با مدرسه فراملیتی دخترانه نورالمصطفی بیشتر آشنا شوید
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - مدیر مدرسه دخترانه نورالمصطفی گفت: شناخت مردم مشهد از جامعه المصطفی العالمیه ضعیف است.
زهرا عباباف در گفتوگو با ایسنا- منطقه خراسان، در حاشیه نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد مقدس در خصوص مدرسه دخترانه نورالمصطفی اظهار کرد: رسالت نهاد جامعه المصطفی العالمیه، پرورش طلاب غیر ایرانی جهت نشر و تبلیغ اسلام واقعی است. از هر کشور نمایندگانی وارد جامعه المصطفی العالمیه میشود که به عنوان مبلغ تربیت شده و به کشور خود برمیگردند و اسلام را در وطن خود گسترش میدهند. برای اینکه فرزندان مبلغان بتوانند از مدت زمانی که در ایران هستند برای تحصیل و آموزش استفاده کنند، در دبستان دخترانه نورالمصطفی تربیت میشوند. علاوه بر دروس مصوب آموزشوپرورش، اصول عقایدی، دروس قرآنی مثل حفظ، روانخوانی، تجوید و روخوانی قرآن، مفاهیمی مثل مهدویت و زبان انگلیسی به عنوان زبان سوم آموزش داده میشود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه این افراد در ایران زندگی میکنند و نیاز به تعامل با ایرانیان دارند، در ابتدا زبان فارسی را فرا میگیرند. در این نمایشگاه از هر کشور یک نماینده حضور دارد اما ممکن است در دبستان از یک ملیت چند نفر باشند. مدرسه نورالمصطفی یک مدرسه فراملیتی است و برای غیر ایرانیان ساخته شدهاست و اجازه نداریم تا دانشآموز ایرانی را ثبتنام کنیم و فقط مجاز به ثبتنام فرزندان طلاب جامعه المصطفی العالمیه هستیم. این دبستان دارای 123 دانشآموزان است و در سال تحصیلی 94-93 تاسیس شد. هنوز موسسه آموزشی برای مقاطع بالاتر وجود ندارد اما به فکر ایجاد مجتمع آموزشی برای مقاطع متوسطه در منطقه قاسمآباد و حوالی الهیه هستیم.
مدیر مدرسه دخترانه نورالمصطفی ادامه داد: زمین این مجتمع خریداری شده و منتظر کمک خیرین برای ساخت این مجتمع آموزشی هستیم. با توجه به اینکه مکان فعلی این دبستان استیجاری هست، اگر این مجتمع احداث و ایجاد شود، برای تمام مقاطع دبستان، متوسطه دوره اول و دوم خواهدبود. ملیتهای بجز آفریقایی پس از اتمام مدرسه در دوره ابتدایی وارد مدارس دانشآموزان ایرانی میشوند، آفریقاییها به دلیل تفاوت رنگ پوست و مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، پس از تمام کردن مقطع ابتدایی جذب امور طلاب و مدرسه عالی خواهران میشوند و علوم دینی آموزش میبینند.
عباباف بیان کرد: معمولا خود دانشآموزان آفریقایی تمایلی به تحصیل درجایی به غیر از جامعه المصطفی العالمیه ندارند و میدانند که در این مکان میتوانند به راحتی درس خوانده و تحصیل کنند و در مکانهایی دیگر حتما به مشکل خواهندخورد. این موضوع به تجربه ثابت شده که هر جا که دانشآموزان ایرانی حضور دارند نگاه ضعیف و اشتباه آنها به کودکان و دانشآموزان آفریقایی بوده که باعث ناراحتی آفریقاییها میشود. با توجه به آیات قرآن که میفرماید نزد خداوند آن کسی بهتر است که با تقواتر است، متاسفانه به دلیل نگاههای برخی از مردم ایران به صورت تحقیرآمیز به این افراد و تفاوت رنگ پوستشان، طلاب آفریقایی و به تبع فرزندان آنها هم اذیت میشوند.
وی خاطرنشان کرد: ما برای همین فرهنگ سازی در نمایشگاه بینالمللی قرآن مشهد مقدس حضور داریم اما در خصوص بیرون از نمایشگاه، با مدارس اطراف تعامل داشتیم بدین صورت که آنها را دعوت کردیم وبه مدرسه نورالمصطفی آمدند و ما هم به مدرسه آنها رفتیم و در ناحیه مدرسه شناخته شدهای شدهایم. هرگاه نمایشگاه یا اردویی برگزار میشود، با مدارس دیگر تعامل داریم اما با نواحی دیگر ارتباطی نداشتیم. مدرسه مشکات دانشآموزان مدرسه نورالمصطفی را دعوت کرد و بچهها در جمع دانشآموزان ایرانی مدرسه مشکات حضور یافته و برای آنها صحبت کردند.
مدیر مدرسه دخترانه نورالمصطفی شناخت مردم مشهد از جامعه المصطفی العالمیه را ضعیف دانست وعنوان کرد: فرهنگ تعامل را میتوان با دانشآموزان و درمدارس استان نشر داد. در خصوص حضور بچهها در نمایشگاه باید بگویم که با هدف معرفی این افراد، در نمایشگاه حاضر شدیم. در واقع مردم مشهد جامعه المصطفی العالمیه رابسیار ضعیف میشناسند اما در قم چنین نیست و به دلیل صحبتهایی که در فضای مجازی صورت گرفته برخی افراد چهره تیرهای از جامعه المصطفی دارند. فکر میکنند جامعه المصطفی برای غریبهها هزینه میکند و بودجه مملکت را صرف آموزش آفریقاییها و خارجیها میکند. اما حقیقت این است که اداره جامعه المصطفی طلاب را به چشم یک مسلمان و به منظور حفظ وحدت میبیند نه یک غریبه خارجی که فقط پول برای آنها خرج میشود. این هزینهها برای گسترش اسلام در سطح جهانی انجام میشود در صورتیکه این حرکت شایسته تقدیر است چراکه اسلام به تمام دنیا معرفی میشود.
عباباف خاطرنشان کرد: عوامل زیادی در ناشناخته ماندن جامعه المصطفی العالمیه تاثیر دارند. نکته اول این که اداره جامعه المصطفی نزدیک به دو دهه است شروع به فعالیت کرده که در ابتدا به نام مرکز جامع علوم انسانی آغاز و در ادامه به این اسم تغییر کرده است. خانوده کوچکی داشته و چند سال اخیر این خانواده رشد کرده و بزرگ شده و مردم به تازگی متوجه حضور طلبههای غیر ایرانی شدهاند، امروزه نیاز به معرفی بهتر و بیشتر به مردم حضور جامعه المصطفی در نمایشگاه بزگترین تبلیغ برای شناخت این دانشگاه وادار است.
وی افزود: بودجه زیادی نداریم. ریالی از جامه المصطفی برای این مدرسه دریافت نمیکنیم و خیرین هزینه اجاره مکان دستان و تمام مبالغ دیگر مثل هزینه آب و برق را پرداخت میکنند. شهریهای هم از دانشآموزان دریافت نمیکنیم چراکه بسیاری از آنها توان و بضاعت مالی بالایی ندارند. این مدرسته در احیه یک آموزش و وپرورش مشهد نبش کامیاب 18 واقع شده است.
مدیر مدرسه دخترانه نورالمصطفی در خصوص این مدرسه در بخش پسران نیز توضیح داد: دبستان نور المصطفی در بخش پسران هم در چهارراه شهدا خیابان شیرازی 17 واقع است. 130 دانشآموز پسر در دبستان نورالمصطفی تحصیل میکنند. مکان استیجاری این دبستان کوچک است و بضاعت کمی هم داریم. دو برابر این جمعیت فعلی را به دلیل مکان کوچک ثبتنام نمیکنیم و ظرفیت را روی ملیتهای خاص گذاشتهایم. به دلیل اینکه ظرفیت کمی برای پذیرش دانشآموزان داریم، دانشآموزان افغانستان و پاکستان در مدارس ایرانی تحصیل میکنند. دانشآموزان حاضر در دبستان از 14 ملیت هستند. همانطور که گفته شد ظرفیت دبستان با ملیتهای خاص پر میشود اما به دلیل اینکه تعداد آنها کم است بیشترین دانشآموزان این مدارس از کشورهای پاکستان، هندوستان افغاستان هستند.
عباباف گفت: سعی کردیم در این مدارس فرهنگ باتقوا ترین مردم نزد خدا برتر از سایرین است را پیاده کنیم، در سالهای اول ایجاد این مدرسه همان مشکلی که با دانشآموزان ایرانی داشتیم با سایر محصلان هم وجود داشت چراکه در ابتدا برای یک دانشآموز سیاهپوست نشستن در کنار یک فرد سفیدپوست سخت بود. با فرهنگ سازی که انجام شد، این مشکل تا حد زیادی برطرف شد و برای هر داشآموزان فرقی نمیکند همکلاسیاش از چه رنگ و نژادی و ملیتی است. از راههای مختلف سعی کردهام همدلی بین دانشآموزان را بیشتر کنیم.
وی در خصوص دغدغه فکری داشآموزا پس از تحصیل در این مدارس تشریح کرد: یکی از مشکلات دانشآموزان مدرسه نورالمصطفی این است که نمیتوانند آینده روشنی در ایران برای خود تصور کنند. حتی ملیتهای افغانستان و پاکستان که در ایران ماندگار تر هستند هم نمیتوانند آنیده روشنی برای خود متصور شوند. فکر میکنند که نمیتوانند محل اعرابی در ایران داشته باشند که آزار دهنده است. این دانشآموزان میتوانند برای کشور خودشان مفید باشند.
عباباف خاطرنشان کرد: عقیده دارم میتوان در ایران و در برخی موضوعات از معلمان غیر ایرانی استفاده کنیم اما آموزش و پرورش این امر را منع کرده است. ملاک و معیارمان اسلام باشد اما اینکه چنین دانشآموزان تحصیل کرده هیچ پستی و مقامی در آینده ندارند کمی آزاردهنده است.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳:۲۲
-
۴۷ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153160/