پیام خراسان

آخرين مطالب

پویشی از جنس میزبانی در بهار قرآن فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- سرزمین نور در ماه رمضان، ماه نزول رحمت و بهار قرآن میزبان پویشی از جنس میزبانی است، پویشی که در آن سفره رحمت در کوچه پس کوچه های شهر در قالب یک افطاری ساده گسترده شده است.
ماه رمضان ماه مهمانی خداست، ماهی که رنگ و بوی بندگی در تمام لحظات آن جاری و ساری است، ماهی که در آن سفره های افطار و سحر بوی خدا می دهند. سفره هایی که با سادگی عجین شده و برکت و رحمت در آن موج می زند، سفره هایی که در خیابانها، بوستانها و مساجد به دست مردم و برای دورهمیهای عارفانه مردمی پهن می شوند.
در مشهدالرضا(ع) پایتخت نور و نگین درخشان جهان اسلام نیز از ابتدای ماه مبارک رمضان پویشی با عنوان" میزبان باشیم" با هدف گستراندن سفره های ساده افطاری به دست مردم و توسط آنها کلید خورده و هر روز این پویش پررنگتر و سفره های افطاری بیشتری زینت بخش کوچه های این شهر می شود.
* میزبان باشیم
رئیس سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد گفت: "طرح سفره‌های ساده افطاری" یکی از ویژه برنامه‌های جشنواره رمضان در مشهد است که با هدف همنشینی اهالی محل، تقویت تعاملات گرم و میزبانی از روزه ‌داران با تدارک افطاریهای ساده در فرهنگسراها و خیابانهای منتخب سطح مناطق اجرا می‌ شود.
مهدی زارعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زیرساختهای اجرای این طرح از قبیل ارائه خدمات و امکانات برای مفروش کردن خیابانها، استقرار مربیان آموزشی، ایجاد پایگاه‌های مشاوره و بازارچه صنایع دستی، زمینه برپایی نماز جماعت و غیره توسط شهرداری فراهم شده و اجرای این مراسم با همراهی و کمک مردم انجام می‌شود.
وی ادامه داد: برای گسترش فرهنگ سفره های ساده افطاری "پویش میزبان باشیم" با هدف گسترش سفره های افطاری ساده نیز راه اندازی و در مناطق 13 گانه مشهد نقاطی برای پهن کردن سفره های افطاری مشخص شده اند.
معاون شهردار مشهد گفت: تلاوت قرآن کریم، دعا و مناجات و بازیهای بومی و محلی در کنار سفره های ساده افطاری دورهمیهای معنوی و صمیمی بین ساکنان محلات ایجاد می کند و همدلی و همبستگی مردم را افزایش می دهد.
وی افزود: همچنین ویژه برنامه هایی نظیر جشن سحرخیزان کوچک ویژه روزه اولیها، اجرای تئاتر، برپایی غرفه های صنایع دستی، فرهنگ شهروندی، مشاوره و بهداشت و سلامت از دیگر برنامه های جانبی طرح سفره های ساده افطاری است.
او ادامه داد: در کنار سفره های افطاری پویشهایی نیز نظیر "پویش همبازی شو" به نفع کودکان آسیب دیده در سیل نیز برگزار می شود در این پویش بانوان به ساخت و جمع آوری انواع اسباب بازی‌ در جهت خدمت رسانی به کودکان مناطق سیل زده می پردازند.
زارعی گفت: شاهد استقبال مردم از "پویش میزبان باشیم" هستیم و سفره های افطاری در نقاط مختلف شهر همزمان با نوای ملکوتی اذان مغرب پهن می شوند.
* خیابان فرهنگ، هنر و غذا
ماه مبارک رمضان امسال همچنین خیابانی در مشهد با عنون "فرهنگ، هنر و غذا" از افطار تا سحر پذیرای شهروندان است.
رئیس اداره مطالعات معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: خیابان فرهنگ، هنر و غذا هر شب در فاصله زمانی بین افطار تا سحر فعال و تا پایان ماه مبارک رمضان دایر است.
فرزاد اصغری پور افزود: ایجاد تنوع در زندگی مردم و روحیه تعاملی در فضای باز شهری، مشارکت مردم در انجام کارهای فرهنگی و هنری مختلف نظیر مجسمه ‌سازی، آشپزی و انجام بازیهای مختلف به‌ منظور سرگرمی و ارائه فرصت به افراد برای نمایش مهارتهایشان و گسترش نشاط اجتماعی از اهداف برپایی این خیابان است.
وی ادامه داد: 50 برند غذایی در قالب 5٠ غرفه در بخش خیابان غذای این رویداد خدمت می ‌کنند. در این رویداد بازیهای ورزشی نیز پیش ‌بینی‌ شده ‌است. غرفه ‌های غذایی در این خیابان دایره گسترده‌ای شامل غذاهای رستورانی، چلوکباب، فست‌ فود، غذاهای سنتی نظیر آش و حلیم، غرفه‌ نوشیدنی، دسر و ترشیجات را تشکیل می‌ دهند.
رئیس اداره مطالعات معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: خیابان غذا در یکی از فضاهای نمونه شهری در حدفاصل تقاطع خیابان ارشاد تا فردوسی برپاست.
* بهار جانها در جوار حرم رضوی
در مجموع "طرح بهار جانها" در شبهای ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف مشهد در حال برگزاری است اما این ویژه برنامه در جوار حرم مطهر رضوی رنگ و بویی خاص دارد.
شهردار منطقه ثامن گفت: ویژه برنامه بهار جانها بستری مناسب برای ایجاد دورهمیهایی در جهت معرفت ‌افزایی توام با مرور تعالیم و آموزه ‌های دینی، فرهنگی و حقوق شهروندی در سطح مناطق و محلات مشهد فراهم کرده است.
سید مصطفی نعمتی افزود: افطاری دادن به روزه داران یکی از سنتهای حسنه است که امسال در اجرای پویش مردمی "میزبان باشیم" پذیرایی از شهروندان و هم محله ‎ایها در سفرهای ساده افطاری و در حاشیه برگزاری برنامه ‎های جشنواره بهار جانها به همت معاونتهای فرهنگی و اجتماعی مناطق شهرداری و شوراهای اجتماعی محلات مشهد از محل کمکهای خیران و نذورات مردمی تامین می‎ شود.
وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان امسال سفره‌ های همدلی در دل محلات پهن شده تا اهالی دور هم جمع شوند و افطار کنند. مراسمی که با افطار شروع و به جزء‌خوانی قرآن و مسابقات قرآنی و فرهنگی ختم می‌شود.
شهردار منطقه ثامن گفت: همچنین در برنامه ای مشارکتی مجموعه فرهنگی بیت ‌الصادق(ع) امسال دو شب در میان میزبان 700 نفر از روزه ‌داران منطقه ثامن است. مسجد حاج‌ باقر این منطقه نیز در همین ایام علاوه بر برگزاری نماز جماعت و جزءخوانی قرآن، هرشب با افطاری دادن میزبان روزه ‌داران است.
وی افزود: برپایی غرفه ‌‎های بازی بومی و محلی، نقاشی کودکان، جزءخوانی قرآن کریم و اجرای سرود آیینی توسط گروه هنری شمیم انتظار از دیگر برنامه‌ هایی است که هر شب از ساعت 19:30 تا 23 در منطقه ثامن مشهد و پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می ‎شود.
نعمتی ادامه داد: میدان شهید حججی در این منطقه به دلیل نزدیکی آن به حرم مطهر رضوی مکان برگزاری ویژه ‌برنامه‌ها است که با استقبال خوب شهروندان منطقه مواجه شده است. همچنین به منظور غنی نمودن اوقات فراغت و ارتقاء حس نشاط اجتماعی در بین شهروندان غرفه ‎هایی به منظور بازیهای بومی و محلی برای سنین کودک تا بزرگسال در نظر گرفته شده و برگزاری مسابقات اذان در رده سنی نوجوانان نیز در خلال برنامه های فرهنگی منطقه اجرا می‎ شود.
وی در ادامه به برپایی نمایشگاه غدیر تا قدر نیز اشاره و بیان کرد: در این نمایشگاه وقایع عصر زندگانی امام علی(ع) در سه مرحله تولد، آغاز امامت و شهادت حضرت با تلفیقی از هنرهای تجسمی و نمایشی از روز 15 ماه مبارک رمضان در ساعات پس از افطار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
شهردار منطقه ثامن گفت: این نمایشگاه در فضایی به وسعت پنج هزار مترمربع در حاشیه بلوار شهدای حج از شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در ساعات پس از افطار تا نیمه شب پذیرای شهروندان و زائران حرم مطهر رضوی است.
همچنین امسال برای نخستین بار در عرصه تبلیغات محیطی، شهر استانبول ترکیه میزبان بیلبوردهایی از مشهد با محتوای تبریک ماه مبارک رمضان و بهار جانها شد. شهرداری مشهد هدف این اقدام را برندسازی شهری، جذب گردشگر و دعوت از مسلمانان جهان برای تشرف به مشهد در ماه مبارک رمضان اعلام کرد. رایزنی شهرداری مشهد برای اکران بیلبوردهای بهار جانها در کشورهای لبنان، عراق و عمان نیز در دست انجام است.
7505/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/152297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور