پیام خراسان

آخرين مطالب

یک عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مدیریت آب بحث پیچیده‌ای شده و برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم و سیاست‌ورزی کنیم.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، کامران داوری امروز در جلسه شورای آب استان خراسان رضوی در محل دفتر استاندار در خصوص طرح همیاران آب، اظهار کرد: طرح همیاران آب استان خراسان رضوی به دنبال حرکتی به سمت تعادل منابع مصارف و پایایی کمی و کیفی منابع آب است. ما به این نتیجه رسیدیم که ورشکستگی آبی در اثر رفتار کنونی ما قطعی خواهد بود و برای جلوگیری از آن، تعادل کمی و کیفی منابع آب تنها راه حل خواهد بود که باید به سمت آن حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه رشد شوری تغییری است که عاقبت شومی را برای ما رقم می‎زند، عنوان کرد: جلوگیری از این امر تنها با جلوگیری از بازگشت آب‎های آلوده به آبخوان‌ها و تصفیه آب های شور و آلوده و بازچرخانی است. همچنین به مخاطره رشد مصرف توجه کردیم که اگر آن را مدیریت نکنیم و متناسب و متعادل با منابع قرار ندهیم، دچار مشکل می‌شویم، راه حل این وضعیت نیز مدیریت تقاضا است.
این استاد دانشگاه افزود: در سال 93 که تدبیر آب در حال انجام بود، اندازه‌گیری‌های ما نشان داد که در این سال بالای حد تجدیدپذیری بودیم و در انتها با عددهایی که دستگاه‌ها دادند در حال حرکت به سمت عدد بزرگی بودیم که راهکار این بود به 75 درصد آب تجدیدپذیر برگردیم، حرکت تدریجی باشد و به تدریج همه را با مدیریت تقاضا، فناوری و مدیریت منابع به این سمت برگردانیم.
داوری گفت: هدف ما این بود که توسعه داشته باشیم، در عین حال باید از ناپایی به پایایی برسیم و در این حرکت نیز باید مصارف آب کشاورزی کاهش پیدا می‌کرد تا سایر مصارف این توسعه را فراهم کنند. راه حل کار، کنترل برداشت و تخصصیص صحیح است اما تاکنون موفق نبودیم. ما نقش محیط انسانی و طبیعی را توام با هم در این ماجرا ندیدیم و تلاش کردیم همه کارها را با مهندسی انجام دهیم، در حالی که بخش مدیریت پررنگ است. محیط طبیعی و انسانی و ترکیب این دو که مدیریت جامع آب را شکل می‌دهد، باید مبنای اصلی این حرکت قرار گیرد.
یک عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در بحث آب ملزم هستیم که از منابع آب نگهداری و نگهبانی کنیم، به بهره‌وری جامع برسیم و تعادل منابع را در نظر داشته باشیم، تصریح کرد: باید این ترکیب سه‌گانه را با هم متعادل نگه داریم. رشد خردورزی جمعی در موضوع مدیریت آب مخصوصا در خراسان رشد پیدا کرده، مشارکت دادن کنشگران به خصوص در این طرح شکل یافته، استفاده از سایر تخصص‌ها و دخالت قوه قضاییه و حقوقدانان در این طرح جدی شده، تکنولوژی‌ها نیز به کمک آمدند. امیدواریم با این ابزار و امکانات مشکل را حل کنیم.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این بخش را به درستی هدایت کنیم به حکمرانی محلی و شورای حوزه‌ای نیاز داریم. مدیریت آب بحث پیچیده‌ای شده و برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم و سیاست‌ورزی کنیم. کاری که اکنون به راه افتاده، به عنوان همین شبکه بوده و حکمرانی خوب راه حل همه ما است. پیشنهاد دادیم که ارتباط کنشگران و مردم با مباحث سیاست‌گذاری و اجرا در حوزه دولتی از طریق جمع‌آوری نظر مردم، دستیابی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلان و تدوین نقشه راه صورت گیرد که می‌تواند مسیر طولانی 20 ساله را داشته باشد.
رزم‎حسینی بیان کرد: برای اینکه به پایداری حوزه آبریز برسیم، نیاز به مدیریت یکپارچه منابع آب داریم. قانون باید بسترسازی کند، مشارکت پررنگ شود و نظامات تصمیم‌سازی شکل جدی‌تری پیدا کند. واقع‌گرایی بخش دیگری بوده که بخشی از دعواها بین بخش‌های مختلف و نرسیدن به اجماع به این امر مربوط است. در سال 88 تا 91 که آمایش سرزمین خراسان رضوی انجام شد، سال تر و خشک را در دوره آماری گذشته پیدا کردیم و بیلان سالانه برای آن‌ها بستیم و متوجه شدیم در ترترین سال در این دوره‌ها 6 میلیارد و 772 میلیون مترمکعب و در خشک‌ترین سال 2 میلیارد و 757 میلیون متر مکعب آب تجدیدپذیر داشتیم.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طرح همیاران آب استان کرمان طرحی بوده که تجمیع‌کننده تمام این فعالیت‌ها است و امروز مجدد موجب شده که روح تازه‌ای در بین دغدغه‌مندان آب شکل گیرد. این طرح در سال 93 در کرمان انجام شده و در این طرح به دنبال این بودند که دستگاه‌های اجرایی وظایف قانونی خود را به صورت متعادل، متوازن و هماهنگ به انجام برسانند.
وی با بیان اینکه باور داریم که حل مشکل آب نیازمند مشارکت همگان است، عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان، متخصصان و ذی‌نفعان راه حل‌های فراوانی را در ذهن دارند. هم‌افزایی اندیشه‌ها، راه حل‌های معقول‌تر و مقبول‌تری را فراهم می‌کند، بنابراین در طرح همیاران آب استان به دنبال حکمرانی خوب رفتیم که از طریق استفاده از طرفیت کلی کنشگران محلی به آن دست پیدا کنیم. شفافیت، انصاف و قانون‌مداری اصل کار ما بوده و دستیابی به وفاق و اجماع نسبی برای راه حلی در چارچوب قانون هدف ما است. امیدواریم این وفاق بسترساز پیاده‌سازی سیاست‌ها و دستیابی به هدف‌ها در کوتاه‌ترین مدت شود.
رزم‎حسینی اضافه کرد: افرادی که همیاران آب استان را امضا کردند به دنبال این هستند که بدون هیچ تعللی و با تکیه بر اصول پیش گفته و نیز تجمیع تلاش‌های ارزنده انجام گرفته، گام‌های استواری در دستیابی به پایایی آب و بهره‌وری جامع بردارند. گام اول تثبیت رفتار قانونی بوده یعنی جلوگیری از برداشت‌های اضافه و چاه‌های غیر مجاز و بعد حرکت به سمت اینکه در محیط‌های ممنوع صدور مجوز جدید نداشته باشیم. در گام دوم به سمت پایایی حرکت خواهیم کرد.
استاندار خراسان رضوی افزود: کسری مخازن ما در استان یک میلیارد و 82 میلیون متر مکعب و برداشت 5 میلیارد و 317 میلیون متر مکعب است. دستگاه‌های مختلف تهعد کردند و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‎ای، یک میلیارد و 127 میلیون متر مکعب کاهش مصرف ایجاد کنند که مقدار برداشت را به 4 میلیارد و 190 میلیون متر مکعب برساند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/154531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق