مهر گزارش می دهد؛
کارناوال سفر دولتیها به خراسان جنوبی/ نتایجی بر مدار قرار و وعده
سياسي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - بیرجند- خراسان جنوبی هر چند ماه میزبان کارناوال وزرا و مسئولان دولتی است اما نتایج این سفرها تنها بر مدار قرار و وعده بوده و چیزی درخور محرومیتهای این استان نداشته است.
خبرگزاری مهر - گروه استانها: این روزها در خراسان جنوبی هم هر مسئولی درخور جایگاه خویش قولی برای رونق استان میدهد و اما صد افسوس که عملی شدن قولها خیالی برای کویریان بیش نیست.
هر کدام از پایتخت نشینان کارناوالهایی در قالب سفر استانی به راه میاندازند تا به گمان خودشان توسعه را به استان فراخوانند اما نه تنها سودی برای این دیار نداشته بلکه هزینههای هنگفتی در رفت و آمد ها و پذیراییها به بار میآید که خود بر گرد محرومیت استان میافزاید.
تاریخ خراسان جنوبی از قولهای به سرانجام نرسیده پر است و قلب این دیار را دیگر یارای مقابله با نامهربانیها نیست.
امیدی که استاندار در دلها ایجاد کرد
شاید بتوان گفت که در بدو ورود محمد صادق معتمدیان به عنوان استاندار خراسان جنوبی در تاریخ 12 آذر ماه 97 بود که شعله امیدواری اندکی در دل مردم روشن شد. سخنان این مقام عالی دولت در استان در نشست صمیمانه با خبرنگاران در 27 اسفند ماه سال گذشته برای اولین بار از آغاز عملیات اجرای راه آهن بیرجند به یونسی توسط وزیر راه خبر داده و گفته بود بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه طی برنامه دوساله به استان اختصاص مییابد و برنامههایی اورژانسی برای نجات صادرات استان پیگیری میشود.
این سخنان کافی بود تا مردم و مسئولان شهرستانی رنگ امید و شادمانی را به آرزوهایشان تزریق کنند. سفر آقای نوبخت به استان هم با کولهای از قولهای بر جای مانده گذشت و هر روز بر عطش این خطه نسبت به اندکی اعتبار افزودهتر میشود.
نوید مسرت بخش آمدن وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی در نگاه اول بهترین تحفه استاندار به مردم این دیار بود. چراکه بنا بر اعلام این مقام عالی در گفت و گوی خبری صدا و سیما و رسانههای گروهی در 26 اردیبهشت ماه سال جاری، کلنگ زنی عملیات اتصال راه آهن بیرجند به یونسی از جمله برنامههای وزیر راه در خراسان جنوبی بود که آرزوی دیرینه کویر نشینان را به حقیقتی شیرین پیوند میداد.
با برنامه ریزی های صورت گرفته خراسان جنوبی در هفته جاری میزبان وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه بود. سفری که میتوان گفت نه تنها دستاوردی برای استان نداشت بلکه تنها بر مدار قرار گذشت. راه آهن بیرجند به یونسی به خوابی دیگر فرو رفت. چه کسی میداند این وعده سه ماهه وزیر راه برای کلنگ زنی چه زمانی خواهد رسید.
سفری برای هیچ!
و اما اوج مظلومیت خراسان جنوبی جایی است که اصلی ترین متولی راهها و بالا ترین مقام در ایمن کردن محورها قدم در مرگبارترین محور خراسان جنوبی گذاشت اما دریغ از اعتبار لازم…!
بازدید از محور بیرجند- قاین که بنا به گزارش مسئولان سال گذشته 50 نفر را به کام مرگ کشانده از جمله برنامههایی بود که در لیست مأموریتهای سفر این وزیر دولتی به استان حک شده بود. پروژهای که به واسطه طولانی شدن روند اجرای آن بارها مورد توجه رسانهها و افکار عمومی قرار گرفته اما نتوانست توجه وزیر راه را برای تخصیص اعتبار جلب کند.
وزیر راه در بازدید از محور بیرجند - قاین علی رغم قرار گرفتن در عمق فاجعه و شنیدن فریاد مطالبه گری کارگران راهساز، هیچ اعتباری برای اتمام پروژه و یا پرداخت بدهی کارگران نگذاشت.
اگر چه این سفر یک روزه وزیر راه به همراه پنج معاون گذشت اما از آن همه هیاهو فقط و فقط سوالاتی بی جواب بر جای ماند. آیا دستاورد این سفر حقیقتاً جز کلنگ زنی چند پروژههای کوچک که معلوم نیست آیا اعتباری از سوی این وزارت تزریق و مهمتر ابلاغ بشود، داشت؟
کلنگ زنی راه آهن شاید زمانی دیگر
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا در سفر وزیر راه به جز کلنگ زنیها، اعتباراتی برای پروژههای نیمه تمام و مهم داده شد، بیان کرد: وزیر راه طی این سفر، به چند نامه پیرامون درخواست اعتبارات باندهای دوم و راههای روستایی دستور دادند.
مهدی جعفری بیان کرد: با توجه به محدودیت زمان، بقیه مکاتبات و درخواستهای اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به تهران رفت تا از آنجا دستور بدهند.
وی ادامه داد: جمع بندی سفر بیشتر همان کلنگ زنی راه آهن بود که سه ماه دیگر اتفاق میافتد.
جعفری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مگر قرار نبود کلنگ زنی در همین سفر وزیر راه انجام شود، گفت: کلنگ زنی زمانی انجام میشود که پیمانکار پروژه مشخص شود و تجهیز کارگاه کند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: فعلاً اسنادی که باید به مناقصه برود تهیه شده ولی نیازمند فراخوان بوده که حداقل سه ماه طول میکشد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درخواست شما در نامههای پاسخ داده شده در تأمین اعتبار مربوط به چه پروژههایی بوده است، افزود: این نامهها در خصوص تأمین اعتبارات پروژههای راههای باند دوم، راههای روستایی و کمک به شهرداری و پروژه بازآفرینی شهری بوده است.
باز هم محور قاین مظلوم ماند
جعفری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر با این موضوع که برای محور قاین- بیرجند که بسیار حادثه ساز است آیا اعتباری گذاشته شد، گفت: قرار شد بحث ماده 56 در بانک مسکن پیگیری شود و از سازمان بودجه و برنامه ریزی افزایش اعتبار داشته باشیم.
وی در پاسخ به این گفته خبرنگار که «هر مسئولی در سفر به استان حداقل برای پروژههای حیاتی اعتباراتی میگذارند. آقای وزیر از محور بیرجند قاین بازدید داشتند و مطالبههای کارگران را هم شنیدند، با توجه به شرایط موجود آیا کمکی کردند؟»، بیان کرد: موقعی که دیدند، حتماً خودشان پیگیری هم میکنند.
جعفری بیان کرد: با توجه به حضور پنج معاون ایشان در خراسان جنوبی، مطمئن باشید سفر پر خیر و برکتی بوده چراکه در کشور اینگونه سفرها نداشتهایم.
وی در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به اینکه پروژه محور بیرجند قاین نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است، چقدر اعتبار اختصاص داده شد، گفت: برای تأمین 50 میلیارد تومان از ماده 56 بانک مسکن پیگیر هستند.
بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اتمام پروژه محور بیرجند- قاین بستگی به تزریق اعتبار دارد.
خوب که بیاندیشیم به این نتیجه می رسیم که حرفهای برخی مسئولان استان هم دیگر حالت شعار گرفته است. مسئولی که در بدو ورودش امید را در دل مردم دردمند خراسان جنوبی زنده کرد اما نتایج کار بیشتر حرفهای زیبا است و دعوت از مهمانان مرکز نشین برای دیدن عمق فاجعه مشکلات استان فقط وعده داشته است و بس.
امید میرود دعوت مسئولان استانی برای حضور دو وزیر نیرو، ارتباطات و رئیس مجلس به استان که قولش برای بعد ماه مبارک رمضان داده شده سرانجامش به مانند سفرهای قبلی نباشد هرچند مردم خراسان جنوبی با همه محرومیتهای تاریخی رسم مهمانوازی را خوب بجا میآورند.
-
پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵:۱۳
-
۹۴ بازديد
-
خبرگزاری مهر - خراسان جنوبی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153369/