پیام خراسان

آخرين مطالب

/سیری در قرآن/

«شب قدر» در سوره مبارکه دخان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - از جمله آیات قرآن کریم که به موضوع شب قدر و نزول قرآن در آن پرداخته است، آیات ابتدایی سوره مبارکه دخان در جزء 25 قرآن کریم است.
  در سومین آیه از سوره مبارکه دخان که اشاره به شب قدر و نزول قرآن در آن دارد، می‌خوانیم: إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهٍ مُبارَکَهٍ إِنّا کُنّا مُنْذِرِینَ«3»؛ یعنی «ما آن را در شبی مبارک و فرخنده نازل کردیم، ما همواره انذارکننده بودیم». 
در تفسیر نمونه از این آیه اشاره شده که «مبارک» از ماده «برکت» به معنى سودمند، جاویدان و پردوام است. همچنین در مورد این که مقصود کدام شب است که مبداء خیرات و سرچشمه خوبی‌هاى پایدار است، غالب مفسران آن را به شب قدر تفسیر کرده‌اند، شب پربرکتى که مقدرات جهان بشریت بـا نزول قرآن رنگ تازه‌اى به خود گرفت، شبى که سرنوشت خلایق و مقدرات یکسان در آن رقم زده مى‌شود و لذا قرآن در شبى سرنوشت‌ساز، بر قلب پاک پیامبر نازل شد. همچنین ظاهـر آیه این است کـه تمام قرآن در شب قدر نازل گردید.
در بخشی از تفسیر نور نیز در رابطه با این آیه آمده است است که در این آیه، زمان نزول قرآن مبارک شمرده شده و در آیات دیگر زمان نزول عذاب، نحس خوانده شده است: «أَیّامٍ نَحِساتٍ». اصولاً مبارک یا منحوس بودن زمان یا به خاطر حوادث تلخ و شیرینی است که در آن‌ها واقع می‌شود و یا در خود زمان خصوصیّتی است که بر ما پوشیده است، چنان که در قرآن از استغفار در سحرها ستایش شده که معلوم می‌شود در عنصر زمان خصوصیّتی است که ما نمی‌دانیم.
تفسیر نمونه همچنین با طرح سوالی در خصوص هدف اصلى از نزول قرآن با توجه به آیه فوق این‌گونه پاسخ می‌دهد که هدف همان اسـت که در ذیل همین آیه به آن اشاره شده و مى‌فرماید: «ما همواره انذارکننده بودیم(انا کنا منذرین). ایـن سنت همیشگى ماست که فرستادگان خود را براى بیم دادن ظالمان و مشرکان ماموریـت مى‌دهیم و فرسـتادن پیامبر اسلام با این کتاب مبین نیز آخرین حلقه از این سلسله است. در ادامه تفسیر بیان شده درسـت اسـت که پیامبران از یک سو انذار مى‌کنند و از سوى دیگر بشارت مى‌دهند؛ اما چون پـایـه اصـلى دعوت آن‌ها را در مقـابل قـوم ظالم و مجرم بیشتر بیم و انذار تشکیل مى‌دهد، غالبا از آن سخن گفته شده است. 
همان‌گونه که تفاسیر قرآن کریم در خصوص آیات مربوط به شب قدر و نزول قرآن به بحث نزول تدریجی و دفعی کتاب آسمانی اشاره می‌کنند، درباره آیه فوق نیز به ذکر این موضوع بر اساس آیه اشاره شده است. به طور مثال تفسیر نمونه با طرح سوالی به این موضوع پاسخ می‌دهد:
می‌دانیم قرآن در طى بـیست‌و‌سـه سـال دوران نـبـوت پـیـامـبـر نـازل شـده اسـت و از ایـن گـذشـتـه مـحـتواى قرآن محتوایی است که ارتباط و پیوند با حـوادث مـخـتـلف زندگـى پـیـامبر(ص) و مسلمانان در طول این 23 سال دارد که اگر از آن بریده شود، نامفهوم خواهد بود. بـا ایـن حال چگونـه قرآن به طـور کـامل در شـب قـدر نازل شده است؟ در پـاسـخ ایـن سـؤال بـعـضـى قـرآن را بـه معنى آغـاز نـزول قـرآن تـفـسـیـر کرده‌انـد، بـنابراین مانعى ندارد که آغاز آن در شب قدر باشد و دنبال آن در طول 23 سال. ولى چـنان کـه گفتیم ایـن تفسیر با ظاهر آیه مورد بحث و آیاتى دیگر از قرآن مجید سازگار نیست. 
بـراى یـافتن پاسخ این سؤال باید توجه داشت که از یک سو در آیه مى‌خوانیم «قرآن در لیله مبارکه نازل شده است»؛ از سـوى دیگر در آیـه 185 سـوره بقره آمـده اسـت «شـهـر رمـضـان الذى انزل فـیـه القـرآن» مـاه رمـضـان را روزه بدارید، ماهى کـه قـرآن در آن نازل شده است و همچنین در سـوره قـدر مى‌خوانیم: «انا انزلناه فى لیله القدر»(ما آن را در شب قدر نازل کردیم). از مجموع این آیات به خوبى استفاده مى‌شود که آن شب مبارکى که در آیه مورد بحث به آن اشاره شده، شب قدر در ماه مبارک‌ رمضان است .
تفسیر نمونه همچنین در ادامه ذکر کرده که از آیات متعددى استفاده مى‌شود که پیامبر(ص) قـبـل از نـزول تـدریـجـى قـرآن از آن آگـاهى داشت، مانند آیه 114 سوره طه: «و لا تـعـجـل بـالقرآن من قبل ان یقضى الیک وحیه»؛ یعنی «پیش از آن که وحى درباره قرآن بر تو نازل شود، نسبت به آن عجله مکن» و نیز در آیـه 16 سـوره قـیـامـه آمـده اسـت «لا تـحـرک بـه لسـانـک لتعجل به»: «زبان خود را براى عجله به قرآن حرکت مده». لذا از مجموع ایـن آیـات مـى‌تـوان نـتیـجـه گرفـت کـه قـرآن داراى دو نـوع نـزول بـوده است: اول «نزول دفعى» و جمعى که یک‌جا از سوى خداوند بر قلب پاک پـیـامبر(ص) در مـاه رمـضـان و شـب قـدر نازل گردیده و دوم «نـزول تدریجى» که بر حسب شرایط و حوادث و نیازها در طى 23 سال نازل شده است.
تفسیر نور نیز درباره نزول دفعی و تدریجی قرآن در تفسیر این آیه گفته است: قرآن در شب قدر یک باره و یک جا بر قلب پیامبر و بار دیگر و به تدریج در طول بیست‌و‌سه سال نازل شد. همان‌گونه که یک بار چمدان لباسی را یک‌جا به شخصی می‌دهید و در مرحله بعد درب آن را گشوده و لباس‌ها را جداگانه به او نشان می‌دهید و یا کتاب شعر حافظ را یک جا به شما هدیه می‌کنند و در هر مناسبت، چند بیتی از آن را برای شما می‌خوانند.
تفسیر نمونه همچنین با طرح سوالی دیگر با این مضمون که اگر قـرآن در شـب قـدر نازل شده، پس چگونه طبق روایات مشهور آغاز بعثت پیغمبر در 27 ماه رجب صورت گرفته است، این‌گونه پاسخ می‌دهد: نـزول آن در مـاه رمـضـان جـنـبـه جـمـعـى داشـتـه، در حـالى کـه نـزول اولین آیات در 27 رجب مربوط به نزول تدریجى آن است و به این ترتیب مشکلى از این نظر پیش نمى‌آید.
در تفسیر نمونه همچنین در رابطه با آیه بعد(فیها یفرق کل امر حکیم) گفته شده که این آیه توصیف و توضیحى براى شب قدر است و مى‌گوید: شب قدر شبى است که هر امـرى از امـور بـر طـبـق حـکمت الهـیـه تـفـصـیـل و تـبـیـیـن مـى‌شـود». تعبیر بـه «یفرق» اشـاره بـه ایـن اسـت کـه همه امـور و مسائل سرنوشت‌ساز در آن شب مقدر مى‌شود و تعبیر به «حکیم» بیان‌گر استحکام این تقدیر الهى و تـغییرناپذیرى و حکیمانه بودن آن است، منتها این صفت در قرآن معمولا براى خدا ذکر مى‌شود؛ ولى توصیف امور دیگر به آن از باب تاکید است و این بیان، هماهنگ با روایات بسیارى است که مى‌گوید در شب قدر مقدرات یک سال همه انسان‌ها تعیین مى‌گردد و ارزاق و سرآمد عمرها و امور دیگر، در آن شب تفریق و تبیین مى‌شود.
در خصوص آیه بعدی(امرا من عندنا انا کنا مرسلین) نیز ذکر شده که بـراى تـاکیـد بـر ایـن مـعـنـى کـه قـرآن از نـاحـیـه خـدا است، این آیه می‌فرماید نـزول قـرآن در شـب قـدر فـرمانى بود از ناحیه ما، و ما پیامبر اسلام را مبعوث کرده و فرستاده‌ایم. سپس بـراى بـیان علت اصلى نزول قرآن و ارسال پیامبر و مقدرات شب قدر مى‌افزاید: همه این‌ها به خاطر رحمتى است از سوى پروردگارت؛ «رحمه من ربک».
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم