پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می هد؛

کمبود پارکینگ در مشهد جدی است/خودروهای سرگردان در شهر سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- ورود روزانه 300 خودرو جدید به مشهد و عدم ساخت پارکینگ متناسب با نیاز شهروندان باعث شده تا مشکل توقف در برخی خیابان های مشهد خصوصا اطراف حرم رضوی به دغدغه بسیاری از شهروندان تبدیل شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ افزایش روز افزون ورود خودروهای شخصی به کلانشهرها و عدم خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل باعث ایجاد مشکلات عدیده از جمله ترافیک و راهبندان های طولانی و نبود فضای پارکینگی در کلانشهرها شده است.
موضوعی که باعث شده تا طرح‌های مختلفی از جمله ایجاد محدوده‌های ترافیکی و سیاست‌های تشویقی برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در شهرها اجرایی شود تا بخشی از مشکلات کاسته شود اما همچنان در مرکز شهرها مشکلات پاپرجا بوده و کارشناسان تنها راه برون رفت از آن را استفاده از خودروهای عمومی می‌دانند.
در این میان مشکل کمبود فضای پارکینگی در مشهد خصوصاً در بافت مرکزی و اطراف حرم مطهر رضوی از مشکلات همیشگی پایتخت معنوی کشور بوده و انتقادهای زائران و مجاوران را در بی توجهی به ایجاد فضای پارک توسط مدیران شهری به دنبال داشته است.
از سوی دیگر مدیران شهری همواره تاکید داشته‌اند مردم و زائران باید برای ورود به مرکز شهر از خودروهای عمومی استفاده کنند زیرا هرچقدر هم پارکینگ در این محدوده ساخته شود بازهم پاسخگوی نیازها نبوده و مردم تشویق به حضور بیشتر در این منطقه با خودرو شخصی می‌شوند.

ساخت پارکینگ در مناطق پر متقاضی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی اسلامی شهر مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: مشکل ما این است که در زمان طراحی خیابان‌های مشهد از جمله احمدآباد به موضوع ساخت پارکینگ توجه نشده و حالا با افزایش روز افزون خودروهای شخصی در این مناطق با مشکل کمبود فضای پارکینگی مواجه هستیم.
مجتبی بهاروند تصریح می‌کند: نکته قبل توجه دیگر به موضوعات فرهنگی باز می‌گردد زیرا ما عادت کرده‌ایم تا نزدیک ترین محل به مقصد با خودرو شخصی سفر کرده و در همان مکان نیز امکان توقف داشته باشیم که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.
وی تاکید می‌کند: مردم باید سفر خود را مدیریت کرده و برای حضور در برخی مناطق شهر از جمله بافت مرکزی مشهد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا در وقت و هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: روزانه به صورت میانگین 300 خودرو در مشهد شماره گذاری شده و تقریباً هیچ خودرویی قدیمی تا زمانی که از کار نیافتاده باشد نیز از رده خارج نمی‌شود و اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم قطعاً مشکلات پارکینگی مشهد نیز ادامه خواهد داشت.
ساخت پارکینگ توجیه اقتصادی ندارد
بهاروند در ادامه تاکید می‌کند: ساخت پارکینگ‌های طبقاتی هزینه زیادی برای شهرداری دارد که بعضاً از توان ما خارج است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی اقدام به ساخت پارکینگ کنیم.
وی می‌افزاید: اما اشکال اینجاست که به دلیل تعرفه پایین پارکینگ‌ها سرمایه گذاران نیز تمایلی به حضور در این بخش ندارند و ترجیح می‌دهند در دیگر عرصه‌ها ورود کنند. در کشورهای همسایه برای یک ساعت استفاده از پارکینگ حدود 30 هزار تومان از دارنده وسیله نقلیه دریافت می‌شود که این مبلغ در مشهد حدود 1,000 تومان است.
رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی می‌گوید: در بافت مرکزی مشهد که ترافیک و آلودگی زیاد است اگر پارکینگ ساخته شود موجب افزایش تقاضای سفر به این محدوده شده و مشکلات حل نمی‌شود به همین دلیل نظر ما این است که مردم از حمل و نقل عمومی برای سفر به این محدوده استفاده کنند.
بهاروند در خصوص ادامه استفاده از پارکینگ‌های چرخ و فلکی در مشهد نیز می‌گوید: استفاده از این پارکینگ‌ها با توجه به هزینه‌ای که برای راه اندازی آنها شده باید مورد مطالعه قرار گیرد زیرا این پارکینگ‌ها هنوز در برخی مناطق متقاضی دارند و در برخی مناطق تقاضایی برای آنها نداریم به همین دلیل با تأمین ایمنی و استاندارهای لازم در برخی نقاط شهر استفاده از آنها ادامه خواهد داشت.
اجرای طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای
در همین رابطه مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری مشهد وظیفه مدیریت پارکینگ‌های عمومی این شهر را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: طی سال‌های گذشته به منظور مدیریت فضای توقف وسایل نقلیه در خیابان‌های پرترافیک مشهد طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای به اجرا در آمده است.
محمد مهدی اسدی می‌افزاید: در این طرح توقف برای نیم ساعت اول در خیابان‌هایی که طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای در آنها اجرا می‌شود رایگان بوده و پس از آن صاحب هر وسیله نقلیه باید طبق تعرفه مصوب نسبت به پرداخت بهای توقف اقدام کند.
وی در خصوص نحوه انتخاب خیابان‌هایی که در آنها طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای اجرا می‌شود می‌گوید: انتخاب این خیابان‌ها ارتباطی به الیت ندارد و این معابر توسط شورای ترافیک تعیین شده و پس از تأیید در مراجع ذیصلاح و شورای شهر برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود.
مدیرعامل شرکت ترافیک الیت بیان می‌کند: تعرفه پارکینگ‌های حاشیه از ابتدای خرداد سال جاری 25 درصد افزایش یافته است و برای توقف در نیم ساعت دوم با توجه به درجه بندی انجام شده در خیابان‌ها مبلغ 750، 650و یا 550 تومان از صاحبان وسایل نقلیه به صورت الکترونیکی اخذ می‌شود.
اسدی تاکید می‌کند: این افزایش تعرفه‌ها برای بازدارندگی بیشتر و کاهش توقف‌های بیش از نیم ساعت در حاشیه خیابان‌های پرترافیک اجرا شده زیرا تعرفه‌های قبلی بازدارندگی لازم را نداشت.
وی در ادامه به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر پارکینگ مجد در حال ساخت بوده و بزودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود و همچنین پارکینگ پرستار نیز در حال احداث است که امیدواریم بتوانیم این پارکینگ را نیز اوایل سال آینده به بهره برداری رسانیم.

پارکینگ‌های چرخ و فلکی جمع نمی‌شوند
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در خصوص برخی انتقادها از عملکرد پارکینگ‌های چرخ و فلکی و ضریب پایین ایمنی آنها با توجه به برخی اتفاقات طی سال‌های گذشته می‌گوید: صحبت‌هایی در خصوص جمع آوری این پارکینگ‌ها شده بود اما با توجه به هزینه زیادی که برای راه اندازی آنها شده است ترجیح دادیم همچنان مورد استفاده قرار گیرند.
اسدی اظهار می‌کند: به دلیل اینکه تأمین برخی قطعات این نوع پارکینگ‌ها با توجه به شرایط تحریمی امکان پذیر نیست در تلاش هستیم با شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای تهیه قطعات به توافق برسیم.
وی می‌افزاید: همچنین به روز رسانی این پارکینگ‌ها برای افزایش ضریب ایمنی در دستور کار شرکت ترافیک الیت قرار گرفته است.
پارکینگ با هزینه ناچیز
در همین رابطه کارشناس برنامه ریزی شهری به خبرنگار مهر گفت: همه جای دنیا یکی از راه‌هایی که برای کنترل ترافیک مدیران شهری از آن بهره می‌برند هزینه پارکینگ است، به طوری که هزینه یک ساعت پارک در مناطق مرکزی بسیاری از شهرهای دنیا به قدری بالاست که برای شهروندان آن شهر استفاده از خودرو شخصی توجیه اقتصادی نداشته باشد و مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق شوند.
محمد یاسر جواهری افزود: وقتی در مشهد شهروندان در مرکز شهر با هزینه بسیار ناچیزی فضای پارکینگ در اختیار داشته باشند مطمئناً از حمل و نقل عمومی استفاده نخواهند کرد و بالا بردن هزینه پارکینگ یکی از ابزارهای کنترل ترافیک در دنیاست.
وی تاکید کرد: البته باید سیستم حمل و نقل عمومی شهر نیز کارآمد باشد تا توان پاسخگویی به تقاضاهای سفر شهروندان را داشته باشد.
با توجه به فرهنگ موجود در شهر مشهد و استفاده عموم مردم از خودروهای شخصی لزوم مدیریت فضای پارک در مشهد امری اجتناب ناپذیر است و در عین حال ساخت پارکینگ در محورهایی از شهر که تقاضای بالایی برای سفر دارد نیز ضروری است ولی باید در کنار ساخت پارکینگ، فرهنگ سازی و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار قرار بگیرد.
مدیران شهری نیز باید سیستم‌های کارآمد حمل و نقلی در شهر بکارگیری کنند تا مردم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و ترافیک و آلودگی شهر نیز متعاقب این رفتارها کاهش یابد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی