پیام خراسان

آخرين مطالب

تاخت و تاز اسب های ترکمن در پیست نیمه تمام ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- سرزمین اسب و ابریشم هر سال با آغاز بهار زیر سم اسبان ترکمنی می لرزد که در کورس های بهاره می تازند، اما تاخت و تاز آنها در پیست اسب دوانی نیمه تمام باغلق انجام می شود که همواره هراس صاحبان اسب ها از زمین خوردن حیوان خود در این پیست را به دنبال دارد.

ترکمن‌ها را نمی‌توان بدون اسب تصور کرد و نام آنها نه تنها در خراسان شمالی بلکه در جای جای دنیا همواره در کنار اسب اصیل ترکمن برده می‌شود و صنعت اسب در شهرستان راز و جرگلان بویژه در میان ترکمن‌ها یکی از محورهای معیشت مردم است.
*کورس در زمین کمبودها
یکی از اسب داران این شهرستان که دل پردردی از نبود پیست اسب اسب دوانی دارد از اضطرابش می‌گوید و از اینکه چه سخت است در منطقه‌ای محروم که صنعت اسب آن گردشگران را از هر نقطه دنیا به خود فرا می‌خواند به جای آنکه قطب صنعت اسب باشد، حتی محل مناسبی برای تاخت و تازها بهاره نداشته باشد.
وی که خود را آرازگلدی درخشان معرفی کرد، اظهار داشت: خیلی سخت است که در هر مسابقه جان چابک سوار و مالک اسب بلرزد، مبادا اسبی که با وجود گرانی علوفه و دیگر هزینه‌ها، برای تاخت آماده شده با حادثه‌ای مواجه شود و میلیون‌ها تومان در آتش محرومیت بسوزد.
وی با بیان اینکه در هر کورس، به سلامت رسیدن اسب به خط پایان، حتی در صورت کسب نشدن عنوان قهرمانی، یک پیروزی بزرگ برای مالکش محسوب می‌شود می‌گوید: اسب دار نمی‌تواند در مسابقه شرکت نکند و در واقع این مسابقات محل داد و ستد اسب هم است و منبع تأمین درآمد.
درخشان با بیان اینکه جایگاه ویژه پیست باغلق هم چنان نیمه کاره رها شده و نیاز به توجه ویژه دارد افزود: دیدن اسکلت برهنه ای که روزهای زیادی در نقش سکوی تماشاگران ظاهر شده و فقط 4٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد دردناک است.
این اسب دار ترکمن افزود: پس از گذشت 20 سال انتظار داریم برای این پیست چاره‌های اندیشیده شود و مردم منتظرند تا ببینند سرانجام وعده‌های هر ساله مسئولان چه می‌شود.
وی گفت: هر زمان که انتخاباتی باشد و نیاز به رأی مردم، رفت و آمدها و بازار وعده‌های مختلف از جمله پایان این پیست اسبدوانی گرم می‌شود و بعد از اتمام هر انتخابات این وعده‌ها فراموش می‌شود.
درخشان گفت: این طرح چندین متولی داشته است که هر یک کلنگی بر پیکره نحیف آن زده‌اند و رفته‌اند و اکنون نیز به علت بی توجهی به نگهداری آن قسمت‌هایی از آن در حال تخریب است و برخی امکانات آن نیز به سرقت رفته است.
وی با بیان اینکه سال قبل این میدان سوارکاری به بخش خصوصی واگذار شده بود، اظهار می‌کند: بخش خصوصی هم کاری نکرد.
فرماندار راز و جرگلان با بیان اینکه امسال پنج میلیارد ریال برای ساخت این پیست اختصاص یافته است به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات ساخت پیست سوارکاری راز و جرگلان که تنها پیست سوارکاری خراسان شمالی است از سال 85 در زمینی به مساحت 16 هکتار در منطقه موسوم به تخته «باغلق» از توابع شهرستان راز و جرگلان آغاز شد.
محمد زارعی هدک اظهار داشت: مشکلات این پیست زیاد است و هنوز برای داخل پیست و هم چنین محوطه سازی آن نیاز به اعتبارات کلان داریم.
وی با بیان اینکه در شهرستان راز و جرگلان 700 سر اسب نگهداری و پرورش داده می‌شود عنوان کرد: صنعت اسب بخشی از معیشت مردم این منطقه را تأمین می‌کند و اتمام پیست اسبدوانی باغلق نیز یکی از مطالبات شهرستان است که پیگیری می‌شود.
*کورس ممنوع
اگر چه صنعت اسب و اسب داران خود را ناگزیر به حضور در کورس‌های بهاره می‌دانند اما رئیس هیأت سوارکاری خراسان شمالی گفت: هیچ کورسی را تا زمانی که پیست باغلق به اتمام و بهره برداری برسد تأیید نمی‌کنیم.
علی مبارکی افزود: این زمین استاندار نیست و اگر اتفاقی بیفتد کسی پاسخگو نخواهد بود
وی با تاکید بر اینکه در مورد این پیست باید اداره ورزش و جوانان پاسخگو باشد افزود: پیست باغلق را بعد از اتمام و بهره برداری به ما تحویل می‌دهند و اکنون ما در این پیست نمی‌توانیم ورود کنیم اما پی گیر این موضوع که مطالبه مردم استان و شهرستان راز و جرگلان است هستیم.
در عین حال سرپرست معاونت فنی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی با رد این سخن که پیست باغلق استاندار و مناسب کورس و مسابقات اسب دوانی نیست، افزود: اگر این پیست استاندارد نیست چرا مجوز برگزاری مسابقات اسب دوانی در آن داه می‌شود؟
برات وثوقی در ادامه با بیان اینکه زمین مسطح مناسب برای کورس و ساخت پیست در این شهرستان به سختی پیدا می‌شود گفت: 20 سال از زمانی که این محل تأیید شد می‌گذرد و اگر چه اختلاف سطح 13 متری در طول این پیست وجود دارد اما پیست استاندارد است.
وی در مورد حفاظت از این پیست هم گفت: حفاظت و نگهداری پروژه‌های مختلف بر عهده پیمانکاران است اما این پروژه چندین پیمانکار عوض کرده است و اکنون هم باید خود اهالی یا شورا و دهیاری‌ها وظیفه حفاظت از این محل را برعهده بگیرند.
وی با بیان اینکه اداره شهرستان وظیفه دارد که به محل سربزند خاطرنشان کرد: چون این پروژه طولانی شده است اداره این توان ونیرو را ندارد که از پروژه نگهداری کند
وثوقی گفت: پنج میلیارد ریال برای ادامه کار به این پروژه تعلق گرفته است که بزودی هزینه می‌شود اما برای تکمیل و بهره برداری این پیست 20 میلیارد ریال دیگر لازم است.
علیرغم این مشکلات هفته گذشته مسابقات کورس بهاره با شرکت 70 سر اسب در 9 دور کورس برگزار شد.
شهرستان مرزی راز و جرگلان در 150 کیلومتری شمال بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی واقع است و افزون بر 50 واحد خصوصی تولید و پرورش اسب در این شهرستان فعالیت دارند. این شهرستان خاستگاه اسب ترکمن است و تعداد اسب‌های اصیل ترکمن در آن به 700 سر می‌رسد
ب / 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/155131/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!