پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر پروژه بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان  تشریح کرد؛

چگونه می‌توان بازآفرینی شهری موفق داشت؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر پروژه بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان گفت: شفافیت و صداقت با مردم از اصول موفقیت در بازآفرینی شهری است‌‌.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، خضری در نشست «بررسی تجارب بازآفرینی و توسعه اجتماع محلی در جهان و ایران» که از سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان توسعه شهر است و در تالار شهر برگزار شد، درمورد ضرورت و الزام تحقق مشارکت مردم در بازآفرینی شهری اظهار کرد: در لزوم مشارکت مردم اختلاف نداریم اما در عمل و سیاست‌گذاری در این زمینه به شدت ضعف داریم. اگر مشارکت وجود نداشته باشد کار انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: مبنای دیگر برای ضرورت مشارکت، پول نداشتن است؛ یعنی مثلا برای بازآفرینی نیاز به هزینه‌ای داریم که پرداخت آن در توان ما نیست و به سمت مشارکت مردم حرکت می‌کنیم. 
بی‌پولی دولت از بزرگترین فرصت‌های امروز است
این حقوقدان بیان کرد: فرصتی که امروز داریم؛ یعنی فرصت بی پولی دولت از بزرگترین فرصت‌های امروز است که اگر بخش خصوصی و عمومی هنر داشته باشند خیلی از آن می‌شود استفاده کرد زیرا اگر پولی وجود داشته باشد، این مدیریت و ساختارها گوششان به علم و تجربه بدهکار نیست. مشارکت بر مبنای بی‌پولی خیلی کارساز نیست. گاهی هم مشارکت بخاطر نگرانی ما برای تنش اجتماعی و به صورت صوری انجام می‌شود. 
خضری عنوان کرد: همت‌آباد در اصفهان از محلات فرسوده است و در منطقه 6 شهرداری واقع شده که جزو مرغوبترین منطقه‌های اصفهان است.تمام مدل‌های نوسازی در این منطقه امتحان شده و شکست خورده بودند. این محله 83 هکتار است که حدودا 63 هکتار بافت فرسوده است. 61درصد از کل مساحت این منطقه مسکونی است و خدمات در آن صفر است یعنی فضای سبز در آنجا نداریم. همت‌آباد موقعیت جغرافیایی ممتاز دارد. نزدیک زاینده رود است. دسترسی آسان به شبکه بزرگراهی دارد. این موقعیت جغرافیایی همیشه پاشنه آشیل این منطقه بوده است. 
وی تصریح کرد: داستان همت آباد از یک مبارزه مدنی اجتماعی با دستگاه‌هایی شروع شد که متولی بودند کار خوب انجام دهند. در اعتراض به یکی از مدیران که عضو شورا هم بود گفتیم مشارکت مردم در طرح شما کجاست؟ پاسخ داد پروژه همت‌آباد مشارکتی است در حالی که آنها داشتند مردم را از آن منطقه بیرون می‌کردند. همچنین این فرد در مورد مشارکتی بودن پروژه همت‌آباد گفت که صد میلیون تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم. هشت سال پیش که این را گفت نمی‌دانستم باید بخندم یا گریه کنم زیرا او مشارکت را در خرید اوراق مشارکت تعبیر کرده بود.
مشارکت مردم در بازآفرینی حق بدیهی آنهاست
مدیر پروژه بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان با تاکید بر اینکه «مبنای مشارکت مهم است»، بیان کرد: زیرا اگر مبانی درست نباشد نمی‌توانیم با مردم کار کنیم. مشارکت دادن مردم در پروژه‌ها لطف به آنها نیست. مشارکت حق بدیهی شهروندان است که از حق مالکیت آنها منبعث می‌شود. در تمام مکاتب دنیا هم این موضوع وجود دارد. در فقه ما حرمت مال مسلمان مثل حرمت خون اوست. همانطور که برای جان انسان‌ها نمی‌توانیم تصمیم بگیریم برای مال آنها هم نمی‌توانیم تصمیم بگیریم.
خضری با اشاره به اینکه «اگر نگاه ما به مشارکت از باب اجبار و بی‌پولی باشد، کار کردن سخت می‌شود»، گفت: رابطه مستقیمی بین قبول داشتن مبنای درست مشارکت و موفقیت در مشارکت وجود دارد. هر جا موفق نشدید، به مبانی مشارکت رجوع کنید زیرا در اینجا اشتباه کرده‌اید.
«همت آباد» 40 سال طرح تفصیلی نداشت
وی افزود: اولین الزام تحقق مشارکت هدف گذاری صحیح است؛ اینکه چرا می‌خواهیم وارد بافت شویم و برای ما کالبد یا انسان مهم است. در همت آباد انواع طرحهای نوسازی امتحان شد و همه شکست خورد زیرا این طرح‌ها کالبدی بودند. چیزی که در برنامه‌ها مهم نبود، انسان‌ها بودند. چهل سال همت آباد طرح تفصیلی نداشت برای اینکه بتوانند این منطقه را فریز کنند، ضابطه‌گذاری نمی‌کردند. در سال 84 برای تملک 12.5 میلیون دلار مجوز فاینانس گرفتند. خدارا شکر به تحریم خورد‌. رفتند با سرمایه‌گذاران تفاهم نامه نوشتند و زمین‌ها را تکه تکه کردند. در ورود سرمایه‌گذار هم موفق نشدند، بنابراین اوراق مشارکت فروختند و خیلی هم خوشحال بودند اوراق دو روزه فروش رفت. 
این حقوقدان ادامه داد:از الزامات تحقق مشارکت احترام به حق مالکیت ساکنان است. همه طرح‌ها می‌خواستند خانه‌ها را خریداری و مردم را اخراج کنند. از موانع جدی مشارکت نگاه سودانگارانه یا منفعت‌های کوتاه مدت آسیب‌زای اشتباه است. هشت صد میلیون تومان هزینه تبلیغات فروش اوراق مشارکت، دو میلیارد هزینه مشاور بود و شهرداری منطقه، سه شیفت برای تملک کار می‌کرد‌. آن موارد هزینه‌های مستقیم طرح همت‌آباد بود اما بالاترین هزینه تشدید بی اعتمادی شهروندان به مدیریت شهری بود. 
وی اضافه کرد: از الزامات مشارکت مردم در بازآفرینی باور به ضرورت مشارکت و اخذ اعمال نظر ذی‌نفعان در تمام مراحل است. مردم همت‌آباد در برابر اخراجشان از محله واکنش نشان دادند و حرکت مدنی منحصربه‌فرد شکل گرفت. مردم با امضای طوماری در روشی دموکراتیک اعتراض خود را بیان کردند. 
خضری خاطرنشان کرد: هنگامی که وارد همت‌آباد شدیم نظر سنجی در محله انجام دادیم.72 درصد مردم با ترک محل مخالف بودند، 23 درصد مردم می‌گفتند اگر شهرداری زمین ما را خوب بخرد موافقیم و حاضر بودند در طرحی که منافع آنها حفظ شود مشارکت کنند. هر هفته با مردم جلسه برگزار و گفت‌و‌گو می‌کردیم. گزارش می‌دادیم. انعکاس مشکلات مردم در رسانه‌ها و تجمع اعتراض‌آمیز از اقدامات دیگری بود که انجام می‌دادیم. مردم آنقدر پای کار ایستادند تا مجبور شدند طرح را متوقف کنند.
مدیر پروژه بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان یادآور شد: مردم با نوسازی و بازآفرینی مخالف نبودند با طرحی مخالف بودند که حقوق آنها را در نظر نمی‌گرفت.
وی گفت: با اقداماتی که انجام دادیم سرمایه اجتماعی خوبی شکل گرفت و توانمندسازی مردم را به معنای واقعی انجام دادیم. بعد از متوقف شدن طرح شهرداری، نوسازی را با مشارکت مردم شروع کردیم. در ابتدا شرکت بازآفرینی شهری و سپس مدیریت شهری به کمک ما آمدند. در ابتدا سه بلوک اطراف بزرگراه انتخاب شدند و از مردم در این مناطق نظرخواهی و مطالعات را تکمیل کردیم تا ببینیم در کدام منطقه آمادگی بازآفرینی با مشارکت مردم وجود دارد. فاز اول را بر اساس میزان آمادگی مردم در مشارکت انتخاب کردیم. 
خضری خاطرنشان کرد: برای تحقق مشارکت نیازمند سازمان‌دهی بودیم در نتیجه نهادسازی انجام و تعاونی تشکیل دادیم که بتوانیم مشارکت را در بستر قانونی درست ساماندهی کنیم. 
مدیر پروژه بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان ادامه داد: از مواردی که ما را خیلی اذیت کرد بحث انتخاب مشاور بود؛ مشاوری که این فرصت را به رسمیت بشناسد، شناخت داشته باشد و به درستی به ما کمک کند پیدا نکردیم. به شهرداری هم اعتماد نبود شاید برای اولین بار یک نهاد توسعه محلی تحت قالب شرکت تعاونی، خودش متولی تسهیل‌گری شد. سعی کردیم مشارکت واقعی را انجام دهیم. اولین افرادی که از طرح مطلع می‌شدند مالکین بودند و چرخه مشارکت به معنای واقعی انجام شد. از مردم چیزی پنهان نکردیم. جمع‌بندی نظرات مردم در کمیسیون ماده 5 تصویب شد.
شفافیت و صداقت با مردم از اصول موفقیت در بازآفرینی شهری است
وی ادامه داد: از اصول موفقیت در بازآفرینی شفافیت و صداقت با مردم است. مردم ممکن است سطح سواد پایین داشته باشند اما تیزهوش هستند و ما را خوب درک می‌کنند‌. همچنین تشکیل کارگروه نوسازی بانوان بسیار به ما کمک کرد.
خضری اظهار کرد: بافت فرسوده انباشت صد سال بی‌تدبیری، بی‌برنامگی و عدم توجه دولت و شهرداری ها در شهرهاست. خروج از این وضعیت نیازمند انرژی ویژه است. این انرژی ویژه همان بسته‌های تشویقی هستند.نسخه واحد نمی‌توان برای مناطق پیچید. ما اصرار و کار کردیم و یک بسته تشویقی آماده کردیم و در شورای شهر تصویب شد. جلسات مشترک با مدیران شهری داشتیم.
مدیر پروژه بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان گفت: نتایج کارشناسی و نقشه برداری به مالکان توضیح داده شد. پرداخت تسهیلات ودیعه انجام دادیم. مردم فرقی بین دفتر تسهیل گیری شهرداری بانک عاملی که می‌خواهد تسهیلات بدهد، شرکت آب و فاضلاب و.‌‌.‌ نمی‌شناسد اگر در جایی با مردم بد برخورد شود یعنی کل فرآیند بازآفرینی به درد نمی‌خورد. برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، با تمام مسئولین سازمان‌های مرتبط جلسه گذاشتیم. پیگیری مسائل ثبت را انجام دادیم. 
وی بیان کرد: هیچ کدام از قوانین مصوبات هیات دولت و مجلس به در ما نخورد. وقتی به شرکت خدماتی می‌رفتیم و می‌گفتیم قانون گفته حفظ انشعابات اما کسی پاسخگو نبود. فقط برای حذف و جابجایی 8 تیر برق 150 میلیون تومان صورت دادند. متاسفانه زیرساخت‌ها فراهم نیست با همه این تفاسیر ما کار را در همت ‌اباد آغاز کردیم و در حال حاضر هم در همت‌آباد طرح دادیم که 2000 واحد تولید کنیم اما گیر کار ما متولیان و دستگاه‌ها هستند. 
وی یادآور شد: از بزرگترین چالش‌ها در کشور هنر گوش ندادن است و اینکه فرصت بین متولیان و صاحبان حرفه‌ای فراهنم نمی‌شود که بگویند و بشنوند تا به اتفاقات خوب برسیم. ابتکار برگزاری چنین جلسه‌ای نویدبخش آینده روشن برای مشهد است و این موضوع یک الگو برای کشور است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/157678/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است