی نشوند نمی‌توانند در ماه رمضان، ورزش را کنار بگذارند و از دیگر سو نمی‌خواهند لذت معنوی ناشی از روزه داری را از دست بدهند. براساس گفته مسئول مرکز تندرستی و مشاوره ورزشی دختران دانشگاه بیرجند، ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود باعث آرامش و کاهش استرس می شود.
توصیه ها
«مرکی» با بیان این که ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را آسان تر می کند افزود: ورزشکاران باید در رژیم غذایی خود از همه گروه های اصلی غذایی یا از جمعیت کربوهیدرات استفاده کنند. وی در ادامه توصیه هایی به ورزشکاران ارائه می‌کند و می افزاید: در وعده افطار، شام یا سحری باید ترکیبی از برنج، نان یا ماکارونی، لبنیات، میوه ها و سبزیجات، گوشت و تخم مرغ مصرف و سعی شود که در هر سه نوبت غذایی افطار، شام و سحری با برنامه ریزی مشخص غذای مناسب میل شود. وی تاکید می کند: ورزشکاران بعد از افطار دقت کنند وعده غذایی حاوی کربوهیدرات ها؛ چربی و پروتئین باشد تا نیاز بدن تامین شود و دچار تخریب عضلانی نشوند. به گفته وی، وعده سحری هم برای ورزشکاران اهمیت دارد و حذف این وعده اشتباه است باید افطاری سبک و شام و سحری کامل باشد و از مصرف زولبیا و بامیه به مقدار زیاد خودداری کنند زیرا انسولین خون بالا می رود و قند به سرعت جذب سلول ها می شود. به گفته وی تخم مرغ، سینه مرغ، بلغور جو دوسر، فرنی گندم، سبزیجات فیبردار، کره بادام زمینی، موز، عسل، کشمش یا خرما و مقدار زیادی آب نمونه ای از مواد غذایی مناسب سحر است.
مسابقه در این ماه
وی تصریح می کند: ورزشکارانی که می خواهند در ماه رمضان مسابقه دهند، باید ذخایر کربوهیدرات بدنشان را غنی کنند و وعده قبل از مسابقه آنان سبک ولی حاوی کربوهیدرات کافی باشد یعنی غذا در عین سادگی سبک و غیر نفاخ باشد و انرژی لازم را فراهم کند. وی با توصیه به این که شدت تمرینات در این ماه نباید بالا برود و باید تمرینات سبک انجام شود ادامه می دهد: بهتر است زمان تمرین بین 20 تا 30 دقیقه آن هم در هوای خنک و بدون تابش مستقیم خورشید باشد. به گفته وی برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان، باید از انجام حرکات سنگین ورزش اجتناب کرد چرا که فعالیت زیاد فرد روزه دار، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در ساعت های روز منجر می شود که می تواند سبب عطش بسیار و افت فشار خون فرد شود. وی ادامه می دهد: با کاهش شدت تمرین، ورزشکاران می توانند همیشه فعال بمانند و در عین حال انرژی خود را از دست ندهند به عنوان مثال اگر همیشه می دوند آن را به پیاده روی سریع تبدیل کنند.
مدت فعالیت
به گفته این کارشناس، تداوم ورزش خیلی مهم است پس در ماه رمضان لازم نیست که ورزشکاران یک ساعت تمام و به همان شدت سابق ورزش کنند، فقط همان قدر که می توانند تلاش کنند تا در طول ماه تداوم ورزش حفظ شود. وی می گوید: ورزشکارانی که ورزش های هوازی و قدرتی انجام می دهند در روزهای عادی ممکن است روزی یک تا دو بار به مدت دو ساعت فعالیت هوازی و هفته ای سه بار نیز تمرینات قدرتی داشته باشند اما در ماه رمضان توصیه می شود فعالیت های هوازی را به یک نوبت پس از افطار کاهش و تمرینات قدرتی را نیز حداقل دو بار در هفته انجام دهند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سهم مشهدی ها از زیارت حرم مطهر رضوی

عناوین روزنامه‌های بیست و چهارم تیر ماه خراسان رضوی

مراقب باشید مشمشه نگیرید

پلاکاردهایی از جنس خواسته‌ها/ فریادهایی که شنیده نشد

آیا قیمت موبایل به ثبات می‌رسد؟

بی مهری، کمر "کمرمقبولا" را خم کرده است

بیابان، بومی از هزار جلوه زیبا

مدلینگ کودکان در وبگردی لاکچری مادران

صاحبخانه خوب

مجموعه تاریخی مفخم بجنورد با نوروز رخ می‎نماید

اکسیر اشتغال در گلخانه‌ها

از آبادی‌های باصفا تا اَبَرروستاهای حاشیه مشهد

عناوین روزنامه های شانزدهم تیر ماه خراسان رضوی

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

خشونتی که در فرهنگ ایرانی رخنه می‌کند

عناوین روزنامه های پانزدهم تیر ماه خراسان رضوی

سرهای تراشیده زخم‌های بیش‌تری دارند

فریاد سرخُنگ از گردشگری بدون زیرساخت

بذر مهربانی در«گل نی»گل داد/ارمغانی به طعم عسل برای کودکان ذکری

موانع داخلی و خارجی رشد صنعت در خراسان رضوی

سَراب ترسالی

عناوین روزنامه های خراسان رضوی در یازدهم تیر ماه

چگونگی مقابله با موج گرما در پاریس

چگونه با رژیم غذایی، استرس را کاهش دهیم؟

مانور داغ دلالی در بازار گندم

نگاه تخریبی انسان حیات وحش را به خطر انداخته است

چه کسانی تمایل بیشتری به استفاده از دوچرخه دارند؟

چگونه از دیگران معذرت‌خواهی کنیم؟

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

قاصدک ها خبری آوردند

بیرجند، چشم انتظار چهره ای متفاوت

پیشگیری از اعتیاد رویکرد همه مسئولان

بر بال چلچله های گمنام تا آسمان

سفر به قلب مردم

چرا گدایی، کلاهبرداری است و کمک‌کنندگان مال‌باخته‌اند؟

پست در جهان امروز

توهم پرآبی

پرمصرف‌ها بخوانند

خیابان هایی که با توت فرش شدند

گذر از تابستان داغ با مدیریت مصرف انرژی

دانسته‌هایی در مورد انقلاب تابستانی

جشن چله تابستان

عناوین روزنامه های خراسان رضوی در دوم تیر ماه

مشارکت، شاهراه به ثمر نشستن طرح بازآفرینی شهری

رمزگشایی از یک معادله در بازار لاستیک

یک پژوهشگر: رویکرد شریعتی دین را از طاقچه‌ها به سطح جامعه کشاند

کشت کلزا ضرورتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی

روستاها در اشغال معماری غیربومی

«ام. اس» بیماری هزار چهره قرن کنونی

کودکان کار و «تراژدی شهری»