پیام خراسان

آخرين مطالب

در شورای شهر تصویب شد؛

اجرای بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری شهرداری در قالب زباله‌سوز 1200 تُنی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری شهرداری در قالب زباله‌سوز 1200 تُنی اجرایی می‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، یکی از دستورکارهای امروز شصتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، مجوز انعقاد قرارداد سرمایه‌گذ اری احداث سیستم زباله سوز شهری با شرکت CALSANO-CNIM بود که پس از بحث و بررسی در نهایت به تصویب شورای شهر رسید.
نوروزی، رئیس کمیسیون اقتضادی شورای شهر مشهد درخصوص این لایحه بیان کرد: مشهد روزانه 2100 تن پسماند دارد که به 3000 تن هم در ایام خاص می‌رسد. سرانه تولید پسماند هر نفر 660 گرم است. از سال 86 تا الان چهار و نیم میلیون تن زباله دفن شده است که حداقل 50 هکتار زمین را اشغال کرده است و آلودگی و مشکلات دارد که این سایت، پسمانده باقی‌مانده را تا 10 درصد این عدد کاهش دهد.
رمضان‌علی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیذامونی و کم‌برخوردار مشهد در مورد این لایحه گفت: محل استقرار سایت زباله‌سوز را باید پیش بینی کنیم. اگر محل آن در سایت یک باشد در جهت بادهای غالب است و مشکلاتی را به لحاظ زیست محیطی ایجاد خواهد کرد.
نوروزی در پاسخ به فیضی بیان کرد: زباله سوز در دنیا کاری بدیهی و جافتاده است و ما اگر آن را نداریم عقب‌افتاده‌ایم، در دل شهر وین زباله سوز وجود دارد و زباله‌سوزها از نظر زیست محیطی مشکلی ندارند. 
رضا خواجه‌نایینی، معاون امور مالی شهرداری مشهد در مورد این لایحه گفت: چیزی که الن تصویب می‌کنیم، قرارداد نیست بلکه چهارچوب قرارداد است. قرارداد نهایی به شورا خواهد آمد. این قرارداد بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری شهرداری و به مبلغ4000 میلیارد تومان است. سعی کردیم در انعقاد این قرارداد فرایند شفافی داشته باشد و فراخوان بگذاریم، از نهادهای بین المللی در انتخاب شرکت کمک بگیریم و... .
وی ادامه داد: درحال حاضر چهارچوب قرار داد را تعیین می‌کنیم و قرارداد مفصل 200 و 300 صفحه‌ای خواهد بود که پیوستارهای متفاوت زیست محیطی و... خواهد داشت. 
کریمیان، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری مشهد نیز در مورد این لایحه گفت:2100 تن پسماند تولیدی شهر مشهد است که این مقدار 230 تن پسماند خشک از مبدا تفکیک می‌شود. این سایت زباله‌سوزی که احداث خواهد شد ظرفیتش 1200 تن است و دو خط 600 تنی دارد که قابلیت افزایش یک راند 600 تنی هم برای آن درنظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: این زباله سوزها از نظر آلایندگی مشکل و محدودیتی ندارد. 
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در مورد این لایحجه گفت: راهکارهای برون رفت از تحریم ها در این چهارچوبهای قرارداد هم در نظر گرفته شده است.
متن این مصوبه به شرح زیر است «ماده واحده- به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود با توجه به برگزاری فراخوان شناسایی و جذب سرمایه‌گذار جهت احداث یک واحد زباله‌سوز شهری و برگزیده شدن شرکت CALSANO-CNIM در این فراخوان و تایید توانایی‌های فنی سرمایه‌گذار شرکت (CALSANO-CNIM) توسط کارشناسان صندوق جهانی توسعه شهرها (FMDV)، پس از دوره مذاکرات پیش قراردادی ذکر شده در تبصره 6 ماده واحده حاضر و توافق نهایی، قرارداد سرمایه‌گذاری احداث سیستم زباله‌سوز شهری به روش B.O.O.T (طراحی و ساخت، مالکیت، بهره‌برداری، واگذاری) یا هر روش مشابه دیگری با شرایط مورد توافق طرفین به شرح ذیل و مستندات پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) تهیه و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارسال نماید.
1- میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه حدود 275 میلیون یورو می‌باشد که توسط سرمایه‌گذار اعلام گردیده است.
2- قالب قرارداد پیشنهادی به صورت B.O.O.T (طراحی و ساخت، مالکیت، بهره‌برداری، واگذاری) یا هر روش مشابه دیگری و منطبق با چهارچوب موافقتنامه مشارکت عمومی-خصوصی انتشار یافته توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌باشد.
3- دوره ساخت سیستم، 3 سال شمسی و مدت بهره‌برداری پیش‌بینی شده در قراردادB.O.O.T یا هر روش مشابه دیگری توسط سرمایه‌گذار 20 سال شمسی می‌باشد. 
4- زمان انتقال سیستم به شهرداری، ابتدای سال بیست و یکم بهره‌برداری بوده و نیروگاه در شرایط مناسب و درحال کار (مورد تایید شهرداری) به قیمت یک یورو به شهرداری تحویل و انتقال مالکیت داده خواهد شد.
5- تحویل زباله شهری طبق شرایط کمی و کیفی مندرج در جدول فرم تدقیق پیشنهاد (به پیوست) که به تایید سرمایه‌گذار نیز رسیده است، بر عهده شهرداری است.
6- استاندارد گازهای خروجی از کوره مطابق با استانداردهای مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست ایران بوده و قابلیت اجرای استاندارد مطابق با آخرین نسخه استاندارد آلایندگی اروپا( 2010/EU75) را دارا می باشد.
سرمایه‌گذار(شرکتCALSANO-CNIM ) هیچگونه مبلغی به عنوان بهای پذیرش زباله یا گیت فی در طول دوره بهره‌برداری درخواست نمی‌نماید به عبارتی با گیت فی صفر موافق می‌باشد.
*تبصره 1: تمامی مسئولیت‌های پیگیری دریافت مجوزات و قراردادها با ارگان‌های مربوطه به عهده سرمایه‌گذار می باشد (از جمله مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و قرارداد فروش برق با وزارت نیرو و سایر مجوزات موضوع این قرارداد) و شهرداری هیچگونه مسئولیتی در قبال فروش برق و یا قیمت آن در طول دوره بهره‌برداری نخواهد داشت. 
*تبصره 2: مساحت زمین مورد نیاز برای اجرای طرح حدود 10 هکتار (ترجیحا در مجتمع صنعتی بازیافت شماره یک سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد) است که شهرداری آن را طی قراردادی (که به تایید کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد می رسد) به صورت عاریه با حفظ حق مالکیت شهرداری حداکثر به مدت 23 سال شمسی در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد داد (کروکی حدودی و نقشه‌های زمین پیشنهادی به پیوست است). 
*تبصره 3: میزان آب مصرفی فرآیند سیستم پیشنهادی 70 مترمکعب در روز می باشد که تامین آن به عهده شهرداری و هزینه‌های تامین آن به عهده شرکت (سرمایه‌گذار) می‌باشد. 
*تبصره 4: در خصوص خاکستر ته کوره (Bottom Ash)، سرمایه‌گذار مسئولیت جمع‌آوری، بی خطر سازی، حمل و تحویل آن در محل دفن منتخب شهرداری را بر عهده می‌گیرد و دفن خاکستر مذکور برعهده شهرداری می‌باشد. 
*تبصره 5: در خصوص خاکستر معلق یا غبار کوره (Fly Ash)، سرمایه‌گذار مسئولیت جمع‌آوری، تثبیت (بی‌خطرسازی جهت حمل و دفن، مطابق با استاندارد مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست ایران)، حمل و تحویل آن در محل دفن منتخب شهرداری را بر عهده می‌گیرد و دفن آن خاکسترها برعهده شهرداری می‌باشد.
*تبصره 6: دوره پیشبرد مذاکرات پیش قراردادی 6 ماه شمسی می‌باشد و طرفین متعهد می‌گردند در طول این دوره نسبت به تهیه و تدوین توافقات قراردادی و پیش نویس قرارداد سرمایه‌گذاری و قراردادهای اجاره زمین و تحویل پسماند اقدام نمایند و سرمایه‌گذار متعهد می‌باشد پس از ابلاغ مصوبه حاضر، مبلغ پنج میلیارد (5,000,000,000) ریال را به عنوان تضمین ادامه و پیگیری دوره مذاکرات پیش قراردادی تا موعد امضای قرارداد (در قالب قرارداد B.O.O.T)، در اختیار شهرداری مشهد قرار دهد. ضمنا در صورت ضرورت با توافق طرفین، دوره مذاکرات پیش قراردادی به مدت 6 ماه دیگر قابل تمدید می‌باشد. شهرداری مشهد متعهد است در طی دوره ذکر شده در این تبصره، با هیچ شخص حقیقی و حقوقی دیگری هیچگونه مذاکره و یا تعهدی در خصوص این پروژه نداشته باشد.
*تبصره 7: در صورت استنکاف سرمایه‌گذار از تعهدات فوق، یا عدم آمادگی و عدم پذیرش انعقاد قرارداد نهایی پس از اخذ مجوز شورای محترم اسلامی شهرجهت انعقاد قرارداد، شهرداری نسبت به ضبط ضمانت‌نامه بدون هیچ گونه قید و شرطی به نفع خود اقدام نموده و سرمایه‌گذار حق هیچ گونه اعتراضی را نخواهد داشت.
*تبصره 8: پس از طی دوره مذاکرات پیش قراردادی مذکور در تبصره 6 و تهیه و تکمیل متن قراردادهای موضوع این مصوبه (با رعایت شرایط مذکور در مصوبه حاضر)، قراردادهای نهایی به امضا رسیده و پس از تصویب آن در شورای اسلامی شهر و تاییده مراجع احتمالی و ممهور شدن به مهر شورا لازم الاجرا می شود.
*تبصره 9: درصورت عدم تصویب قرارداد نهایی از سوی شورای اسلامی شهر، ضمن آزادسازی ضمانت‌نامه سرمایه‌گذار توسط شهرداری، هیچ‌گونه حق دیگری برای سرمایه‌گذار ایجاد نخواهد شد و هیچ خسارت آتی نیز از طرف سرمایه‌گذار قابل مطالبه نخواهد بود.
*تبصره 10: شهرداری موظف است علاوه بر راه اندازی روش زباله سوز جهت دفع زباله در شهر مشهد، نسبت به راه اندازی سیستم دایجستر خشک جهت دفع زباله نیز اقدام نماید و گزارش اقدامات را هر 6 ماه یکبار به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.»
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/152897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم