پیام خراسان

آخرين مطالب

انبار پُر و ویترین خالی گردشگری تربت حیدریه فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تربت حیدریه- شماری از دست اندرکاران حوزه گردشگری تربت حیدریه معتقدند هر چند این شهرستان در حوزه اقتصاد گردشگری حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما هنوز نتوانسته است چیزی که در شان این شهرستان باشد را پشت ویترین قرار دهد.
این افراد شامل مدیران بخش دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی بر این نکته اذعان دارند که تربت حیدریه پیشینیه تاریخی و فرهنگی غنی و پربار مانند 250 اثر تاریخی و گردشگری هزار و 300 هنرمند در 15رشته هنری و در قالب 532 کارگاه و دو محصول عمده کشاورزی یعنی ابریشم و زعفران دارد اما متاسفانه هنوز هیچ کدام از اینها نتوانسته اند به عنوان "برند" ، "المان" یا "محصول شاخص" این منطقه از جغرافیای کشور، تثبیت و به گردشگران معرفی شوند.
* چرا و ضعف در کجاست؟
در ارتباط با این موضوع یک کارآفرین و فعال حوزه گردشگری گفت: اینکه بیائیم و نام تربت حیدریه را به عنوان "زعفرانی ترین شهر جهان" بنامیم کار اشتباهی است زیرا همه ما تربتی ها می دانیم زعفران یک محصول مهاجر است و در این خطه هیچ جایگاهی ندارد.
محمدرضا کرمانی با بیان اینکه اولویت نخست ما ابریشم است افزود: متاسفانه تا امروز نتوانستیم یا نخواستیم حتی این محصول بومی خود را برند سازی و به جهانیان معرفی کنیم.
وی که مدیر مجموعه تاریخی لاری و اقامتگاه بومگردی تهمینه در تربت حیدریه است گفت: اهمیت این موضوع و عمق این فاجعه زمانی بیشتر مشخص می شود که وقتی پای صحبت گردشگران خارجی می نشینید و می گویند "از لحظه ای که پا به خراسان رضوی یا جنوبی می گذاریم وارد هر شهری که می شویم و از جمله تربت حیدریه مردم آن شهر مدعی هستند که آنجا مهد زعفران جهان است" و من در پاسخ به آنها می گویم خاستگاه اولیه زعفران جهان تنها قاینات است و بس.
کرمانی افزود: امروز تربت حیدریه هم از حیث غنای تاریخی و هم از حیث معادن و محصولات کشاورزی شاخص است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما به این دلیل هنوز نتوانسته هیچ یک از داشته های خود را پشت ویترین و در معرض دید گردشگران قرار دهد که هنوز بزرگان این خطه به یک اجماع واحد برای معرفی محصول شاخص خود به عنوان برند تربت حیدریه نرسیده اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه نیز گفت: طرح نوروزی ما برای معرفی داشته های این خطه روی سه محور متمرکز شد که محور نخست توجه به ظرفیتهای گردشگری روستایی بود و در این قالب جشن نوروزگاه به خوبی برگزار شد.
علی محمدی افزود: جشن نوروزگاه هشتم فروردین امسال در قالب 30 غرفه شهری و روستایی در مزار قطب الدین حیدر و پس از آن در روستاهای "حصار، بسک، بکاول، رودمعجن و نسر" برگزار شد.
وی ادامه داد: اولویت دوم ما معرفی و تبلیغات در فضای مجازی و انتشار بروشور و نیز توزیع 940 برگه فرم نظر سنجی بین گردشگران و اولویت سوم ما هم برگزاری تورهای گردشگری بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه گفت: برای برگزاری تورهای گردشگری با دفاتر خدمات مسافرتی هماهنگ شد و حتی روستای ملی "بسک" بهانه ای شد برای آشنایی گردشگران با صنعت ابریشم بافی در این خطه که این بازدید و آشنایی برای نخستین بار اتفاق افتاد.
محمدی افزود: با وجود آن که نتایج کلی نظرسنجی نوروز امسال حکایت از راضی بودن گردشگران از وضعیت گردشگری تربت حیدریه دارد اما خودمان به عنوان متولی صنعت گردشگری تربت حیدریه از وضعیت موجود به هیچ وجه راضی نیستیم.
وی ادامه داد: معرفی جاذبه های گردشگری روی تابلوهای کنار جاده برای اداره میراث فرهنگی اولویت دارد اما اداره راه و شهرسازی این اقدام را مغایر با مقررات خود می داند و مشکل دیگر موضوع نگهداری از سرویسهای بهداشتی است که هنوز در دو نقطه از این شهرستان متولی خاصی برایش پیدا نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه گفت: از دیگر مشکلات ما بحث توسعه گردشگری در رباط لاری، رباط کامه و حمام حاج رئیس است که با وجود آن که برای تمام این مکانها سرمایه گذار پیدا شده اما بر سر تعیین و تشخیص مالکیت آنها هم با اوقاف و هم با کسبه رباط لاری دچار مشکل هستیم و انتظار داریم اوقاف و دادگستری پیشقدم شوند و یک بار برای همیشه این مشکل را برطرف کنند.
محمدی افزود: بنا داریم در هفته صنایع دستی و طی روزهای 23 و 24 خردادماه امسال به منظور معرفی صنایع دستی این خطه، آئین خاصی برای معرفی سنگ عقیق و ابریشم برگزار کنیم و در این راستا نخستین قطار گردشگری با حضور گردشگران و هنرمندان صنایع دستی از سراسر کشور وارد تربت حیدریه خواهند شد.
معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری تربت حیدریه نیز در بیان نتایج نظرسنجی نوروز امسال گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌ های ما تابلوهای راهنمایی مسافران است چون نتایج نطرسنجی نشان می دهد تنها 30 درصد از مسافران از وضعیت تابلوهای فعلی راضی بوده اند.
احسان کریمی افزود: 54 درصد از گردشگران از کیفیت سرویسهای بهداشتی راضی بودند و 75 درصد نیز از کم و کیف توزیع نان و مواد غذایی و نیز 62 درصد آنها از وضعیت کمپها و محلهای اسکان اظهار رضایت کردند.
وی ادامه داد: 76 درصد گردشگران از اطلاع رسانی و امدادرسانی در پایگاههای هلال احمر، 66 درصد از جاذبه های گردشگری، 46 درصد از نحوه ارائه خدمات در رستورانهای بین راهی و 46 درصد از کیفیت خدمات ارائه شده در پایگاههای امداد خودرو و 62 درصد هم از نحوه برخورد و کیفیت خدمت رسانی پلیس اظهار رضایت کردند.
او اضافه کرد: میزان رضایتمندی 45 درصدی از وضعیت پاکیزگی و آراستگی شهر، اظهار رضایت 54 درصدی از نحوه ارائه خدمات در پایگاههای اورژانس و مراکز درمانی و به طور کلی اظهار رضایت 50 درصدی گردشگران قابل تامل است.
* تربت حیدریه باید از حالت "ممر" به وضعیت "مقر" تبدیل شود
فرماندار تربت حیدریه هم گفت: لازم است تربت حیدریه را از حالت "ممر" خارج کرده و تبدیل به "مقر" کنیم و این بدان معناست که اعضای ستاد خدمات سفر باید به شکلی برنامه‌ریزی کنند که میزان ماندگاری مسافران در تربت حیدریه بیشتر شود چرا که هم اکنون تربت حیدریه برای مسافران تنها در حکم یک توقفگاه است.
علی رستمی افزود: سهم تربت حیدریه از اقتصاد گردشگری مشهد چیزی در حد صفر است و معلوم نیست چرا و به چه دلیل امروز وظیفه اعضای ستاد خدمات سفر تربت حیدریه در حد یک تدارکات چی تنزل پیدا کرده است؟
وی ادامه داد: متاسفانه در این آمارها جای خالی مزایای اقتصادی حاصل از تردد و حضور گردشگران در این شهر خالی است و مشخص نشده این همه هزینه و تلاشهایی که مجموعه اداری تربت حیدریه برای رفاه حال و رضایتمندی گردشگران انجام داده آیا برگشت سرمایه ای برای مردم ما در پی داشته است یا خیر؟
فرماندار تربت حیدریه گفت: اقتصاد گردشگری مشهد برای ما نفعی که ندارد هیچ، همه ساله کلی ضرر و زیان نیز نصیب ما می کند و برای اقتصاد شهر تربت حیدریه بسیار هزینه بر است.
رستمی همچنین از کم کاری مجموعه شهرداری و شورای شهر تربت حیدریه به عنوان اعضای اصلی ستاد خدمات سفر در نوروز امسال انتقاد کرد و افزود: مجموعه مدیریت شهری کمترین میزان خدمات را طی نوروز امسال ارائه کردند و این در حالی است که انتظار داشتیم شهرداری امسال رتبه ای در زمینه ساخت المانهای نوروزی و زیباسازی در خراسان رضوی کسب کند که متاسفانه نشد.
وی در پاسخ به ادعای کمبود فضای تبلیغاتی در جاده ها نیز گفت: امروز فضای مجازی در زمینه اطلاع رسانی به کمک صنعت گردشگری آمده است و نمی‌توان گفت در زمینه اطلاع رسانی ضعیف هستیم و حتی امروز خودروها یا تلفنهای همراه مجهز به مسیریابهای اینترنتی هستند که کسی در راه نمی ماند و گم نمی شود.
فرماندار تربت حیدریه گفت: گم شده اصلی و محوری این شهر، ضعیف بودن زیرساختها و همچنین فقدان برند اصلی این شهر است که باید به حال آن فکر اساسی کرد.
رستمی افزود: باید بزرگان، متخصصان و صاحبان ایده و نظر از جمله بخش دولتی و خصوصی گرد هم جمع شوند و یک بار برای همیشه محصول ویژه این شهر را تایید و آن را به جهانیان معرفی کنند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت گردشگری ما این است که وقتی وارد شهری می شوید مردم آن خطه خود را در یک یا چند محصول نخستین و سرآمد معرفی می کنند و باید در یک جایی جلوی این خودشیفتگی و منیت سازی گرفته شود و چه بهتر که تربت حیدریه در این مسیر پیشقدم گردد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
1922/7079/6121

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

اصلاح 328 کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد

سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 30 فروردین

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی