پیام خراسان

آخرين مطالب

مجری برنامه تلویزیونی اختیاریه: برنامه اختیاریه هویتی کاملا واحد داشت/ تلاش شد حرف‌های دل مردم حذف نشود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مجری برنامه اختیاریه گفت: برای من خوشحال کننده است که برنامه اختیاریه با ده قسمت پخش با برنامه‌ای که ده سال سابقه دارد قیاس می‌شود، ولی فکر می‌کنم هویت برنامه اختیاریه کاملا واحد است و سعی کرده‌ایم در این برنامه قصه‌گو باشیم و دراماتیک به موضوعات نگاه کنیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سید مرتضی فاطمی مجری و تهیه کننده برنامه اختیاریه دربرنامه ( تیتر یک) موسسه فرهنگی قدس با موضوع نقد و بررسی این برنامه تلویزیونی با بیان این مطلب اظهار کرد: تمام دوستانم می‌دانند که من پیش از این‌ها روزنامه‌نگار بودم در سال 93 که من بعد از سالها سردبیری هفته‌نامه فرهنگی سیاسی پنجره را بر عهده داشتم مدیر وقت شبکه افق از من خواست که این نشریه و این محصول رسانه‌ای مکتوب را به یک مجله تصویری تبدیل کنیم واز آن جایی که ژانر تصویری در تلویزیون با نشریه مکتوب خیلی فرق دارد ما سعی کردیم که با آزمون خطایی که داشتیم و یک پیش تولید قوی تجربه رسانه مکتوب را به یک رسانه تصویری که خروجی آن برنامه مناظره محور 180 درجه که بیش از نود قسمت به موضوعات کلان کشور را در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت و برای اولین بار چهره‌های متفاوت و خاصی را به تلویزیون دعوت کرد بسازیم که از قضا خیلی هم مورد استقبال مردم واقع شد.
باید به دنبال ساخت برنامه‌های پاسخ‌گویی از مسئولین برای مردم باشیم
فاطمی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه اختیاریه در ماه مبارک رمضان بعد از 20 برنامه‌ای که از قبل در تلویزیون پخش می‌شد به یک‌باره از مسئول محوری به سمت مردم محوری رفت افزود: زمانی که شبکه 5 تغییر مدیریرت داد از من خواسته شد که برنامه‌ای شبیه به برنامه 180 درجه بسازم ولی من با این برنامه موافق نبودم چون معتقد بودم الان دیگر زمانی برای ساخت این برنامه نیست و تاکید داشتم که باید برنامه‌ای گفت‌وگو محور شاخته شود چون متاسفانه دیگر فضای جامعه از بحث‌های دو قطبی عبور کرده و باید در یک موضوع خاص صحبت شود و درواقع زمان آن رسیده که در این گونه برنامه‌ها حرف‌های مردم گفته شود و ما باید از ساخت برنامه‌هایی با موضوع مسئولیت به سمت ساخت برنامه‌های پاسخ‌گویی از مسئولین برای مردم باشیم، باید تک گفت‌وگوهایی را تمرین کنیم که مطالبه‌گری از مسئولین داشته باشد اما به دلایلی از جمله این‌که به خیلی از برنامه‌ها اجازه داده نمی‌شود که حرف‌های صریح بزنند و در واقع این رسانه ملی ما است که ظرفیت لازم برای انجام گفت‌وگوی واقعی را ندارد و برنامه‌هایی از این دست کمتر ساخته می‌شود. 
وی ادامه داد: آنجا بود که پیشنهاد دادم برنامه‌ای بسازیم و با چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و هنری در آن صحبت کنیم؛ از ابتدا هم تمایل نداشتیم که این برنامه با سانسور اجرا شود و قصد بر این بود که در این برنامه گفت‌وگوی‌های صریحی داشته باشیم و خواست ما بیان حرف‌های جدی بود. در ابتدا با همین منظور چند برنامه‌ای را قبل از ماه مبارک ساختیم و پخش شد و به این شکل ساخت برنامه اختیاریه برای ماه مبارک شکل گرفت. طی سه هفته 200 سوژه مختلف به همت همکاران رسانه‌ای خودم معرفی شد که از بین این تعداد به 30 سوژه خاص‌تر رسیدیم که همگی شاهد پخش آن از تلویزیون بودیم. 
در حال حاضر فضایی یک طرفه در تلویزیون جریان دارد
مجری برنامه تلویزیونی اختیاریه خاطرنشان کرد: در صداوسیما اصلی وجود دارد به این معنا که سری که درد نمی کند دستمال نمی‌بندند، برخی معتقدند رسانه یعنی سرگرمی ولی سرگرمی که متاسفانه بعضا هیچ محتوایی در آن وجود ندارد پس طبیعی است که برای مسئولین رسانه ساخت این گونه برنامه‌ها اولویت است چون هیچ استرسی برای آن‌ها ندارد لذا هر برنامه‌ سازی به سراغ برنامه‌هایی پر خطر مانند برنامه اختیاریه نمی رود، برای همین است که تقریبا در تلویزیون تعداد بسیارکمی از این نوع برنامه ساخته و پخش می‌شود که متاسفانه همان تعداد هم دیگر تعطیل شده‌اند و در حال حاضر درتلویزیون کاملا فضایی یک طرفه جریان دارد و در واقع یا برنامه‌ها سرگمی صرف هستند یا برنامه‌هایی است که دغدغه و مخاطبی ندارد. 
فاطمی در واکنش به اتفاقی که برای عادل فردوسی‌پور افتاد گفت: من امسال داور جشنواره جام‌جم بودم و برنامه نود را در بین برنامه‌های ترکیبی به عنوان بهترین برنامه انتخاب کردیم ولی متاسفانه می‌بینید که برنامه نود بعد از 20 سال تعطیل شد و من قبلا هم گفته‌ام اینجا هم می‌گویم که با این همه هیچ اتفاقی رخ نداد، دیگر منی که ده برنامه پخش داشته داشته‌ام باید حساب کار دستم بیاید اما روزی که اختیاریه را شروع کردم دقیقا به همکارانم همین قضیه را گوشزد کردم و گفتم بیاییم این ده قسمت را به شکلی بسازیم که اگر ده سال دیگر هم به آن نگاه کردیم از آن با اعتقادمان یاد کنیم.
وی در خصوص گوشی که همیشه در گوش مجری به عنوان یک کنترل کننده عمل می کند عنوان کرد: این گوشی یکی از آزار‌دهنده‌ترین وسایلی است که هر مجری می‌تواند داشته باشد، این وسیله مرتب مجری را از گفتن فلان موضوع نهی می‌کند و مجری مجبور است مرتب میان حرف مهمان بیاید و این قضیه برای مخاطب بسیار اذیت کننده است که البته این قضیه هم دو دلیل دارد یکی از این موارد این است شما یک ساعت زمان دارید و باید یک روایت را از نقطه یک به نقطه ب برسانید که در غیر این صورت برگرداندنش به نقطه ابتدایی سخت است و دوم این‌که گاهی اوقات فشار وجود دارد که این سوال پرسیده نشود ولی من در این برنامه تلاش کردم تا جایی که مردم حرف دلشان را می‌زنند حذفشان نکنم. 
برنامه اختیاریه ترکیبی از اشک و لبخند 
مجری برنامه تلویزیونی اختیاریه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه اختیاریه یک کپی‌بردار از برنامه ماه عسل بود یا خیر؟افزود: کپی برداری در دو حالت فرم و محتوا رخ می‌دهد. در فرم هیچ کپی رخ نداده است ما از ابتدا تا انتها به سادگی اعتقاد داشتیم و دکور این برنامه نمونه این مسئله است. در محتوا هم الویت ماه عسل اشک بود در حالیکه برنامه ما تلفیقی از اشک و لبخند بود و همین‌ها نشان از این است که این دو برنامه هیچ شباهتی باهم نداشتند.
فاطمی بیان کرد: ما باید از ساخت برنامه هایی با موضوع و محوریت مسئولین به سمت ساخت برنامه های پاسخ‌گو از سوی مسئولین برای مردم باشیم و باید تک گفت‌وگوهایی را تمرین کنیم که مطالبه گری از مسئولین داشته باشد.
رسالت یک رسانه شجاعت است
در ادامه محمد‌حسین جعفریان به عنوان کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که چرا برنامه‌های تلویزیونی مشکلات مردم را بیان نمی‌کنند اظهار کرد: تلویزیون این روزها به یک سوپر مارکت تبدیل شده است؛ این روزها هر شبکه‌ای را که باز می‌کنید یک باشگاه بخت‌آزمایی می‌بیند برای همین احساس می‌کنم که مدیریت صداوسیما از مخاطب یک امتیاز می‌گیرد و یک امتیاز به او می‌دهد، برای همین شاید بیشتر مواقع اولویت مردم نباشند بلکه اولویت امتیاز دادن و امتیاز گرفتن باشد. انتظاری که شما دارید باید از قوه قضایی بخواهید چیزی که رسالت یک رسانه است شجاعت است که متاسفانه ما همین را کم داریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/157818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود