نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی:
مظلومیت امیرالمومنین(ع) مظلومیت اسلام است
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: هر مظلومی با شهادتش مظلومیتش تمام میشود، اما مولا علی (ع) آنقدر مظلوم بود که حتی با شهادتش مظلومیتش به پایان نرسید.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، آیت الله سیداحمد علم الهدی در سخنرانی پیش از احیا شب نوزدهم در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: شب ضربت خوردن مولا امیرالمونین (ع)، شب قدر با امداد از دلهای آکنده از عشق و محبت مولا که در درون سینه شما میتپد سخن و کلام امشب ما باید مساله مظلومیت امیرالمونین (ع) باشد تا با دلهای مصیبتزده و چشمان اشک بار در عزای امیرالمومنین (ع) و در مظلومیت جانگداز آن حضرت در این شب پر فضیلت قدر، در خانه خدا برویم و تمام سرنوشت خود را با استمداد از عنایت مولا (ع)، تامین کنیم.
وی ادامه داد: بیان مظلومیت امیرالمومنین (ع) در حقیقت مثل بیان فضایل امیرالمومنین (ع) از عهده انسان عادی خارج است و در همان پهنه عمق فضیلت مولا(ع)، مولا (ع) مظلومانه زندگی کرده و مظلومیت ایشان در عرض و پهنای فضیلت وی است.
امام جمعه مشهد افزود: آنی که ما باید توجه کنیم این است که مظلومیت امیرالمومنین (ع) یک آینه تمام نما از مظلومیت اسلام و پیغمیر (ص) است. یعنی اگر کسی میخواهد بفهمد پیغمبر اکرم (ص) در مقام ارشاد مردم، تبلیغ دین و نجات انسانها از جریان جاهلیت آن همه زحمت کشید و در عین حال مظلوم واقع شد، مظلومیت امیرالمومنین (ع) یک آیینهای از مظلومیت پیغمبر است.
علم الهدی خاطرنشان کرد: لذا پیغمبر اکرم (ص) فرمودند، هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد، نوح پیغمبر 50 سال کمتر از هزار سال مردم را به خدا دعوت کرد و آخر الامر نتیجه 950 سال دعوت نوح پیغمبر به اینجا رسید که به درگاه خدا عرضه داشت، خدایا در روی زمین از کافرین دیاری را نگذار اگر اینها بمانند جز فاجر کفار نسل دیگری از آنها به وجود نمیآید و بعد از 950 سال این منطق نفرین حضرت نوح است و نتوانست مردم را ارشاد و هدایت کند و پیغمبر اکرم (ع) در عرض 23 سال قلمرو قدرت خود را به تمام شبه جریزه عربستان را فرا گرفت و هیمنه عظمت پیغمبر دنیاگیر شد و در عین حال پیغمبر میگویند، هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد و اگر کسی بخواهد فرمایش پیغمبر اکرم (ص) را درست درک کند باید مظلومیت امیرالمونین (ع) را درست بفهمد.
وی تصریح کرد: مظلومیت مولا در حقیقت یک آیینهای از مظلومیت پیغمبر (ص) است. یعنی آنطوری که ما امروز میتوانیم مظلومیت امیرالمومنین (ع) را با تجربه چهل سال عمر این انقلاب مقدس اسلامی و رشد سیاسی که مردم ما پیدا کردهاند درک کنیم، در گذشته این امکان نبود. مظلومیت مولا در شهادت و مظلومیت حضرت زهرا (س) و ضربت خوردن بر فرق نازنین امیرالمونین (ع) در غصب حق ایشان، در نمک نشناسی از مولا در نبردهایی که قاسطین و ناکثین راه انداختند، دیده میشود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: اما آنطوری که ما باید تحلیل کنیم، مظلومیت حضرت علی (ع) را به عنوان یک آیینه تمام نما از مظلومیت پیغمیر (ص) با تکیه بر تجربه 40 سال انقلاب مقدس اسلامی و رشد سیاسی مردم در سایه این انقلاب و تعالیم امام (ه) و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری پیدا کردیم، این مظلومیت به عنوان مظلومیت اسلام و پیغمبر برای شما قابل تحلیل است و شما قصه را درک میکنید.
علم الهدی اضافه کرد: در چند روز قبل در دیدار دانشجویان محضر مقدس مقام معظم رهبری در بین رهنمودها و فرمایشاتی که ایشان داشتند، نکتهای در تبین واقعیت بیانیه گام دوم فرمودند که اصل بیانیه گام دوم در حقیقت یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی است که در آن 4 نقطه اصلی و کلیدی قابل توجه است. نکته اول عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب اسلامی بوده یعنی مملکت چه بوده و با انقلاب به چه صورت در آمده و یا موقعیت اسلام در دنیا چه بود و با مساله انقلاب مقدس اسلامی جایگاه اسلام در مقابل معادلات بین المللی جهان در کجا قرار گرفت.
وی با اشاره به نکته دوم، گفت: مقام معظم رهبری در نکته دوم خود به عظمت کارکرد انقلاب اسلامی اشاره کردند، یعنی ما در شرایطی زندگی میکردیم و اختلافات طبقاتی در جامعه ما به چه صورتی بود و الان به چه صورت در آمد. توسعه منکرات و ناهنجاریهای شرعی و دینی در کشور و جامعه ما به چه صورت بود و در حال حاضر چگونه است. وضعیت قدرت اسلام و مظهر عظمت اسلام در در و دیوار این مملکت در چه شرایطی بود و الان در چه شرایطی قرار گرفته است. همچنین منطقه جهانی ما به عنوان یک نقطه در زیر چکمههای صهیونیستها و مستکبرین در چه وضعی بود و 80 میلیون مسلمان در اسارت 2 میلیون صهیونیست چه میکردند و در حال حاضر قدرت نیروهای رزمنده با دشمن و نیروهای انقلابی منطقه در عرصه مقاومت در برخورد با صهیونیست و استکبار به کجا رسیده و این موارد همه از آثار و کارکرد انقلاب اسلامی است.
امام جمعه مشهد با اشاره به نکته سوم، افزود: نکته سوم عظمت و چشماندازی است که انقلاب اسلامی باید به آن برسد. 40 سال دیگر زمینه فرج و ظهور ولایت عظما ارواحنافداه با فعالیت و برنامههای انقلابی مردم به وجود آید.
علم الهدی با اشاره به نکته چهارم، خاطرنشان کرد: نکته چهارم عظمت نیروی جوان متعهد در پیشبرد این مساله و این هدف است. مقام معظم رهبری فرمودند که این چهار نکته در بیانیه گام دوم انقلاب مشخص شده است و آدم وقتی این چهار نکته را بررسی میکند، میبیند اگر فرمایشات پیغمبر اکرم (ص) در روزهای آخر عمر آن حضرت را در نظر بگیریم آنچه در مورد گذشته و آینده اسلام پیغمبر فرمودند چشماندازی است که اسلام باید در مسیر جهانی شدن قدم بردارد. این موارد همه در فرمایشات پیغمبر اکرم (ص) و اساس اسلام در این چهار مساله بود. پیغمبر اکرم (ص) یک ضامن اجرا برای اجرای این دو اصل در نظر داشتند. عظمت چشم انداز آینده اسلام و عظمت نیروی امت که باید در مسیر تحقق این چشم انداز فعالیت کند؛ در بیان پیغمبر یک ضامن اجرا داشت. رسول الله برای آنکه سرنوشت اسلام در آن مسیر چشم اندازی که تعیین کردند گرایش جهانی به طرف مبانی دین متوجه شود و در عین حال آن اصول و ارزشهای در دنیا حاکمیت پیدا کند، این هدف و این چشم انداز در یک مسیری ترسیم کردند که برای آن یک ضامن اجرا مشخص کردند و آن ضامن اجرا؛ مساله امامت برای امیرالمومنین (ع) بود.
وی ادامه داد: اگر بنا شد علی (ع) زمام قدرت را در جامعه دینی به دست بگیرد و اگر جریان رهبری اسلام در خط تداوم وحی و در جریان امامت قرار گیرد، این چشم انداز که اسلام مثل یک رودخانه جاری در عرض کره زمین راه بیوفتد و ارزشها و تعالیم آن در دل و جان مردم دنیا مورد پذیرش قرار گیرد و همه قدرتها در برابر او خاضع شوند و همه جریانهای استکباری از بین بروند، این منحصر است و اجرا و تحقق آن در سایه رهبری و خط امامت که تداوم خط وحی است و رهبری امیرالمومنین (ع) امکان پذیر است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اضافه کرد: تمام مظالمی که بر امیرالمونین (ع) در تمام این مدت وارد شد این مظالم همه بر اسلام بوده، یعنی مصیبتهایی که برای مولا پیش آمد در حقیقت آن چشمانداز ترسیم شده از پیغمبر را نسبت به سرنوشت اسلام تغییر داد و چشم انداز را نیز عقب انداخت.
علم الهدی اظهار کرد: مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) مظلومیت خود پیغمبر (ص) بود. از همین جا مظلومیت علی (ع) با مظلومیت پیغمبر و اسلام گره خورد و در روز مرگ پیغمبر رهبری از خط امامت و ولایت که همان تداوم خط وحی بود، منحرف شد
وی بیان کرد: اول مظلومیت علی (ع)، مرحله اول مظلومیت مولا ، انحراف رهبری از خط امامت و ولایت مداری امیرالمونین (ع) بود. از همان جا جریان اسلام زیر و رو شد و سرنوشتی که پیغمبر در چشم انداز دین ترسیم کردند آن سرنوشت کاملا برعکس شد و وضعیت به جایی رسید که وجود مقدس امیرالمومنین (ع) فرمودند؛ تبعیضها، تغییرها، استکبارها، جریانهای غیرعادلانه و تبعیضهایی که در عرصه حکومت و اجرای منویات دین در بین امت اسلام به وجود آمد را بین دو چیز مخیر گذاشت. آیا من صبر کنم با همین وضع بسازم که با یک دست بریده وارد جنگ شوم و با یک دست قطع شده بخواهند با من بجنگند. دست قطع شده علی (ع) اینجا بود که میخواست دست به ذوالفقار بزند این نیش ذوالفقار ریشه دین را از جا میکند.
امام جمعه مشهد با اشاره به مرحله دوم مظلومیت حضرت (ع)، عنوان کرد: مسلمانها بعد از 25 سال تجربه ملاحظه کردند که تمام فضیلتهای اسلام کنار زده شد و تمام عدالتهای پیغمبر اکرم (ص) زیر خاک قرار گرفته است. در حالی که بخش عمدهای از مردم فقط به مدد گردن کلفتی و قدرتمداری به آلاف و علوف رسیدند در صورتی که مردم بیچاره و مستضعف در عین فلاکت قرار گرفتند. زمانی که وضع را اینطور دیدند بر سر علی(ع) ریختند تا با مولا بیعت کنند. علی (ع) میفرماید جوری به سر من ریختند مانند یالهای کفتاری که بر گردن او بریزند مردم از گردن من گلاویز شدند تا با من بیعت کنند. جوری اطراف مرا فرا گرفتند که گریبان من چاک زده شد مانند گوسفندانی که بر سر چوپان در میان آخور میریزند تا از دست او طعمه بگیرند.
علم الهدی تصریح کرد: علی (ع) ابتدا بیعت نمیکرد، زیرا مردم نیامده بودند که به عنوان امام با او بیعت کنند، بلکه آمده بودند که به عنوان یک حاکمی که عدالت دارد و مانع تبعیضها میشود با او بیعت کنند، اما ایشان بیعت نکرد. بعد که فشار وارد شد فرمودند که مردم حکومت من در واقع یک نظام سازی برای حکومت اسلامی است و آن نیست که من بیایم و شما را مدیریت و سیاست و امنیت شما را تامین کنم. باید نظام سازی برای اسلام کنم و آن نظامی که خدا بر پیغمبر وحی کرده من باید صورت عینی و وجود خارجی نظام را در دنیا نشان دهم. من برای نظام سازی حاضر قدرت و حکومت را به دست بگیرم. اما در عین حال این نظام سازی با منافع مادی عدهای درست در نیامد.
وی ادامه داد: در نهایت کار به جایی رسید که در مرحله مظلومیت سوم دیگر مولا تنها مانده بود و کسی به سراغ امیرالمومنین (ع) نمیآمد حتی آنهایی که با مولا بیعت کرده بودند و اطراف ایشان را گرفته بودند جوری وی را غریب و تنها گذاشتند که وجود مقدس مولا (ع) هر چه آنها را وادار میکرد که با جریانهای فاسد و مفسد جامعه بجنگد در عین حال از علی (ع) حمایت نمیکردند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی بیان کرد: مولا (ع) در کمال ناراختی اعلام کرد؛ ای آدمهایی که مانند یک سوسمار به زمین کشیده میشوید و هر چه من از شما میخواهم که در اقامه حق و عدل قیام کنید و مانع جریانهای فاسد و مفسد شوید، سر باز میزنید و میگویید الان هوا سرد است بگذارید هوا گرم شود و زمانی که تابستان فرا میرسد میگویید الان هوا گرم است بگذارید هوا مناسب شود.
علم الهدی خاطرنشان کرد: وجود مولا (ع) وقتی در این شرایط قرار گرفت دیگر امیرالمؤمنین(ع) حتی کسی را برای آنکه با او در و دل کند؛ پیدا نمیکرد. هر مظلومی با شهادتش مظلومیتش تمام میشود، اما مولا آنقدر مظلوم بود که حتی با شهادتش مظلومیتش به پایان نرسید.
وی گفت: این مسائل و جریانها قصه نیست و قرآن میگوید که در این قصهها همواره عبرت نهفته است و باید از این واقعیتها مردم به خوبی عبرت و درس بگیرند.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: چهل سال است که تمام محور انقلاب ما یک واقعیت است و آن ایستادگی و مقاومت مردم در پای ستون خیمه نظام و مقام ولایت و رهبری است. یعنی اگر آن روز مردم پای ستون خیمه نظام اسلام امیرالمؤمنین(ع) آمده بودند، سرنوشت اسلام چیز دیگری میشد.
علم الهدی اظهار کرد: این را بدانید که در گام دوم این انقلاب 40 سال تجربه خودتان با عبرتی که از مظلومیت مولا میگیرید به من و شما اعلام میکند که مردم ما به عنوان محور اقتدار این انقلاب و این نظام تا وقتی که پای ستون خیمه نظام هستند این انقلاب و نظام ادامه دارد. نگذارید مصائبی که بر سر اسلام در پرتوی مظلومیت مولا آمد، دو مرتبه بر سر اسلام و دین وارد شود.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153520/