پیام خراسان

آخرين مطالب

/اخلاق در قرآن/

امانت و عدالت؛ زیربنای جامعه سالم انسانی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - از جمله آیات مرتبط با موضوع امانت و عدالت در قرآن کریم، آیه 58 سوره مبارکه نساء است که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً».
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، در آیه 58 سوره مبارکه نساء، در رابطه با بحث امانت و عدالت می‌خوانیم: «خدا به شما فرمان مى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که امانت‌ها را به صاحبان آن‌ها رد کنید و چون میان مردم داورى مى‌کنید، به عدالت داورى کنید. آنچه خدا شما را به آن پند مى‌دهد نیکوست. به راستى که خدا شنوا و بیناست».
در تفسیر نمونه از این آیه مبارکه بیان شده که گرچه این آیه، همانند بسیارى از آیات در مورد خاصى نازل شده؛ ولى بدیهى است در یک حکم عمومى و همگانى از آن استفاده می‌شود.
در این تفسیر همچنین ذکر شده که امانت معنى وسیعى دارد و هر گونه سرمایه مادى و معنوى را شامل می‌شود و هر مسلمانى طبق این آیه وظیفه دارد در هیچ امانتى نسبت به هیچکس؛ بدون استثناء، خیانت نکند، خواه صاحب امانت مسلمان باشد یا غیر مسلمان و این در واقع یکى از مواد اعلامیه حقوق بشر در اسلام است که تمام انسان‌ها در برابر آن یکسانند.
درباره قسمت دوم آیه و اشاره به مساله عدالت نیز آمده است: آیه بیان می‌کند خداوند نیز به شما فرمان داده که به هنگامى که میان مردم قضاوت و حکومت می‌کنید، از روى عدالت حکم کنید و سپس براى تاکید این دو فرمان مهم می‌گوید: خداوند پند و اندرزهاى خوبى به شما می‌دهد. همچنین در این آیه دوباره تاکید می‌شود که در هر حال، خدا مراقب اعمال شما است. هم سخنان شما را مى‌شنود و هم کارهاى شما را می‌بیند (ان الله کان سمیعا بصیرا). لذا این قانون نیز، یک قانون کلى و عمومى است و هر نوع داورى و حکومت را چه در امور بزرگ و چه در امور کوچک بوده باشد شامل می‌شود. این دو قانون مهم اسلامى (حفظ امانت و عدالت در حکومت) زیربناى یک جامعه سالم انسانى است و هیچ جامعه‌اى؛ خواه مادى یا الهى بدون اجراى این دو اصل، سامان نمى‌یابد.
در تفسیر نمونه از این آیه و در خصوص قسمت ابتدایی آن همچنین می‌خوانیم: اصل اول می‌گوید اموال، ثروت‌ها، پست‌ها، مسئولیت‌ها، سرمایه‌هاى انسانى، فرهنگ‌ها و میراث‌هاى تاریخى، همه امانت‌هاى الهى است که به دست افراد مختلف در اجتماع سپرده می‌شود و همه موظفند که در حفظ این امانات و تسلیم کردن آن به صاحبان اصلى آن بکوشند و به هیچ وجه در این امانت‌ها خیانت نشود. از طرفى، همیشه در اجتماعات، برخوردها و تضادها و اصطکاک منافع وجود دارد که باید با حکومت عادلانه حل و فصل شود تا هر گونه تبعیض و امتیاز نابه‌جا و ظلم و ستم، از جامعه برچیده شود.
در ادامه، در خصوص دامنه وسیع موضوع امانت آمده است: امانت منحصر به اموالى که مردم به یکدیگر می‌سپارند نیست؛ بلکه دانشمندان نیز در جامعه امانت‌دارانى هستند که موظفند حقایق را کتمان نکنند، حتى فرزندان انسان امانت‌هاى الهى هستند که اگر در تعلیم و تربیت آنان کوتاهى شود، خیانت در امانت شده و از آن بالاتر وجود و هستى خود انسان و تمام نیروهایى که خدا به او داده است، امانت پروردگارند که انسان موظف است در حفظ آن‌ها بکوشد، در حفظ سلامت جسم و سلامت روح و نیروى سرشار جوانى و فکر و اندیشه کوتاهى نکند و لذا نمی‌تواند دست به انتحار و یا ضرر به خویشتن بزند.
در تفسیر نمونه از این آیه همچنین ذکر شده که مساله اداى امانت بر عدالت مقدم داشته شده؛ این موضوع شاید به خاطر آن است که مساله عدالت در داورى، همیشه در برابر خیانت لازم می‌شود، زیرا اصل و اساس این است که همه مردم امین باشند، ولى اگر فرد یا افرادى از این اصل منحرف شدند، نوبت به عدالت می‌رسد که آن‌ها را به وظیفه خود آشنا سازد.
در تفسیر نور نیز در رابطه با این آیه آمده است: امانت‌داری و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه‌های مهم ایمان است؛ چنان‌که خیانت به امانت، علامت نفاق است. همچنین در حدیث است که به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید؛ بلکه به راست‌گویی و امانت‌داری آنان بنگرید.
در ادامه می‌خوانیم: کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشأ نابسامانی‌های اجتماعی، ریاست نااهلان و قضاوت‌های ظالمانه است. همان‌گونه که حضرت امیر(ع) نیز فرموده است: «من تقدّم علی قوم و هو یری فیهم من هو افضل فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین»؛ هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود، در حالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است.
همچنین در رابطه با بحث امانت بیان شده که خیانت در امانت شامل کتمان علم ،حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهی، انتخاب همسر یا معلّم نااهل برای فرزندان و... می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/151890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب