پیام خراسان

آخرين مطالب

سالانه چه میزان سقط جنین در کشور داریم؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون رصد موسسه سلامت جنسی ایران گفت: بر اساس آمار رسمی که وزارت بهداشت اعلام کرده در سال حدود 220 هزار سقط جنین داریم که 120 هزار مورد آن غیرقانونی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، امیرحسین شراهی، امروز در نشستی تحت عنوان «میوه ممنوعه؛ جستاری پیرامون بازیابی هویت جنسی ایرانیان» که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در مورد نگاه دستگاه‌های متولی به امر جنسی اظهار کرد: رویکرد دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قوه قضاییه به این مسئله، جرم است، بهزیستی هم به آن به عنوان یک آسیب نگاه می کند. یعنی رویکرد سیستمی و چند بعدی نسبت به مسئله جنسی وجود ندارد و این موضوع باعث شده در این زمینه آسیب پذیر باشیم.
وی ادامه داد: نگاه نخبگان به مسئله جنسی در ایران را رصد کردیم که اکثریت آنها نسبت به این مسئله به عنوان بحران و چالش نگاه می کردند و عده ای هم معتقدند در ایران انقلاب جنسی رخ داده و از آن عبور کرده‌ایم.
معاون رصد موسسه سلامت جنسی ایران گفت: صد ویلهلم رایش، روانکاو و فیلسوف اتریشی در سال 1945 کتابی می نویسد تحت عنوان سکسوالیته در نبرد فرهنگی. اودر این کتاب می‌‌گوید تغییر در حوزه مناسبات سنتی، جنسیتی و جنسی موجبات تغییر در ساختار اجتماعی را فراهم می کند و تغییر در ساختار اجتماعی موجبات تغییر در رژیم و حتی نظم اجتماعی را فراهم می کند و معتقد است افرادی که از حوزه محدودیت‌های جنسیتی عبور کرده‌اند می‌توانند پایه تمام انقلاب‌‎ها و جنبش‌ها باشند.
انقلاب صنعتی؛ اولین گام انقلاب جنسی
شراهی با اشاره به مولفه‌های انقلاب جنسی شامل هم‌جنسگرایی حقوق زنان و فمینیسم، برهنگی، گسستگی بنیان خانواده ، سقط جنین و... گفت: گام اول انقلاب جنسی با توجه به انقلاب صنعتی رخ می‌دهد؛ انقلاب صنعتی دو پیامد را به جامعه منتقل می کند؛ پیامد اول برهم خوردن ساختار قدرت جنسیت‌هاست. با ظهور انقلاب صنعتی تمایل به نیروی کار ارزان، زنان وارد بازار کار می شوند. اشتغال زنان ساختار قدرت را از فضای مردانه خارج می‌کند در اختیار جامعه زنان قرار می‌گیرد. پیام دوم انقلاب صنعتی اختلاط بین زن و مرد است که از پیامدهای جدی را به دنبال می‌آورد.
وی تصریح کرد: یکی از گامهای تحقق انقلاب جنسی مخصوصا در آمریکا تولید و توزیع لوازم پیشگیری از بارداری است که امنیت را برای روابط چندگانه فراهم می کند. تاثیر دیگری که در لایه خانواده می گذارد این است که در فضای خانواده، مخصوصا خانواده‌های باً تفکر مسیحی که بر فرهنگ غرب غالب بوده است اصالت ازدواج را از فرزندآوری به لذت جنسی تغییر می‌دهد. قرص‌های ضد بارداری و آنتی بیوتیک‌ها امنیت را برای روابط آزاد ایجاد می‌کند. به تبع این دو لایه که قدرت را به وجود می‌آورد، جنبش‌های فمینیستی اصالت پیدا میکنند و در تقابل با جریان مردسالارانه غرب، دست به حمایت از جریانات همجنس خواه چه در حوزه مردان و چه در حوزه زنان می‌زنند.
معاون رصد موسسه سلامت جنسی ایران خاطرنشان کرد: در تقابل با این سبک زندگی به تعبیر آن‌ها مردسالار، آنها آمدند سبک‌های دیگری از رابطه جنسی را عبور کردند مخصوصا از جریانات همجنس‌ها در فضای مردانه حمایت کردند؛ یعنی تلقی عمومی این بود که مرد در رابطه جنسی کنشگر است و زنان کنش‌پذیر. این رویکرد را با حمایت از جریان همجنسگرایی تغییر دادند.هر جایی که قدرت و نفوذ اجتماعی به وجود می‌آید، سیاستمداران برای حفظ محبوبیت خود دست به حمایت از این فرآیند می‌زنند و این موضوع باعث می‌شود آمریکا در سال های 1970 اولین انقلاب جنسی تجربه کند.
چگونه این همه تنوع و گرایش‌های جنسی پذیرفته شد؟
وی با اشاره به اینکه «مطالعه‌ای انجام دادیم در این مورد که چگونه این همه تنوع و گرایش‌های جنسی پذیرفته شده است»، بیان کرد: در منابع روانشناسی 15 تنوع و گرایش را بر می شمارند. در خارج از این منابع که هنوز تأییدات علمی ندارد می‌گویند 54 سبک در ارتباطات جنسی وجود دارد.دانستن اینکه چگونه این همه تنوع و گرایشات پذیرفته شد مهم است. گفته می‌شود این فرایند در تمام کشورها و خاصه کشور ما در حال پیاده سازی است.به طور مثال به مسئله همجنسگرایی مخصوصاً در تفکر مسیحی نگاه گناه‌انگاری داشتند اما با پشتیبانی علمی آن را از مرتبه گناه انگاری تنزل درجه دادند و فقط با نگرش حقوقی به آن پرداختند؛ یعنی گناه کنار گذاشته می‌شود و به جرم تبدیل می‌شود و در مرتبه بعد که البته این فرآیندها در دانش روانشناسی بسیار حمایت شده، آن به اختلال تبدیل کردند. مشابه این موضوع را در مورد اعتیاد طی کرده ایم. نگرش اولیه به اعتیاد از منظر ما که مسلمانیم گناه بود. در مرتبه بعد به ماهیت حقوقی یعنی جرم بودن آن توجه شدو در حال حاضر هم که به آن بیماری می گوییم.
شراهی ادامه داد: تغییر در واژگان تغییرات ذهن و زبان را به وجود می آورد و تغییرات ذهن و زبان نیز تغییرات پارادایمی را به وجود می آورد؛ یعنی دیگر از معنای اصلی دور می شویم. مثلاً رابطه خارج از شریعت را زنا می نامیم کلمه زنا تبادر معنایی خاصی را در جامعه دارد و معنای قباحت آن را منتقل می‌کند. در حال ایجاد تغییرات در این کلمه هستند و از کلمه زنا که تبادل مشخصی دارد به کلمه ازدواج سفید رسیدیم.این واژه به معنای ارتباط دوجنس با یکدیگر بدون رابطه جنسی است. یا کلماتی مثل هم باشی را یجاد کردند. هیچ کدام از این الفاظ آن معنا را به ما منتقل نمی کند هرچه از الفاظی که تبادل نظر معنایی اصلی را دارد دورتر شویم ضریب حساسیت این واژگان در پیرامون ما کمتر می شود.
معاون رصد موسسه سلامت جنسی ایران با تاکید بر اینکه ما بسیار باید مراقب عناوین باشیم، گفت: از آن طرف وقتی می خواستند افزایش سن ازدواج را به عنوان یک سیاست تبدیل به قانون کنند از عنوان کودک همسری استفاده کردند؛ یعنی از تکنیک‌های عملیات روانی برای انتخاب واژگان بسیار دقیق استفاده شد. بعد از این که دیدند این کلمه ضریب تاثیر جدی زیادی ندارد آن را به تجاوز سفید تبدیل کردند. معانی و الفاظی که به کار می‌بریم در تغییرات اجتماعی ما تأثیرگذار هستند.
وی بیان کرد:یکی از موارد نقض حقوق بشر در ایران را نقض حقوق اقلیت‌های جنسی می‌دانند که البته در حال حاضر تلاش می‌کنند ایران آن بپذیرد.
معاون رصد موسسه سلامت جنسی ایران یادآور شد: پژوهشکده «پیو» مطالعاتی را پیرامون چرخه پذیرش ازدواج همجنس در جامعه آمریکا از 1995 تا 2015 بررسی کرده است. بر اساس این بررسی در سال 1995 اکثر ایالت‌های آمریکا نگاه ممتنع نسبت به این موضوع داشتند.
همجنس گرایی در آمریکا10 درصد رواج دارد
وی افزود: در سال 2003 یک ایالت از ایالت‌های آمریکا ازدواج همجنس را بر اساس قانون ایالتی خود می پذیرد و سایر ایالت‌ها بر اساس قانون ایالتی مخالفت خود را اعلام می کنند هر چه پیشتر می رویم ایالت ها مخالفت خود را تشدید می‌کنند و بر اساس قانون اساسی با پذیرش ازدواج همجنس مخالفت می کنند. 10 ایالت از ایالت‌های آمریکا تا سال 2012 ازدواج همجنس را با قانون ایالتی می پذیرند وظرف کمتر از سه سال تمام ایالت‌ها ازدواج همجنس را بر اساس قانون ایالتی خود می‌پذیرند. در حال حاضر فقط 10 درصد، مسئله همجنس گرایی در جامعه آمریکا ترویج دارد.
اغلب تن‌فروش‌ها نیاز مالی ندارند
معاون رصد موسسه سلامت جنسی ایران با اشاره به اینکه «تحولات در حوزه مناسبات جنسیتی سرعت رشد بسیار بالایی دار»، توضیح داد.اگر تدبیری برای این موضوع نداشته باشیم بسیاری از روابطی که جزو حدود شرعی ما هستند در کشور ما پذیرفته میشود کما این که بسیاری از این اتفاقات در کشور ما پذیرفته می‌شوند؛ مثلاً در مورد تن فروشی مستندی درست کردیم و اسم آن را فقر و فحشا گذاشتیم. وقتی عنوان فقر در کنار فحشا قرار می گیرد یک معنایی را می رساند و با توجه به اینکه فقر برای مردم مهم تر از فحشا است، وزن کلمه اول، کلمه دوم را توجیه می کند و می گوییم حتما افرادی که تن فروشی می‌کنند فقیر و نادار هستند. در حالی که در مطالعات بهزیستی مشخص شده اکثر این افرد نیاز مالی ندارند. طبق رصدها بعضی از آنها میانگین در ماه بین 15 تا 20 میلیون و بعضاً 70 میلیون درآمد دارند. البته هستند افرادی که به واسطه فقر به این موضوع مبتلا شده باشند.
آمار سالانه سقط جنین در کشور/30 درصد سقط جنین مربوط به دختران مجرد است
وی با اشاره به اینکه سقط جنین و روابط خارج از ازدواج از جمله پیامدهای انقلاب جنسی است، توضیح داد: سن روابط جنسی در آمریکا و کشورهایی که انقلاب جنسی داشته‌اند کاهش یافته است. در مورد ایران هم پژوهش‌هایی وجود دارد. انجمن جامعه شناسی دانشگاه تهران پژوهش کرده و گفته 30 درصد سقط جنین در کشور مربوط به دختران مجرد است. بر اساس آمار رسمی که وزارت بهداشت اعلام کرده در سال حدود 220 هزار سقط جنین داریم که 120 هزار مورد آن غیرقانونی است. این 220 هزار سقط جنین یک ششم آمار فرزندآوری کشور است. بعدا به ما گفتند سالانه 800 هزار سقط جنین داریم که این 800 هزار، یک سوم آمار فرزندآوری کشور است. یعنی این موضوع به صورت خیلی جدی در حوزه امنیتی و آتیه کشور تاثیر گذار است. 
شراهی عنوان کرد: تاثیر گذاری در حوزه ازدواج و تولد نامشروع موسسه فیضی مطالعاتی را در این زمینه انجام داده در بازه زمانی 1950 تا 2010 هرچقدر ازدواج رسمی در جامعه آمریکا را رواج داشته تولد نامشروع کمتر بوده به همین نسبت هر چقدر ضریب ازدواج کاهش یافته ضریب تولد نامشروع افزایش یافته است
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند