پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه:

خراسان رضوی بهترین تولیدکننده گل رز در ایران/جای پایانه صادراتی در استان خالی است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی گفت: خوشبختانه وضعیت بازار صادراتی ما چشم‌انداز خوبی دارد و ظرفیت بالقوه آن خوب است ولی بالفعل آن به دلیل نبود زیرساخت و پایانه صادراتی خوب نیست، ما برای پایانه صادراتی پیگیری زیادی انجام داده‌ایم اما تاکنون حتی یک زمین در اختیار ما قرار نداده‌اند.
مهدی سمنگانی در میزگردی با موضوع «گل و مشکلات تولید و عرضه آن» که در خبرگزاری ایسنا-منطقه خراسان، برگزار شد، با بیان اینکه گل و گیاه متولی دارد، اظهار کرد: متولی بخش حاکمیتی آن جهاد کشاورزی و متولی بخش خصوصی آن اتحادیه تولیدکنندگان است. 
وی افزود: در بحث تنظیم بازار اتفاقات خوبی رخ داده است. سال 97 قبل از مناسبت‌هایی همچون روز مادر و روز عشق، کمیته نرخ گذاری محصولات گلخانه‌ای که گل‌های زینتی نیز زیر مجموعه آن است تشکیل شد، در این کمیته نماینده وزارت جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار، نماینده اتحادیه تولید کنندگان و عمده فروشان حضور داشتند و بر اساس دستورالعمل‌های موجود نرخ‌گذاری داخلی انجام شد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی بیان کرد: قیمت عمده گل رز در بالاترین کیفیت که فوق ممتاز است سال 96 بسته 20 تایی آن با قیمت 150 هزار تومان عرضه می‌شد و امسال با قیمت 200 هزار تومان یعنی تنها 25 درصد افزایش قیمت ارائه شد، در صورتی که نهاده‌های مربوط به آن 300 درصد افزایش قیمت داشت اما با هماهنگی نمایندگان تولیدکنندگان برای پیک مصرف بازار، این گاف را گرفتیم و اجازه ندادیم که مردم این افزایش قیمت را احساس کنند.
مشکل اصلی فروش، خرده‌فروشان هستند
سمنگانی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در بحث فروش، خرده فروشان هستند. اتحادیه گل‌فروشان از اعلام نرخ خرده‌فروشی خودداری می‌کند زیرا سود قانونی آنان 30 درصد است یعنی اگر گل فروشی گل را 10 هزار تومان خریداری کند باید 13 هزار و 500 تومان آن را به فروش برساند و نکته دیگر این است که گل فروشان هیچ زمان گل فوق ممتاز صادراتی را خریداری نمی‌کنند، بلکه گلی با کلاس B را حدود شش هزار تومان خریداری کرده که قانونا باید آن را هشت هزار تومان بفروشند، اما امسال این گل با قیمت 15 تا 30 هزار تومان به فروش رسید. به همین دلیل در زمان پیک مصرف گل شهروندان احساس کردند که گل گران شده است.
وی اضافه کرد: گرانی گل، تخلف صنفی است و اتحادیه گل فروشان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است. در حال حاضر نرخ نامه رسمی تولیدکنندگان وجود دارد و نماینده جهاد کشاورزی و اتحادیه آن را تایید کرده و براساس جداول هزینه تمام شده گل اعلام شده است.
وی بیان کرد: قیمت تمام شده گل نیز براساس متعیرهایی همچون نرخ دستمزد، گاز و قیمت نهاده‌های وارداتی مشخص می‌شود و علاوه بر آن نرخ سود بانکی به اضافه 20 درصد سود لحاظ می‌شود تا قیمت روز گل مشخص گردد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه در قسمت خرده‌فروشی نرخ‌گذاری انجام نمی‌شود. این نکته نیز حائز اهمیت است که اتحادیه تولیدکنندگان با اتحادیه خرده‌فروشان تفاوت دارد. امروز گل رز در بالاترین کیفیت در بازار گل فتح آباد بسته‌ای 40 هزار تومان و شاخه‌ای 2 هزار تومان است ولی شما در هیچ گل‌فروشی گل با شاخه‌ای 2 هزار و 700 تومان پیدا نخواهید کرد، بلکه گل شاخه‌ای با 6 الی 7 هزار تومان و با سود 300 درصدی عرضه می‌شود.
علت گرانی گل در سال 97، عدم نظارت بر واحدهای گل فروشی بود
سمنگانی عنوان کرد: علت گرانی گل در سال 97، عدم نظارت بر واحدهای گل فروشی بود وگرنه از دوماه گذشته کمیته نرخ‌گذاری تشکیل و جلسات بسیار طولانی با تولید کنندگان برگزار شد تا آنان را قانع کنیم نزدیک به هزینه تمام شده گل را در این دو مناسبت عرضه کنند زیرا در این مناسبت‌ها تقاضای مردم برای خرید گل افزایش پیدا می‌کند و اگر متوجه گرانی گل شوند، از گل زده شده و دیگر آن را خریداری نمی‌کنند. متاسفانه در این ایام گل شاخه‌ای هفت هزار تومان توسط تولیدکننده عرضه شد ولی با قیمت 30 هزار تومان به دست خریداران رسید.
وی ادامه داد: این گاف قیمتی را سازمان صنعت، معدن و تجارت باید حل کند. نمایندگان آنان هر روز بازدیدی از بازار فتح‌آباد انجام می‌دهند در صورتی که ما به عنوان اتحادیه و بنده به عنوان رئیس اتحادیه و مسئول بازار فتح‌آباد هر روز بازار را رصد می‌کنیم و در صورت تخلف سریعا به آن رسیدگی می‌شود ولی خارج از مجموعه گل فتح آباد، نظارتی بر واحدهای خرده‌فروشی صورت نمی‌گیرد، علت آن نیز این است که بازدید از بازار گل فتح‌آباد دو ساعت زمان نیاز دارد ولی بازدید از تمامی خرده‌فروشان سطح شهر زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه خراسان رضوی در خصوص علت عدم ارائه گل توسط انبارداران در مناسبت‌هایی همچون روز مادر و ولنتاین گفت: قانون نظام صنفی انبارهای عمده فروشی را از ارائه خدمات به شکل خرده فروشی معذور کرده است، تولید گل استان خراسان عدد مشخصی است مثلا روزانه 10 میلیون شاخه گل تولید می‌شود و این مقدار توسط 400 گل‌فروش در روز خریداری می‌شود. اگر هرکس به صورت جزئی در ایام پیک مصرف از ما گل خریداری کنند که دیگر نمی‌توان دلالان صادراتی را کنترل کرد. به طور کلی علت عدم فروش گل توسط انبارداران، کنترل سطح واحدهای گل فروشی در شهر است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی بیان کرد: در زمان مناسبت‌ها اعتراضاتی نسبت به ارسال گل به تهران صورت گرفت در صورتی که این اقدامی همیشگی است. صنعت گل چرخشی است و روزانه یک ماشین گل به تهران رفته و سه ماشین از تهران به مشهد ارسال می‌شود زیرا برخی از گونه‌های گل ظرفیت استان خراسان است و برخی دیگر خارج از ظرفیت استان است، به عنوان مثال در خراسان یک متر گلخانه تولید گل گلایل وجود ندارد ولی در دزفول این گل در سطح باز کشت می‌شود. 
استان خراسان بهترین گل رز ایران را تولید می‌کند
سمنگانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل بالا بودن سطح تکنیک، استان خراسان بهترین گل رز ایران را تولید می‌کند، طبیعی است که تقاضا برای گل رز از شهرهای دیگر از جمله تهران وجود داشته باشد. خوشبختانه در 10 سال گذشته سه بار عنوان تولیدکننده ملی مربوط به استان خراسان رضوی بوده و این امر به دلیل نگاهی است که از ده سال گذشته نسبت به کشت هیدروپونیک از طریق جهاد دیکته شده است، در حال حاضر 90 تا 95 درصد گل‌های شاخه بریده در استان به این روش کشت می‌شود.
وی افزود: متاسفانه دانشگاه تاکنون نتوانسته عوامل تولید را بومی‌سازی کند، به عنوان مثال تاکنون دانشگاه چه دستگاهی برای آنالیز آب در سیستم بسته به ما معرفی کرده است، نمونه خوب داخلی این دستگاه وجود ندارد، زمانی دستگاه ایتالیایی آن با ارز 3 هزار تومانی حدود 100 میلیون خریداری می‌شد اما دانش کالیبره کردن انژکتورهای آن وجود نداشت.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر ما به سمتی برویم که دانشگاه بتواند سخت افزارها را تامین کند، قطعا هم جهاد کشاورزی از آن حمایت خواهد کرد و هم ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد. بالاترین سطح تولید هیدروپونیک در استان نشان‌دهنده گرایش تولیدکنندگان به استفاده از فناوری است. در خراسان تولیدکننده حتی سبزی و صیفی خود را با روش هیدروپونیک تولید می‌کنند، بنابراین تکنیک باید نهادینه شود. بدنه دانشگاه باید به بدنه عملی متصل شود البته این اتفاق رخ داده ولی امیدوارم بهتر شود.
سمنگانی عنوان کرد: از زمانی که تحریم‌ها آغاز شده، فعالیت دانشگاه نیز بیشتر شده زیرا طبیعتا محدودیت سبب باز شدن ذهن و استفاده بیشتر از داشته‌ها می‌شود. تولید با ارز 14 هزار تومانی بسیار کار نشدنی است زیرا نهاده‌های تولید 350 درصد بر مبنای ارز افزایش قیمت داشته است، اما آیا می‌توان گل را با 350 درصد افزایش قیمت عرضه کرد؟ خیر زیرا کشش اقتصادی برای خرید آن وجود ندارد و تنها کاری که می‌توان انجام داد،کاهش هزینه تولید، بهره‌وری بالا و تنظیم هزینه تمام شده با قابلیت فروش است. 
وی اضافه کرد: یک قوطی سم با ارز 4 هزار تومانی حدود 40 هزار تومان بود اما الان با ارز 13 هزار تومان و با فرض اینکه شرکت وارد کننده آن از ارز 4200 استفاده نمی‌کند که می‌کند، طبیعتا باید 130 هزار تومان عرضه شود اما متاسفانه تمام این سم‌ها از بازار جمع‌آوری و بازار سیاه ایجاد شده است و با قیمت 360 هزار تومان به فروش می‌رسد، این سم‌ها دپو شده تا مجددا با قیمت بالاتر به فروش برسد.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه خراسان رضوی با اشاره با این موضوع که در ایران هیچگونه اصلاح گونه وجود ندارد، گفت: اتفاقی که در 10 سال گذشته رخ داده این است که کپی‌های غیر قانونی انجام می‎دهیم و از نظر نظام بین‌المللی این عمل غیرقانونی است.
سمنگانی عنوان کرد: توسعه کشت گلخانه به هر حال رخ خواهد داد اما چشم‌انداز صادراتی آن نیز اهمیت فراوانی دارد.
کم‌کیفیت‌ترین گل با 400 درصد سود در چهارراه‌ها به فروش می‌رسد
وی در خصوص فرهنگ‌سازی برای استفاده از گل افزود: ما چهارسال پیگیری کردیم تا گل‌فروش‌هایی که سر چهارراه گل می‌فروشند را ساماندهی کنیم و این کار را در سطح گلخانه پیگیری کردیم، اما امسال سازمان میادین به آن به عنوان یک منبع درآمد نگاه کرد و در مناقصه‌ای آن را به فردی واگذار کرد که هیچ اطلاعاتی در زمینه گل ندارد. ما در طی این چهارسال تلاش کردیم گل‌های آنان را از زائدترین نوع گل به عرضه گل فوق ممتاز صادراتی سوق دهیم اما زمانی که استقبال مردم از گل افزایش پیدا کرد شهرداری مسوولیت این کار را از اتحادیه گرفت. 
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر کم‌کیفیت‌ترین نوع گل خریداری شده و با 400 درصد سود به فروش می‌رسد و این امر سبب عدم استقبال از گل از سوی مردم می‌شود، نگاه ما به گل‌فروشان سرچهارراه همواره به چشم یک پل فرهنگ‌سازی است. 
سمنگانی عنوان کرد: حتی در نمایشگاه گل نیز تولیدکنندگان سابقه‌دار حضور ندارند زیرا نمایشگاه به دو دسته تقسیم شده است؛ اولا سالن دستاوردهای شهرداری در حجم بسیار وسیع و مکانی در بیرون از نمایشگاه که به فروش اختصاص دارد، در این مکان گل با هر قیمتی که بخواهند به فروش می‌رسد. 
وی با بیان اینکه نمایشگاه گل هیچ کمکی به فرهنگ‌سازی استفاده از گل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: زیرا تولیدکننده گل را از شمال کشور بدون آداپته کردن به نمایشگاه آورده و خریدار 50 هزار تومان به آن گلدان پول خواهد داد و بعد از چند روز شاهد خرابی آن خواهد شد، در این صورت خریدار در ذهن خود از گل به عنوان گیاهی غیر ماندگار، غیر مانا و گران قیمت یاد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: اگر گل‌های تطبیق‌شده در نمایشگاه عرضه شود فرد با خرید آن و مشاهده شادابی آن به دیگران نیز استفاده از آن را توصیه خواهد کرد و این موضوع خود به نوعی تبلیغ و فرهنگ‌سازی برای استفاده از گل است.
سال گذشته اگر قیمت ارز جابه‌جا نمی‌شد « قاچاق» تولیدکنندگان را ازبین برده بود
سمنگانی با تاکید بر اینکه سال گذشته اگر قیمت ارز جابه جا نشده بود، تولیدکنندگان به دلیل قاچاق گل منهدم می‌شدند، ادامه داد: زیرا گل با ارز چهار هزار تومان از کنیا و اکوادور قاچاق می‌شد و بعد از اینکه دلار به قیمت 13 هزار تومان رسید دیگر قاچاق آن برای افراد صرفه اقتصادی نداشت. خوشبختانه ظرفیت بومی زیادی در تولید گل وجود دارد. در ایران گل سیکلمن ایرانی وجود دارد و در این زمینه با چند کشور آسیای میانه دعوا داریم که لاله که در هلند نارنجی شده مربوط به ایران بوده و تکنیک‌های آن باید احیا شود.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه خراسان رضوی تصریح کرد: به دلیل مسافت کم با کشور ترکمنستان خوشبختانه وضعیت بازار صادراتی ما چشم‌انداز خوبی دارد و ظرفیت بالقوه آن خوب است ولی بالفعل آن به دلیل نبود زیرساخت و پایانه صادراتی خوب نیست، ما برای پایانه صادراتی پیگیری زیادی انجام داده‌ایم اما تاکنون حتی یک زمین در اختیار ما قرار نداده‌اند در صورتی که این زمین را رایگان طلب نکرده‌ایم و حتی انتظار سرمایه‌گذاری از بخش دولتی را نخواهیم داشت.
سمنگانی بیان کرد: بازار روسیه نیز به دلیل روابط سیاسی و اقتصادی بهترین بازار برای صادرات است زیرا یکی از مشکلات ما بحث انتقال پول است ولی با روسیه مشکلی وجود ندارد و مسافت آن نسبتا قابل تحمل است اما نیاز به حمایت دارد و از تولید کننده نباید انتظار ساختن زیر ساخت را داشته باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/157984/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد

پاکسازی محیط شهری طبس از زباله با عنوان کمپین بی زباله

رنجش شهروندان دوگنبدان از تاخیر در راه اندازی خط تاکسی در محله باغ فردوس + تصویر

زیرساخت‌های خدمات بین راهی دیگ رستم متحول می شود

آغاز کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی

مسئولان خراسان‌ شمالی یک ساعت معلم می‌شوند

هشدار وقوع شورش در آمریکا درصورت بازداشت ترامپ

رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)

تحقق 100 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان درگز

افتتاح نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز در چناران

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر افزایش یافت

کیفیت هوای مشهد در اولین روز اردیبهشت، ناسالم است

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر مربع افزایش یافت

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تکمیل بیمارستان «عطار» نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

125ون طبق شیوه‌نامه وزارت کشور باید از طریق تاکسیرانی واگذار شود

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار