پیام خراسان

آخرين مطالب

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد:

افرادی که میگرن دارند از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد گفت: افرادی که میگرن دارند از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنند
محمد شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص سومین کنگره بین‌المللی التهاب سیستم عصبی که چند روز پیش در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره در سال‌های گذشته در قسمت علوم پایه برگزار می‌شده و تغییر امسال این است که بخش بالینی هم به آن اضافه شده است، یعنی نورولوژیست‌ها و متخصصان علوم پایه ایرانی و خارجی با یکدیگر در این کنگره شرکت کردند. 
وی ادامه داد: این کنگره ارتباط بین علوم پایه و بالین ایجاد می‌کند و قاعدتا می‌تواند تاثیر خیلی خوبی در زمینه پیشرفت درمان بیماری‌های مغز و اعصاب داشته باشد. درمان التهاب، درمان خیلی از بیماری‌های مغز و اعصاب در آینده خواهد بود.
متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد تصریح کرد: التهاب در اکثر بیماری‌های نورولوژی نقش مهمی را ایفا می‌کند، حتی این نقش کم کم در بیماری‌های مختلف هم که قبلا در آن‌ها التهاب مطرح نبود، مطرح می‌شود. در انواع سردردها، سکته‌های مغزی و... التهاب سیستم عصبی مطرح است. در برخی بیماری‌ها همچون ام‌اس، التهاب سیستم عصبی از ابتدا جزئی از بیماری بوده است.
شریعتی در مورد مهمترین بیماری‌های سردرد گفت: سردرد یک بیماری خیلی شایع در جامعه است. میزان از کار افتادگی‌ای که به دلیل سردرد ایجاد می‌شود درصد بالایی از موارد را شامل می‌شود. سردرد طیف خیلی وسیعی دارد. در انجمن بین‌المللی سردرد دسته‌بندی انواع سردردها، لسیت بلندبالایی دارد.
شایعترین سردردها، میگرنی و تنشی هستند
وی افزود: شایعترین انواع سردرد، سردردهای میگرنی و تنشی هستند. در این کنگره به میگرن پرداخته شد و همچنین کارگاه آموزشی برای موارد مقاوم آن برگزار کردیم. میگرن سردردی است که غالبا زمینه ژنتیکی دارد، در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و از نطر شدت، جزو سردردهای شدید محسوب می‌شود؛ یعنی فرد در روزی که حمله میگرن دارد، از کار خواهد افتاد.
افرادی که میگرن دارند از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنند
متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با تاکید بر اینکه «میگرن درحال حاضر درمان قطعی ندارد»، بیان کرد: با افزایش سن، فرکانس سردرها کم و حتی بدتر می‌شود. یکسری موارد به کاهش و کنترل حملات میگرن می‌تواند کمک کند، اما قطع حملات اتفاق نخواهد افتاد. مهمترین این موارد تغییر شیوه زندگی است. افرادی که میگرن دارند از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنند؛ مثلا نوشابه، ترکیبات کافئین‌دار، غذاهایی که نگهدارنده دارند همچون فست‌فودها، پنیرهای مانده و... که معمولا عامل سردرد می‌شوند. برخی افراد هم خودشان به تجربه به دست خواهند آورد که پس از خوردن چه مواد غذایی‌ای سردرد می‌گیرند. 
وی با بیان اینکه «درمان میگرن دو قسمت دارد»، خاطرنشان کرد: یکی از قسمت‌ها، درمان حمله و بخش دیگر، درمان پیش‌گیرانه است. در مورد درمان حمله میگرن درمان‌های مختلفی وجود دارد؛ یکی از آنها استفاده از داروهایی است که فرد قبل از اینکه سردرد به بالاترین میزان برسد، این ترکیبات را مصرف کرده و جلو یک حمله را خواهد گرفت. اگر به این مورد جواب ندهد و شدت و مدت سردرد زیاد باشد، فرد باید به اورژانس مراجعه و در آنجا با درمان تزریقی سردرد را کنترل کند.
شریعتی در مورد کنترل حملات میگرن بیان کرد: اگر تعداد حملات میگرنی تیپیک بیشتر از پنج بار در ماه باشد، فرد نیاز به درمان دارویی دارد. در این افراد معمولا درمان با دارو و تغیر سبک زندگی جواب می‌دهد. اگر میگرن مقاوم به درمان باشد؛ یعنی فرد بیشتر از 15 بار حمله تیپیک در ماه داشته باشد از روش‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود تزریق دارو است که در نقاط خاصی از سر تزریق شده و می‌تواند باعث خفیف شدن سردرد یا قطع آن شود. 
میگرن باعث ازکارافتادگی می‌شود
وی در مورد علائم میگرن عنوان کرد: میگرن جزو سردرهای شدید است و فرد را قطعا از کار می‌اندازد. سردرد میگرنی ممکن است یک طرفه، ضربان‌دار، همراه با تهوع و استفراغ باشد.
او با اشاره به اینکه «سردردهای تنشی دومین سردردهای شایع است»، بیان کرد: معمولا این سردردها در زمینه اختلالات اعصاب و روان ممکن است پیش آید و فردی که اضطراب، افسردگی و... دارد، ممکن است دچار این سردردها شود.
شریعتی در مورد علائم سردردهای تنشی عنوان کرد: سردرد تنشی از نظر شدت به میزان شدت سردرهای میگرنی نیستند. معمولا سردردِ مزمنِ روزانه جزو این دسته است. سردرد تنشی فرد را از کار نمی‌اندازد و زمینه آن ممکن است مسائل اعصاب و روان، افسردگی، اضراب و... باشد. این نوع سردرد از نظر ماهیت و علائم با میگرن فرق دارد. معمولا ضربان‌دار نیست و گسترش آن در سر یک طرفه نیست. معمولا با برطرف شدن این عامل زمینه‌ای که باعث سردرد تنشی شده، سردرد بهتر خواهد شد.
متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با بیان اینکه « ام‌اس بیماری التهابی سیستم اعصاب مرکزی است و آسیب حرکتی و حسی و.. دارد »، خاطرنشان کرد: درمان ام‌اس سالهاست شناخته شده است. در این سیستم، سیستم ایمنی بدن به صورت نابجا و اشتباهی به خود بدن حمله می‌کند. هدف در درمان ام‌اس کاهش التهاب و مقداری تعدیل سیستم ایمنی است که این حمله را کم کند. این درمان از ابتدا با اینترفرونها و کورتون شروع شده و روز به روز درحال پیشرفت است. در حال حاضر طیف درمان ام‌اس طی 20 سال گذشته وسعت پیدا کرده است و اخیرا داروها تاثیر خوبی هم دارند. هنوز دارو و روشی وجود ندارد که ام‌اس را کلا ریشه‌کن کند، اما این بیماری تا حد قابل ملاحظه‌ای قابل کنترل است و فرد به زندگی نرمال باز می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه «ام‌اس چند نوع مختلف دارد»، تصریح کرد: شایع‌ترین نوع آن، ام‌اس خوش‌خیم است که فرد معمولا ازکار افتاده نمی‌شود و اگر ناتوانی‌ای هم پیدا می‌کند خیلی شدید نیست، اما در مواردی هم داریم ام‌اس‌هایی که پیشرفت می‌کند و در آنها معمولا درمان دارویی موثر نیست و درمان دارویی آنها موقت است، اما از درمان ناامید نیستیم، زیرا دائما در حوزه درمان ام‌اس و سایر بیماری‌های التهابی درحال پیشرفت هستیم. 
متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد در مورد سکته‌های مغزی بیان کرد: سکته‌های مغزی جزو بیماری‌های عروقی مغز هستند. بیماری‌های عروقی با اختلال در عروق ارتباط دارند و اختلال در عروق با سبک زندگی در ارتباط هستد. احساس می‌شود این بیماری افزایش یافته است. ،رژیم غذایی نامناسب، استرس زیاد، بی‌حرکتی، دخانیات، اضافه وزن و... باعث تنگی عروق می‌شوند و خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/157993/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت

مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب

تصاویر سرریز شدن سد بر اثر شدت باران در خراسان

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان

انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی

راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود

واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - شنبه 8 اردیبهشت

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

9 مصدوم درپی تصادف 2 پراید در جاده کلات مشهد

خسارت بارش تگرگ به 2 روستای ششتمد خراسان رضوی

نصب 20 دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود