زبان گفتاری و نوشتاری در حوزه علوم شناختی اهمیت بسیاری دارد
علمي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تاکید بر اینکه زبان گفتاری و نوشتاری در حوزه علوم شناختی نقش بسیار مهمی دارد، گفت: بسیاری از فرآیندهای تفکر، تصمیمگیری و ... به واسطه سیستم زبان دارای اهمیت بسیاری است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر ایمان الله بیگدلی، امروز در نشست علوم شناختی در یک نگاه که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: علومی مانند روانشناسی تکاملی، روانشناسی اجتماعی، مردمشناسی و فلسفه، علومی هستند که با یکدیگر دانشی را تشکیل میدهند که «روانشناسی شناختی» نام دارد. این مباحث نشان میدهد که ما چگونه تعریف روانشناسی شناختی و علوم شناختی را درک کنیم.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: سیستمهایی، اطلاعاتی را که ما از طریق گیرندههای حسی دریافت میکنیم اسکرینینگ میکنند که این امر از فعالیتهای مهم علوم شناختی است.
وی با بیان اینکه فرآیندهای توجه در پردازش اطلاعات اهمیت زیادی دارد، گفت: دنیای توجه، دنیایی است که نه تنها در روانشناسی به آن توجه میشود بلکه مطالعه آن در سایر حوزهها از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که توسط آن، کار جستوجو، توزیع و هدایت را انجام میدهیم و این موارد، از مسائلی است که در سیستمهای ذهنی، علوم دیگر هم به آن نیاز دارند تا بتوانند محرکهای کوچک را در زمان بسیار کوتاه تشخیص دهند.
بیگدلی خاطرنشان کرد: سیستم توجه به قدری اهمیت دارد که حکومتها و دولتها بودجههای زیادی را به مطالعات توجهی، اختصاص میدهند. دروازه پردازش اطلاعات، اتنشن ( توجه ) است. طبق آمارهایی که وجود دارد دولت آمریکا و دولتهای اروپایی میلیاردها دلار و میلیاردها یورو برای حوزههای علوم شناختی سرمایهگذاری میکنند.
وی افزود: یکی از حوزههایی که در بخشهای دولتی، مطالعات شناختی اهمیت بسیار زیادی دارد، بخشهای نظامی است و طی 150 سال اخیر، متحول کننده اصلی بسیاری از علوم بودهاند تا بتوانند در صنایع نظامی و دفاعی از این دانش استفاده کنند.
بیگدلی بیان کرد: از سال 2007 ، ستاد علوم شناختی در کشور راهاندازی شد، اما سطح این علوم با کشورهای دیگر فاصله دارد و طی این 10 سال سرمایهگذاریهای خوبی انجام شد.
وی اضافه کرد: دریافت اطلاعات، احساسات، سیستمهای توجهی، ادراک و اطلاعاتی که به دست میآوریم باید با اطلاعات دیگر معنادار شوند که معنادار کردن اطلاعات، حوزه بسیار وسیعی است که ما از منظر روانشناختی به حوزه ادراک نیز میپردازیم.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دریافت اطلاعات، توجه کردن، درک و معنا دادن به اطلاعات از جمله فعالیتهایی است که باید برای پردازش اطلاعات در نظر داشته باشیم، اظهار کرد: در پردازش اطلاعات، فرآیندهای ثبت، ضبط و استخراج اطلاعات از حافظه میتواند در این زمینه بسیار مهم باشد و موضوع مهم دیگری که در پردازش اطلاعات اهمیت دارد، فرآیند انتخاب و تصمیمگیری است.
وی تصریح کرد: سیستمهای توجه نقش بسیار پررنگی در کاهش رفتار خود آسیبرسان و یا دیگر آسیبرسان دارند. بینش، خلاقیت و شهود از مهمترین موضوعات تعلیم و تربیت است که به آن نیاز داریم. امروز علوم شناختی و علوم اعصاب شناختی با تعلیم و تربیت در کشورهای پیشرفته ارتباط پیدا کرده است. امروز در علوم اعصاب و علوم شناختی به دنبال یافتن راهکارهایی هستیم، به طوریکه این راهکارها بتوانند جنبههای جسمی و بدنی را با یکدیگر مرتبط کنند.
بیگدلی خاطرنشان کرد: اهداف علوم شناختی بر حسب عملکرد، فرآیند و اصول است، به این معنا که در حوزه علوم شناختی و علوم اعصاب شناختی چه اندازه توانستهاند عملکردهای روانی و جسمانی را در تمام وجوه فردی، خانوادگی، اجتماعی و ... بهبود بخشند و تا چه حد توانستهاند کمک کنند تا دقت در کار افزایش یابد.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶:۴۰
-
۷۳ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/152904/